اخبار روزاقتصاد

سرمایه گذاری در آینده ارزهای دیجیتال MENA: فرصت ها و چالش ها | نظر

سرمایه گذاری در آینده ارزهای دیجیتال MENA: فرصت ها و چالش ها | نظر

افشا: دیدگاه ها و نظرات بیان شده در اینجا صرفاً متعلق به نویسنده است و بیانگر دیدگاه ها و نظرات سرمقاله crypto.news نیست.

با جمعیتی آگاه از فناوری، چارچوب‌های نظارتی مترقی، و ابتکارات جاه‌طلبانه تحت رهبری دولت، گام‌های مهمی در خاورمیانه در زمینه پرورش نوآوری‌های بلاک چین و کریپتو برداشته می‌شود. امسال، من از شرکت در میزگرد ساتوشی و نشست توکن 2049 در دبی، دو گردهمایی شاخص در مدار رویدادهای جهانی وب 3، لذت بردم. این رویدادها علاوه بر نمایش آخرین نقاط عطف و پیشرفت‌ها در چشم‌انداز وب 3، جشن صعود سریع منطقه به‌عنوان مرکز پر رونق فعالیت‌های وب3 بود و انرژی موجود در هوا قابل لمس بود.

در سال‌های اخیر، MENA به دلیل میزبانی رویدادهای با کیفیت بالا، جذب بهترین و درخشان‌ترین رویدادها در web3، شهرت فوق‌العاده‌ای به دست آورده است. از زمان راه‌اندازی Lemniscap در هفت سال پیش، ما به طور فعال روایت‌های پیش از روند و راه‌حل‌های جدید وب۳ را از دیدگاه زیرساخت و لایه مصرف‌کننده شناسایی و پشتیبانی می‌کنیم. 

منطقه MENA راه‌های سرمایه‌گذاری استثنایی را در حوزه‌های عمودی در حال ظهور ارائه کرده است، و با ادامه تکامل فناوری بلاک چین، اشتهای خاورمیانه برای رشد وب 3 بدون شک بستری برای رشد خلاقانه‌ترین و مخرب‌ترین پروژه‌ها ایجاد می‌کند.

Phygital: تقاطع بلاک چین و دارایی های فیزیکی

به نظر من، یکی از جذاب‌ترین بازی‌های سرمایه‌گذاری در خاورمیانه، فضای «فیگیتال» است که نشان‌دهنده تلاقی فناوری بلاک چین با دارایی‌های فیزیکی است. این همگرایی پتانسیل ایجاد انقلابی در صنایعی مانند املاک و مستغلات، هنر و کالاهای لوکس را دارد – سه بخش که در حال حاضر در MENA در حال رونق هستند. دفتر کل غیرقابل تغییر و عملکرد قرارداد هوشمند بلاک چین، چارچوبی قدرتمند برای ایجاد سیستم‌های شفاف و ایمن برای مدیریت و تجارت دارایی‌های فیزیکی فراهم می‌کند. برای مثال، توکن کردن املاک و مستغلات در پلتفرم‌های بلاک چین امکان مالکیت جزئی را فراهم می‌کند و خرید و فروش سهام در املاک با ارزش بالا را برای سرمایه‌گذاران آسان‌تر می‌کند.

در منطقه‌ای که سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات محرک اصلی ثروت است، به‌ویژه در کشورهایی مانند امارات متحده عربی و عربستان سعودی، این امر دنیایی از فرصت‌ها را برای سرمایه‌گذاران کوچک‌تری باز می‌کند که ممکن است به چنین دارایی‌های با ارزش دسترسی نداشته باشند. قبلا ما دیده‌ایم که چگونه بخش املاک و مستغلات امارات از استقرار فناوری بلاک چین سود می‌برد، با خرید و فروش املاک با استفاده از بیت کوین (BTC)، که به سرمایه گذاران بین المللی روشی یکپارچه و شفاف تر برای سرمایه گذاری در بازارهای املاک MENA ارائه می دهد. علاوه بر این، با توکن کردن آثار هنری و کلکسیونی، مالکان می‌توانند اثبات اصالت، ردیابی منشأ، و حتی مبادله بخش‌هایی از قطعات با ارزش را به دست آورند – نه تنها دسترسی مردم به دارایی‌های ارزشمند را دموکراتیزه می‌کنند، بلکه تقلب را نیز کاهش می‌دهند که یک نگرانی اصلی در این بازارها است.

در حالی که فضای Phygital پیشرفت قابل توجهی دارد، زیرساخت برای ادغام یکپارچه بین دارایی های دیجیتال و فیزیکی هنوز در حال تکامل است. ایجاد ارتباطات ایمن و قابل تأیید بین توکن‌های دیجیتال مبتنی بر بلاک چین و دارایی‌های فیزیکی مربوطه آن‌ها چالش برانگیز است و به سیستم‌های ردیابی قابل اعتماد مانند دستگاه‌های IoT یا فناوری RFID نیاز دارد. ابهام در مورد چارچوب‌های قانونی و استانداردهای نظارتی برای دارایی‌های فیزیکی نمادین نیز ممکن است در کوتاه‌مدت رشد را محدود کند، اما زمانی که این مسائل برطرف شد، مسیر رشد Phygital گسترده‌تر خواهد شد.

بازی وب 3

دولت‌ها در کشورهای سراسر منطقه MENA به طور فعال نوآوری را در بخش بازی تقویت می‌کنند و فرصت «اولین محرک» را برای تطبیق پلت‌فرم‌های بازی web3 که محبوبیت بالایی دارند، تشخیص می‌دهند. این پلتفرم‌ها با استفاده از NFT‌ها و مدل های بازی برای کسب درآمد. 

دبی، به طور خاص، اعتبار خود را به عنوان یک مرکز پیشرو برای توسعه بازی های وب 3، با راه اندازی اخیر برنامه دبی برای بازی 2033 —با دستور ایجاد 30000 شغل جدید در بخش رو به رشد. بازی یکی از پتانسیل‌های عمودی بالا از نظر پذیرش رمزنگاری در میان مصرف‌کنندگان است، اما یکی از سخت‌ترین موارد برای درست کردن آن است. یکپارچه‌سازی‌های پیچیده بلاک چین، از جمله زمان‌های آهسته تراکنش، هزینه‌های بالای گاز، و فرآیندهای دشوار ورود به سیستم برای کاربران غیرکریپتو، همچنان مانع از تجربه کلی بازی web3 می‌شود. این موانع درگیر شدن با بازی‌های وب 3 را برای گیمرهای جریان اصلی چالش برانگیز می‌کند و پذیرش را کاملاً محدود می‌کند.

به عنوان مثال، کارمزدهای بالای تراکنش اتریوم اغلب از خریدهای درون بازی یا معاملات NFT جلوگیری می کند، در حالی که تنظیمات پیچیده کیف پول باعث دلسردی کاربران عادی می شود. با این حال، با پیشرفت هایی مانند راه حل های مقیاس بندی لایه 2 و مدل های تراکنش بدون گاز، می توان این مسائل را حل کرد. نصب ساده از طریق کیف پول‌های کاربرپسند و یکپارچه‌سازی یکپارچه با زیرساخت بلاک چین می‌تواند تجربیات کاربر را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد. هنگامی که بر این موانع غلبه کرد، بازی وب 3 می تواند میلیون ها بازیکن را جذب کند و فرصت های عظیمی را برای رشد و اقتصادهای متعلق به بازیکنان باز کند. با نگاهی به آینده، ما مشتاق هستیم که فرصت‌های سرمایه‌گذاری نمونه‌ای را دنبال کنیم که قلمرو بازی‌های زنجیره‌ای را گسترش می‌دهد.

DePIN

شبکه های زیرساخت فیزیکی غیرمتمرکز نشان دهنده یکی دیگر از مرزهای امیدوارکننده برای VC ها که فضای وب 3 را در سراسر خاورمیانه بررسی می کنند، که به دلیل منابع انرژی عظیم خود مشهور است و فرصت های منحصر به فردی را برای استقرار DePIN ارائه می کند – با استفاده از فناوری بلاک چین برای فعال کردن شبکه های غیرمتمرکز که از زیرساخت های فیزیکی پشتیبانی می کنند. 

با توجه به اینکه بسیاری از کشورهای خاورمیانه، مانند عربستان سعودی و امارات، سرمایه گذاری هنگفتی در انرژی های تجدیدپذیر برای تنوع بخشیدن به نفت انجام می دهند، VC ها فرصتی برای حمایت از پروژه هایی دارند که می توانند نحوه مدیریت و توزیع انرژی در منطقه را دوباره تعریف کنند. سال گذشته، شعبه‌ای از شورای تحقیقات فناوری پیشرفته ابوظبی، پلتفرم جدید ردیابی و تجارت کربن مبتنی بر بلاک چین را معرفی کرد، که شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا ردپای کربن خود را به طور مؤثرتر و شفاف‌تری جبران کنند، بنابراین خرید واضحی در بالاترین سطح برای بلاک چین وجود دارد. اقدامات پایداری محوری باید انجام شود.

در حالی که DePIN وعده‌های استثنایی را نشان می‌دهد، موفقیت پروژه‌های DePIN در MENA به توانایی منطقه برای ایجاد و نگهداری شبکه‌های فیزیکی قوی که می‌توانند از برنامه‌های غیرمتمرکز پشتیبانی کنند، بستگی دارد، که نیازمند سرمایه‌گذاری قابل توجهی در دارایی‌های فیزیکی و فناوری است. هزینه توسعه زیرساخت ها بالا خواهد بود و پروژه ها ممکن است سال ها طول بکشد تا به طور کامل بالغ شوند، اما نقشه راه موفقیت وجود دارد.

از دیدگاه VC، خاورمیانه نوار نقاله ای از فرصت های بسیار جذاب برای سرمایه گذاری های هدفمند در فضای بلاک چین ارائه می دهد. تکرار ابتکاراتی مانند استراتژی دولت دیجیتال 2025 در سرتاسر منطقه MENA راه درازی را به سمت ارتقای ادغام دیجیتال و بلاک چین در سراسر دولت مرکزی خواهد برد. بخش‌ها، که به نوبه خود، تأثیری موج‌دار در بقیه بخش‌های فناوری و اکوسیستم سرمایه‌گذار خواهند داشت.


Roderik van der Graaf
رودریک ون در گراف

رودریک ون در گراف بنیانگذار Lemniscap است. رودریک از سال 2014 به شرکت های بلاک چین در مراحل اولیه مشاوره راهبردی ارائه کرده است. او Lemniscap را در سه ماهه چهارم 2017 به عنوان یک شرکت سرمایه گذاری درجه یک نهادی که متناسب با فضای نوپا است، تأسیس کرد. او تجربه گسترده‌ای در طیف صنعت مالی دارد – مجموعه‌ای از کارهایی که بیش از 20 سال را در بر می‌گیرد، از جمله تصدی در برخی از مشهورترین موسسات مالی جهان.

مطالب تحلیلی منتشرشده در مجله خالق صرفاً جنبهٔ آموزشی و ارائهٔ اطلاعات دارد و به هیچ‌ عنوان توصیه سرمایه‌گذاری و سیگنال خرید و فروش نیست. سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال با ریسک بالایی همراه است و کاربر موظف است قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری، مطالعه و تحلیل شخصی خود در رابطه با دارایی موردنظر را انجام دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا