چطوری میشه

آدرس وب سایت چیست (بخش های مهمی که برای مبتدیان توضیح داده شده است)

آدرس وب سایت چیست (بخش های مهمی که برای مبتدیان توضیح داده شده است)

اخیراً، یکی از خوانندگان ما پرسید که URL وب سایت چیست و آیا با نام دامنه متفاوت است یا خیر.

یک URL به سادگی آدرس یک وب سایت در اینترنت است. از یک نام دامنه به همراه برخی عناصر دیگر مانند زیر دامنه ها یا زیر شاخه ها تشکیل شده است. اینکه آیا URL شما این بخش‌های دیگر را دارد یا خیر، به انتخاب‌هایی که هنگام نصب وردپرس انجام می‌دهید بستگی دارد.

در این مقاله توضیح خواهیم داد که URL وب سایت چیست، قسمت های اصلی تشکیل دهنده URL را شرح می دهیم و به شما نشان می دهیم که چگونه یک نام دامنه برای وب سایت خود انتخاب و ثبت کنید.

What is a Website URL + 3 Important Parts (Explained for Beginners)
آدرس وب سایت چیست بخش های مهمی که برای مبتدیان توضیح داده شده است 3

نشانی وب سایت چیست؟

هر وب‌سایت به‌طور منحصربه‌فرد توسط یک URL یا مکان‌یاب منبع یکسان شناسایی می‌شود. به زبان ساده، اگر به وب سایت وردپرس خود فکر می کنید. به عنوان یک خانه، URL آدرس آن خواهد بود.

هر پست، صفحه، تصویر، محصول و منبع در وب سایت شما نیز دارای یک URL منحصر به فرد است. اینها با افزودن کاراکترها بعد از URL وب سایت تشکیل می شوند.

به عنوان مثال، URL یک پست وردپرس به این صورت است:

https://example.com/this-is-a-blog-post/

سه بخش مهم در URL وجود دارد. با پروتکل مورد استفاده برای اتصال به وب سایت شروع می شود که HTTP یا HTTPS خواهد بود. این روزها، شما بیشتر HTTPS را خواهید دید زیرا ایمن تر است.

پس از آن نام دامنه ای می آید که خود وب سایت و سپس مسیر یک پست یا منبع خاص در وب سایت شما را مشخص می کند.

یک URL همچنین ممکن است حاوی اطلاعات دیگری باشد، مانند یک زیر دامنه یا زیر شاخه، یک پرس و جو یا پارامترهای دیگر، و یک لنگر به بخش خاصی از یک صفحه وب.

با این گفته، بیایید نگاهی دقیق‌تر به 3 بخش اصلی که یک URL را تشکیل می‌دهند، همراه با برخی از عناصر اختیاری بیاندازیم:

1. پروتکل HTTP یا HTTPS

اولین بخش URL پروتکل است. این مجموعه قوانینی را مشخص می کند که برای انتقال اطلاعات بین سرور و مرورگر کاربر استفاده می شود. پروتکل مورد استفاده برای وب سایت ها HTTP یا HTTPS است.

این پروتکل با یک کولون و دو اسلش رو به جلو مانند این دنبال می شود:

HTTP مخفف «پروتکل انتقال ابرمتن» است. این پروتکل مجموعه ای از قوانین است که به مرورگر وب کاربر اجازه می دهد با وب سایت شما ارتباط برقرار کند.

HTTPS مخفف «پروتکل انتقال ابرمتن امن» است و زمانی استفاده می‌شود که وب‌سایت از طریق اتصال ایمن کار می‌کند. این امر به ویژه در صورتی مهم است که می‌خواهید در وب‌سایت خود پرداخت‌ها را جمع‌آوری کنید.

کاربران هنگام وارد کردن URL وب سایت شما در مرورگر وب خود، نیازی به تایپ پروتکل ندارند. این کاراکترها به طور خودکار اضافه خواهند شد.

آیا وب سایت من باید از اتصال HTTPS ایمن استفاده کند؟

هر روز، ما اطلاعات شخصی خود را با وب‌سایت‌های مختلف به اشتراک می‌گذاریم، خواه در حال خرید یا ورود به سیستم باشد. برای محافظت از انتقال داده، باید یک اتصال امن ایجاد شود. اینجاست که HTTPS وارد می شود.

HTTPS یک روش رمزگذاری است که ارتباط بین مرورگرهای کاربران و سرور شما را ایمن می‌کند. این امر استراق سمع اتصال را برای هکرها دشوارتر می کند.

A site secured by HTTPs

اگر می‌خواهید پرداخت‌های آنلاین را در وب سایت تجارت الکترونیک، سپس باید از HTTPS استفاده کنید. دلیلش این است که اکثر شرکت های پرداخت مانند Stripe، PayPal Pro و Authorize.net قبل از پذیرش پرداخت نیاز به اتصال ایمن دارند.

اما ما همه را تشویق می کنیم که وب سایت خود را فوراً از HTTP به HTTPS منتقل کنند، حتی اگر فروشگاه آنلاین. این به این دلیل است که گوگل وب‌سایت‌هایی را که از HTTPS استفاده می‌کنند بالاتر از آنهایی که از HTTP استفاده می‌کنند رتبه‌بندی می‌کند.

همچنین، وقتی از وب‌سایت HTTP در Chrome بازدید می‌کنید، Google اخطار «ناامن» را نشان می‌دهد. وقتی کاربران شما این اعلان را می بینند، تصور بدی از کسب و کار شما به آنها می دهد.

Chrome Warns Users When the Connection Is Insecure
آدرس وب سایت چیست بخش های مهمی که برای مبتدیان توضیح داده شده است 4

چگونه می توانم وب سایت خود را به یک اتصال HTTPS ایمن منتقل کنم؟

وقتی آماده راه‌اندازی یک اتصال HTTPS ایمن برای وب‌سایت خود هستید، باید یک گواهی SSL. SSL مخفف “Secure Sockets Layer” است و فناوری استاندارد برای ایمن نگه داشتن اتصال اینترنت است.

شما ممکن است در حال حاضر برای یک گواهی SSL با میزبانی وب خود پرداخت کرده باشید زیرا بسیاری از بهترین شرکت های میزبانی وردپرس آنها را به صورت رایگان برای همه کاربران خود ارائه می دهند. برای جزئیات بیشتر، راهنمای ما در مورد نحوه یک گواهینامه SSL رایگان برای وب سایت وردپرس خود دریافت کنید.

بعد از اینکه گواهینامه SSL را در نام دامنه خود فعال کردید، باید وردپرس را برای استفاده از پروتکل های SSL و HTTPS در وب سایت خود راه اندازی کنید.

ما در راهنمای مبتدیان خود در مورد نحوه انتقال صحیح وردپرس از HTTP به HTTPS.

2. نام دامنه وب سایت شما

دومین بخش مهم URL وب سایت نام دامنه. این آدرسی است که کاربران اینترنت برای بازدید از وب سایت شما در مرورگرهای وب خود تایپ می کنند، مانند این:

مرورگر وب کاربر به طور خودکار پروتکل صحیح را اضافه می کند.

هنگام ایجاد وب سایت خود باید نام دامنه را انتخاب کنید. باید مطمئن شوید که به راحتی قابل یادآوری است و قبلاً توسط وب سایت دیگری استفاده نمی شود.

هنگامی که نام دامنه خود را انتخاب کردید، باید آن را ثبت کنید. این شامل هزینه کمی که باید به ثبت کننده دامنه ای که انتخاب می کنید بپردازید.

بخش‌های مختلف یک نام دامنه چیست؟

نام دامنه از دو یا سه قسمت تشکیل شده است:

  1. دامنه سطح بالا (TLD) پسوند نام دامنه شما است، مانند .com، .org، .net. TLD های دیگری نیز وجود دارند، اما کمتر رایج هستند.
  2. دامنه سطح دوم (SLD) به نامی اشاره دارد که قبل از دامنه سطح بالا یا TLD آمده است. به عنوان مثال، برای وب سایت ما، “wpbeginner” دامنه سطح دوم و “.com” دامنه سطح بالا است.
  3. برخی وب‌سایت‌ها همچنین از «دامنه سطح بالای کد کشور» یا ccTLD برای هدف قرار دادن مخاطبان محلی خود استفاده می‌کنند. از جمله .uk برای بریتانیا، .de برای آلمان و .in برای هند.

ما توصیه می‌کنیم استفاده از پسوند دامنه .com در صورت امکان وجود دارد زیرا اکثر کاربران نام وب سایت شما را به خاطر می آورند و تصور می کنند که به .com ختم می شود. می‌توانید در راهنمای ما در آیا باید پسوند دامنه جدیدی برای وب سایت خود انتخاب کنید.

تفاوت بین نام دامنه و میزبانی چیست؟

وقتی برای اولین بار یک وب سایت ایجاد می کنید، به نام دامنه و وب نیاز دارید. میزبانی بسیاری از مبتدیان مطمئن نیستند که تفاوت چیست.

ما گفتیم که نام دامنه مانند آدرسی است که به بازدیدکنندگان کمک می کند خانه شما را پیدا کنند. خب میزبانی مثل خود خانه است. این مکانی است که پست‌ها، صفحات، تصاویر و سایر منابع وب‌سایت شما واقعاً در آن زندگی می‌کنند.

برای توضیح بیشتر، لطفاً به راهنمای ما در مورد تفاوت بین نام دامنه و میزبانی وب.

چگونه می توانم بهترین نام دامنه را برای وب سایت خود انتخاب کنم؟

انتخاب نام دامنه مناسب برای وب سایت شما برای موفقیت شما بسیار مهم است. اولین بار آن را به درستی انجام دهید زیرا تغییر آن بعداً دشوار است و می تواند به برند و رتبه بندی جستجوی شما آسیب برساند.

سعی کنید آن را کوتاه و راحت به خاطر بسپارید. در حالت ایده آل، باید کمتر از 15 کاراکتر باشد. املا و تلفظ آن باید آسان باشد. در غیر این صورت، کاربران ممکن است هنگام تایپ آن اشتباه کنند و یک پیام خطا ببینند یا به وب سایت اشتباهی منتقل شوند.

اگر در ایجاد یک نام دامنه خوب مشکل دارید، ممکن است بخواهید از یک مولد نام دامنه. این ابزارهای رایگان به طور خودکار کلمات کلیدی تعریف شده شما را جستجو می کنند تا صدها ایده هوشمندانه برای نام دامنه پیدا کنند.

Nameboy Domain Name Generator
آدرس وب سایت چیست بخش های مهمی که برای مبتدیان توضیح داده شده است 5

توصیه می‌کنیم از Nameboy استفاده کنید، که یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین ابزار تولید نام دامنه آنلاین.

همچنین می‌توانید از ابزار رایگان تولید نام تجاری WPBeginner استفاده کنید یا تولید کننده دامنه IsItWP برای پیدا کردن ایده های بیشتر برای نام دامنه.

برای نکات و ابزارهای بیشتر، راهنمای ما در مورد نحوه انتخاب بهترین نام دامنه.

نام دامنه خود را کجا باید ثبت کنم؟

هنگامی که یک نام دامنه را انتخاب کردید، باید آن را نزد یک ثبت کننده دامنه معتبر ثبت کنید. اینها شرکت‌هایی هستند که توسط ICANN (شرکت اینترنتی برای نام‌ها و شماره‌های اختصاص‌یافته) معتبر هستند که به شما امکان می‌دهند خرید و ثبت نام دامنه.

