پیامک

راز ماندگاری فلافل؛ راهنمای کامل نگهداری فلافل خام و نیمه آماده

راز ماندگاری فلافل؛ راهنمای کامل نگهداری فلافل خام و نیمه آماده

راز ماندگاری فلافل؛ راهنمای کامل نگهداری فلافل خام و نیمه آماده

فلافل جز غذاهای محبوب در خاورمیانه می باشد و همچنین این غذای اصیل عطر و طعم بسیار خوبی دارد. فلافل از ترکیب نخود با ادویه های مختلف و کمی سبزیجات معطر تولید می شود. یکی از دغدغه های اصلی خانم های خانه دار راز ماندگاری فلافل: راهنمای کامل نگهداری فلافل خام و نیمه آماده می باشد. این غذای خوشمزه را به صورت خام و حتی نیمه آماده می توان فریز کرد.

در واقع روش های مختلفی برای افزایش میزان ماندگاری این غذا در فریزر وجود دارند. با نگهداری اصولی از فلافل می توان میزان ماندگاری آن را تا حد قابل توجهی افزایش داد. تحت چنین شرایطی می توان در عنصر زمان تا حد قابل توجهی صرفه جویی کرد. این غذا در صورتی که منجمد شود، بیش از چندین ماه ماندگاری خواهد داشت.

برخلاف تمامی باورها طعم و عطر فلافل پس از فریز شدن تغییر پیدا نخواهد کرد. مایه فلافل را به صورت خام می توان تا بیش از ۳ ماه در فریزر نگهداری کرد. فلافل پخته شده نیز بیش از یک ماه ماندگاری دارد. حتما تمامی مراحل مربوط به فریز کردن فلافل باید یکی پس از دیگری اجرا شوند.

راز ماندگاری فلافل؛ راهنمای کامل نگهداری فلافل خام و نیمه آماده

روش های نگهداری از فلافل نیمه آماده در فریزر

نگهداری از فلافل نیمه آماده در فریزر بسیار راحت و آسان می باشد. تحت چنین شرایطی می توان میزان ماندگاری مواد این غذا را افزایش داد. در گام اول برای نگهداری از فلافل در فریزر باید مواد را آماده کرد. ابتدا نخودها باید از شب قبل در آب خیسانده شوند. در غیر این صورت نخودها باعث ایجاد نفخ خواهند شد. در مرحله بعدی نخودها را همراه با ادویه های مخصوص فلافل و سبزیجات معطر باید میکس کرد.

برای ترکیب بهتر مواد می توان از چرخ گوشت کمک گرفت. در مرحله بعدی کمی باید مواد را با دست ورز داد. تحت چنین شرایطی مواد فلافل منسجم تر خواهند شد. به دو روش فلافل نیمه آماده را می توان در یخچال نگهداری کرد. در روش اول مواد را باید به داخل یک کیسه فریزر منتقل نمود. سپس در مرحله بعدی باید مواد را به مدت یک ساعت در یخچال و در نهایت به فریزر منتقل کرد.

روش دوم کمی وقت گیر است؛ اما به کاهش مدت زمان پخش فلافل کمک می کند. در این روش مواد را پس از آماده سازی باید شکل داد. مواد را به کمک قالب یع دست می توان به شکل توپ در آورد‌. در مرحله بعدی باید توپک ها را یک ساعت در یخچال قرار داد. سپس آن ها را به صورت جداگانه در کیسه مخصوص قرار داده و در نهایت به فریزر منتقل کرد. میزان ماندگاری مواد نیمه آماده فلافل کمی بیشتر است.

راز ماندگاری فلافل؛ راهنمای کامل نگهداری فلافل خام و نیمه آماده

روش فریز کردن فلافل آماده

برخلاف تمامی باورها فلافل آماده را نیز می توان اجرا کرد. تحت چنین شرایطی برای پخت فقط این غذا را گرم می کنید. در مرحله اول باید نسبت به آماده سازی مواد اقدام نمود. مواد را پس از آماده کردن باید به کمک دست یا قالب شکل داد. تا حد امکان توپک های فلافل باید یک اندازه باشند. در مرحله بعد باید در داخل تابه مقداری روغن ریخت و سرخ کردن فلافل ها را آغاز نمود. پس از چند دقیقه فلافل ها سرخ خواهند شد. در این مرحله باید زیر فلافل کاغذ روغنی قرار داده شود.

هدف از قرار دادن کاغذ حذف روغن اضافی موجود در فلافل می باشد. در گام بعدی فلافل ها را باید به داخل یخچال منتقل کرد. هدف از این کار تعادل سازی دمای فلافل می باشد. در مرحله بعدی باید فلافل های پخته را به صورت جداگانه در کیسه های مخصوص قرار داد. در نهایت می توان برای منجمد کردن فلافل ها را به فریزر منتقل کرد.

بر اساس تحقیقات و بررسی های صورت گرفته فلافل پخته شده نیز از ماندگار بسیار بالایی برخوردار است. همچنین برای سرو فلافل های منجمد شده فقط آن ها را به کمک فر گرم خواهید کرد. با اجرای این روش می توان در عنصر زمان تا حد قابل توجهی صرفه جویی کرد‌. بر اساس نیاز خود می توانید فلافل آماده کرده و سپس به فریزر منتقل کنید.

راز ماندگاری فلافل؛ راهنمای کامل نگهداری فلافل خام و نیمه آماده

فلافل خام را تا چه مدت می توان در فریزر نگهداری کرد؟

یکی از دغدغه های اصلی کدبانوهای عزیز میزان ماندگاری فلافل خام در فریزر می باشد. بررسی های مختلفی در این زمینه انجام گرفته است. نتایج نهایی ثابت کردند، که ماندگاری فلافل خام به مراتب بیشتر است. همچنین مواد خام باید تحت شرایط خاصی فریز شوند. به عنوان مثال هرگونه باد موجود در داخل کیسه باید خارج شود. در غیر این صورت احتمال فساد فلافل افزایش پیدا می کند.

همچنین فلافل خام باید در یک کیسه پلاستیکی استاندارد قرار داده شود. در غیر این صورت ماندگاری فلافل کمتر خواهد بود. به طور کلی ماندگاری فلافل خام حدود ۳ الی ۴ ماه می باشد. در صورتی که هر یک از نشانه های فساد را در فلافل خام مشاهده شد؛ باید از خوردن آن اجتناب کرد.

از نشانه های فاسد شدن مایه فلافل می توان به تغییر رنگ آن اشاره نمود. همچنین برخی از نمونه های فاسد بوی بسیار بدی دارند. مصرف فلافلی که بیش از ۴ ماه در فریزر باقی مانده است؛ می تواند برای فرد مشکلات گوارشی مختلفی را به وجود بیاورد.

راز ماندگاری فلافل؛ راهنمای کامل نگهداری فلافل خام و نیمه آماده

بهترین روش برای گرم کردن فلافل فریز شده چیست؟

به راحتی فلافل های پخته شده را که فریز شده اند؛ می توان گرم کرد. در حالت کلی گرم کردن فلافل فقط چند دقیقه وقت خواهد گرفت. پس از چند دقیقه این غذا آماده سرو خواهد بود. بهترین روش برای گرم کردن فلافل استفاده از فر و مایکروفر می باشد. تحت چنین شرایطی بدون دغدغه می توان این غذای خوشمزه را گرم کرد. برای گرم کردن این غذا فر را باید روی ۱۸۰ درجه سانتی گراد تنظیم نمود.

معمولا پس از ۵ الی ۸ دقیقه فلافل های خوشمزه آماده سرو خواهند بود. مایکروفر نیز روشی مناسب برای گرم کردم این غذا به شمار می آید. فلافل پخته شده پس از ۵ دقیقه آماده سرو خواهد بود. افرادی که به فر و مایکروفر دسترسی ندارند؛ باید از تابه استفاده کنند. در این روش مقداری روغن کف تابه ریخته می شود و سپس فلافل ها برای چند دقیقه سرخ خواهند شد.

در حالت کلی بر اساس شرایط موجود می توان از هر روش مناسبی برای گرم کردن فلافل کمک گرفت. پس از گرم کردن به کمک تابه باید از کاغذ روغنی استفاده کرد. به واسطه این کاغذ می توان روغنی اضافی فلافل را گرفت.

راز ماندگاری فلافل؛ راهنمای کامل نگهداری فلافل خام و نیمه آماده

آیا می توان فلافل نیمه آماده را در یخچال نگهداری کرد؟

مایه فلافل را به راحتی در یخچال نیز می توان نگهداری کرد. بر اساس بررسی های صورت گرفته فلافل نیمه آماده در داخل یخچال فقط ۳ الی ۴ روز ماندگاری دارد. پس از اتمام روز چهارم مواد فلافل فاسد می شوند. به همین دلیل برای افزایش میزان ماندگاری این غذا کدبانوهای ایرانی روش منجمد کردن را انتخاب می کنند. حتما برای نگهداری فلافل نیمه آماده دمای یخچال را کاهش داد.

اگر دمای یخچال بین ۵ الی ۸ درجه سانتی گراد باشد؛ مایه فلافل زودتر فاسد خواهد شد. فلافل پخته شده نیز فقط تا ۴۸ ساعت در یخچال قابل نگهداری می باشد. پس از اتمام ۴۸ ساعت باید فلافل ها را دور انداخت. مصرف این فلافل ها بعد از ۴۸ ساعت می تواند خطر بروز بیماری های گوارشی را افزایش دهد.

همچنین برای نگهداری در یخچال نیز فلافل پخته شده و نیمه آماده باید در یک ظرف دربسته قرار داده شوند. در غیر این صورت طعم و رنگ فلافل تغییر پیدا خواهد کرد. همچنین ظرف هایی از جنس استیل برای نگهداری طولانی مدت در یخچال بهترین گزینه به شمار می آیند.

راز ماندگاری فلافل؛ راهنمای کامل نگهداری فلافل خام و نیمه آماده

بهترین روش برای آماده کردن مایه فلافل جهت فریز کردن

روش های مختلفی برای آماده کردن مایه فلافل وجود دارند. در حالت کلی آماده کردن مایه این غذا جهت فریز کردن کمی متفاوت می باشد.

  • در مرحله اول باید مقدار قابل توجهی نخود مرغوب را در آب خیساند. نخودها باید بیش از ۳ ساعت در داخل آب قرار بگیرند. در غیر این صورت نفخ نخود از بین نخواهد رفت. از سبزیجات معطر باید در درست کردن مایه فلافل استفاده کرد. در غیر این صورت طعم این غذا خوشمزه نخواهد بود.
  • در گام بعدی ادویه را باید به ترتیب اضافه کرد. از ادویه های اصلی فلافل می توان به نمک، فلفل، پودر کاری، پودر سیر و مقداری آویشن اشاره کرد. در نهایت این ترکیب را باید به کمک میکسر یا چرخ گوشت ترکیب نمود. پس از چند دقیقه مواد به طور کامل میکس خواهند شد.
  • در این مرحله باید مقداری آبلیمو به فلافل اضافه کرد. هدف از افزودن آبلیمو ایجاد یک طعم خاص در این غذا می باشد. همچنین آبلیمو از بو گرفتن فلافل در فریزر جلوگیری خواهد کرد. در مرحله بعدی مواد را باید ۱۰ الی ۱۵ دقیقه با دست ورز داد. هدف از ورز دادن ایجاد انسجام بیشتر در مواد فلافل می باشد.
  • در نهایت به روش های مختلف می توان مواد نیمه آماده فریز کرد. از مشهورترین دستور پخت فلافل ساندویچی این روش می باشد. برخی از افراد به جای آبلیمو از آبغوره استفاده می کنند. تحت چنین شرایطی طعم فلافل ترش تر خواهد بود. افرادی که چنین ذائقه ای دارند، به راحتی می توانند این روش را اجرا کنند.

راز ماندگاری فلافل؛ راهنمای کامل نگهداری فلافل خام و نیمه آماده

سخن پایانی

نگهداری از فلافل به صورت فریز شده بسیار راحت و آسان می باشد. به دو روش می توان این غذا را منجمد کرد. در روش اول مواد نیمه آماده فریز خواهند شد. در روش دوم فلافل های پخته شده فریز می شوند. اجرای هر روش بسیار راحت و آسان می باشد. با اجرای هر کدام از شیوه ها می توان میزان ماندگاری فلافل را تا حد قابل توجهی افزایش داد. فلافل پس از فریز شدن تا چندین ماه قابل نگهداری می باشد. نگهداری از این غذا در داخل یخچال به صورت خام و یا پخته نیز امکان پذیر است. فلافل فقط چند روز در داخل یخچال ماندگاری دارد. پس از چند روز این غذا فاسد خواهد شد. همچنین برای جلوگیری از فاسد شدن مواد می توان آن ها را در فریزر قرار داد.

منبع:تالاب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا