حاشیه

از تلاش برای آوردن نصرالله معین تا کنسرت زانکو/ خواننده‌هایی که از زیرزمین روی زمین آمدند

از تلاش برای آوردن نصرالله معین تا کنسرت زانکو/ خواننده‌هایی که از زیرزمین روی زمین آمدند

پریسا ساسانی: محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم، پس از کسب رأی اعتماد و روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی سعی کرد کنسرت‌های آنلاین را که از دولت دوازدهم و با اجرای کنسرت هنرمندانی چون کیهان کلهر در خرداد ۱۳۹۹ و علیرضا قربانی در نوروز ۱۴۰۰ به‌صورت آنلاین آغاز شده بود؛ ادامه دهد و در نخستین اظهارنظرهای خود در تصدی این پست وزارتی بر تداوم برگزاری کنسرت آنلاین تأکید کرد؛ اما موفق نشد.

 به گزارش خبرآنلاین، حمایت از برگزاری کنسرت‌های موسیقی مقامی، از اعطای مجوز ۴۰ اجرای کنسرت تا لغو کنسرت‌های موسیقی مجوزدار و صدور مجوز ۲۵ تک آهنگ، چهار آلبوم موسیقی و هشت اثر تصویری در تیرماه ۱۴۰۱ تا تلاش برای برگزاری کنسرت موسیقی توسط گروه‌های موسیقی در پاییز و زمستان ۱۴۰۱ و صدور مجوز به گروه‌های موسیقی زیرزمینی برای اجرای در تالارهای با شکوه در پایتخت، تصویب سند ملی موسیقی، بلامانع دانستن سفر نصرالله معین به ایران و برگزاری کنسرت این خواننده از مهم‌ترین تلاش‌ها اقدامات محمدمهدی اسماعیلی برای پر رونق نشان دادن فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم بود.

 واکنش خانه موسیقی به وزیری که هنوز گزینه بود

 محمدمهدی اسماعیلی در ابتدای حضور خود به‌عنوان یکی از گزینه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برنامه‌ای ۸۳ صفحه‌ای ارائه کرد که با واکنش و حاشیه‌های بسیاری از سوی هنرمندان مواجه شد که یکی از واکنش‌ها مربوط به خانه موسیقی بود. به‌این‌ترتیب که در یکی از بخش‌های این برنامه پیشنهادی وزیر دولت سیزدهم، از خانه موسیقی به‌عنوان مرکز تولید بحران یاد کرده بود که خانه موسیقی در پاسخ به این موضوع مطرح شده؛ این ادبیات را اتهام‌زنی بی‌سابقه به یک نهاد صنفی عنوان کرد.

 بعد از آغاز به کار دولت سیزدهم و تصدی امور مربوط به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط محمدمهدی اسماعیلی، دعوتِ این وزیر از هنرمندان موسیقی برای برگزاری کنسرت و مشارکت در امور هنری مربوط به حوزه موسیقی و تلاش برای ایجاد فضای تعاملی برای گسترش فعالیت در این حوزه از اقدامات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت ابراهیم رئیسی بود که نتیجه این تلاش در برگزاری سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر از تاریخ ۲۲ تا ۲۶ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ به دبیری حسن ریاحی در بخش‌های رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی بود.

 صدور مجوز، تولید و انتشار آلبوم هایی چون «زخم کاری»، «راه جنون»، «مبهم دور»، «در مزرعه»، «در دریا»، «در جنگل» از دیگر فعالیت‌های وزارت ارشاد در مقطع زمانی ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ بود.

 زانکو با «روم زوم کنی، بوم بوم کنی» برای رونق موسیقی آمد

 با آغاز تحولات اجتماعی و مطالبات مردمی از شهریور سال ۱۴۰۱ در ایران رنگ و روی هنر به‌خصوص هنر موسیقی تغییر کرد و در همین راستا برای آشتی مردم با دولت سیزدهم صدور مجوز برگزاری کنسرت‌های موسیقی به‌خصوص موسیقی پاپ و پر کردن سالن‌های خالی با حضور جوانان تسهیل تر شد و در پاییز ۱۴۰۱ زانکو خواننده موسیقی پاپ که در آن زمان با موسیقی «روم زوم کنی، بوم بوم کنی» معروف شده با تغییر نگاه حاکمیت به یکباره از موسیقی زیرزمینی به روی زمین آمد و در سالن نمایشگاه میلاد کنسرت برگزار کرد.