همه رکوردهای نام دامنه در یک پایگاه داده متمرکز ذخیره می شوند. برای شناسایی نام دامنه، باید به آن پایگاه داده با تمام اطلاعات مرتبط در مورد آن اضافه شود.

در تحقیقات ما، بهترین ثبت کننده دامنه Domain.com اگر فقط یک نام دامنه می‌خرید یا Bluehost اگر به دنبال ایجاد یک وب سایت هستید زیرا آنها به شما یک نام دامنه به صورت رایگان.

d8a2d8afd8b1d8b3 d988d8a8 d8b3d8a7db8cd8aa da86db8cd8b3d8aa d8a8d8aed8b4 d987d8a7db8c d985d987d985db8c daa9d987 d8a8d8b1d8a7db8c d985 66d5bf19c51f7

برای آشنایی با مواردی که باید مراقب آن باشید و سایر گزینه‌ها را ببینید، به راهنمای ما در نحوه انتخاب بهترین ثبت کننده نام دامنه.

آیا می توانم نام دامنه وب سایت خود را تغییر دهم؟

قبلاً اشاره کردیم که تغییر نام دامنه وب سایت شما دشوار است، اما غیرممکن نیست. با این حال، باید با احتیاط انجام شود، در غیر این صورت تأثیر بدی بر رتبه بندی SEO شما خواهد گذاشت.

حتی وقتی با دقت انجام شود، تغییر نام دامنه سایت شما موقتاً بر رتبه‌بندی موتور جستجوی شما تأثیر می‌گذارد زیرا Google و سایر موتورهای جستجو باید خود را با تغییرات تطبیق دهند. همچنین به طور موقت بر ترافیک جستجوی شما تأثیر می گذارد.

خبر خوب این است که می‌توانید به‌طور چشمگیری تأثیر را به حداقل برسانید و به سرعت ترافیک جستجو و رتبه‌بندی خود را بازیابی کنید. شما باید Google و کاربران خود را از تغییرات مطلع کنید و از یک افزونه SEO مانند استفاده کنید. All in One SEO برای راه اندازی یک تغییر مسیر کامل سایت.

می‌توانید با دنبال کردن راهنمای ما در مورد نحوه انتقال آسان وردپرس به دامنه جدید بدون از دست دادن سئو.

3. مسیر یک صفحه وب خاص

نام دامنه شما بازدیدکنندگان را مستقیماً به صفحه اصلی وب سایت شما می برد. اما اگر بخواهند از یک پست یا صفحه خاص بازدید کنند چه؟ این کار با افزودن مسیر به آن صفحه در URL بعد از نام دامنه انجام می شود، مانند:

https://example.com/this-is-a-blog-post

در وردپرس به این موارد پیوندهای دائمی، و بخشی از آدرس که بعد از نام دامنه ظاهر می شود slug.

در حالت ایده‌آل، درک یک پیوند دائمی هم برای انسان و هم برای موتورهای جستجو آسان باشد. وقتی به درستی انجام شود، به پست‌های شما کمک می‌کنند در صفحات نتایج موتور جستجو رتبه بالاتری داشته باشند.

این بدان معناست که باید از پیوندهای دائمی مانند این اجتناب کنید:

https://example.com/index.php?p=4556

چگونه می توانم یک ساختار URL مناسب سئو در وردپرس ایجاد کنم؟

یکی از مزایای استفاده از وردپرس برای وب سایت شما این است که به طور پیش فرض یک ساختار URL مناسب SEO ایجاد می کند. همیشه اینطور نبود.

پیوندهای دائمی وردپرس اکنون از نام پست به طور پیش فرض استفاده می کنند. این ساختار URL مناسب سئو است زیرا هم برای انسان و هم برای موتورهای جستجو قابل خواندن است و حاوی کلمات کلیدی است که مقاله را توضیح می دهد.

WordPress' permalink settings
آدرس وب سایت چیست بخش های مهمی که برای مبتدیان توضیح داده شده است 6

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع، به راهنمای ما در مورد ساختارهای URL مناسب SEO در وردپرس.

آیا می توانم پیوندهای دائمی سفارشی در وردپرس ایجاد کنم؟

برخی از خوانندگان ما علاقه مند به ایجاد پیوندهای دائمی سفارشی هستند تا کنترل بیشتری بر URL های استفاده شده در وب سایت وردپرس خود داشته باشند.

در کنار تغییر ساختار پیوند دائمی اصلی، وردپرس همچنین راه‌هایی را برای سفارشی‌سازی URLهای فردی پست‌ها، صفحات، دسته‌ها، برچسب‌ها و سایر قسمت‌های وب‌سایت شما ارائه می‌دهد.

همچنین می‌توانید از افزونه‌های وردپرس برای ایجاد پیوندهای دائمی کاملاً سفارشی برای بخش‌های خاصی از وب‌سایت خود استفاده کنید که تنظیمات پیش‌فرض وردپرس را لغو می‌کند.

می‌توانید در راهنمای نهایی ما در مورد نحوه ایجاد پیوندهای دائمی سفارشی در وردپرس.

آیا باید از کوتاه‌کننده URL استفاده کنم تا URLهای پست طولانی را به اشتراک بگذارم؟

به اشتراک گذاری محتوای وب خود در رسانه های اجتماعی می تواند تعامل کاربر را ایجاد کند و کاربران جدیدی را به وب سایت شما بیاورد. اما چسباندن پیوندهای طولانی یا URL همیشه بهترین راه نیست.

به همین دلیل است که سرویس های کوتاه کننده URL مانند Bitly و TinyURL در ابتدا ایجاد شدند. آنها یک پیوند طولانی را می گیرند و آن را کوتاهتر می کنند تا فضای زیادی را اشغال نکند.

Short URL used on social platforms

می‌توانید با دنبال کردن راهنمای ما در مورد نحوه ایجاد یک پیوند کوتاه در وردپرس.

در WPBeginner، ما از یک دامنه سفارشی، wpbeg.in، برای پیوندهای کوتاه خود استفاده می کنیم، که تنظیم آن کمی فنی تر است و شما را ملزم به خرید دامنه دیگری می کند. ما یک آموزش جداگانه در مورد نحوه ایجاد URL کوتاه سفارشی شده خود.

بخش های اختیاری URL وب سایت

ما به 3 بخش مهمی که URL وب سایت را تشکیل می دهند نگاهی انداختیم: پروتکل، نام دامنه، و پیوند ثابت.

با این حال، چندین بخش اختیاری نیز وجود دارد که می‌توان از آنها در آدرس وب استفاده کرد. بیایید اکنون به موارد اصلی نگاهی بیندازیم و چرا ممکن است بخواهید از آنها استفاده کنید.

آیا باید «www» را در URL وب‌سایت خود قرار دهید؟

ممکن است متوجه شده باشید که بسیاری از نشانی‌های وب سایت با «www» شروع می‌شوند و تعجب می‌کنید که آیا وقتی آن را درج می‌کنید، مزایای سئو وجود دارد یا خیر.

واقعیت این است که استفاده از «www» یا عدم استفاده از آن هیچ مزیتی برای سئو ندارد. شما می توانید هر کدام را که ترجیح می دهید انتخاب کنید.

آنچه مهم است این است که پس از راه اندازی وب سایت خود نظر خود را تغییر ندهید.

می‌توانید در راهنمای ما در www در مقابل غیرwww، کدام یک برای سئوی وردپرس بهتر است؟

چرا برخی از کسب و کارها وردپرس را در یک زیر دامنه یا زیر شاخه نصب می کنند؟

برخی از کسب و کارها می خواهند چندین وب سایت با نام دامنه مشابه ایجاد کنند. یکی از راه های انجام این کار استفاده از زیر دامنه، که یک کلمه را قبل از نام دامنه شما مانند این قرار می دهد:

https://myblog.example.com

شما می توانید به تعداد دلخواه زیردامنه ایجاد کنید یا اصلاً از آنها استفاده نکنید. به عنوان مثال، برخی از کسب و کارها از زیر دامنه های مختلفی برای وبلاگ و فروشگاه آنلاین خود استفاده می کنند، مانند https://blog.example.com و https://store.example.com .

یک راه دیگر برای ایجاد چندین وب سایت در یک دامنه، نصب وردپرس در زیر شاخه های مختلف است، مانند این.

https://example.com/myblog

تفاوت این است که گوگل زیر دامنه ها را به عنوان وب سایت های جداگانه و زیر شاخه ها را به عنوان بخشی از یک وب سایت می بیند. این بدان معنی است که موتورهای جستجو زیر دامنه های شما را به طور جداگانه رتبه بندی می کنند، در حالی که رتبه بندی SEO شما بین دامنه و زیر شاخه های شما به اشتراک گذاشته می شود.

برای وبلاگرها، استارت‌آپ‌ها، یا کسب و کارهای کوچک با زمان و منابع محدود، استفاده از زیرمجموعه ها به شما کمک می کند تا وب سایت خود را سریعتر از استفاده از یک زیر دامنه رتبه بندی کنید.

می توانید در راهنمای گام به گام ما در مورد نحوه نصب وردپرس در زیر شاخه.

برخی از کاربران به طور تصادفی وردپرس را در یک زیر شاخه نصب می کنند. این زمانی اتفاق می افتد که آنها وردپرس را به صورت دستی نصب می کنند و پوشه وردپرس واقعی را به جای محتوای آن در وب سایت خود کپی می کنند. آدرس وب سایت آنها به این صورت خواهد بود:

https://example.com/wordpress/

می‌توانید نحوه رفع این خطا را در راهنمای ما در چگونه از /wordpress/ از URL سایت وردپرس خود خلاص شویم.

آیا URL می‌تواند کاربران را مستقیماً به بخشی از یک پست یا صفحه ببرد؟

در نهایت، می‌توانید چند کاراکتر به انتهای یک URL اضافه کنید تا به کاربران کمک کنید به سرعت به بخشی از پستی که می‌خواهند بخوانند بپرند. اینها “پیوندهای لنگر” نامیده می شوند و با افزودن یک کاراکتر هش و لنگر پس از پیوند ثابت به این صورت تشکیل می شوند:

https://example.com/this-is-a-blog-post#sectionofblogpost

می‌توانید نحوه و زمان استفاده از پیوندهای لنگر را در راهنمای ما در نحوه افزودن آسان لینک های لنگر در وردپرس.

راهنماهای تخصصی در URL های وردپرس

اکنون که بخش‌هایی را که یک URL را تشکیل می‌دهند، فهمیدید، ممکن است دوست داشته باشید برخی از راهنماهای مربوط به نحوه استفاده وردپرس از URL‌ها را ببینید.

امیدواریم این آموزش به شما کمک کرده تا درباره URLهای وب سایت بیشتر بدانید. همچنین ممکن است بخواهید راهنمای ما در مورد چگونه ایمن نگه داشتن سایت وردپرس خود را ببینید. یا انتخاب های متخصص ما از بهترین افزونه های رسانه های اجتماعی برای وردپرس.

اگر این مقاله را دوست داشتید، لطفاً در کانال یوتیوب برای آموزش های ویدیویی وردپرس. همچنین می‌توانید ما را در تویتر و فیس بوک.

مدیر مجله

یه پسر آبان ماهی با افکار پیچیده و تنیده از خشم علاقه زیادی به گسترش وب و وبسایت نویسی داره ،یه پسر از دل سنگ های آبی کهکشانی که هیچکس نمیتونه دستش رو بخونه و از 1399 تا حالا تو دنیای وب سرگردان و آموزش دیدن است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا