فناوری

چگونه ایلان ماسک ایکس می تواند توسط یک قاضی برزیلی در ساعات آینده تعلیق شود

چگونه ایلان ماسک ایکس می تواند توسط یک قاضی برزیلی در ساعات آینده تعلیق شود

این یک رویارویی بین ثروتمندترین مرد جهان و یک قاضی دادگاه عالی برزیل است.

قاضی، الکساندر دو موراس تهدید کرده است که اگر مالک میلیاردر آن، ایلان ماسک، به سرعت یکی از دستوراتش را اجرا نکند، غول شبکه اجتماعی X را در سراسر کشور در ساعات آینده تعلیق خواهد کرد. ماسک با توهین‌هایی از جمله گفتن دو موراس “ظالم” و “دیکتاتور” پاسخ داده است.

این آخرین فصل از درگیری ماه‌ها بین این دو مرد بر سر آزادی بیان، حساب‌های راست افراطی و اطلاعات نادرست است. . ضرب‌الاجل پیروی به سرعت نزدیک می‌شود و بسیاری در برزیل منتظرند و تماشا می‌کنند تا ببینند آیا یکی از آنها پلک می‌زند یا خیر.

اوایل این ماه، X نماینده قانونی خود را به این دلیل که دی مورائس مجبور شده بود از برزیل برکنار کرد. او را تهدید به دستگیری کرد. چهارشنبه شب ساعت 20:07. به وقت محلی (7:07 بعدازظهر به وقت استاندارد شرقی)، دی موراس 24 ساعت به سکو برای تعیین نماینده جدید مهلت داد، در غیر این صورت تا زمانی که دستور او برآورده شود، با تعطیلی مواجه خواهد شد.

دستور د موراس بر اساس برزیلی است. به گفته دفتر مطبوعاتی دیوان عالی کشور، قانونی که شرکت های خارجی را ملزم به داشتن نمایندگی قانونی برای فعالیت در کشور می کند. این تضمین می‌کند که فردی می‌تواند از تصمیمات قانونی مطلع شود و واجد شرایط انجام هر گونه اقدام لازم است.

خودداری X از انتصاب یک نماینده قانونی به‌ویژه پیش از انتخابات شهرداری برزیل در ماه اکتبر مشکل‌ساز خواهد بود و انتظار می‌رود اخبار جعلی وجود داشته باشد. لوکا بلی، هماهنگ کننده مرکز فناوری و جامعه در بنیاد گتولیو وارگاس، دانشگاهی در ریودوژانیرو، گفت. دستورات حذف در طول کمپین‌ها رایج هستند و نداشتن شخصی برای دریافت اخطارهای قانونی، انطباق به موقع را غیرممکن می‌کند.

“تا هفته گذشته، 10 روز پیش، یک دفتر اینجا وجود داشت، بنابراین این مشکل وجود نداشت حالا هیچی نیست به مثال تلگرام نگاه کنید: تلگرام اینجا دفتر ندارد، حدود 50 کارمند در کل دنیا دارد. اما یک نماینده قانونی دارد.» بلی، که همچنین استاد دانشکده حقوق دانشگاه است، به آسوشیتدپرس گفت.

هر قاضی برزیلی این اختیار را دارد که مطابقت با تصمیمات را اجرا کند. کارلوس آفونسو سوزا، وکیل و مدیر موسسه فناوری و جامعه، یک اندیشکده مستقر در ریو، گفت: چنین اقداماتی می تواند از اقدامات ملایم مانند جریمه تا مجازات های شدیدتر مانند تعلیق باشد.

Lone. قضات برزیلی واتس اپ متا، پرکاربردترین اپلیکیشن پیام رسان کشور را چندین بار در سال های 2015 و 2016 به دلیل امتناع این شرکت از انطباق با درخواست پلیس برای اطلاعات کاربران، بستند. در سال 2022، د مورائس برنامه پیام‌رسان تلگرام را به تعطیلی سراسری تهدید کرد و استدلال کرد که این برنامه بارها درخواست‌های مقامات برزیل برای مسدود کردن پروفایل‌ها و ارائه اطلاعات را نادیده گرفته است. او به تلگرام دستور داد تا یک نماینده محلی تعیین کند. شرکت در نهایت رعایت کرد و آنلاین ماند.

افونسو سوزا افزود که حکم یک قاضی فردی مبنی بر بستن پلتفرمی با تعداد بسیار زیاد کاربران احتمالاً در تاریخ بعدی توسط هیئت کامل دادگاه عالی ارزیابی خواهد شد.

د مورائس ابتدا این کار را انجام خواهد داد. به رگولاتور مخابراتی کشور، Anatel اطلاع دهید، که سپس به اپراتورها – از جمله ارائه دهنده خدمات اینترنتی Starlink خود ماسک – دستور می دهد تا دسترسی کاربران به X را تعلیق کنند. این شامل جلوگیری از وضوح وب سایت X – اصطلاحی برای تبدیل نام دامنه به IP است. آدرس — و مسدود کردن دسترسی به آدرس IP سرورهای X از داخل قلمرو برزیل، طبق گفته بلی.

با توجه به اینکه اپراتورها از بن بست تبلیغاتی گسترده و تعهد خود برای پیروی از دستور de Moraes آگاه هستند، بلی گفت: به علاوه انجام این کار پیچیده نیست، X می تواند 12 ساعت پس از دریافت دستورالعمل های خود در برزیل آفلاین باشد.

از آنجایی که X به طور گسترده از طریق تلفن همراه قابل دسترسی است، de Moraes نیز به احتمال زیاد وجود دارد. اففونسو سوزا گفت که به فروشگاه های برنامه بزرگ اطلاع دهد که ارائه X در برزیل را متوقف کنند. او افزود که یکی دیگر از گام‌های احتمالی – اما بسیار بحث برانگیز – ممنوعیت دسترسی به شبکه‌های خصوصی مجازی (VPN) و اعمال جریمه برای کسانی است که از آنها برای دسترسی به X استفاده می‌کنند.

X و تجسم قبلی آن، توییتر، هستند. در چندین کشور ممنوع شد – عمدتاً رژیم‌های اقتدارگرا مانند روسیه، چین، ایران، میانمار، کره شمالی، ونزوئلا و ترکمنستان.

چین X را زمانی که هنوز توییتر نامیده می‌شد در سال 2009 به همراه فیس‌بوک ممنوع کرد. در روسیه، پس از اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در فوریه 2022 نیروهای خود را به اوکراین فرستاد، مقامات سرکوب مخالفان و رسانه های آزاد را گسترش دادند. آنها چندین رسانه مستقل روسی زبان منتقد کرملین را مسدود کردند و دسترسی به توییتر را که بعداً به X تبدیل شد را قطع کردند. و همچنین فیس بوک و اینستاگرام متا.

در سال 2009، پس از اینکه دولت این کشور پس از انتخابات جنجالی ریاست جمهوری، رسانه های سنتی را سرکوب کرد، توییتر به یک ابزار ارتباطی ضروری در ایران تبدیل شد. ایرانیان آگاه به فناوری در توییتر برای سازماندهی تظاهرات شرکت کردند. دولت متعاقباً این پلتفرم را همراه با فیس بوک ممنوع کرد.

کشورهای دیگر مانند پاکستان، ترکیه و مصر نیز قبلاً X را به طور موقت معلق کرده‌اند، معمولاً برای سرکوب مخالفان و ناآرامی‌ها. توییتر پس از قیام های بهار عربی که برخی آن را «انقلاب توییتر» نامیدند، در مصر ممنوع شد، اما از آن زمان بازیابی شده است.

برزیل یک بازار کلیدی برای X و سایر پلتفرم ها است. به گفته گروه تحقیقات بازار Emarketer، حدود 40 میلیون برزیلی، تقریباً یک پنجم جمعیت، حداقل یک بار در ماه به X دسترسی دارند. ماسک که خود را «مطلق خواه آزادی بیان» می نامد، مدعی شده است که اقدامات دو موراس به منزله سانسور و جلب حمایت جناح راست سیاسی برزیل است. او همچنین گفته است که می‌خواهد پلتفرم او یک «میدان شهر جهانی» باشد که در آن اطلاعات آزادانه در جریان باشد. از دست دادن بازار برزیل – چهارمین دموکراسی بزرگ جهان – دستیابی به این هدف را دشوارتر می‌کند.

برزیل همچنین با توجه به قلمرو وسیع و منطقه‌ای که دارد، یک بازار بالقوه رشد بزرگ برای شرکت ماهواره‌ای ماسک، Starlink است. خدمات اینترنت در مناطق دوردست

اواخر بعد از ظهر پنجشنبه، Starlink در X گفت که de Moraes در این هفته امور مالی خود را مسدود کرده و از انجام هرگونه معامله در کشوری که بیش از 250000 مشتری دارد، جلوگیری می کند.

“این دستور بر اساس یک تصمیم بی‌اساس است که استارلینک باید مسئول جریمه‌های وضع شده – برخلاف قانون اساسی – علیه X باشد. این دستور به صورت مخفیانه و بدون ارائه هیچ یک از مراحل قانونی قانونی تضمین شده توسط Starlink صادر شده است. قانون اساسی برزیل استارلینک در بیانیه خود گفت: ما قصد داریم به این موضوع به صورت قانونی رسیدگی کنیم.

ماسک به افرادی که گزارش‌های قبلی مربوط به انجماد را به اشتراک می‌گذاشتند، پاسخ داد و توهین‌های خود را به دی موراس اضافه کرد.

او نوشت: «این مرد @Alexandre یک جنایتکار آشکار از بدترین نوع است که خود را به عنوان یک قاضی نشان می دهد. توسط اکثر اعضای دادگاه و برای محافظت از دموکراسی در زمانی که در خطر است، خدمت کرده‌اند.

در ماه آوریل، دی موراس ماسک را به عنوان یک هدف در تحقیقات در حال انجام در مورد انتشار اخبار جعلی و منتشر کرد. تحقیقات جداگانه‌ای را به دلیل ممانعت ادعایی در مورد مدیران اجرایی آغاز کرد.

X روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که انتظار دارد سرویسش در برزیل تعطیل شود.

“برخلاف سایر رسانه های اجتماعی و پلت فرم های فناوری، ما به طور مخفیانه از دستورات غیرقانونی تبعیت نمی کنیم.” برای کاربران ما در برزیل و در سراسر جهان، X به حفاظت از آزادی بیان شما متعهد است.

همچنین می‌گوید که همکاران دی مورائس در دادگاه عالی «یا نمی‌خواهند یا نمی‌توانند در مقابل آن بایستند». او.”

 

 

 

چنانچه در این نوشته کلمه ای یا متنی باعث ناراحتی شما شده به ما در قسمت نظرات اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا