چطوری میشه

چگونه یک سایت وردپرس را از جریمه جستجوی گوگل بازیابی کنیم

چگونه یک سایت وردپرس را از جریمه جستجوی گوگل بازیابی کنیم

آیا به دنبال بازیابی سایت وردپرس خود از جریمه جستجوی Google هستید؟

جریمه های گوگل برای هر صاحب وب سایتی یک کابوس وحشتناک است. صفحات وب شما را می توان از نتایج جستجو حذف کرد یا در رتبه بندی های جستجو کاهش یافت و باعث کاهش قابل توجه ترافیک ارگانیک می شود.

در این مقاله، نحوه بازیابی سایت وردپرس از جریمه جستجوی گوگل را به شما نشان خواهیم داد.

How to recover a WordPress website from a Google search penalty
چگونه یک سایت وردپرس را از جریمه جستجوی گوگل بازیابی کنیم 1

جریمه جستجوی Google چیست؟

جریمه جستجو مجازاتی است که Google به وب‌سایت‌هایی که دستورالعمل‌های آن را نقض می‌کنند، اعمال می‌کند.

هدف گوگل ارائه بهترین نتایج جستجو به کاربرانش است. با این حال، سایت‌هایی که سعی می‌کنند سیستم را دستکاری یا تقلب کنند تا از طریق روش‌های غیراخلاقی به رتبه‌بندی جستجوی بالاتری دست یابند، معمولاً جریمه‌های جستجو می‌شوند.

در نتیجه، سایت های وردپرس ممکن است جریمه شوند افت رتبه های جستجو را مشاهده کنید یا در موارد شدید از فهرست نتایج جستجو حذف شوید.

Google دو نوع مجازات را اعمال می‌کند:

  • مجازات دستی – این جریمه‌ها توسط تیم داخلی Google اعمال می‌شوند و شما از هرگونه تخلف مطلع می‌شوید. این می‌تواند برای مواردی مانند محتوای هرزنامه، تصاویر پنهان، متن پنهان، پیوندهای داخلی و خارجی غیرطبیعی، و سایر موارد نقض دستورالعمل‌های ضروری جستجوی Google باشد.
  • جریمه های الگوریتم – جریمه الگوریتم زمانی است که Google برای ارائه نتایج جستجوی بهتر، به روز رسانی الگوریتم جستجو را ارائه می کند. تشخیص این نوع جریمه سخت است زیرا هیچ اعلانی از Google دریافت نمی کنید.

از آنجایی که این یک راهنمای جامع است، فهرستی از مطالب را اضافه کرده‌ایم. می‌توانید روی پیوندهای زیر کلیک کنید تا به راحتی به هر بخشی که به آن علاقه دارید بروید:

نحوه بررسی جریمه جستجوی Google

اگر سایت وردپرس شما با جریمه جستجوی گوگل مواجه شد و مطمئن نیستید که چگونه آن را بررسی کنید، راه های مختلفی وجود دارد که می توانید امتحان کنید.

عملکردهای دستی را در کنسول جستجوی Google بررسی کنید

ابتدا، می‌توانید به Google Search Console اضافه کنید و به دنبال آن بگردید جریمه های دستی اعمال شده توسط موتور جستجو.

به سادگی از منوی کنسول جستجو در سمت چپ به اقدامات امنیتی و دستی » اقدامات دستی بروید. در اینجا، هر جریمه دستی توسط Google را مشاهده خواهید کرد.

Look for manual action
چگونه یک سایت وردپرس را از جریمه جستجوی گوگل بازیابی کنیم 2

اگر پیام “هیچ مشکلی شناسایی نشد” را مشاهده کردید، در این حالت کاملاً واضح هستید.

به این ترتیب، در اینجا لیستی از اقدامات دستی وجود دارد که Google می تواند در سایت شما اعمال کند:

  • سایت مورد سوء استفاده هرزنامه شخص ثالث قرار گرفته است
  • هرزنامه ایجاد شده توسط کاربر
  • میزبان بدون هرزنامه
  • مشکل داده های ساختاریافته
  • پیوندهای غیر طبیعی به و از سایت شما
  • محتوای کم با ارزش افزوده کم یا بدون ارزش
  • هرزنامه خالص
  • Cloaking یا تغییر مسیرهای یواشکی
  • تصاویر پنهان شده
  • تناسب محتوای AMP
  • تغییر مسیرهای یواشکی تلفن همراه
  • متن پنهان یا پر کردن کلمات کلیدی
  • اخبار و کشف نقض خط‌مشی

Google Analytics را برای کاهش ترافیک ارگانیک بررسی کنید

در مرحله بعد، می‌توانید ترافیک ارگانیک سایت خود را در Google Analytics. اگر کاهش قابل توجهی وجود داشته باشد، ممکن است نتیجه یک جریمه جستجو باشد.

این روش برای بررسی جریمه‌های الگوریتم مفید است، به خصوص پس از انتشار یک به‌روزرسانی جدید توسط Google.

در Google Analytics 4، می توانید به گزارش ها » کسب » جذب ترافیک بروید و به ارقام جستجوی ارگانیک نگاه کنید.

Look at organic search figures
چگونه یک سایت وردپرس را از جریمه جستجوی گوگل بازیابی کنیم 3

می توانید محدوده تاریخ را در بالا ویرایش کنید و آن را با دوره قبلی مقایسه کنید تا به دنبال کاهش ترافیک باشید.

برای بررسی بیشتر، می‌توانید از ابزار ردیاب کلمات کلیدی و رتبه بندی عبارت های جستجو را برای وب سایت خود مشاهده کنید. اگر متوجه کاهش رتبه بندی کلمات کلیدی مختلف شدید، ممکن است به این معنی باشد که با جریمه جستجو مواجه شده اید.

وب‌سایت و محتوای خود را در Google جستجو کنید

در نهایت، اگر صفحات وب خود را در نتایج جستجوی Google نشان نمی‌دهید، راهی برای بررسی ممنوعیت یا حذف آن وجود دارد.

به سادگی “site: example.com” را در Google وارد کنید و ببینید آیا سایت شما ظاهر می شود یا خیر. فقط example.com را با URL سایت خود جایگزین کنید.

Site search operator on Google
چگونه یک سایت وردپرس را از جریمه جستجوی گوگل بازیابی کنیم 4

اگر وب‌سایت خود را در نتایج جستجو نمی‌بینید، ممکن است به دلیل جریمه جستجو از فهرست حذف شود.

همچنین می‌توانید برخی از متن‌ها را از مهم ترین صفحات در گوگل. این همچنین به بررسی حذف یا کاهش رتبه‌بندی جستجو برای صفحات اصلی کمک می‌کند.

با این اوصاف، بیایید راه های مختلفی را بررسی کنیم که می توانید وب سایت وردپرس را از جریمه جستجوی Google بازیابی کنید.

1. برای یافتن مسائل حیاتی یک ممیزی SEO انجام دهید

ممیزی SEO فرآیندی است برای یافتن اینکه آیا وب سایت وردپرس شما به درستی برای موتورهای جستجو بهینه شده است یا خیر.

اجرای SEO audit می تواند به کشف مسائل و خطاهای مهم سئو در سایت شما کمک کند. به این ترتیب، می توانید به سرعت آنها را برطرف کنید و بازیابی پنالتی های گوگل را شروع کنید.

یک راه ساده برای انجام ممیزی SEO در وردپرس استفاده از All in One SEO (AIOSEO) افزونه. این بهترین افزونه SEO وردپرس که به تنظیم سایت شما برای موتورهای جستجو بدون دانش فنی کمک می کند.

با AIOSEO، می‌توانید از ابزار تحلیل سئو آن در داشبورد وردپرس برای اجرای ممیزی استفاده کنید. این سایت شما را بر اساس پارامترهای مختلف بررسی می کند و هر مشکل مهمی را برجسته می کند. به علاوه، توصیه هایی برای رفع خطاها دریافت می کنید که به بازیابی سایت شما از جریمه کمک می کند.

SEO analysis
چگونه یک سایت وردپرس را از جریمه جستجوی گوگل بازیابی کنیم 5

با دنبال کردن راهنمای ما در نحوه راه اندازی All in One SEO در وردپرس.

یکی از رایج ترین دلایلی که گوگل جریمه جستجو را صادر می کند، پیوندهای غیر طبیعی به وب سایت وردپرس شما است.

سایت‌هایی که لینک‌های هرزنامه را خریداری کرده‌اند یا در طرح‌های پیوند مختلف شرکت می‌کنند تا رتبه‌بندی موتورهای جستجوی خود را افزایش دهند، عمدتاً توسط Google جریمه می‌شوند. این می تواند از طریق یک اقدام دستی یا یک به روز رسانی الگوریتم باشد.

یک راه سریع برای بازیابی سایت خود از چنین جریمه هایی، شناسایی و حذف بک لینک های اسپم است. با این حال، این می تواند یک کار وقت گیر باشد، به خصوص اگر مجبور باشید برای حذف بک لینک از هر صفحه در سایت خود بازدید کنید.

یک راه ساده تر برای انجام این کار استفاده از AIOSEO. این یک ویژگی قدرتمند Link Assistant را ارائه می دهد که به شما کمک می کند تمام پیوندهای داخلی و خارجی سایت خود را مشاهده کنید.

ابتدا، باید از پنل مدیریت وردپرس خود به All in One SEO » Link Assistant بروید. پس از آن، می‌توانید روی برگه «گزارش دامنه‌ها» در بالا کلیک کنید.

AIOSEO Link assistant dashboard
چگونه یک سایت وردپرس را از جریمه جستجوی گوگل بازیابی کنیم 6

در مرحله بعد، می‌توانید همه دامنه‌هایی را که به وب‌سایت خود پیوند می‌دهند، مشاهده کنید.

در این صفحه، دامنه‌هایی که غیرطبیعی یا اسپم به نظر می‌رسند برجسته می‌شوند. در مرحله بعد، می توانید دامنه را انتخاب کنید، روی منوی کشویی Bulk Actions کلیک کنید و گزینه “Delete” را انتخاب کنید.

Delete spammy backlinks
چگونه یک سایت وردپرس را از جریمه جستجوی گوگل بازیابی کنیم 7

پس از آن، می‌توانید روی دکمه «اعمال» کلیک کنید تا پیوندها را از یک دامنه خاص حذف کنید.

همچنین می‌توانید روی هر یک از وب‌سایت‌ها کلیک کنید تا ببینید به چه صفحاتی در سایت شما پیوند می‌دهند. در مرحله بعد، می توانید روی نماد سطل زباله کلیک کنید تا یک بک لینک از یک صفحه یا پست خاص حذف شود.

Remove unnatural links
چگونه یک سایت وردپرس را از جریمه جستجوی گوگل بازیابی کنیم 8

اگر نمی‌توانید پیوند غیرطبیعی، هرزنامه یا مصنوعی را حذف کنید، می‌توانید با استفاده از ابزار پیوندهای انکار Google.

توجه داشته باشید که این روش برای کاربران با دانش فنی است و برای مبتدیان نامناسب است. برای جزئیات بیشتر، دستورالعمل‌های Google در مورد نحوه رد کردن پیوندها به سایت خود.

3. یک حسابرسی محتوا انجام دهید

یک راه دیگر برای بازیابی وب سایت خود از جریمه های جستجوی Google، ممیزی محتوای شما است. این یک راه قوی برای موفقیت سئو را تضمین کنید.

در اینجا چند مورد وجود دارد که می توانید آنها را در وب سایت خود بررسی کرده و آنها را برطرف کنید.

اصلاح محتوای نازک و تکراری

Google سایت‌هایی را با محتوای کم با ارزش کم یا بدون ارزش برای کاربران جریمه می‌کند. این شامل محتوای با کیفیت پایین است که به طور خودکار تولید شده یا از طریق نرم افزار چرخانده می شود. یا صفحات وابسته را با چند پاراگراف و پیوندی برای تبلیغ محصول ایجاد کنید.

به‌طور مشابه، اگر محتوای تکراری یا مقاله‌هایی دارید که از وب‌سایت‌های دیگر حذف شده‌اند، Google نیز می‌تواند جریمه جستجو را برای شما تعیین کند.

یک راه ساده برای رفع این مشکل، شناسایی صفحاتی است که محتوای مرتبط یا نازکی دارند و سپس آنها را بازنویسی کنید. می توانید از Google Analytics برای کشف صفحاتی با ترافیک بسیار کم یا بدون ترافیک استفاده کنید.

به سادگی به گزارش‌ها » تعامل » صفحه فرود در Google Analytics بروید.

Find pages with low traffic
چگونه یک سایت وردپرس را از جریمه جستجوی گوگل بازیابی کنیم 9

بعد از کشف محتوایی با محتوای کم، می‌توانید با پرداختن عمیق به موضوع، جذاب کردن محتوا با استفاده از تصاویر و ویدیوها و اطمینان از داشتن محتوای منحصر به فرد، ارزش بیشتری به آن اضافه کنید.

از سوی دیگر، می‌توانید صفحاتی را پیدا کنید که محتوای تکراری یا خودکار تولید شده دارند و آنها را از وب‌سایت خود حذف کنید. به سادگی برخی از متن را کپی کرده و در گوگل وارد کنید. جستجو تمام صفحات و پست های سایت شما را با محتوای یکسان نشان می دهد.

اگر وب سایت های دیگر محتوای شما را حذف کرده اند، می توانید از ابزارهایی مانند Copyscape برای یافتن محتوای سرقت شده استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر، ممکن است بخواهید راهنمای ما را در چگونه به راحتی محتوای دزدیده شده را در WordPress پیدا و حذف کنیم.

حذف کلمات کلیدی و متن پنهان

اگر متن سایت شما منطقی نیست و با عبارات جستجو برای رتبه بالاتر پر شده است، می توانید جریمه جستجو برای پر کردن کلمات کلیدی نیز دریافت کنید. به طور مشابه، وب‌سایت‌هایی با متن و کلمات کلیدی پنهان در عنوان استایل CSS نیز می تواند توسط گوگل جریمه شود.

می‌توانید با حذف یا ویرایش محتوایی که حاوی کلمات کلیدی است، به راحتی این مشکل را برطرف کنید. برای بررسی پر کردن کلمات کلیدی، می‌توانید از بررسی کننده چگالی کلمات کلیدی

پس از بررسی محتوای خود برای بهینه سازی بیش از حد، سعی کنید از تغییرات استفاده کنید و از تکرار همان عبارت های جستجو خودداری کنید. همچنین می‌توانید از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی مانند WPBeginner Keyword Generator یا Semrush برای پیدا کردن کلمات کلیدی مختلف برای استفاده در محتوای شما

Semrush همچنین عنوان دستیار نوشتن سئو ابزاری که به شما کمک می کند LSI و کلمات کلیدی مرتبط، امتیاز خوانایی، لحن زبان و موارد دیگر را کشف کنید تا به شما در ایجاد محتوای بهینه کمک کند.

حذف هرزنامه ایجاد شده توسط کاربر

در مرحله بعد، باید وب سایت خود را برای نظرات هرزنامه بررسی کنید. اینها نظراتی هستند که دارای لینک های تبلیغاتی، نام های کاربری هرزنامه، نظرات تولید شده خودکار یا خارج از موضوع و سایر لینک های نامربوط هستند.

در وردپرس، می‌توانید به سادگی از داشبورد وردپرس خود به نظرات بروید و سپس نظر را به‌عنوان هرزنامه علامت‌گذاری کنید. همچنین می توانید گزینه Trash را انتخاب کرده و نظر را حذف کنید.

اگر به دنبال بهینه سازی SEO WooCommerce، بررسی های جعلی محصول همچنین می تواند به رتبه بندی جستجوی شما مانند نظرات هرزنامه آسیب برساند، به همین دلیل مهم است که آنها را به طور منظم بررسی کنید و مطمئن شوید که همه آنها معتبر هستند.

Spam or trash the comment
چگونه یک سایت وردپرس را از جریمه جستجوی گوگل بازیابی کنیم 10

برای کسب اطلاعات بیشتر، لطفاً راهنمای ما را در نکات و ابزارهایی برای مبارزه با هرزنامه نظرات در وردپرس.

پیوندهای داخلی را در سایت خود مرور کنید

خزنده‌های جستجوی Google از پیوندهای موجود در وب‌سایت شما برای یافتن محتوای جدید و ایجاد رابطه متنی بین محتوای جدید و قدیمی شما استفاده می‌کنند.

ممیزی پیوندهای داخلی به بازیابی سایت وردپرس شما از جریمه الگوریتم کمک می کند. به عنوان مثال، اگر لینک های داخلی در یک صفحه وجود ندارد یا تعداد کمی وجود دارد، می توانید لینک های داخلی را به سایر صفحات مرتبط اضافه کنید و رتبه آنها را افزایش دهید.

با استفاده از دستیار پیوند AIOSEO، می توانید پیوندهای داخلی را در وب سایت خود بهبود بخشید. پیوندهای موجود را به شما نشان می دهد و همچنین فرصت های پیوند جدیدی را فراهم می کند. علاوه بر این، شما همچنین می توانید صفحات یتیمی را که لینک داخلی ندارند برجسته کنید.

Find internal link opportunities and orphaned pages
چگونه یک سایت وردپرس را از جریمه جستجوی گوگل بازیابی کنیم 11

برای جزئیات بیشتر، لطفاً راهنمای ما را در لینک سازی داخلی برای SEO.

سرعت بارگذاری صفحه حسابرسی

هنگام انجام ممیزی، باید زمان بارگذاری وب سایت خود را نیز بررسی کنید. در حالی که یک سایت با بارگذاری کند منجر به جریمه جستجوی گوگل نمی شود، بر رتبه بندی موتور جستجوی شما تأثیر می گذارد.

این به این دلیل است که Google اکنون از سرعت بارگذاری صفحه به عنوان یک عامل رتبه بندی استفاده می کند. سایت هایی که سریع بارگذاری می شوند نسبت به وب سایت هایی با سرعت بارگذاری آهسته برتری خواهند داشت.

می‌توانید از ابزار تست سرعت وب سایت رایگان IsItWP برای بررسی سرعت بارگذاری صفحه. این ابزار یک امتیاز کلی را نشان می دهد و پیشنهاداتی برای بهبود سرعت صفحه ارائه می دهد.

IsItWP Uptime Checker Tool
چگونه یک سایت وردپرس را از جریمه جستجوی گوگل بازیابی کنیم 12

می‌توانید با دنبال کردن راهنماهای ما در نحوه اجرای تست سرعت وب سایت و راهنمای نهایی برای افزایش عملکرد وردپرس.

4. مطمئن شوید که سایت شما هک نشده است

اگر وب سایت وردپرس شما هک شده و کد مخربی به آن تزریق شده است که می تواند دستورالعمل های گوگل را فریب دهد، می توانید جریمه دریافت کنید.

معمولاً، هکرها اسکریپت‌ها یا تکه‌هایی از کد را اضافه می‌کنند که می‌تواند تغییر مسیرهای یواشکی را در وب‌سایت شما ایجاد کند. از آنجایی که این برخلاف دستورالعمل‌ها است، ممکن است وب‌سایت‌های شما از نتایج جستجو حذف شوند.

می توانید با رفتن به بخش اقدامات امنیتی و دستی » مسائل امنیتی، مشکلات امنیتی را در کنسول جستجوی Google بررسی کنید.

View security issues
چگونه یک سایت وردپرس را از جریمه جستجوی گوگل بازیابی کنیم 13

علاوه بر این، می‌توانید یک ممیزی امنیتی وردپرس برای کشف هر گونه مشکلی که ممکن است منجر به جریمه شود. به عنوان مثال، می توانید سایت خود را برای بدافزار و سایر آسیب پذیری های امنیتی اسکن کنید.

توصیه می کنیم از افزونه امنیتی وردپرس مانند Sucuri برای جلوگیری از حمله به وب سایت شما. همچنین فایل های سایت شما را برای کدهای مشکوک بررسی می کند و به پاکسازی وب سایت شما کمک می کند.

شاید بخواهید راهنمای امنیت نهایی وردپرس ما را ببینید تا سایت خود را ایمن و ایمن کنید.

برای بازیابی سایت هک شده خود به کمک حرفه ای نیاز دارید؟ شما می توانید یک متخصص وردپرس را برای راه اندازی مجدد سایت خود استخدام کنید. تیم کارشناسان ما یک اسکن جامع انجام می‌دهند و تمام موارد نقض امنیتی را برطرف می‌کنند. امروز به خدمات تعمیر سایت هک شده ما مراجعه کنید!

5. به‌روزرسانی‌های اخیر الگوریتم Google 

را تحقیق کنید

در نهایت، اگر پس از به‌روزرسانی Google شاهد کاهش در رتبه‌بندی ترافیک یا جستجو باشید، ممکن است با یک جریمه الگوریتم مواجه شوید.

بر خلاف یک جریمه دستی، تشخیص تأثیر تغییر الگوریتم بسیار دشوار است. گوگل دلیل کاهش رتبه یا ترافیک سایت شما را به شما نمی گوید.

با این حال، می‌توانید آخرین به‌روزرسانی الگوریتم Google را بررسی کنید و ببینید چه چیزی تغییر کرده است. پس از آن، می توانید سئو، محتوا و امنیت سایت خود را برای رفع هر گونه مشکل بررسی کنید.

بهترین راه برای به روز ماندن با آخرین تغییرات و تنظیمات الگوریتم، دنبال کردن وبلاگ های وردپرس. بسیاری از وبلاگ های بازاریابی و سئوی محبوب وجود دارند که آخرین اخبار، مطالعات موردی و سایر اطلاعات را در مورد تغییرات الگوریتم گوگل به اشتراک می گذارند.

علاوه بر آن، می‌توانید وردپرس نهایی ما را دنبال کنید. راهنمای SEO برای مبتدیان و مطمئن شوید که سایت شما به درستی برای گوگل بهینه شده است.

ارسال یک درخواست تجدید نظر برای لغو مجازات ها

بعد از رفع مشکلی که منجر به جریمه‌های جستجوی Google شد، گام بعدی ارسال یک درخواست تجدید نظر و لغو مجازات‌ها است.

اگر جریمه دستی دریافت کنید، این مرحله نسبتاً ساده است. می‌توانید به حساب کنسول جستجوی Google خود بروید، بخش اقدامات امنیتی و دستی را مشاهده کنید و درخواست بررسی برای مشکل ذرات کنید.

هنگام ارسال درخواست بررسی مجدد، توصیه می کنیم موارد زیر را پوشش دهید:

  • توضیح دهید که دستورالعمل‌ها و بهترین شیوه‌های Google را با جزئیات درک می‌کنید. می‌توانید پیوندهایی به پاسخ‌ها در انجمن‌های Google، ویدیوهای YouTube، و سایر اسناد ارائه شده توسط Google در رابطه با عملکرد دستی به اشتراک بگذارید.
  • نشان دهید که تمام تلاش خود را برای رفع مشکل انجام داده اید، مانند حذف پیوندهای غیرطبیعی. می‌توانید اسکرین‌شات‌ها، فهرستی از لینک‌های حذف شده را اضافه کنید و شواهد دیگری برای ارائه پرونده خود ارائه دهید.
  • اطمینان حاصل کنید که سایت شما برای کاربران ساخته شده است و نه موتورهای جستجو، و دیگر اشتباه را مرتکب نخواهید شد. همچنین می‌توانید اطمینان حاصل کنید که تمام فعالیت‌های دیگر در وب‌سایت شما مطابق دستورالعمل‌های Google است.

پس از ارسال درخواست بررسی، Google آن را بررسی خواهد کرد. زمان پاسخ معمولاً به شدت جریمه بستگی دارد. ممکن است روزها، هفته‌ها و حتی ماه‌ها طول بکشد تا پاسخ Google را بشنوید و بفهمید که آیا جریمه شما برداشته شده است یا خیر.

برای اطلاعات بیشتر، راهنمای نهایی کنسول جستجوی Google.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کند تا یاد بگیرید چگونه یک سایت وردپرس را از جریمه جستجوی Google بازیابی کنید. همچنین ممکن است بخواهید راهنمای ما را در چگونه می توان ترافیک وبلاگ خود را افزایش داد و بهترین ابزار SEO و ابزار آنالایزر وب سایت .

اگر این مقاله را دوست داشتید، لطفاً در کانال یوتیوب برای آموزش های ویدیویی وردپرس. همچنین می‌توانید ما را در تویتر و فیس بوک.

مدیر مجله

یه پسر آبان ماهی با افکار پیچیده و تنیده از خشم علاقه زیادی به گسترش وب و وبسایت نویسی داره ،یه پسر از دل سنگ های آبی کهکشانی که هیچکس نمیتونه دستش رو بخونه و از 1399 تا حالا تو دنیای وب سرگردان و آموزش دیدن است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا