حسن پور: اوج اقتدار دیپلماسی انرژی دولت شهید رئیسی هاب گازی شدن ایران در منطقه بود

حسن پور: اوج اقتدار دیپلماسی انرژی دولت شهید رئیسی هاب گازی شدن ایران در منطقه بود

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، چند وقتی بود که اخباری مبنی بر اینکه ترکیه اقداماتی را درباره احداث خط اصلی ترانزیت گاز به اروپا و کشور‌های منطقه انجام داده منتشر شده بود، اما دیپلماسی فعال در وزارت نفت دولت شهید ریسی این افتخار را برای ایران به ثبت رساند و هاب گازی منطقه شدیم.

جواد اوجی وزیر نفت دولت سیزدهم در این باره اعلام کرد با مذاکراتی که در سه ماه گذشته با شرکت گس‌پروم روسیه انجام شده است تفاهم‌نامه انتقال گاز روسیه به ایران نهایی و به امضا رسید و با این کار ایران تبدیل به هاب گازی منطقه شد.

وزیر نفت با بیان اینکه ایران و روسیه دارای بیش از ۶۰ درصد ذخایر گازی دنیا هستند و این اقدام بزرگی بود که محقق شد، تصریح کرد: بی‌شک این مسئله در بحث موازنه انرژی در منطقه تحولات خوبی را رقم خواهد زد، ضمن اینکه ایران با زیرساخت‌ها و خطوط انتقال گاز سراسری که دارد به‌طور کامل آماده دریافت این مقدار گاز خواهد بود.
مزایای تبدیل ایران به قطب گازی

امضای توافق‌نامه راهبردی انتقال گاز روسیه به ایران به‌عنوان آخرین یادگار شهید رئیسی در حوزه دیپلماسی انرژی مزایای متعددی برای دو کشور خواهد داشت.

این قرارداد، مهمترین قرارداد انتقال و تجارت گاز قرن در منطقه غرب آسیا است و موازنه انرژی در منطقه را تغییر خواهد داد؛ همچنین، انقلاب بزرگی در بخش انرژی و صنایع منطقه ایجاد می‌شود. 
با توجه به قرار گرفتن اغلب ذخایر گاز ایران در جنوب کشور، این توافق به تأمین امنیت انرژی مناطق شمالی کشور کمک شایانی خواهد کرد. بر این اساس، ایران می‌تواند گاز را از روسیه دریافت و به ترکیه، عراق، پاکستان، ارمنستان و کشور‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس صادر کند؛ همچنین، ناترازی انرژی در کشور برطرف می‌شود.

نظر مدیرعامل گازپروم درباره توافق گازی با ایران

میلر، نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه و رئیس شرکت گازپروم درباره این پیش‌قرارداد گفت: امضای توافقنامه صدور گاز روسیه به ایران اقدامی بسیار مهم و بزرگ است که در آینده نتایج بسیار مثبتی در منطقه خواهد داشت.

وی افزود: رؤسای جمهور ۲ کشور فعالانه پیگیر امضای این تفاهم‌نامه بودند تا در سریع‌ترین زمان ممکن عملیاتی و اجرایی شود.

هاب گازی و ترانزیتی شدن ایران ثابت کننده دیپلماسی برتر دولت شهید رئیسی

شهباز حسن پور نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا درباره توافق گازی ایران و روسیه اظهار داشت: عملکرد دولت سیزدهم در زمینه فروش نفت و گاز کشور و دیپلماسی انرژی بسیار مثبت بوده و آثار و برکات زیادی داشته و برخی از آن در سال‌های آینده نمایان می‌شود.

وی افزود: اعمال و اجرای سیاست‌های صحیح و دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم منجر به خنثی سازی بسیاری از تحریم‌ها و افزایش قدرت سیاسی و اقتصادی شد.

نماینده کرمان در مجلس با بیان اینکه دیپلماسی فعال انرژی و افزایش مراودات با کشور‌های همسایه مزیت‌های فراوانی برای کشور دارد تصریح کرد: در حدود سه سال فعالیت دولت سیزدهم هم هاب گازی منطقه شدیم و هم گام‌های اساسی برای هاب ترانزیتی برداشته شده است که جایگاه جمهوری اسلامی ایران را در منطقه تقویت کرد؛ این موضوعات اوج اقتدار و قدرت دیپلماسی دولت شهید رئیسی را نشان داده و ثابت کرد.

وی گفت: با تکیه بر دیپلماسی فعال گازی می‌توانیم زمینه را برای افزایش مبادلات گازی با کشور‌های همسایه ایجاد کنیم که ما را در تبدیل شدن به قطب ترانزیت گاز منطقه کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/

منبع: برنا

خروج از نسخه موبایل