 و نکته جالب همرسانی رسانه‌های اصول‌گرا در پوشش رسانه‌ای این موسیقی تازه به زمین آمده در آن ایام بود، گویی مخاطب پای یکی از هنرهای فاخر موسیقی نشسته است. ناگفته نماند که پس از آن اجرا، زانکو دیگر مجوز اجرای کنسرت در هیچ محفلی را دریافت نکرد.

 در همین دوران بود که دفتر موسیقی وزارت ارشاد از آغاز به کار فعالیت‌های هنری و کنسرت‌های موسیقی خبر داد و بار دیگر با تأکید بر گفته‌های محمدمهدی اسماعیلی اعلام شد که هیچ محدودیتی برای فعالیت‌های هنری وجود ندارد و از عموم هنرمندان به‌ویژه اهالی موسیقی درخواست که فعالیت‌هایشان را آغاز کنند.

 در راستای پر رونق جلوه‌دادن فعالیت‌های وزارت ارشاد در نیمه دوم سال ۱۴۰۱، دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مهرماه همین سال از اعطای مجوز ۱۵۴ تک آهنگ و ۱۶ آلبوم موسیقی خبر داد که دراین‌بین، ۴ نماهنگ و ۶۴۸ شعر نیز مجوز گرفتند و همچنین مجوز ۹ استودیو صدابرداری و مرکز تولید تکثیر آثار صوتی و تصویری صادر شد.

 روند صدور مجوز برای فعالیت‌های موسیقی برخلاف سال‌های گذشته تسریع شد و در آبان‌ماه همان سال، مجوز ۱۸۶ تک آهنگ، ۲۵ آلبوم موسیقی و ۷ نماهنگ و ۵ کتاب صوتی از سوی این دفتر نیز صادر شد که در میان تک آهنگ‌های مجوز گرفته، ۱۵۸ اثر در ژانر موسیقی پاپ، ۱۳ اثر در ژانر موسیقی ردیف دستگاهی، ۹ اثر در ژانر موسیقی تلفیقی، ۳ اثر در ژانر موسیقی نواحی، ۲ اثر در ژانر موسیقی کلاسیک و یک اثر در ژانر موسیقی الکترونیک تولید شد. در بخش آلبوم‌ها نیز مجوز ۱۴ آلبوم موسیقی ردیف دستگاهی، ۴ آلبوم موسیقی پاپ، ۳ آلبوم موسیقی کلاسیک، ۲ آلبوم موسیقی نواحی و ۲ آلبوم موسیقی تلفیقی در آبان‌ماه صادر شده است.

 در بخش نماهنگ‌ها هم یک نماهنگ در گونه ردیف دستگاهی، ۴ نماهنگ در گونه موسیقی پاپ و گونه موسیقی نواحی و موسیقی تلفیقی هر کدام یک نماهنگ داشته‌اند و در آذرماه سال ۱۴۰۱، تعداد ۱۶۱ تک آهنگ، ۲۷ آلبوم موسیقی، ۶ نماهنگ، ۱۹۷ قطعه شعر و ۷ کتاب صوتی مجوز گرفتند که در این میان تک آهنگ‌های مجوز گرفته، ۱۲۸ اثر در ژانر موسیقی پاپ، ۱۰ اثر در ژانر موسیقی سنتی، ۹ اثر در ژانر موسیقی تلفیقی، ۶ اثر در ژانر موسیقی نواحی، ۴ اثر در ژانر موسیقی کلاسیک و ۴ اثر در ژانر موسیقی الکترونیک بودند.

از تلاش برای آوردن نصرالله معین تا کنسرت زانکو/ خواننده‌هایی که از زیرزمین روی زمین آمدند

 محمد معتمدی آواز سرود تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی را گردن گرفت

 حضور تیم ملی فوتبال در جام جهانی فرصت مغتنمی برای انتشار برخی تک آهنگ‌ها بود تا شاید بتوان فضای موسیقی را تلطیف کرد؛ اما این اتفاق نیفتاد و موج انتقادها به‌اندازه‌ای بود که برخی خوانندگان موسیقی‌هایی که سفارشی برای تیم ملی خوانده بودند؛ را انکار کردند. اما انجمن موسیقی ایران تک آهنگ، «تا پای جان برای ایران» را عنوان یکی از تازه‌ترین آثار موسیقایی خود با موضوع حضور تیم ملی فوتبال کشورمان در مسابقات جام جهانی با ترانه‌ای از احسان افشاری، آهنگ‌سازی علیرضا دریایی و آوار محمد معتمدی منتشر کرد.

 جشنواره موسیقی فجر با آرایش جدید

 جشنواره موسیقی فجر با آرایش جدید از حضور خوانندگان موسیقی پاپ در بهمن ۱۴۰۱ برگزار شد. به‌این‌ترتیب که خوانندگانی چون مسعود صادقلو، میثم ابراهیمی، بهنام بانی، علی یاسینی، مجید رضوی در این جشنواره حضور داشتند.

 دخالت ادامه‌دار نهادهای غیرمسئول در اجرای کنسرت‌های موسیقی

 دخالت نهادهای غیرمسئول در اجرای کنسرت‌های موسیقی باتوجه‌به این موضوع که کنسرت‌های محدودی در دوره وزارت محمدمهدی اسماعیلی روی صحنه رفت؛ همچنان ادامه داشت که از آن جمله می‌توان به ممانعت از اجرا خانم‌ها در کنسرت بزرگ علیرضا قربانی در اصفهان یادکرد و با مخالفت قربانی مواجهه شد که با پادرمیانی وزیر، این کنسرت در اصفهان به روی صحنه رفت.

 اما محمدمهدی اسماعیلی نسبت به این دخالت‌ها واکنش نشان داد و تصریح کرد مسئول تشخیص و صدور مجوز برای برنامه‌های موسیقی وزارت ارشاد است. متعاقب این کار شورای امنیت کشور نامه‌ای را به شوراهای تأمین استان‌ها ارسال و اعلام کرد از این به بعد هیچ مرجعی جز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی حق ورود به موضوع صدور مجوز برنامه‌های موسیقی را ندارد.

از تلاش برای آوردن نصرالله معین تا کنسرت زانکو/ خواننده‌هایی که از زیرزمین روی زمین آمدند

 بلامانع دانستن سفر و اجرای کنسرت معین

 یکی از جنجالی‌ترین موضوعاتی که از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت ابراهیم رئیسی مطرح شد و با واکنش‌های بسیاری مواجهه شد بلامانع دانستن سفر نصرالله معین خواننده ایرانی به ایران و برگزاری کنسرت در ایران بود که حاشیه‌های بسیاری را برای اسماعیلی ایجاد کرد.

 موسیقی ایران سنددار شد

 طرح تدوین سند موسیقی ملی ایران در مردادماه سال ۱۴۰۲ در شورای هنر توسط محمدمهدی اسماعیلی مطرح شد و بر اساس گفته‌های منتشر شده وزیر فرهنگ در خبرگزاری تسنیم این سند ملی باید مطابق با جهت‌گیری نظام اسلامی در حوزه تفکر و تمدن انقلابی اسلامی تدوین شود و ضرورت دارد همه جوانب موسیقی اصیل و نواحی ایران‌زمین از جمله حمایت از صنایع موسیقی و اقتصاد مربوط به این حوزه مدنظر قرار گیرد.

 از اهداف سند ملی موسیقی می‌توان به مواردی چون تبیین نظری و عملی جایگاه حقیقی موسیقی در جمهوری اسلامی ایران، ارتقا آمایش نهادی و خط‌مشی یکپارچه و کارآمد حوزه موسیقی، تقویت و ترویج موسیقی تمدن‌ساز و تعالی‌گرا، پاسداشت حقوق هنرمندان موسیقی، حفظ حقوق هنرمندان و تولیدکنندگان در فرایندهای قانونی و ساختار حوزه موسیقی و همچنین پیراستن حوزه موسیقی از آسیب‌های سیاسی و تنظیم متعادل و دقیق رابطه سیاست و موسیقی اشاره کرد.

 در همین راستا مصوبه شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی در خصوص سند ملی موسیقی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ ابلاغ شد و موسیقی ایران سنددار شد.

 ۵۷۵۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا