جزئیات 3 پروژه از مهمترین اقدامات بهره‌برداری شده شرکت ملی پالایش و پخش

جزئیات 3 پروژه از مهمترین اقدامات بهره‌برداری شده شرکت ملی پالایش و پخش

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران که یکی از کلیدی‌ترین شرک‌ت‌های ایران است با بهره‌گیری از ۳۰ هزار نیروی انسانی متخصص و کارآزموده، بهره‌مندی از ۱۰ پالایشگاه نفتی و میعانات گازی، ۳۷ منطقه تأمین و توزیع فرآورده‌های نفتی، بیش از ۱۴ هزار کیلومتر خطوط لوله انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی، طراحی، ساخت و توسعه زیرساخت‌های پالایشگاهی، خطوط لوله و انبار نفت، متولی اصلی تولید، انتقال و توزیع سوخت و فرآورده‌های نفتی کشور به‌صورت ایمن و پایدار با توسعه زیرساخت‌های توسعه‌ای لازم است.

خوشبختانه شرکت ملی پالایش و پخش در دولت سیزدهم با وجود گسترده‌تر شدن تحریم‌ها توانست پروژه‌ها و طرح‌های متعددی را که از پیش مغفول مانده بود به بهره‌برداری برساند. این شرکت همچنین پروژه‌هایی تعریف کرد که در شرف بهره‌برداری قرار دارند؛ در ادامه این گزارش نگاهی می‌اندازیم به برخی طرح‌ها و پروژه‌های این شرکت در دولت سیزدهم:

تكميل و افتتاح بخش يك فاز 2 طرح توسعه و تثبیت ظرفيت پالایشگاه آبادان

همزمان با روز «ملی شدن صنعت نفت»، بخش نخست فاز 2 طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان که یکی از بزرگترین پروژه‌های پالایشی در منطقه غرب آسیا محسوب می‌شود، با حضور رئیس جمهور رسما افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

با افتتاح این طرح ظرفیت تولید پالایشگاه آبادان با افزایش 210 هزار بشکه‌ای به روزانه 630 هزار بشکه خواهد رسید. بر این اساس میزان تولید بنزین در این پالایشگاه از 10 میلیون لیتر به 14 و تولید گازوئیل از 16 به 20 میلیون لیتر در روز خواهد رسید. 

در این پروژه بیش از ۱۰۲ شرکت داخلی مشارکت داشته و تجهیزات لازم را تولید کرده‌اند. بیش از ۹۰ تن شامل بیش از ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار قلم کالا در این پروژه استفاده شده است.
این پالایشگاه به عنوان قدیمی‌ترین مجتمع پالایشگاهی کشور ۲۵ درصد سوخت ایران را تأمین می‌کند.

افتتاح طرح تصفیه نفت گاز پالایشگاه اصفهان با توليد 17 ميليون ليتر نفت گاز يورو

پالایشگاه نفت اصفهان به‌عنوان یکی از مجموعه‌های پیشرو در صنایع پالایشی کشور در شرایط تحریم‌ با توسعه در همه بخش‌ها، مسیر تبدیل به پتروپالایش برتر منطقه را طی می‌کند.

همزمان با افتتاح طرح تصفیه نفت‌گاز این پالایشگاه که میزان تولید نفت‌گاز یورو ۵ این پالایشگاه را به روزانه ۱۷ میلیون لیتر و در آینده نزدیک به روزانه بیش از ۲۰ میلیون لیتر افزایش خواهد داد، عملیات اجرایی دو طرح مهم بنزین‌سازی و تولید پروپیلن این مجتمع پالایشی نیز آغاز شد.

محسن قدیری، مدیرعامل هلدینگ پتروپالایشی اصفهان، درباره عملکرد این مجتمع پالایشی در حوزه‌های مختلف گفت: با راه‌اندازی واحد RFCC این مجتمع پالایشی، تولید بنزین یورو ۵ این پالایشگاه روزانه ۸.۵ میلیون لیتر افزایش خواهد یافت. چشم‌انداز این مجتمع پتروپالایشی دستیابی به درآمد سالانه ۱.۵ میلیارد یورویی تا سال ۱۴۰۷ است.

افتتاح طرح‌های تصفیه هیدروژنی نفت گاز، تولید هیدروژن و بازیافت گوگرد پالایشگاه تبریز

چهار طرح واحد تصفیه‌ نفت‌گاز، خالص‌سازی هیدروژن PSA، بازیافت گوگرد SRP و بازیافت گازهای انتهای واحد گوگرد TGT به ارزش سرمایه‌گذاری ۱۲۰ میلیون یورو با دستور سرپرست ریاست‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.

با بهره‌برداری از این طرح‌های چهارگانه که با استفاده کامل از توانمندی شرکت‌های پیمانکار، سازنده و مشاوران داخلی به سرانجام رسیده و آماده بهره‌برداری است، میزان گازوئیل یورو ۵ تولیدی این پالایشگاه از روزانه ۲ میلیون لیتر به روزانه ۵ میلیون لیتر افزایش خواهد یافت.

هیدروژن با خلوص بالا، تولید گوگرد به ظرفیت روزانه ۱۱۰ تن، همچنین کاهش میزان دی‌اکسید گوگرد خروجی از دودکش و کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی شهر تبریز از دیگر اهداف این طرح‌های چهارگانه است.

انتهای پیام/ 

منبع: برنا

خروج از نسخه موبایل