اخبار روز

رسانه عبری: قدرت سایبری اسرائیل تحقیر شده است

رسانه عبری: قدرت سایبری اسرائیل تحقیر شده است

۲۰:۳۳ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳

اسرائیل در معرض موج بی سابقه‌ای از حملات سایبری قرار گرفته و در این چارچوب اطلاعات بسیار حساس و سری از آن به سرقت رفته است، امری که تل‌آویو را بر آن داشته تا تدابیری را برای مقابله با منتشر کنندگان این اسناد در پیش بگیرد.

روزنامه هاآرتص در گزارشی اعتراف کرد، بعد از آغاز جنگ ۷ اکتبر (بعد از عملیات طوفالان الاقصی) موج بی سابقه‌ای از حملات سایبری علیه اسرائیل شکل گرفت و در جریان آن اطلاعات بسیار حساس و محرمانه‌ای از سایت‌های و پایگاه‌های اطلاعاتی اسرائیلی به سرقت رفت، امری که باعث شد نهاد‌های اسرائیلی تلاش‌های زیادی را برای مقابله با انتشار این اسناد در فضای مجازی به کار بگیرد گرچه این کارزار نیز برای اسرائیل کارزاری شکست خورده بود.

عامیر بن یعقوب نویسنده این گزارش آورده است: چند ماه پیش هکر‌های خارجی سامانه‌های مرتبط با وزارت دادگستری را هک کردند، در جریان آن ده‌ها هزار سند محرمانه و نامه نگاری‌های حساس در شبکه اینترنت منتشر شد، در حالی که لینک‌های متعددی در پلتفرم تلگرام برای دانلود این غنیمت ارزشمند قرار داده شد، اما بعد از مدتی این پست‌ها حذف و کانال‌های هکر‌ها در تلگرام فیلتر شدند.

در ادامه گزارش آمده است، از زمان عملیات حماس، اسرائیل در معرض موج بی سابقه‌ای از حملات سایبری قرار گرفت و در قالب آن اکانت‌های مسئولین عالی‌رتبه، سرور‌های شرکت‌های خصوصی، صنایع نظامی، مراکز حساس، نهاد‌های محلی، بیمارستان‌ها و نهاد‌های رسمی هک شدند که افکار عمومی تنها از تعداد کمی از این موارد مطلع شده است.

طبق معمول به زعم این رسانه عبری زبان، عملیات هکری انجام گرفته با هدایت و حمایت ایران انجام گرفته است و هدف از آن جمع آوری اطلاعات و از بین بردن زیر ساخت‌ها و به تعطیلی کشاندن فعالیت‌های خدماتی در اسرائیل بوده، اما از آن مهمتر تحقیر توان سایبری اسرائیل بود و انتشار اطلاعات برای جامعه نقطه پایانی یک تهاجم سری است که مدتی قبل‌تر به انجام رسیده است.

منابع آگاه در صنعت اینترنت به هاآرتص خبر دادند، حتی مسئولین این امر هم از حجم واقعی و حقیقی زیان‌های وارد شده اطلاع ندارند، در حالی که تبعات اقتصادی و امنیتی این اقدامات هم همچنان به طور کامل مشخص نشده است.

به گفته این منابع، علی رغم تلاش‌های گسترده پدافند سایبری باید اعتراف کرد که حمله اخیر با خود یکی از خطرناک‌ترین موج انتشار اطلاعات حساس تاریخ اسرائیل را به همراه خود داشته و در واقع می‌توان آن را چپاول بی سابقه داده‌های متنوع اطلاعاتی توصیف کرد.

در بخش دیگری از گزارش آمده است، (با توجه به شکست اسرائیل در جلوگیری از هک شدن و رخنه به ساختار داده‌ای اسرائیل) نهاد‌هایی تلاش می‌کنند که در مرحله بعد از این شکست مانع از انتشار آزادانه اطلاعات به سرقت رفته در شبکه مجازی شوند و از زیان‌های جانبی دائمی به اسرائیل جلوگیری به عمل آورند.
چند منبع آگاه به هاآرتص خبر دادند، تل‌آویو در حال حاضر تلاش‌های گسترده‌ای را در چند جبهه و با کمک ابزار‌های نظاراتی منحصر به فرد خود برای شناسایی سایت‌های منتشر کننده اطلاعات به سرقت رفته انجام می‌دهد و تلاش می‌کند تا با استفاده از ابزار‌های مختلف آنها را حذف نماید، که در این میان ارسال هشدار به شرکت‌های فن‌آوری اطلاعات و شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های ارتباطی جزو این تلاش‌ها می‌باشد و در برخی از موارد هم با موفقیت همراه بوده است.

هاآرتص به طور نمونه به حذف یک کانال تلگرامی که گروه هکری معروف اقدام به انتشار اطلاعات خود در آن می‌کرده و تعداد زیادی از روزنامه نگاران جهانی هم عضو آن بودند، اشاره کرد.

به گفته این رسانه، اسرائیل حتی از نفوذ و روابط سیاسی خود هم برای جلوگیری از انتشار اطلاعات هک شده خود استفاده می‌کند، اما به اعتراف منابع آگاه که با هاآرتص گفتگو کرده‌اند، موفقیت هایش در این رابطه بسیار جزئی بوده است.

به گفته این منابع گرچه اسرائیل موفق شده است تا در برخی از کشور‌ها حکم حذف اطلاعات منتشر شده توسط هکر‌ها را بگیرد، اما هکر‌ها اطلاعات خود را به سایت‌های موجود در کشور‌هایی منتقل کردند که با اسرائیل همکاری نمی‌کنند، تا این بازی موش و گربه همچنان ادامه پیدا کند.

در بخش دیگری از گزارش تاکید شده است، برخلاف آمریکا و شماری از کشور‌های جهان که به طور مثال اقدام به برخورد با منتشر کنندگان اطلاعات همچون ادوارد اسنودن کرده و آنها را محکوم می‌کنند، اسرائیل تلاش می‌کند تا اجازه دسترسی نهادها، روزنامه نگاران و عامه مردم را به این اطلاعات ندهد و در این راستا طی چند ماه اخیر حداقل ۱۰ کانال در تلگرام که اطلاعات هک شده از سایت وزارت دادگستری اسرائیل را منتشر می‌کرده‌اند را مسدود کرد.

نهاد‌های اسرائیلی با استفاده از قوانین داخلی پلتفرم‌های مختلف سعی می‌کنند آنها را وادار به تعطیلی و حذف این کانال‌ها نمایند و به شکل خاصی از قوانین مربوط به کپی رایت و انتشار و دانلود فیلم و سریال‌ها برای حذف اطلاعات حساس خود از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌شود.

به نوشته هاآرتص در ابتدای جنگ (عملیات طوفان الاقصی) مشخص شد تلگرام یکی از کانال‌های اصلی نفوذ جنبش حماس (در میان افکار عمومی جهانی) است، اما اسرائیل برای مقابله به این اقدام حماس دچار مشکل شد.

مسئولین بخش فن‌آوری اطلاعات در اسرائیل موفق شدند با پاول دوروف بنیانگذاری تلگرام که در امارات متحده عربی زندگی می‌کند تماس گرفته و تلاش‌هایی را برای متوقف کردن اطلاعات متنشر شده در این پلتفرم انجام دادند، اما تلگرام حاضر به حذف این اطلاعات نشد گرچه به هر شکل دسترسی کانال‌های حماس از اسرائیل را مسدود کرد.

به هر شکل تلاش‌های نظارتی اسرائیل این بار با شکست مواجه شد و مسئولین اسرائیلی به صراحت اعلام کردند که بر خلاف شبکه‌های دیگر، تلگرام در بسیاری از موارد با درخواست‌های اسرائیل همکاری نمی‌کند و رویکرد مشخصی برای تعامل با این موارد ندارد.

به اعتراف هاآرتص در پی هک و افشا شدن اطلاعات سرور وزارت دادگستری اسرائیل، این وزارت تاکنون موفق شده است ۴۴ هزار سند مربوط به این اقدام را از شبکه اجتماعی فیسبوک و ۲۰ هزار سند را هم از تیک تاک حذف کند، اما تلگرام فقط ۱۴۰۰ سند را حذف کرده است.

در پایان این گزارش هم اعتراف می‌شود، اقدامات اسرائیل در واقع بعد از آن صورت می‌گیرد که اسب‌ها از اصطبل گریخته اند، پایگاه‌های مختلف افشای این اسناد زنده و فعال هستند، مقالات زیادی در رسانه‌های خارجی با استفاده از اسناد افشا شده منتشر شده‌اند، این در حالی است که وزارت دادگستری اسرائیل خبرنگاران اسرائیلی از انتشار این اطلاعات منع کرده است، اما با این وجود اسناد افشا شده در سایت‌ها و پایگاه‌های عبری زبان هم در دسترس قرار دارند.

منبع : خبرنگاران جوان

مدیر مجله

یه پسر آبان ماهی با افکار پیچیده و تنیده از خشم علاقه زیادی به گسترش وب و وبسایت نویسی داره ،یه پسر از دل سنگ های آبی کهکشانی که هیچکس نمیتونه دستش رو بخونه و از 1399 تا حالا تو دنیای وب سرگردان و آموزش دیدن است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا