اقتصاد

صادق مالواجرد: توسعه کوریدورهای حمل و نقل کلید تحول زیرساخت‌های کشور خواهد بود / شفافیت و مبارزه با رانت، اصول اساسی من است

صادق مالواجرد: توسعه کوریدورهای حمل و نقل کلید تحول زیرساخت‌های کشور خواهد بود / شفافیت و مبارزه با رانت، اصول اساسی من است

به گزارش برنا، فرزانه صادق مالواجرد، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شد و برنامه‌های خود را تشریح کرد. وی در سخنان خود اظهار داشت: “خداوند بزرگ را شاکرم که به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران و با هدایت حکیمانه مقام معظم رهبری، و با حمایت دولت محترم و همکاری نمایندگان ملت، این فرصت فراهم شده است که فعالیت‌های مبتنی بر شایستگی و مسئولیت‌پذیری را دنبال کنیم. “

مالواجرد همچنین از حسن اعتماد رئیس‌جمهور،دکتر پزشکیان که با پایبندی به شعار‌های اصلی و بر اساس نظرات کارشناسی کارگروه‌های مشورتی به وی اعتماد کرده است، قدردانی کرد. وی این اعتماد را نشانه‌ای از توانمندی بانوان ایرانی دانست و از رئیس‌جمهور بابت این اعتماد ویژه تشکر کرد.

در ادامه، مالواجرد از همکاران خود در بخش‌های مختلف وزارت راه و شهرسازی، به ویژه در بخش حمل و نقل جاده‌ای، هوایی، ریلی و دریایی که در ایام اخیر به صورت شبانه‌روزی برای تسهیل سفر زوار اباعبدالله الحسین (ع) تلاش کرده‌اند، قدردانی کرد.

فرزانه صادق مالواجرد، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، در ادامه سخنان خود در صحن علنی مجلس اظهار داشت: “اجازه دهید برخلاف رویه مرسوم که معمولاً با نقد یک‌طرفه عملکرد گذشتگان آغاز می‌شود، این بار باور رفتاری و حرفه‌ای خود را بیان کنم و از همین نقطه شروع کنم. باور دارم که تمام دولت‌های پیشین در ادوار مختلف، زحمات و تلاش‌های ارزشمند و قابل توجهی داشته‌اند. “

وی افزود: “اگر میانگین و برآیند وضعیت حمل و نقل کشور و شرایط استقرار جمعیت، سکونت و فعالیت در فضای سرزمینی ایران و همچنین تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران را به طور منصفانه بررسی کنیم، نمی‌توانیم منکر زحمات و تلاش‌های شبانه‌روزی مجموعه ساختار‌ها و عاملان درگیر این موضوع باشیم. من اعلام کرده‌ام که تعهد به مردم، تعهد به نظام جمهوری اسلامی و به ولی‌نعمتان ماست و هر فردی که سکان مسئولیت را به دست می‌گیرد، وظیفه دارد این تعهد‌ها را به سریع‌ترین، صحیح‌ترین، بهترین و قانونمندترین شکل ممکن انجام دهد. “

وزارت راه و شهرسازی، پیشران اقتصادی کشور با نقش کلیدی در حمل و نقل و مسکن است

مالواجرد همچنین به اهمیت وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: “وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی حمل و نقل، مسکن و شهرسازی با بیش از ۱۵ درصد از تولید ناخالص داخلی و ۲۰ درصد از اشتغال، یکی از مهمترین پیشران‌های اقتصادی کشور به شمار می‌آید و ارتباطات قدرتمندی با دیگر بخش‌ها دارد. “

صادق مالواجرد، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، در بخش دیگری از سخنان خود در صحن علنی مجلس به اهمیت صنعت حمل و نقل و نقش آن در توسعه همه‌جانبه کشور‌ها پرداخت. وی بیان کرد: “امروزه اندیشمندان حوزه‌های اقتصادی، رشد و توسعه همه‌جانبه کشور‌ها را مشروط به توسعه صنعت حمل و نقل می‌دانند. این صنعت در چهار بخش ریلی، هوایی، جاده‌ای و دریایی، حیات‌بخش اقتصاد و محرک توسعه کشور است و زمینه رفاه و تامین مایحتاج زندگی مردم را فراهم می‌کند. همچنین، این صنعت دروازه ورود و خروج کالا‌های صادراتی و وارداتی است. “

مالواجرد بر ضرورت سیاست‌گذاری و مدیریت یکپارچه در حوزه حمل و نقل تأکید کرد و گفت: “راهبری، سیاست‌گذاری و مدیریت یکپارچه حوزه حمل و نقل نیازمند ایجاد هماهنگی با دیگر دستگاه‌هاست، که این موضوع نیز در نقطه نظرات شما بزرگواران مطرح شد. این تعامل با دیگر دستگاه‌ها اهمیت زیادی دارد و عوامل مؤثر در توسعه این صنعت، نقش و جایگاه مهمی را برای وزارت راه و شهرسازی ایفا می‌کنند. “

وی همچنین به مدیریت و ساماندهی برنامه تولید و عرضه مسکن به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و افزود: “مدیریت و ساماندهی برنامه تولید و عرضه مسکن، به ویژه برای خانوار‌های فاقد مسکن، جوانان و اقشار کم‌درآمد، همچنین ساماندهی بازار اجاره‌بها، و توجه به بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و سکونتگاه‌های غیررسمی، اهمیت و جایگاه این وزارتخانه به عنوان بزرگترین وزارتخانه زیربنایی و زیرساختی کشور را برجسته می‌کند. “

ایجاد معاونت اقتصادی و تغییر ساختار وزارت راه و شهرسازی برای تحول در حمل و نقل و مسکن

مالواجرد با توجه به تنوع و گستردگی خدمات وزارت راه و شهرسازی، پیشنهاد ایجاد معاونت یا تغییر ساختار در این وزارتخانه را مطرح کرد و گفت: “با توجه به گستردگی و تنوع خدمات این وزارتخانه، چه در حوزه حمل و نقل و چه در حوزه مسکن، بر این باورم که ایجاد معاونتی یا تغییر ساختار وزارت راه و شهرسازی با ایجاد یک ساختار اقتصادی، قطعاً و یقیناً لازم است. “

صادق مالواجرد، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، در ادامه سخنان خود به اهمیت ایجاد یک ساختار اقتصادی در وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: “این ساختار اقتصادی، پشتیبان تمامی پروژه‌های حمل و نقل و مسکن خواهد بود؛ از مولدسازی دارایی‌های وزارت راه و شهرسازی گرفته تا همکاری ویژه با بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی. “

مالواجرد در تشریح نقش وزارت راه و شهرسازی به عنوان دستگاه اصلی سیاست‌گذار در حوزه حمل و نقل، بیان کرد: “وزارت راه و شهرسازی با برنامه‌ریزی مناسب و اعمال مدیریت یکپارچه، توجه خود را به سه بخش اصلی زیرساخت‌های حمل و نقل، ناوگان و ارتقاء آن معطوف می‌دارد. یکی از اولویت‌های اصلی برنامه کاری این وزارتخانه، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل در کشور است. “

وی در ادامه افزود: “توسعه شبکه‌های ریلی، آزادراهی، بزرگراهی، راه‌های اصلی و فرعی و روستایی در کشور، از جمله برنامه‌های اصلی وزارت راه و شهرسازی است که البته این توسعه باید متناسب با ظرفیت بار و مسافر در هر محور باشد. همچنین، توجه ویژه‌ای به مسیر‌های شرقی کشور خواهیم داشت تا از پتانسیل‌های موجود در این مناطق به نحو احسن بهره‌برداری شود. “

مالواجرد بر اهمیت تعامل و همکاری با بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی تأکید کرد و این اقدامات را ضروری برای موفقیت پروژه‌های بزرگ وزارت راه و شهرسازی دانست.

صادق مالواجرد، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، در ادامه سخنان خود به اهمیت کوریدور‌های حمل و نقل در پهنه سرزمین ایران و اتصال آنها به بنادر و شبکه راه‌های کشور‌های همسایه اشاره کرد. وی بیان داشت: “ایجاد و توسعه این کوریدور‌ها با هدف بازیابی جایگاه تاریخی ایران در حمل و نقل بین‌المللی است. اتصال این کوریدور‌ها به بنادر و شبکه راه‌های کشور‌های همسایه، نه تنها موجب تقویت موقعیت ژئوپلیتیک کشورمان خواهد شد، بلکه مسیر‌های استراتژیکی را برای تجارت بین‌المللی فراهم می‌کند. “

ساختار اقتصادی جدید، تحول بنیادین در حمل و نقل و افزایش ظرفیت‌های زیرساختی را ممکن می‌سازد

مالواجرد در ادامه به نقطه نظر خود در خصوص ساختار اقتصادی در وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: “این ساختار اقتصادی می‌تواند امیدبخش باشد و به تأمین بودجه‌های لازم کمک شایانی کند. خوشبختانه، با تدبیر عالی مقام معظم رهبری و اشراف کامل ایشان بر ابعاد مختلف موضوع حمل و نقل، کمک‌های بی‌نظیری برای تأمین منابع مالی ابرپروژه‌های حمل و نقل صورت گرفته است. ان‌شاءالله با تعامل حداکثری دولت و مجلس در جهت استفاده کامل و فوری از این ظرفیت فوق‌العاده، شاهد تحول چشمگیری خواهیم بود. “

وی در خصوص برنامه‌های زیرساختی وزارت راه و شهرسازی افزود: “تکمیل حلقه‌های مفقوده اصلی شبکه‌های حمل و نقل ترانزیتی از جمله شبکه ریلی کوریدور شمال-جنوب (شرق و مرکز)، شبکه ریلی شرقی-غربی، و اتصال بندر بوشهر به پایتخت انرژی کشور، عسلویه، و سایر استان‌های برنامه‌ریزی‌شده از اولویت‌های اصلی است. همچنین، برقی کردن قطارها، راه‌اندازی قطار‌های سریع‌السیر و توسعه دالان‌های راهبردی ریلی و دریایی از جمله اقدامات مهمی است که در دست اجرا داریم. “

مالواجرد همچنین به برنامه‌های مهم در بخش زیرساخت‌های فرودگاهی اشاره کرد و گفت: “افزایش ظرفیت فرودگاه‌های اقتصادی، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در ارتقای کمی و کیفی فرودگاه‌ها، کاهش مناطق پرواز ممنوع و محدودیت‌های پروازی، و بازطراحی شبکه‌های هوایی از جمله برنامه‌هایی است که می‌توان در راستای افزایش پرواز‌های عبوری از کشور و اقتصادی‌کردن پرواز‌های داخلی به کار گرفت. “

وی تأکید کرد که این اقدامات، با همکاری دولت، مجلس و بخش خصوصی، زمینه‌ساز تحولی بنیادین در حوزه حمل و نقل کشور خواهد بود و جایگاه ایران را به عنوان یک هاب ترانزیتی بین‌المللی تقویت خواهد کرد.

 توسعه آزادراهی و توجه به راه‌های روستایی برای تقویت زیرساخت‌های حمل و نقل

صادق مالواجرد، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، در ادامه دفاعیات خود در صحن علنی مجلس، به اهمیت توسعه شبکه آزادراهی کشور به عنوان ستون فقرات شبکه جاده‌ای کشور اشاره کرد و گفت: “توسعه شبکه آزادراهی کشور در راستای توسعه اقتصادی و پاسخگویی به نیازهای حمل و نقل فعلی یکی از اولویت‌های کاری اینجانب و همکارانم است. این توسعه از طریق مشارکت بخش خصوصی و ایجاد مشوق‌های جدید و جذاب برای جذب سرمایه‌گذاران، همچنین رفع گلوگاه‌های باقی‌مانده در این شبکه‌ها و توجه به راه‌های منتهی به مرزهای کشور و محورهای ساحلی برای افزایش ظرفیت حمل و نقل ترانزیتی و تبادل بار و مسافر با کشورهای همسایه انجام خواهد شد.”

وی در ادامه به مشکلات راه‌های روستایی کشور اشاره کرد و افزود: “یکی از مهم‌ترین مسائلی که در کمیسیون‌های مختلف به آن پرداخته شد، مشکلات راه‌های روستایی بود. توجه به توسعه و تکمیل شبکه راه‌های روستایی نه تنها از نظر حمل و نقل منطقه‌ای و اقتصادی، بلکه از دیدگاه اجتماعی و عدالت‌محوری نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. احیای مجدد ردیف مستقل بودجه برای این بخش و پیش‌بینی اعتبارات کافی ضروری است تا بتوانیم شرایط بهره‌برداری از راه‌های مناسب برای روستاها و مناطق کم‌برخوردار و محورهای پرجمعیت را فراهم کنیم. این مهم تنها با حمایت و همراهی مؤثر شما نمایندگان محترم میسر خواهد شد.”

مالواجرد تأکید کرد که توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل، به‌ویژه در مناطق روستایی و مرزی، نه تنها به تقویت ارتباطات داخلی و خارجی کشور کمک می‌کند، بلکه به تحقق عدالت اجتماعی و بهبود زندگی در مناطق کمتر توسعه‌یافته نیز منجر خواهد شد.

نگهداری زیرساخت‌ها و ارتقای ایمنی حمل و نقل به عنوان اولویت‌های اصلی

صادق مالواجرد، به موضوعات مهم در بخش حمل و نقل پرداخت و گفت: “موضوع مهم دیگری که در بخش حمل و نقل با آن مواجه هستیم، مقوله نگهداری زیرساخت‌هاست. خوشبختانه، راهکارهای حل این معضل با انجام مطالعات کارشناسی طراحی شده و تحقق آن‌ها با همکاری تمام‌قد دولت و مجلس میسر خواهد شد. استفاده از ظرفیت‌های نظیر برونسپاری حداکثری از طریق طرح‌های تجاری پایدار برای پروژه‌های دارای توجیه اقتصادی، ارائه مشوق‌های کافی برای ترغیب سرمایه‌گذاری بر روی پروژه‌های خودکفا، جذب سرمایه‌های غیرولتی، استفاده از ظرفیت مولدسازی دارایی‌ها و تسهیلات بانکی کم بهره از جمله راهکارهای پیشنهادی است.”

مالواجرد همچنین به اهمیت ایمنی در حمل و نقل اشاره کرد و افزود: “ایمنی یکی از اصلی‌ترین محورهای برنامه اینجانب است. در کمیسیون‌ها نیز به آن پرداخته شد و برنامه ما ارتقای ایمنی در بخش حمل و نقل، به خصوص در حمل و نقل جاده‌ای، برای کاهش تصادفات و تلفات در این حوزه است. این حوادث، چه مربوط به جاده‌ها و چه ضعف در علائم راه‌ها باشد، طبق برنامه مشخص نسبت به رفع نقاط پرحادثه و ایمن‌سازی راه‌های پر ترافیک اقدام خواهیم کرد.”

وی ادامه داد: “با توجه به مفاد برنامه هفتم پیشرفت، رویکرد این وزارتخانه برای کاهش تلفات جانی ناشی از تصادفات رانندگی، در انطباق با اهداف برنامه، کاهش سالانه ۱۰ درصدی تلفات است. این هدف را با تمام وجود پیگیری خواهیم کرد و در این راه، همت عزیزان خدوم در نیروی انتظامی، پلیس راهور، شرکت‌های خودروساز، صدا و سیما، هلال احمر و دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط، به ویژه شما نمایندگان محترم، بسیار مهم و ارزشمند است.”

نوسازی ناوگان حمل و نقل و ارتقاء ترانزیت به عنوان اولویت‌های اساسی وزارت راه و شهرسازی

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس به اهمیت نوسازی ناوگان حمل و نقل و ارتقاء وضعیت ترانزیت پرداخت و گفت: “از مهم‌ترین عوامل پایین بودن بهره‌وری و بروز حوادث در حوزه حمل و نقل، فرسودگی ناوگان شقوق مختلف حمل و نقلی است. علی‌رغم اقدامات صورت گرفته، هنوز به میانگین سن ناوگان مطابق با استانداردهای جهانی دست نیافته‌ایم. می‌بایست با کمک مجلس محترم، موانع و گره‌های نوسازی را از طریق حمایت از تولید داخلی با استفاده حداکثری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و بهره‌گیری از فناوری‌های جدید و جامعه نخبگانی، و همچنین خرید و واردات انواع ناوگان خصوصاً در بخش‌های هوایی، جاده‌ای و ریلی، با قید فوریت حل نماییم.”

مالواجرد ادامه داد: “جهت رفع چالش‌های مالی واردات ناوگان، از کمک‌های بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران خارجی نیز با نظر مجلس استفاده خواهیم کرد. یکی از مهم‌ترین آثار سیاست‌گذاری و مدیریت یکپارچه حمل و نقل، علاوه بر دستیابی به بهره‌وری حداکثری، ارتقاء وضعیت ترانزیت است. از شاخص‌های اصلی توسعه اقتصادی، سیاسی، امنیتی و ارتقاء دیپلماسی منطقه‌ای و بین‌المللی، توجه ویژه به توسعه و تکمیل زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری با رویکرد استفاده حداکثری از موقعیت بی‌نظیر ژئوپلیتیک سرزمینمان است.”

وی افزود: “در راستای تحقق اهداف برنامه هفتم، موضوع ترانزیت در اولویت اول با کشورهای همسایه و سپس با کشورهای خاور دور، اروپا و آفریقا قرار دارد. این ارتباط با کمک دستگاه دیپلماسی کشور شکل خواهد گرفت. همچنین، وفق ماده ۵۷، تشکیل ستاد ملی ترانزیت به ریاست رئیس‌جمهور محترم و دبیری وزارت راه و شهرسازی بسیار اثربخش خواهد بود. نقش موثر انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی شرکت‌ها و کنشگران بخش حمل و نقل نیز در همراهی با دولت برای انجام اقدام‌های بنیادین بسیار مهم است.”

مالواجرد تأکید کرد که بهبود وضعیت ترانزیت و نوسازی ناوگان حمل و نقل، نیازمند تلاش‌های جدی و همکاری نزدیک میان دولت، مجلس و بخش خصوصی است تا به اهداف برنامه‌های پیش‌بینی شده دست یابیم.

 توسعه اقتصاد دریا محور و اجرای برنامه‌های مسکن به عنوان اولویت‌های کلیدی وزارت راه و شهرسازی

صادق مالواجرد، به اهمیت اقتصاد دریا محور و برنامه‌های مسکن پرداخت و گفت: “موضوع بسیار مهم دیگری که باید به آن توجه کرد، بحث راهبردی اقتصاد دریا محور با رشد ۱۶ درصد است که به صورت ویژه در سیاست‌های راهبردی ابلاغی مقام معظم رهبری قرار گرفته است. سوق دادن بنادر به سوی بنادر نسل سوم و ارتقاء سطح دسترسی به پسران‌های مناسب حمل و نقلی و همچنین توجه ویژه به اقتصاد گردشگری و استفاده از ظرفیت‌های ویژه این حوزه در سواحل، بسیار اثربخش است.”

مالواجرد افزود: “بر اساس اصول ۱۲، ۴۳ و ۳۱ قانون اساسی، قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، قانون جهش تولید مسکن و برنامه ۵ ساله هفتم پیشرفت، تکالیف مهمی برای بخش مسکن به عهده دولت و وزارت شهرسازی گذاشته شده است. به عنوان وزیر پیشنهادی، خود را ملزم و موظف به اجرای تکالیف تعیین شده در این قوانین دانسته و ان‌شاءالله با همراهی و حمایت شما نمایندگان شریف و مجموعه متخصصان، سازندگان، انجمن‌های صنفی و صنعتی در صنعت مسکن و جامعه فرهیخته شهرسازان و معماران کشور، گامی مهم در جهت تحقق خواسته به حق مردم در بهره‌مندی از مسکن مناسب و امن برخواهیم داشت.”

وی ادامه داد: “از مهم‌ترین برنامه‌های اجرایی ما، تکمیل باقی‌مانده مساکین مهر و پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن مطابق تکالیف تعیین شده در قانون برنامه هفتم است. تأمین زمین مناسب جهت واگذاری به اقشار کم‌درآمد، محرومین، زوج‌های جوان، ایثارگران، روستاییان و کارگران با استفاده از ظرفیت‌های پیش‌بینی شده در قانون، از جمله الحاق اراضی ظرفیت شهرهای جدید، شهرک‌های مسکونی و اراضی مازاد دستگاه‌های دولتی با تأکید ویژه بر سیاست‌های افزایش جمعیت بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و الگوی ایرانی اسلامی، از دیگر برنامه‌های ما خواهد بود.”

مالواجرد تأکید کرد که توسعه اقتصاد دریا محور و اجرای برنامه‌های مسکن به عنوان اولویت‌های کلیدی وزارت راه و شهرسازی در جهت ارتقاء کیفیت زندگی و بهره‌مندی بهتر مردم از امکانات مسکن و زیرساخت‌ها، بسیار مهم و ضروری است.

نوسازی بافت‌های فرسوده و تامین مسکن برای اقشار مختلف از اولویت‌های اصلی وزارت راه و شهرسازی

 صادق مالواجرد، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس به آمار و ارقام مربوط به تأمین اراضی و برنامه‌های مسکن پرداخت و گفت: “در خصوص آمار و ارقام‌های مربوط به تأمین اراضی برای قانون جهش تولید و برنامه هفتم، باید اشاره کنم که طبق مصوبات شورای عالی، که در روزنامه رسمی کشور ثبت و ضبط می‌شود، تک‌تک این مصوبات قابل بررسی و رصد است. به گواه این مصوبات، شصت‌هزار هکتار الحاق به محدوده‌های مختلف وفق قانون جهش تولید در جای‌جای این سرزمین انجام گرفته است. بخش عمده‌ای از اراضی تخصیص یافته به متقاضیان، در قالب طرح نهضت ملی مسکن، برگرفته از این الحاقات است.”

وی افزود: “یک نکته بسیار مهم این است که اراضی الحاق شده در کمیته‌های فنی و تخصصی مورد بررسی قرار گرفته و مشکلات بعدی از نظر زیرساخت نداشته باشند. توجه ویژه به استقرار جمعیت در سواحل جنوبی طبق مفاد مقام معظم رهبری و تبصره یک ماده پنجم مبنی بر افزایش سرزمین سکونتگاه‌ها در کشور، از دیگر اولویت‌های ماست. حمایت از تولید و عرضه انبوه مسکن با استفاده از تمامی ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل بخش‌های مختلف کشور، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و صنعتی‌سازی مسکن، تنوع بخشی به روش‌های تأمین مالی و فعال‌سازی بانک مسکن برای ایجاد رونق اقتصادی در بخش مسکن از جمله اقدامات برنامه‌ریزی شده است.”

مالواجرد تأکید کرد: “تأمین زمین برای مسکن اقشار مختلف، از جمله کارگران، کارکنان شریف کارخانه‌ها و صنایع، نیروهای مسلح، طلاب، فرهنگیان، دانشگاهیان، اصناف، هنرمندان، زنان سرپرست خانوار، جوانان و سایر متقاضیان موثر، از دیگر اهداف ماست. تدوین ساز و کار اجاره‌داری حرفه‌ای با حمایت از تشکیل و ساماندهی بازار اجاره مسکن توسط نهادهای مربوطه، اهمیت ویژه‌ای دارد.”

وی همچنین به دغدغه‌های نمایندگان در خصوص بافت فرسوده، سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌نشینی پرداخت و گفت: “شتاب‌بخشی به نوسازی ابنیه ناپایدار با اجرای بسته‌های تشویقی و جلب مشارکت مردم، متخصصین، انجمن‌های صنفی و حرفه‌ای، معماران، سازان و فناوران ساختمان، و سازمان‌های مردم‌نهاد در اولویت است. توانمندسازی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ساکنان و تکمیل خدمات زیربنایی و روبنایی محلات هدف با همکاری تمام دستگاه‌های عضو ستاد بازآفرینی، از دیگر برنامه‌های ماست.”

وی گفت: “توجه به احداث مسکن روستایی برای محرومین، به ویژه زوج‌های جوان در روستاها، جهت ماندگاری جمعیت و زمینه‌سازی برای مهاجرت معکوس به روستاها، در اولویت اقدامات است. توسعه متوازن روستاها و بازیست معیشت محور و پایدار از دیگر اهداف برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی است.”

 تأکید بر اجرای قوانین و بهبود زیرساخت‌های مسکن و راه‌های روستایی

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، در صحن علنی مجلس به دغدغه‌های نمایندگان و مشکلات موجود در حوزه راه‌های روستایی و مسکن پرداخت و گفت: “در کمیسیون‌های مختلف، دغدغه‌های شما بزرگواران را با گوش جان شنیدم. با اعداد و ارقام خدمتتان عرض می‌کنم که ۹۰ درصد مشکلاتی که شما بیان می‌کردید مربوط به راه‌های روستایی و ۸۵ درصد مشکلات مربوط به چالش مسکن بود.”

مالواجرد افزود: “قطعاً و یقیناً من فرزانه صادق، فرزند این نظام و دغدغه‌مند مردم این سرزمین، مکلفم که قوانین بالادستی را به بهترین نحو اجرا کنم. واگذاری زمین یکی از اصولی است که در قانون جهش تولید و در قانون برنامه هفتم به آن اشاره شده است. اما من به عنوان کسی که دغدغه مردم را دارم، قول می‌دهم که اگر زمینی قرار است واگذار شود، زیرساخت‌های آن نیز باید به درستی اجرا شود. اگر زمینی را واگذار کنم که فاقد آب، برق، مدرسه، جاده و فضای سبز باشد، این امر به شأن مردم توهین است.”

وی تأکید کرد: “تمام تلاش خود را می‌کنم که اگر قرار است معماری ایرانی اسلامی، که هویت من و تمام مردم ایران است، رعایت شود، به شایستگی خانواده‌ها توجه ویژه‌ای خواهیم داشت و زیرساخت‌های لازم را تأمین خواهیم کرد.”

شفافیت و مبارزه با رانت، اصول اساسی من هستند

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، اظهار داشت: “یکی از افتخارات من این است که پس از ۲۳ سال از تلاش‌های مداوم و صادقانه، امروز در این جایگاه قرار دارم. من با صداقت، تخصص، شفافیت و مبارزه با رانت و سوداگری شناخته شده‌ام. به صراحت می‌گویم که نه به حزب، نه به فرد خاص و نه به هیچ گروهی وابسته نبوده‌ام و این روند از این به بعد نیز ادامه خواهد داشت.”

مالواجرد ادامه داد: “در حوزه راه و زمین، بله، رانت وجود دارد و من به این موضوع اذعان دارم. اما شفافیت و نوع عمل و اقدام در این وزارتخانه برای من بسیار راهبردی و کلیدی است. از شما نمایندگان مجلس که دغدغه‌های مردم را به گوش جان شنیده‌ام، عاجزانه درخواست می‌کنم که به من کمک کنید. مردم همیشه و همیشه جلوتر از ما دولتی‌ها و شما مجلسی‌ها بودند و با نجابت‌هایشان ایستاده‌اند و از این نظام حمایت کرده‌اند.”

وی افزود: “اگر نمایندگان مخالف با حرارت بالا نسبت به موضوعاتی اعتراض می‌کنند، این نشان از دغدغه آنهاست و من این را درک می‌کنم. خواهش می‌کنم که با تعامل و مشارکت شما، می‌توانیم قدم‌های مؤثری برای مردم برداریم. در پایان، یکی از نمایندگان محترم در یکی از کمیسیون‌های تخصصی جمله‌ای به من گفت که من از آن به بعد در پایان همه صحبت‌هایم در کمیسیون‌ها عرض می‌کنم و سرلوحه کارم قرار داده‌ام: صادق بودم، صادق هستم و صادق خواهم ماند.”

انتهای پیام/

منبع: برنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا