اقتصاد

بنزین صادراتی ایران هر لیتر ۵۵۰۰ تومان بود، نه ۵۰۰ تومان

بنزین صادراتی ایران هر لیتر ۵۵۰۰ تومان بود، نه ۵۰۰ تومان

به گزارش برنا، شهاب الدین متاجی، مدیر سابق برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اظهار داشت: اخیرا برخی رسانه‌ها دوباره ادعای معاون سابق وزیر نفت مبنی بر صادرات بنزین به قیمت لیتری ۵۰۰ تومان را مطرح کرده‌اند که کذب بودن این ادعا به دو دلیل قابل اثبات است. 

وی افزود: نخست اینکه، در صفحه ۲۰ صورت‌های مالی حسابرسی شده سال ۱۳۹۹ شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، میزان فروش صادراتی فرآورده‌های نفتی و درآمد حاصل از آن آمده است که مطابق آن شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در سال ۱۳۹۹ برای فروش حدود ۱۰ میلیارد لیتر فرآورده در حدود ۵۵ همت درآمد داشته است، یعنی به طور میانگین ۵۵۰۰ تومان به ازای فروش هر لیتر فرآورده نفتی در دوران کرونا درآمد داشته است.

مدیرعامل اسبق شرکت پالایش نفت تهران در ذکر دلیل دوم گفت: با توجه به اینکه فرض محال، محال نیست، فرض کنیم ادعای صادرات بنزین به قیمت ۵۰۰ تومان صحیح باشد، با این میزان درآمدی که ثبت و تایید شده، میبایست در سال ۱۳۹۹ بیش از ۱۱۰ میلیارد لیتر صادرات انجام میشد که معادل کل بنزین تولیدی کشور از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۹است که امری محال است، زیرا نه این مقدار فرآورده در کشور موجود بوده و نه زیرساخت بارگیری و انتقال آن وجود داشته است. 

متاجی ادامه داد: دو دلیل فوق به خوبی اثبات می‌کند که صادرات بنزین با قیمت لیتری ۵۰۰ تومان دروغ بوده و طرح مسائلی این چنین در راستای ضربه به اعتماد عمومی و منافع ملی و مخدوش کردن تلاش ثمربخش کارکنان شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی است. 

مدیر سابق برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: جریانی که شرکت ملی پالایش و پخش را از شرکتی با ۳۲ همت سود، به شرکتی زیانده با ۳۱ همت ضرر تبدیل کردند به همراه حامیانشان بجای پاسخگویی از نحوه عملکرد خود در این سه سال با مطرح کردن مسائلی اینچنینی به دنبال فرافکنی و فرار از پاسخگویی هستند. 

وی افزود: آنها نه تنها عامل ناترازی بنزین در کشور هستند بلکه در قبال عملکرد خود مبنی بر زیان ده کردن شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی پاسخگو هم نیستند؛ در تمامی دنیا، عملکرد مدیران بر اساس مقایسه صورت‌های مالی رسمی که تحویل گرفته و تحویل داده اند مورد سنجش قرار می‌گیرد، اما مدیریت پیشین شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی که با افزایش هزینه‌های جاری و ضرر‌های عملیاتی، شرکت را از شرکتی با ۳۲ همت سود به شرکتی با ۳۱ همت ضرر تبدیل کرده که در سامانه کدال هم برای عموم قابل دسترسی است، و در شرایطی که به ناترازی بنزین دامن زده، به جای پاسخگویی درباره عملکرد خود، برای منحرف کردن اذهان عمومی از واقعیت‌ها در حال جریان سازی‌های مخرب و دروغین هستند.

این کارشناس انرژی در خصوص راهکار‌های رفع ناترازی بنزین گفت: از مهمترین راهکارها، متنوع‌سازی سبد سوخت است که متأسفانه توسعه صنعت CNG در طی سال‌های اخیر به کندی پیش رفته، درحالی که می‌توان بخش قابل توجهی از ناترازی بنزین را با توسعه متناسب ظرفیت CNG که زیرساخت‌های آن موجود است، رفع کرد.

وی افزود: اصلاح روند مصرف با سیاست‌گذاری درست و برنامه محور، توسعه ناوگان حمل‌و نقل عمومی، اقساط و از مدار خارج کردن خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های فرسوده و اصلاح روند پرمصرفی خودروها، در کنار توسعه کمی و کیفی بخش تولید، می‌تواند نقشه راه رفع ناترازی بنزین باشد.

مدیر سابق برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی خاطرنشان کرد: می‌توان با اتخاذ تصمیمات و اعمال راهکار‌های درست، دوباره ایران را از واردکننده به صادرکننده بنزین تبدیل کرد.

انتهای پیام/

منبع: برنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا