معرفی سریال روزگار قریب

معرفی سریال روزگار قریب

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نام سریال : روزگار قریب

انتشار : 1386

ژانر: درام، زندگینامه

کشور سازنده : ایران 

کارگردان : کیانوش عیاری

تعداد قسمت ها : 36

 

 

 

بازیگران :  مهدی هاشمی، شهاب کسرائی، سیدناصر هاشمی، کاوه آهنگر، پرهام کرمی، مهران رجبی، آفرین عبیسی و…

 

 

 

خلاصه سریال 

روایت‌گر زندگی دکتر محمد قریب از اولین پزشکان متخصص طب اطفال ایران، بنیان‌گذار طب نوین اطفال در ایران و از بنیان گذاران بیمارستان مرکز طبی کودکان است. این مجموعه علاوه بر مرور زندگی دکتر قریب، حوادثی که در دوران زندگی او در ایران اتفاق افتاده‌اند را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد.

 

درباره سریال 

پیشنهاد ساخت این سریال در سال 81 به کیانوش عیاری داده شد. عیاری تعریف کرده است که سیمافیلم به‌عنوان تهیه‌کننده او را مخیر کرده بود بین دو چهره‌ی ملی یکی را برای تولید سریال انتخاب کند: استاد شهریار و دکتر محمد قریب.

عیاری پیش از آن سابقه‌ی کارگردانی دو مجموعه تلویزیونی «خانه به خانه» و «هزاران چشم» را داشت اما «روزگار قریب» که یک سریال تاریخی مربوط به دوران پیش از انقلاب محسوب می‌شد، برای او تجربه‌ی تازه‌ای بود. از طرفی او به‌تازگی فیلم تحسین‌شده‌ی «بودن یا نبودن» را کارگردانی کرده و مورد توجه جامعه‌ی پزشکی قرار گرفته بود. به‌علاوه خودش هم اطلاعات خوبی از دانش پزشکی پیدا کرده بود. همه‌ی این‌ها می‌توانند در شمار دلایلی قرار گیرند که باعث شد عیاری دکتر قریب را برگزیند. اما به نظر می‌رسد از همه‌ی این‌ها مهم‌تر ناشناخته بودن شخصیت دکتر محمد قریب برای اکثریت مردم ایران، عیاری را به‌سمت این انتخاب سوق داده باشد. این نکته را وقتی تصدیق خواهید کرد که بدانید عیاری اساساً کارگردانی است کاملاً بی‌وفا/بی‌اعتقاد به فیلم‌نامه. بنابراین انتخاب شخصیتی که مردم حساسیت و شناخت کمتری روی زوایای زندگی‌اش دارند بستر مناسب‌تری است برای جولان کارگردان.

شاید بتوان گفت مهم‌ترین سریال تاریخی مربوط به این دوره که پیش از آن ساخته شده بود «کیف انگلیسی» است که برهه‌ی تاریخی پهلوی را در کنار داستانی با تم عاطفی تعریف می‌کند. اما عیاری قرار بود با سبک واقع‌گرای خود یک سریال بیوگرافی بسازد و شاید چندان نگران رفتن از راه تکراری نبود.

«روزگار قریب» به‌عنوان یک سریال زندگی‌نامه‌ای تعهد کمی به مرور سرگذشت دکتر محمد قریب داشت، ولی این شاید یکی از مهم‌ترین دلایل تبدیل شدن این سریال به یکی از سریال‌های تاریخی‌اجتماعی قوی در تاریخ رسانه‌ی ملی باشد. شاید اگر قرار بود مسیر داستان بیش از این بر زندگی دکتر قریب متمرکز باشد، شاهد یک سریال تمام بیمارستانی می‌شدیم (البته همین که هست نیز صحنه‌های فراوانی در بیمارستان دارد) اما برداشتن نقطه‌ی کانونی روایت از روی وقایع زندگی دکتر قریب و پرداختن به مسائل جامعه اثر را برکشیده و بر غنای آن افزوده است.

فیلم‌برداری این مجموعهٔ از اواخر سال ۱۳۸۱ آغاز شده بود تا پاییز ۱۳۸۶ ادامه داشت. این مجموعه در شهرک غزالی فیلم‌برداری شده‌است.

 

 

منبع: انتخاب

خروج از نسخه موبایل