حاشیه

وقتی که روس‌ها آلن دلون را برای “کنفرانس تهران” اجیر کردند

وقتی که روس‌ها آلن دلون را برای “کنفرانس تهران” اجیر کردند

کنفرانسی با اسم رمز یوریکا که در طی آن استالین چرچیل و روزولت به عنوان سران متفقین برای آینده جنگ با هیتلر و آینده و استقلال ایران تبادل نظر کردند.

طبیعتا این موضوع خوش آیند آلمان نازی نبود. و جاسوس‌های نازی و عوامل آبوهر آلمان تلاش بسیاری برای اخلال در این کنفرانس کردند.

تهران ؛ شهری که روس‌ها آلن دلون را برای "پرش بلند" اجیر کردند

روسها مدعی هستند هیتلر شخصا برای ترور سران متفق سرهنگ اتو اسکورسنی را که قبلا در عملیات پارتیزانی موسیلینی را نجات داده بود مامور ترور سران متفق می کند. اما روسها با کمک گیورگ وارتانیان و همسرش از این عملیات  که پرش بلند نام داشت جلوگیری کرده و کنفرانس به سلامت برگزار می شود.

بسیاری معتقدند اصلا چنین عملیاتی وجود خارجی نداشته و حاصل تبلیغات شوروی وکا گ ب بوده است . اما روسها حتی در سالیان بعد بر وجود این عملیات پای فشردند و برای تبلیغ فیلم” تهران ۴۳” را سفارش دادند.

این فیلم جاسوسی محصول مشترک کشورهای شوروی سابق، فرانسه و سوئیس بود و در سال ۱۹۸۱ ساخته شد. این فیلم را الکساندر آلوف و ولادیمیر نائوموف کارگردانی کرده و بازیگران مشهوری ‌چون آلن دلون و کلود ژاد در آن بازی کردند.

تهران ؛ شهری که روس‌ها آلن دلون را برای "پرش بلند" اجیر کردند

این فیلم با ۴۷٫۵ میلیون بیننده در سال ۱۹۸۱ بهترین فیلم سال شوروی شد. همچنین جایزه طلایی جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو را در سال ۱۹۸۱ دریافت کرد.

آلن دلون در این فیلم نقش ژرژروش بازرس پلیس را بازی می کند که قرار است از ماریا یکی از شاهدان ماجرایی حفاظت کند که یک پای ماجرای اسناد عملیات پرش بلند در ۱۹۴۳ است.

“مأمور سرویس شوروی آندره ایلیچ (ایگور کوستولوسکی) در حراجی در لندن در سال ۱۹۸۰ شرکت می‌کند که اسناد محرمانه مربوط به سال ۱۹۴۳ با میانجیگری ماکس ریچارد (آرمن جیگارخانیان) در لندن برگزار می‌شود. مکس یک جاسوس نازی بود که توسط شرنر (آلبرت فیلوزوف) مأموریت داده شده بود تا علیه «سه نفر بزرگ» چرچیل، استالین و روزولت حمله کند. ۱۹۴۳، که سال عشق بین آندره و ماری زن جوان فرانسوی (ناتاشا بلوخوستیکوا) است.

در سال ۱۹۸۰ در پاریس، آندره می‌داند که هنوز در خطر است زیرا شرنر، رئیس یک شبکه تروریستی بزرگ، به تازگی در پاریس در ازای گروگان‌های هواپیمای ربوده شده آزاد شده است و تقریباً همه شاهدان رویدادهای ۱۹۴۳ را از بین می‌برد. ایلیچ در آن شرکت می‌کند. ناتوان، برای آزادی شرنر، محرک حمله. مکس با احساس شکار به آپارتمانی قدیمی پناه می‌برد بدون اینکه بداند همراه جوانش فرانسوا (کلود جید) در دستمزد شرنر است. مکس فیلم‌های مخفی قدیمی را به فرانسوا نشان می‌دهد که می‌خواهد توسط وکیل لگرن به حراج گذاشته شود.

در طی یک هواپیماربایی که توسط شرنر آغاز شد، دختر ماری، ناتالی (ناتالیا بلوخوستیکوا در نقش دوگانه) نیز با آندری ملاقات می‌کند. بازرس پلیس پاریس ژرژ روش (آلن دلون) که می‌خواهد از شاهد ماری محافظت کند، با ناتالی ملاقات می‌کند و…”

نکته قابل ذکر در مورد این فیلم ترانه آن است که از خود فیلم شهرتش فراتر می رود و به عنوان یکی از ترانه های ماندگار فرانسوی در تاریخ موسیقی باقی می ماند.

ترانه عشق ابدی با صدای شار آزناوو و  بعد بازخوانی به همراهی مری متیو که از زیباترین ترانه های فرانسوی است.

این فیلم را معمولا جزو آثار خوب آلن دلون به شمار نمی آورند چون منتقدان و حتی خود دلون معتقد بودند روایت فیلم الکن و فیلم بی سر و ته است اما دیگر کاریست که شده بود.

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا