اقتصاد

پروفسور کوین: آیا “ناهار رایگان” در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد؟

پروفسور کوین: آیا “ناهار رایگان” در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد؟

Bijie.com گزارش داد:

این دومین قسمت از ستون پروفسور کوین است که در آن من خوانندگان رمزگشایی را با بینش های کلیدی از ادبیات منتشر شده ارزهای دیجیتال دانشگاهی آشنا می کنم. این بار، نگاهی عمیق‌تر به آربیتراژ در بازار ارزهای دیجیتال خواهیم داشت.

یک “ناهار رایگان” در امور مالی، فرصتی را برای کسب سود بدون هیچ خطری توصیف می کند که اغلب به عنوان آربیتراژ شناخته می شود.

آربیتراژ فرآیند ساده خرید و فروش دارایی های یکسان یا بسیار مشابه به طور همزمان در بازارهای مختلف به منظور سود بردن از تفاوت های کوچک در قیمت های فهرست شده دارایی ها است. هدف استفاده از تفاوت قیمت برای دارایی های مشابه یا بسیار مشابه در بازارهای مختلف است.

برای مثال، اگر سهامی به قیمت 1 دلار در بورس نیویورک (NYSE) و 1.10 دلار در بورس اوراق بهادار لندن (LSE) و غیره به فروش برسد، ارزش فروش arbitrageur سهام را در ایالات متحده می خرد، سهام را در بریتانیا می فروشد و 10٪ بازده دریافت می کند.

در بازارهای سنتی، آربیتراژ نسبتاً نادر و کوتاه مدت است، زیرا معامله گران قیمت گذاری های نادرست را در هر دو بازار شناسایی می کنند و برای بازگرداندن قیمت سهام به مسیر خود، معاملات را انجام می دهند.

با توجه به اینکه ارزهای دیجیتال دارایی های جدید و مبتکرانه ای هستند که در صرافی ها (هم متمرکز و هم غیرمتمرکز) معامله می شوند، در سال 2020 ایگور ماکاروف از دانشکده اقتصاد لندن و آنتوانت اسکوار از MIT این مقاله «تجارت و آربیتراژ در بازار ارزهای دیجیتال» به بررسی آربیتراژ در بازار ارزهای دیجیتال می پردازد.

برای یک دقیقه، آنها نشان می دهند که بازار بیت کوین دارای دوره های آربیتراژ طولانی در بسیاری از کشورها و صرافی ها است. یعنی سرمایه گذاران می توانند از خرید بیت کوین در یک صرافی در یک کشور و فروش آن با سود در صرافی دیگر در کشور دیگر سود ببرند.

جالب اینکه آنها یکی از اولین کسانی بودند که حق بیمه کیمچی را نشان دادند و قیمت بیت کوین در کره جنوبی می تواند تا 20 درصد بالاتر از قیمت های ایالات متحده باشد. با این حال، تفاوت قیمت در صرافی های داخل همان کشور بسیار کمتر است. با این وجود، آربیتراژ ممکن است، و توسط بنیانگذار شرمنده FTX سام بانکمن فرید از طریق شرکتش Alameda Research مورد سوء استفاده قرار گرفت.

کاهش فرصت های آربیتراژ

در یک مقاله بعدی در سال 2023، تامی کرپلیر، ماتیاس پلستر و استفان زایسبرگرال مطالعه ماکاروف و اسکوار (2020) را به روز کردند و یافته های قبلی را تأیید کردند، اما مهمتر از همه ، نشان می دهد که اندازه سود آربیتراژ از آوریل 2018 به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و سرمایه گذاران را قادر به استفاده از مزیت نمی کند.

بسیار مهم، آنها نشان می دهند که کاهش فرصت های آربیتراژ به دلیل افزایش نوسان قیمت و افزایش تعداد معامله گران آگاه است. بنابراین، آنها به این نتیجه رسیدند که دیگر امکان وقوع آربیتراژ در بازارهای ارزهای دیجیتال وجود ندارد – و این امر به دلیل افزایش تخصص و پوشش این بازارها، و همچنین توسعه مالی ارزهای دیجیتال بعید است تغییر کند.

بنابراین، در حالی که ممکن است دیگر یک “ناهار رایگان” برای سرمایه گذاران در بازار ارزهای دیجیتال وجود نداشته باشد، این می تواند به عنوان یک نشانه خوب تفسیر شود – با حرفه ای تر شدن بازار به طور فزاینده ای آشکارتر می شود و بیشتر شبیه بازاری است که به خوبی کار می کند، بنابراین سرمایه گذاری نهادی بیشتری را جذب می کند.

مرتبط برای اطلاعات بیشتر، نگاه کنید به:

Makarov, I. Scholl, A. (2020). تجارت و آربیتراژ در بازار ارزهای دیجیتال. مجله اقتصاد مالی، شماره 135، صفحات 293-319.

Krepeler, T., Pelst, M., Zeisberg, S. (2023). آربیتراژ در بازار ارزهای دیجیتال. مجله بازارهای مالی، 64100817.

مطالب تحلیلی منتشرشده در مجله خالق صرفاً جنبهٔ آموزشی و ارائهٔ اطلاعات دارد و به هیچ‌ عنوان توصیه سرمایه‌گذاری و سیگنال خرید و فروش نیست. سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال با ریسک بالایی همراه است و کاربر موظف است قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری، مطالعه و تحلیل شخصی خود در رابطه با دارایی موردنظر را انجام دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا