پردازنده گرافیکی AMD RDNA 4 با معماری پیشرفته ردیابی اشعه با موتور دوگانه RT تقاطع، عرضه به Radeon RX 8000 و Sony PS5 Pro

پردازنده گرافیکی AMD RDNA 4 با معماری پیشرفته ردیابی اشعه با موتور دوگانه RT تقاطع، عرضه به Radeon RX 8000 و Sony PS5 Pro

انتظار می‌رود که پردازنده‌های گرافیکی AMD RDNA 4 دارای یک موتور کاملاً جدید و پیشرفته Ray Tracing برای Radeon RX 8000 و Sony PS5 Pro باشند.

AMD’s Radeon RX 8000 و Sony PS5 Pro برای بهره مندی از موتور ردیابی پرتو پیشرفته که در معماری GPU AMD RDNA 4 برجسته شده است

پیش از این، گزارش شده است که پردازنده‌های گرافیکی RDNA 4 AMD تغییرات عمده‌ای را در موتور Ray Tracing خود خواهند داشت. این بلوک‌های RT پیشرفته قرار بود در پردازنده‌های گرافیکی گنجانده شوند که به کارت‌های گرافیک Radeon RX 8000 و Sony PS5 Pro مجهز می‌شوند، که انتظار می‌رود هر دو در سال آینده معرفی شوند.

اکنون، @Kepler_L2 اطلاعات بیشتری در مورد این ردیابی پرتو به اشتراک گذاشته است پیشرفت هایی که به RDNA 4 می آیند. این تغییرات شامل موارد زیر است:

  • موتور تقاطع ردیابی پرتوی دوگانه
  • تبدیل گره نمونه RT
  • 64B گره RT
  • بهینه سازی سه جفت ردیابی پرتو
  • تغییر پرچم‌های کدگذاری شده در barycentric برای ساده‌سازی تشخیص گره‌های رویه‌ای
  • بهبود ردپای BVH
  • پشتیبانی RT برای OBB و Instance Node Intersection

AMD در یک نبرد سخت با NVIDIA که در پشتیبانی از ردیابی پرتو یک نسل جلوتر از آنها بوده است، بوده است. اگرچه اولین نسل از پشتیبانی از ردیابی پرتو در سال 2020 با معرفی خانواده گرافیکی RDNA 2 (Radeon RX 6000) به AMD آمد، NVIDIA در سال 2018 با سری Turing (GeForce RTX 20) معرفی شد.

با وجود عرضه یک سال پس از NVIDIA، پردازنده‌های گرافیکی RDNA 2 در مقابل پردازنده‌های گرافیکی تورینگ قرار نگرفتند و در رقابت با سری Ampere (GeForce RTX 30) زمان سخت‌تری داشتند. با پردازنده‌های گرافیکی فعلی Ada (GeForce RTX 40)، انویدیا هنوز فرسنگ‌ها از آخرین سری Radeon RX 7000 (RDNA 4) AMD جلوتر است.

با این تغییرات جدید که روی پردازنده‌های گرافیکی RDNA 4 می‌آیند، AMD ممکن است در مورد عملکرد Ray Tracing یک پیشنهاد قوی داشته باشد. شایعات قبلی همچنین حاکی از آن بود که Sony PS5 Pro از این پیشرفت‌های Ray Tracing نهایت استفاده را خواهد برد، زیرا بازار کنسول‌ها درگیر نبردی داغ با شرکت‌هایی مانند مایکروسافت و سونی است که برای بهترین عملکرد و قابلیت‌های سخت‌افزاری هر یک از پرچم‌دارهای خود می‌جنگند. ارائه کرده است.  کنسول PS5 سونی قرار است استفاده کند یک پردازنده گرافیکی RDNA سفارشی با عناصر گرافیکی RDNA 4 مانند پیمایش BVH8 در حالی که پردازنده‌های گرافیکی RDNA 2 و RDNA 3 در حال حاضر فقط از پیمایش BVH4 پشتیبانی می‌کنند.

طبق آخرین گزارش‌ها، AMD GPU های RDNA 4 در اوایل سال 2025 با کارت های گرافیک نسل بعدی Radeon RX 8000 معرفی شوند. تا کنون، ما فقط درباره دو تراشه در حال ساخت می دانیم، Navi 48 و Navi 44، که هر دو در موارد متعدد به عنوان GFX1201 و  GFX1200 شناسایی شده‌اند. اگر تاریخ انتشار 2025 درست باشد، پس مدتی طول می کشد تا AMD رسما این GPU ها را به بازار معرفی کند.

مجموعه GPU نسلی AMD RDNA

Radeon Lineup Radeon RX 5000 Radeon RX 6000 Radeon RX 7000 Radeon RX 8000
معماری GPU RDNA 1 RDNA 2 RDNA 3 / RDNA 2 RDNA 4
گره فرآیند 7 نانومتر 7 نانومتر 5nm/6nm 5nm/3nm?
خانواده GPU Navi 1X Navi 2X Navi 3X Navi 4X
GPU پرچمدار غیرقابل قبول Navi 21 (5120 SP)< /td> Navi 31 (6144 SPs) Navi 41 (لغو شد؟)
GPU پیشرفته Navi 10 (2560 SPs) Navi 22 (2560 SP) Navi 32 (4096 SP) Navi 48 (4 SE؟)
GPU میان‌رده Navi 12 (2560 SP) Navi 23 (2048 SPs) Navi 33 (2048 SPs) N/A?
Entry-Tier GPU Navi 14 (1536 SPs) Navi 24 (1024 SP) Navi 34 (1024 SPs)؟ Navi 44 (2 SE؟)
این داستان را به اشتراک بگذارید

< استفاده از xlink:href="#icn-shareFacebook"/> فیس بوک

< استفاده از xlink:href="#icn-shareTwitter"/> توییتر

خروج از نسخه موبایل