مناطق هوای پاک (CAZ) و مناطق کم انتشار (LEZ) در بریتانیا

مناطق هوای پاک (CAZ) و مناطق کم انتشار (LEZ) در بریتانیا

مناطق هوای پاک و مناطق کم انتشار در سراسر بریتانیا معرفی می شوند. آنها چه هستند و چگونه بر رانندگان تأثیر خواهند گذاشت؟ برای اطلاع از این موضوع به ادامه مطلب بروید.

اگر زمان زیادی را صرف رانندگی در شهرهای بزرگ می‌کنید، به احتمال زیاد زمانی با یک منطقه هوای پاک (CAZ) مواجه شده‌اید. مناطق هوای پاک در سراسر کشور برای کاهش آلودگی در مناطق مسکونی اجرا می شود. برای اطلاعات بیشتر به ادامه مطلب بروید.

مناطق هوای پاک و مناطق کم انتشار چیست؟

منطقه کم آلاینده، که اغلب به عنوان LEZ یا گاهی اوقات CAZ (منطقه هوای پاک – این اصطلاحات به جای هم استفاده می‌شوند)، نامیده می‌شود، یک منطقه درون شهری است که رانندگان وسایل نقلیه آلاینده‌تر باید برای عبور از آن هزینه پرداخت کنند. هدف ترغیب رانندگان به استفاده از وسایل نقلیه جدیدتر و کم آلاینده یا تغییر وسایل نقلیه عمومی است.

شناخته شده ترین مناطق کم انتشار ULEZ لندن (منطقه بسیار کم آلاینده) و LEZ (منطقه کم آلایندگی – این منطقه برای کامیون ها و HGV ها) است، اگرچه شهرهای بیشتری در بریتانیا مناطق هوای پاک خود را معرفی می کنند، بنابراین اگر به سمت یک شهر بزرگ می روید، می توانید باید بررسی کنید اگر با آن مواجه شدید – یا جریمه جریمه می کنید. همه چیزهایی که باید بدانید در اینجا آمده است.

برای توصیه های خاص در مورد LEZ ها در اسکاتلند بخوانید: مناطق کم انتشار در اسکاتلند

چرا مناطق هوای پاک و مناطق کم انتشار معرفی شده اند؟

ما در حدود 20 سال گذشته چیزهای زیادی در مورد آلودگی هوا آموخته ایم، با شواهد روبه رشدی که نشان می دهد دود اگزوز خودروهای دیزلی قدیمی می تواند به ویژه برای سلامت انسان مضر باشد. اکسیدهای نیتروژن و ذرات معلق – که دومی اساساً قطعات میکروسکوپی دوده هستند – با همه چیز از بیماری قلبی گرفته تا آسم مرتبط هستند و در دود اگزوز دیزل درمان نشده رایج هستند. هنگامی که ترافیک سنگین با جمعیت های متراکم ترکیب می شود – مانند شهرها و شهرها – این گازهای گلخانه ای در هوا جمع می شوند و توسط مردم تنفس می شوند.

ماشین های دیزلی که از حدود سال 2016 ساخته شده اند، طبق قانون باید دارای فیلترهای ذرات دیزلی باشند که قطعات ریز دوده را به دام می اندازد. کاهش کاتالیزوری انتخابی (SCR)، که بیشتر به عنوان AdBlue شناخته می شود، روش دیگری است که بسیار زیاد است. تولیدکنندگان گازهای گلخانه ای را کاهش می دهند. مایعی بر پایه اوره را می بیند که به گازهای خروجی خودروهای دیزلی سرازیر شده و اکسیدهای نیتروژن را به آب و نیتروژن تبدیل می کند. درصد زیادی از خودروهای دیزلی برای رعایت استانداردهای آلایندگی یورو 6 باید دارای SCR باشند، به همین دلیل است که از استانداردهای آلایندگی یورو برای تعیین اینکه کدام خودروها می توانند وارد CAZ شوند و کدام خودروها نمی توانند وارد شوند، استفاده می شود.

ماشین‌های بنزینی دی‌اکسید کربن بیشتری نسبت به دیزل‌ها منتشر می‌کنند، اما ذرات معلق و اکسید نیتروژن بسیار کمتری منتشر می‌کنند – از این رو، استانداردهای یورو 4 (که در سال‌های 2005/2005 معرفی شدند) به عنوان مانعی برای ورود خودروهای بنزینی استفاده می‌شوند. رانندگی به LEZ و CAZ.

به این دلایل، مقامات این مناطق هوای پاک را معرفی کرده‌اند، به طوری که حمل و نقل برای لندن ULEZ (که نمونه‌ای از CAZ است) را در سال 2017 راه‌اندازی کرد، و دولت مرکزی شهرهای خاصی را موظف کرد که مناطق مشابه را در تاریخ‌های بعدی وارد کنند.< /p>

علاوه بر این، Highways England همچنین شروع به معرفی محدودیت های موقت سرعت 60 مایل در ساعت در چندین بزرگراه بریتانیا در تلاش برای کاهش سطح دی اکسید نیتروژن (NO2) در مناطق اطراف، اغلب نزدیک شهرهای بزرگ.

مناطق هوای پاک و مناطق کم انتشار در بریتانیا کجا هستند؟

لندن

لندن دارای دو منطقه است که برای محدود کردن استفاده از وسایل نقلیه آلاینده بیشتر طراحی شده است. منطقه آلایندگی بسیار کم در 29 آگوست 2023 گسترش یافت تا تقریباً تمام مناطق داخل M25 را پوشش دهد. از جمله فرودگاه هیترو.

خودروهایی که الزامات ULEZ را برآورده نمی کنند باید هزینه پرداخت کنند. این مبلغ 12.50 پوند برای خودروها، موتورسیکلت ها و ون ها و 100 پوند برای وسایل نقلیه سنگین تر، از جمله کامیون های بالای 3.5 تن، به علاوه اتوبوس ها و اتوبوس های بالای 5 تن است. هزینه‌های هزینه ازدحام همچنان برای همه خودروها اعمال می‌شود. خودروهای بنزینی که استانداردهای یورو 4 را ندارند و خودروهای دیزلی که از قوانین یورو 6 برخوردار نیستند، در صورت ورود به ULEZ باید هزینه را پرداخت کنند.

نیسان لیف
< /شکل>

دستی جابگر ULEZ ما مرزهای دقیق LEZ و ULEZ در لندن را به شما نشان می‌دهد و به شما می‌گوید آیا وسیله نقلیه شما مطابق با ULEZ است یا خیر.< /p>

دومین منطقه انتشار لندن، منطقه کم انتشار یا LEZ است. این بخش بیشتر لندن بزرگ را پوشش می‌دهد، اما فقط برای خودروهای سنگین، اتوبوس‌ها و اتوبوس‌ها – نه خودروها.
اکثر مناطق انتشار آلاینده دیگر در بریتانیا برای خودروهای شخصی اعمال نمی‌شود.

بیرمنگام

CAZ بیرمنگام در سال 2021 عملیاتی شد و تمام جاده‌های داخل جاده کمربندی میدل‌وی را پوشش می‌دهد. این خودرو تحت قوانین مشابه با ULEZ لندن کار می‌کند و 24 ساعت شبانه‌روز کار می‌کند و خودروهای آلاینده بیشتری (قبل از بنزین‌های یورو 4 و دیزل‌های پیش از یورو 6) 8 پوند برای رانندگی در این منطقه هزینه می‌کنند، در حالی که اتوبوس‌ها و کامیون‌های ناسازگار 50 پوند می‌پردازند.

بریستول

CAZ بریستول در 28 نوامبر 2022 به اجرا درآمد و رانندگان خودروهای آلاینده بیشتری را در صورت ورود به بخشی از مرکز شهر شارژ می‌کنند. مانند ULEZ لندن، خودروهای بنزینی قبل از یورو 4 و دیزلی های قبل از یورو 6 را تحت تأثیر قرار می دهد که برای ورود به این منطقه باید 9 پوند بپردازند. تاکسی‌ها و وانت‌های سبک غیرمنطبق با همین هزینه مواجه می‌شوند، در حالی که HGV و اتوبوس‌ها ۱۰۰ پوند می‌پردازند.

آکسفورد

منطقه آلایندگی صفر آکسفورد بسیار کوچک است، نه خیابان در مرکز شهر را پوشش می‌دهد و همه خودروهای شخصی به غیر از خودروهای برقی باید برای ورود به این منطقه بین 2 تا 10 پوند بپردازند. خودروهای آلاینده بیشتر (نظیر دیزلی غیر یورو 6) هزینه بیشتری می پردازند.

گلاسکو

مرکز شهر گلاسکو اولین منطقه ای در اسکاتلند بود که دارای منطقه کم انتشار بود و در 31 دسامبر 2018 در بیش از یک مایل مربع در داخل بزرگراه M8 به اجرا درآمد. دو فاز بخشی از این طرح‌ها را تشکیل می‌دهند که فاز اول اتوبوس‌های محلی را پوشش می‌دهد. در مورد دوم همه خودروهایی که نیاز به رعایت استانداردهای آلایندگی یورو 4 و 6 (به ترتیب برای خودروهای بنزینی و دیزلی) دارند، می باشد، اما برخلاف سایر مناطق آلایندگی، رانندگان وسایل نقلیه غیرمنطبق نمی توانند برای ورود به منطقه هزینه پرداخت کنند و جریمه آن 60 پوند است. برای نقض قوانین، و این جریمه دو برابر می شود تا به سقف 480 پوند برسد، صرف نظر از اینکه جریمه اولیه پرداخت شود یا خیر. منطقه کم انتشار گلاسکو در 1 ژوئن 2023 به اجرا درآمد.

حمام

Bath منطقه هوای پاک خود را در مارس 2021 راه‌اندازی کرد. این منطقه بر خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها تأثیری نمی‌گذارد، بنابراین اگر با خودروی شخصی خود رانندگی می‌کنید، مجبور نیستید هزینه‌ای بپردازید، اگرچه وسایل نقلیه تجاری مانند از آنجایی که تاکسی ها و HGV ها در صورت عدم رعایت استانداردهای آلایندگی خاص باید هزینه ای بپردازند.

برادفورد

منطقه هوای پاک برادفورد برای خودروهای شخصی، فقط تاکسی‌ها، کامیون‌ها و سایر وسایل نقلیه تجاری اعمال نمی‌شود. تاکسی ها برای ورود به منطقه 7 پوند می پردازند، با HGV ها و اتوبوس ها 50 پوند می پردازند.

پورتسموث

CAZ پورتسموث ناحیه کوچکی از جزیره پورتسی را پوشش می‌دهد. تاکسی‌هایی که استانداردهای یورو را رعایت نمی‌کنند، باید روزانه 10 پوند برای ورود به منطقه بپردازند، در حالی که HGVها و اتوبوس‌ها 50 پوند می‌پردازند. خودروهای شخصی تحت تأثیر قرار نمی‌گیرند.

منچستر

پیشنهادی در سال 2022 برای ایجاد یک منطقه هوای پاک در سراسر منچستر بزرگ ارائه شد، اما شهردار اندی برنهام از آن زمان این طرح را به نفع یک رویکرد مبتنی بر سرمایه گذاری کنار گذاشته است.

برنهام ادعا می‌کند که سرمایه‌گذاری در اتوبوس‌ها و تاکسی‌های بدون آلایندگی، و همچنین سیستم‌های مدیریت ترافیک و حمل‌ونقل عمومی، راه مؤثرتری برای کاهش آلایندگی در شهر است. می‌توانید درباره این پیشنهادات بیشتر بخوانید.

ابردین

آبردین در ماه مه 2022 منطقه کم آلایندگی را معرفی کرد، اما اجرای آن تنها در پایان ماه مه 2024 آغاز شد. خودروهای پیش از یورو 6 دیزلی و پیش از یورو 4 بنزینی از ورود به این منطقه منع شده اند.

داندی

به طور مشابه آبردین، LEZ شورای شهر داندی در سال 2022 معرفی شد، اما یک دوره مهلت دو ساله به این معنی بود که تا می 2024 اجرا نمی شد. از قوانین خودرو مانند LEZ آبردین پیروی می کند.

ادینبورگ

LEZ ادینبورگ از همان قوانین سه شهر اسکاتلند در بالا پیروی می کند و اجرای آن از ژوئن 2024 آغاز می شود.

نیوکاسل

شورای شهر نیوکاسل CAZ خود را در اکتبر 2022 معرفی کرد و از ژانویه 2023 شروع به دریافت هزینه از رانندگان کرد – اگرچه این فقط برای تاکسی‌ها، ون‌ها، اتوبوس‌ها، اتوبوس‌ها و HGV‌های قدیمی‌تر اعمال می‌شود – خودروهای شخصی تحت تأثیر قرار نمی‌گیرند.

شفیلد

مانند سایر CAZ، منطقه هوای پاک شفیلد فعلاً بر وسایل نقلیه شخصی تأثیری نخواهد گذاشت – اگرچه تاکسی‌های قدیمی، ون‌ها و وسایل نقلیه بزرگ مشمول هزینه‌ای برای ورود به این منطقه خواهند بود که در ژوئن 2023 شروع به کار خواهند کرد. LGVs و تاکسی‌ها باید روزانه 10 پوند بپردازند و برای اتوبوس‌ها، اتوبوس‌ها و HGV ها 50 پوند هزینه پرداخت می‌شود.

چه خودروهایی از هزینه های LEZ و CAZ معاف هستند؟

اگرچه بسیاری از مناطق بریتانیا هنوز خودروهای شخصی را تحت تأثیر قرار نداده‌اند، اما ممکن است در آینده تأثیر بگذارند.

تقریباً تمام CAZ، LEZ و ULEZ در بریتانیا که خودروهای شخصی را شارژ می کنند از Euro Emission استفاده می کنند. استانداردها به عنوان مبنایی برای اینکه رانندگان باید پرداخت کنند یا نه. استانداردهای یورو به صورت دوره‌ای تشدید می‌شوند (بنابراین ما اکنون در ششمین تکرار هستیم) و هرگز در نظر گرفته نشده بود که به روشی که در مناطق انتشار وجود دارد استفاده شوند، در عوض محدودیت‌های مبتنی بر آلایندگی هستند که خودروهای جدید باید قبل از رسیدن به آنها رعایت کنند. در اروپا فروخته می شود.

ماشین‌های دیزلی قدیمی نسبتاً آلاینده هستند (اگرچه سیستم‌هایی مانند AdBlue به این معناست که نمونه‌های مدرن همتراز با بنزین هستند)، به همین دلیل است که قوانین برای دیزل‌ها سخت‌تر است.

به عنوان یک قانون سرانگشتی، انتظار می‌رود که همه مناطق آلاینده‌ای که خودروهای شخصی را تحت تأثیر قرار می‌دهند، دیزل‌های قبل از یورو 6 و بنزین‌های قبل از یورو 4 را شارژ کنند.

استانداردهای یورو به تدریج معرفی می‌شوند، ابتدا برای مدل‌های جدید معرفی‌شده به بازار اعمال می‌شوند، قبل از اعمال برای همه خودروهای جدید فروخته شده در نمایشگاه‌ها.

در نتیجه، تعیین تاریخ دقیق برای زمانی که خودروها احتمالاً این استانداردها را برآورده کنند دشوار است، اما به عنوان یک قاعده کلی، اگر یک خودروی دیزلی در اواخر سال 2015 و به بعد جدید خریداری شده باشد، باید مطابق با یورو 6 باشد و در نتیجه معاف باشد. از هزینه های منطقه انتشار برای خودروهای بنزینی تاریخ بیشتر شبیه سال 2006 به بعد است. در هر دو مورد، این امکان وجود دارد که خودروهای بعدی و قبلی از این هزینه ها استفاده کنند یا از آنها معاف شوند (استانداردهای یورو هرگز بنا به دلیلی به این شکل مورد استفاده قرار نگرفتند).

هزینه وارد کردن LEZ یا CAZ چقدر است؟

بسته به منطقه و وسیله نقلیه شما، بین هیچ تا 300 پوند.

این هزینه 300 پوندی برای HGV هایی است که استانداردها را رعایت نمی کنند و در LEZ لندن رانندگی می کنند، و بیشتر هزینه ها برای اتومبیل ها بسیار کمتر است.

جدول زیر به تشریح مناطق فعلی مربوط به رانندگان خودروهای شخصی می‌پردازد.

هزینه اعمال می شود

منطقه برای کارمزد
London ULEZ قبل از یورو 4 بنزینی، پیش از یورو 6 دیزل 12.50 پوند
بیرمنگام CAZ قبل از یورو 4 بنزینی، پیش از یورو 6 دیزل 8 پوند
بریستول CAZ قبل از یورو 4 بنزینی، پیش از یورو 6 دیزل 9 پوند
آکسفورد ZEZ همه خودروها به جز خودروهای الکتریکی/هیدروژنی 2 تا 10 پوند

اگر شک دارید، می‌توانید از بررسی‌کننده منطقه هوای پاک ما استفاده کنید تا ببینید آیا خودروی شما با آن مواجه می‌شود یا خیر. هر گونه هزینه.

سؤالات متداول مناطق هوای پاک و مناطق کم انتشار

چگونه هزینه LEZ یا CAZ را پرداخت کنم؟

هر LEZ سیستم پرداخت خاص خود را دارد، اما پرداخت برای ورود به مناطق بسیار ساده است. به عنوان مثال، ULEZ به راحتی از طریق وب سایت TfL به صورت آنلاین پرداخت می شود، اگرچه می توانید برنامه TfL را دانلود کنید یا با یک خط تلفن تماس بگیرید، در حالی که یک حساب پرداخت خودکار (که به طور خودکار تشخیص می دهد وسیله نقلیه شما وارد منطقه شده است و پرداخت مستقیم را دریافت می کند. از حساب بانکی خود) در صورتی که به طور مرتب نیاز به رانندگی با وسیله نقلیه غیرمنطبق در ULEZ دارید، قابل بررسی است. پرداخت برای بیرمنگام و بریستول CAZ بهتر است از طریق پورتال آنلاین دولت انجام شود.

هشدار داده می‌شود که تعدادی از وب‌سایت‌های کلاهبرداری وجود دارند که شبیه کانال‌های پرداخت رسمی هستند، حتی گاهی اوقات از طرح‌های رنگی متمایز سیاه و سفید وب‌سایت‌های رسمی دولت کپی می‌کنند. این کلاهبرداری ها ظاهراً پرداخت را از شما دریافت می کنند (گاهی اوقات این پرداخت بالاتر از هزینه رسمی است)، اما در واقع هزینه ULEZ را پرداخت نمی کند و شما را از مبلغ پرداخت خارج می کند و همچنین جریمه ای از TfL به دلیل عدم پرداخت دریافت می کند. هزینه ورود به منطقه برای جلوگیری از چنین کلاهبرداری‌هایی، مطمئن شوید که فقط با نگاهی دقیق به آدرس وب در نوار URL مرورگر اینترنت، از کانال‌های پرداخت رسمی استفاده می‌کنید. صفحات TfL و دولت دارای پسوند “gov.uk” در آدرس سایت خود هستند.

آیا می توانم مالیات بر ارزش افزوده را برای هزینه LEZ یا CAZ مطالبه کنم؟

خیر، این هزینه‌ها عوارض قانونی غیر تجاری هستند، بنابراین در محدوده مالیات بر ارزش افزوده نیستند. اگر شما خوداشتغال هستید، هزینه‌های LEZ و CAZ باید کسر مالیات باشند، اگر به دلایل مربوط به هزینه‌های عادی سفر کاری نیاز به پرداخت آن دارید.

چگونه بفهمم LEZ یا CAZ را وارد کرده ام؟

LEZ ها و CAZ ها عموماً هم قبل از شروع به کارشان به خوبی علامت گذاری می شوند (به عنوان مثال یک علامت ممکن است به عنوان «منطقه آلایندگی بسیار کم، 3 مایل جلوتر» خوانده شود) و هم وقتی وارد آنها می شوید. اگر نتوانید این علائم را پیدا کنید (آنها گاهی اوقات با خط کشی جاده نیز نشان داده می شوند) اولین چیزی که از این واقعیت که وارد یک منطقه شده اید ممکن است زمانی باشد که جریمه ای برای پرداخت نکردن هزینه دریافت می کنید. این وظیفه، درست یا نادرست، بر عهده رانندگان است که بدانند این مناطق کجا هستند، آیا خودروی آنها مطابقت دارد یا خیر، و آیا آنها وارد آنها شده اند.

اگر هزینه LEZ یا CAZ را پرداخت نکنم چه اتفاقی می‌افتد؟

می‌توانید هزینه‌های CAZ و LEZ را معمولاً یک روز قبل یا سه روز در گذشته پرداخت کنید (مثلاً اگر شنبه وارد ULEZ شده‌اید، تا سه شنبه فرصت دارید آن را پرداخت کنید). اگر این کار را انجام ندهید، یک اخطار جریمه (PCN) از TfL دریافت خواهید کرد که 180 پوند است که در صورت پرداخت ظرف 14 روز به 90 پوند کاهش می یابد. CAZ بیرمنگام یک جریمه 120 پوندی برای عدم پرداخت، مجدداً 50٪ در صورت پرداخت ظرف 14 روز کاهش می دهد.

تغییر آنلاین اتومبیل با carwow

به‌دنبال راهی آسان برای تغییر خودرو هستید؟ سپس carwow جایی برای رفتن است. می‌توانید ماشین قدیمی‌تان را با قیمتی عالی بفروشید و بهترین معاملات را با نو دریافت کنید. . همه از طریق شبکه فروشندگان قابل اعتماد ما و همه از آسایش خانه شما. برای شروع امروز روی دکمه زیر ضربه بزنید.

خروج از نسخه موبایل