اقتصاد

توجه به دپیلماسی آب در برنامه های وزیر پیشنهادی نیرو

توجه به دپیلماسی آب در برنامه های وزیر پیشنهادی نیرو

به گزارش خبرگزاری برنا، محمدرضا شهبازبگیان رئیس انجمن دیپلماسی آب ایران و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در واکنش به اینکه در تدوین سنجه‌های مد نظر برای انتخاب وزیر نیرو در دولت چهاردهم تا چه حد به بخش دیپلماسی آب کشور توجه شده است؟ گفت: در حال حاضر کلیه تحرکات در تعاملات بین کشور‌ها در موضوع منابع آب مشترک بین المللی از  مذاکرات تا موضع­‌گیری‌های بین المللی از سطح کارشناسان به سطح مدیران و حتی مقامات عالی وزارت‌خانه­‌ها رسیده است. این یعنی آشنایی مقام عالی وزارت با ادبیات روابط بین الملل و مدیریت آب‌های مرزی و منابع آب مشترک از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی در این زمینه افزود: از این‌رو در دولت چهاردهم بر ضرورت همراهی و توامانی مقاومت و انعطاف در سیاست خارجی به عنوان یکی از شاخص­‌های بالادستی انتخاب وزیر نیرو تاکید شده است. بدین ترتیب، سنجه­‌های مهمی از جمله آشنایی به حکمرانی و دیپلماسی آب و برق و توانایی تعاملات در سطح ملی و بین المللی و نیز توانایی جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی داخلی و بین المللی در بخش آب و برق با محوریت اقتصاد بازار برای انتخاب وزیر نیرو مد نظر قرار گرفته است.

وی در ارزیابی برنامه پیشنهادی عباس علی آبادی برای تقویت بخش دیپلماسی آب در کشور اظهار کرد: مطالعه برنامه پیشنهادی وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت نیرو نشان از تاکید و توجه ویژه به این حوزه بسیار مهم دارد. بدین ترتیب “پیگیری دیپلماسی موثر با کشور‌های همسایه با هدف مدیریت مشترک منابع آب و حفظ و صیانت از حقابه‌های کشور»، «تمرکز بر توسعه و بهره‌برداری بهینه از منابع آبی حوضه‌های آبریز مرزی و مشترک»؛ «رفع تعارضات بین وزارتخانه‌ای با کمک شورای عالی آب و ایجاد هماهنگی بین نهاد‌های مختلف در حوزه مدیریت منابع»؛ «تدوین مقررات واردات و صادرات آب مجازی با هدف تعیین ترازنامه سالانه آب مجازی»، و «اصلاح اقتصاد آب با رویکرد ارتقای بهره‌وری و کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری و تقویت بازار آب»  محور‌های مهمی هستند که خیلی هوشمندانه در برنامه پیشنهادی آقای علی آبادی برای سکانداری وزارت نیرو در نظر گرفته شده­اند.

شهبازبگیان یادآور شد: بررسی سوابق وزیر پیشنهادی نیرو در سطوح کلان ملی از جمله وزارت نیرو، مپنا و وزارت صمت نشان می­‌دهد که تا به امروز قرارداد‌های بین‌المللی ارزشمندی را در داخل و خارج از کشور مذاکره، منعقد و اجرا کرده و به واسطه این طرح‌های عظیم سابقه تجارت در مقیاس بین المللی را تجربه کرده است. همچنین مطالعه سیر تاریخی مواضع اعلامی آقای علی آبادی نشان از اعتقاد صریح  به تقویت ظرفیت­‌های بین المللی و تعامل با کشور‌های جهان به خصوص کشور‌های همسایه است.

به گفته رئیس انجمن دیپلماسی آب ایران:  ردپای وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم در ریل گذاری تعاملات سازنده با کشور‌های ترکیه، عراق، سوریه و افغانستان در راستای تجارت با این کشور‌ها می­‌تواند به عنوان یک زیرساخت برای تقویت دیپلماسی آب با این کشور‌ها نیز در نظر گرفته شود.

رئیس انجمن دیپلماسی آب ایران ادامه داد: همچنین جسارت حضور در مجامع بین المللی با حضور همتایان از کشور‌های مختلف می‌تواند نقطه قوت برجسته­‌ای برای او در حوزه دیپلماسی آب محسوب شود. به عنوان مثال در این خصوص می­‌توان به سخنرانی موثر آقای علی‌آبادی در سال ۲۰۱۸ در اجلاس سازمان تجارت جهانی اشاره کرد که در آن اشارات مستدلی را در خصوص لزوم  تعاملات بین المللی در قالب الگو‌های مختلف همکاری بین کشور‌ها و توجه به مباحث ژئوپلیتیک و مزایای پیوستن به سازمان تجارت جهانی ایفاد کرد.

وی تاکید کرد: بر این اساس می‌توان ادعا کرد که “عباس علی آبادی” می­‌تواند وزیری باشد که علاوه بر داشتن تسلط بر مباحث تخصصی با حضور در مجامع بین المللی، رویکرد صلح و همکاری کشور را در برابر همتایان خود از کشور‌های دیگر به رخ بکشد.

شهبازبگیان همچنین درباره مهمترین دستآور‌های وزارت نیرو در حوزه دیپلماسی آب در سه سال گذشته گفت: وزارت نیرو طی سه سال گذشته دستآورد‌های ارزشمندی در این حوزه داشته­ است که پیشنهاد می‌­شود در ساختار جدید وزارت نیرو دنبال شود. به عنوان مثال در دوره کنونی وزارت نیرو پس از سه بار عزیمت تیم کارشناسی افغانستان، برای اولین بار بعد از ۱۹ سال از زمان راه‌اندازی کمیساران هیرمند، اجازه بازدید و اندازه‌گیری مشترک ایستگاه دهراوود در سرشاخه رودخانه هلمند در افغانستان داده شد یا ورود در حوزه رسانه و تقویت این ظرفیت در حوزه دیپلماسی آب در این دوره قوت محسوسی گرفت.

وی گفت: همچنین می‌­توان به اجرای طرح‌های اضطراری متعدد با سرعت و قوت بالا برای تامین آب شرب منطقه سیستان از زاهدان که موقعیت کشور را در مذاکرات آبی با کشور افغانستان تحکیم می‌بخشید اشاره کرد؛ و البته حمایت از فعالیت­‌های بین‌المللی این انجمن علمی نیز از نقاط قوت وزارت نیرو طی سه سال گذشته بوده است.

رئیس انجمن دیپلماسی آب ایران در پایان پیشنهاد کرد: در حال حاضر شاهد تحرکات کشور‌هایی خارج از محدوده جنوب غرب آسیا در حوزه مدیریت آب­‌های مرزی هستیم. فراست و زیرکی وزارت نیرو در مصادره به مطلوب این تحرکات به نحوی که از وقت و انرژی و هزینه­‌های صرف شده آنها به نفع کشور استفاده شود یکی از محور‌هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.  

وی ادامه داد: درحال حاضر به پاس تلاش‌های دانشگاهیان و متخصصین کشور،   فعالیت‌­های علمی و تحقیقاتی در حوزه دیپلماسی آب جهش معناداری کرده است و ما شاهد پرورش نیرو‌های جوان و مستعدی حتی در اقشار دانشجویان هستیم که فعالیت­‌های بین‌المللی قابل دفاعی داشته و می‌­توانند در قالب اتاق­‌های فکر در خدمت وزارت نیرو باشند.

شهبازبگیان ادامه دادک در کل اگر بخواهم پیشنهادی برای تقویت وزارت نیرو در بخش دیپلماسی آب داشته باشم، استفاده از حلقه‌های مشورتی تخصصی و نیرو‌های جوان خوش فکر اعم از دانشجویان، اساتید، فعالان مدنی به مثابه سیستم پشتیبان تصمیم را مقوم فعالیت­‌های وزیر نیرو در دولت چهاردهم می­دانم. مواضع آقای دکتر علی آبادی طی سال­های اخیر در خصوص استفاده از ظرفیت دانشگاهیان در بخش صنعت نقطه قوت ویژه‌ای برای ایشان و دانشگاهیان محسوب می‌شود که امید است در تصمیم مجلس برای  دادن رای اعتماد به این فرد توانمند مورد توجه قرار گیرد.   

انتهای پیام/

منبع: برنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا