اخبار روز

سلول بنیادی امروز دانش بومی ما است

سلول بنیادی امروز دانش بومی ما است

۲۰:۳۵ ۰۷ شهريور ۱۴۰۳

محمدرضا مخبر دزفولی، رئیس فرهنگستان علوم ایران در مراسم اهدای جوایز بیست و پنجمین کنگره بین‌المللی رویان و ششمین دوره جایزه دکتر کاظمی مطرح کرد: کاظمی آشتیانی نماد جهاد دانشگاهی و انقلاب فرهنگی است. او الگوی جریان ما می‌توانیم بود.

او گفت: ضریب هوشی ایرانی قابلیت رسیدن به مرز دانش را دارد و می‌تواند قله‌ها را فتح کند. بسیاری از در آن زمان باور نمی‌کردند که می‌توان در عرصه سلول‌های بنیادی کار کرد. آن روز دستیابی به چنین دستاوردهایی دست‌نیافتنی به نظر می‌رسید ‌.

رئیس فرهنگستان علوم بیان کرد: شجره طیبه جهاد دانشگاهی را بسیار مغتنم می‌دانم، این مجموعه لاینقطع کار خود را ادامه دادند و این‌که امروز میدان‌های نو را می‌توان فتح کرد، حاصل همان مجاهدت‌ها است که از ابتدای انقلاب امام خمینی و مقام معظم رهبری به آن تاکید داشتند و از نزدیک فعالیت‌های جهاد دانشگاهی و رویان را دنبال می‌کردند.

او تأکید کرد: سلول بنیادی امروز دانش بومی ما است، ما امروز به دانش و فناوری مرتبط با سلول‌های بنیادی، تبدیل کردن آن به فرآورده بیولوژیک و داروهای فوق پیشرفته تسلط داریم.

وی‌ درباره همکاری خود با پژوهشگاه رویان در ساخت یک دارو برای سندرم زجر تنفسی نوزادان گفت: یک دهه قبل با دکتر بهاروند روی سلول بنیادی ریوی کار کردیم و امروز در این زمینه در رویان و پژوهشکده ما مسلط به این علم هستیم و امروز داروی آن در بیمارستان‌ها استفاده می‌شود. اگر رویان نبود نمی‌توانستیم این کار را انجام دهیم.

مخبر دزفولی گفن: سرمایه عظیمی در رویان وجود دارد اگر قدر بدانیم، آن را گسترده می‌کنیم و تعمیم می‌دهیم.

رئیس فرهنگستان علوم عنوان کرد: امروز دانشگاه‌ها ظرفیت پذیرش هیئت علمی ندارند. ما به دانشمندان نخبه‌ای که توانمندی حل مسئله داشته باشند، نیاز داریم. 

او اضافه کرد: یکی از اولویت‌های فرهنگستان توجه به علوم پایه است. امروز مرز بین علوم برداشته شده است. اگر موفق شویم رویان را تکثیر کنیم، باید ارتباط تنگاتنگ بین رشته‌ها بازنگری کنیم. باید به رویان، جهاد دانشگاهی و علوم پایه توجه داشته باشیم و علوم بین‌رشته‌ای را تقویت کنیم. امروز هیچ رشته‌ای بر رشته دیگر ارجحیت ندارد ولی رشته‌ای که اثرگذاری نداشته باشد باید کنار گذاشته شود وگرنه عقب می‌مانیم.

حسن مسلمی‌نائینی، رئیس جهاد دانشگاهی گفت: پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی یک نمونه از مراکز موفقی است که به دلیل دستاوردهای علمی و فناورانه خود توانسته در جایگاه قابل قبولی در سطح ملی و بین‌المللی قرار گیرد. یکی از دلایل موفقیت پژوهشگاه رویان علاوه بر داشتن محققان کارآمد و نوآور، برقراری تعاملات بین‌المللی مؤثر از طرق مختلف نظیر برگزاری جشنواره و کنگره بین‌المللی رویان بوده است. گواه این ادعا، معرفی رویدادهای بین‌المللی رویان در مجلات بین‌المللی توسط بعضی از دانشمندانی است که در دوره‌های گذشته در جشنواره و کنگره بین‌المللی رویان شرکت کرده‌اند و برخی دیگر نیز به انتشار مقالاتی در خصوص یافته‌های پروژه‌های مشترک تحقیقاتی خود با محققان ایرانی پرداخته‌اند.

او همچنین درباره  جایزه دکتر کاظمی‌آشتیانی به محققان برجسته،  مطرح کرد: جایزه بعد از درگذشت دانشمند زنده‌یاد دکتر سعید کاظمی‌آشتیانی مؤسس و بنیانگدار پژوهشگاه رویان به منظور تکریم تلاش‌ها و زنده نگه‌داشتن یاد وی در میان دانشمندان ملی و بین‌المللی و به پیشنهاد رهبر معظم انقلاب شکل گرفت تا به دانشمندی اعطا شود که پیشرفت قابل توجهی در زمینه علوم زیستی داشته‌اند.

وی ادامه داد: این جایزه با همکاری پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی و معاونت علمی و فناوری ریاست اعطا می‌شود و از سال ۲۰۱۰ میلادی تاکنون به پنج محقق برجسته از کشورهای آمریکا، آلمان، بلژیک و ایتالیا اعطا شده است و امسال شاهد اعطای ششمین دوره آن هستیم.

مسلمی نائینی تصریح کرد: به عنوان رییس جهاددانشگاهی یاد و خاطره بنیانگذار فقید پژوهشگاه رویان زنده‌یاد دکتر کاظمی‌آشتیانی را که به حق مدیری خلاق، نوآور و بنیانگذار جشنواره بین‌المللی رویان بود را گرامی می‌دارم و از تمامی عزیزانی که در انتخاب و معرفی منتخبین این جایزه همکاری داشته‌اند تشکر می‌کنم. از مدیریت فعلی و گذشته پژوهشگاه رویان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به خاطر تلاش بسیار و بی‌وقفه در اعطای این جایزه سپاسگزارم. همکاران پژوهشگاه رویان تلاش فراوانی در تصویب اساسنامه این جایزه در کشور و اعطای آن در سطوح بالای بین‌المللی طی ۱۴ سال داشته‌اند.

منبع : خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا