اقتصاد

صادرات مستمر تخم مرغ همزمان با تنظیم بازار داخل

صادرات مستمر تخم مرغ همزمان با تنظیم بازار داخل

به گزارش برنا،  محمد مرادی، مدیر عامل اتحادیه مرکزی مرغداران تخم گذار میهن گفت: درحال حاضر سه کشور در حوزه خلیج فارس، عراق، افغانستان، دو کشور در حوزه آسیای میانه و قفقاز (CIS) و دو کشور در آفریقا خریدار تخم مرغ ایرانی هستند. به زودی کشور عمان به کشور‌های صادراتی تخم مرغ اضافه می‌شود.

مرادی در ادامه افزود: امیدواریم امسال تولید تخم مرغ در کشورمان به یک میلیون و چهارصد هزار تن برسد. از این میزان یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن مصرف داخلی بوده، و ۲۰۰ هزار تن را می‌توانیم صادر کنیم. تخم مرغ صادراتی متناسب با کشور‌های هدف تولید می‌شود. ما غیر از صادرات خود تخم مرغ، تخم مرغ نطفه دار، جوجه یکروزه، پولت تخم گذار (مرحله اول پرورش مرغ‌های تخم گذار که تولیدشان برای مصرف انسانی مدنظر گرفته می‌شود و طول این دوره از یک روزگی تا قبل از بلوغ می‌باشد) را هم به کشور‌های هدف صادر می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در سنوات قبل از سال ۱۴۰۰ صادرات تخم مرغ به شکل محدود و مقطعی انجام می‌شد، اما از سال ۱۴۰۰ با آسیب شناسی، برنامه ریزی و کمک دولت توانستیم از سال ۱۴۰۰ صادرات مستمری داشته باشیم.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران تخم گذار میهن با اشاره به برنامه ریزی‌های انجام شده برای صادرات تخم مرغ، گفت: طبق برنامه‌های پنجم و ششم توسعه سه شاخص افزایش جمعیت، سرانه مصرف و موضوع بازار‌های هدف صادراتی مورد تاکید قرار گرفته بود. اتحادیه مرغداران تخم گذار این سه شاخص را در دستور کار قرار داد و بر اساس این سه شاخص شروع به برنامه ریزی کرد.

مرادی در ادامه بیان کرد: اولا با حمایت دولت در تامین نهاده‌ها و سرمایه گذاری تولیدکنندگان توانستیم تولید را بر اساس مصرف داخل افزایش داده و از تولید ۹۲۰ هزار تن تخم مرغ در سال ۹۹ به یک میلیون و ۳۰۰ هزارتن تخم مرغ در سال گذشته برسیم، یعنی افزایش ۴۰۰ هزار تنی در تولید.

وی درباره برنامه ریزی برای افزایش سرانه مصرف تخم مرغ در کشور هم گفت: بر اساس فعالیت‌های رسانه‌ای و فرهنگی که درباره معرفی تخم مرغ انجام شد سرانه مصرف این محصول نیز از حدود ۱۱.۵ کیلوگرم در سال ۹۹ به ۱۴.۵ کیلوگرم در سال ۱۴۰۲ افزایش یافت. با افزایش دو شاخص تولید و سرانه مصرف به سمت شاخص سوم یعنی توسعه بازار‌های صادراتی حرکت کردیم.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران تخم گذار میهن در ادامه بیان کرد: برای شاخص سوم، یعنی توسعه بازار‌های صادراتی، هم با کمک دولت توانستیم صادرات را از پیله وری خارج کنیم و به سمت قرارد‌های تضمینی ببریم، و خیال خریدار خارجی را در جهت مستمر بودن و کیفیت آسوده کردیم.

در سه سال اخیر با این برنامه ریزی توانستیم صادرات با روندی رو به افزایش را داشته باشیم و امیدواریم امسال میزان صادرات تخم مرغ نسبت به سال گذشته ۳ تا ۵ درصد افزایش یابد.

انتهای پیام/

 

منبع: برنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا