پیامک

دانستنی هایی راجع به پشه (آناتومی پشه)

دانستنی هایی راجع به پشه (آناتومی پشه)

دانستنی هایی راجع به پشه (آناتومی پشه)

ما در این مقاله سعی کرده ایم دانستنی هایی راجع به پشه برای شما گردآوری کنیم. پشه ها معمولاً از آزار دهنده ترین حشراتی می باشند که بر روی زمین زندگی می کنند. این حشرات بالدار دارای نوع ها و گونه های بسیار متفاوتی در سراسر جهان می باشند. آن ها در زیستگاه های مختلفی نیز زندگی می کنند.

هر پشه زیستگاه و گونه خاص خود را دارد و می تواند در آب شیرین، جنگل، مکان های مرطوب و حتی در شهرها نیز زندگی کنند. آن ها در همه جای جهان به جز قطب جنوب یافت می شوند. این موجودات یک مزاحم همیشگی و مسئول نیش های خارش داری هستند که شما تجربه می کنید.

علاوه بر این یک تهدید بزرگ برای سلامتی انسان ها می باشند. زیرا می توانند بیماری های بسیاری را انتقال بدترین بیماری هایی که توسط پشه دریافت می شوند. تب زرد، تب دنگی، ویروس دیکر و مالاریا می باشند. برای آشنایی بیشتر با پشه و فهمیدن دانستنی های جذابی در مورد آن ادامه مقاله را مطالعه نمایید.

دانستنی هایی راجع به پشه (آناتومی پشه)

آناتومی پشه

یکی از جذاب ترین دانستنی ها راجع به پشه شناخت آناتومی آن  می باشد. پشه ها اگرچه اندازه بسیار کوچکی دارند اما بسیار سازگار هستند و در هر شرایط و هر محیطی می توانند رشد کنند. بدن کوچک و باریک آن ها حدود ۱ تا ۱.۲ اینچ طول دارد. شکم پشه ها تکه تکه می باشد. آن ها ۲ پای بلند و باریک دارند که مانند مو می باشد.

آن ها یک جفت هالتر دارند که یک زائده های کوچک به شکل چماق می باشد. این هالترها برای تعادل پرواز به آن ها کمک می کند. پشه ها از خانواده culicidae می باشند که در نوع ها رنگ ها و شکل های مختلفی رشد می کنند. اما تقریباً می توان گفت که همه آن ها دارای بدنی باریک و کشیده هستند و پاهای بلند با رگه های تیره می باشند.

پشه ها دارای دهان خارق العاده ای می باشند که برای سوراخ کردن و مکیدن خون بسیار مناسب است. یک لوله بلند و باریک است که حاوی ساختاری تخصصی می باشد. این ساختار به ماده ها اجازه می دهد که خون را از بدن میزبان خارج کنند. ساختار دهان نرها نیز برای تغذیه از آب گیاهان و شهد گل ها می باشد. زیستگاه های مختلف برای رشد آن ها مانند جنگل ها، تالاب ها و مناطق شهری وجود دارند. آن ها معمولاً در هنگام غروب و سحر وقتی که  منبع های نور نمایان شود فعال تر هستند.

دانستنی هایی راجع به پشه (آناتومی پشه)

چرخه زندگی پشه

چرخه زندگی پشه دارای چهار مرحله می باشد. این چهار مرحله شامل تخم، لارو، شفیره و بالغ است. هنگام تخم گذاری ماده ها به تنهایی یا به صورت گروهی بر روی آب یا جایی نزدیک آب تخم گذاری می کنند. آن ها برای تولد فرزندشان همیشه یک منبع رطوبت دار و مرطوب را انتخاب می کنند.

تخم ها بعد از مدتی به لارو تبدیل می شوند. این لاروها کم کم پوست اندازی کرده و شفیره ها را تشکیل می دهند. مرحله ای در بین لارو و بالغ وجود دارد که پشه ها به خشکی می آیند و از آب بیرون می آیند. در این زمان است که به یک پشه کامل تبدیل می شوند. آن ها درون آب تخم گذاری می کنند. اما پشه ها درون خشکی به پشه کامل تبدیل می شوند. در ادامه هر یک از مراحل زندگی پشه به طور تخصصی توضیح داده شده است.

دانستنی هایی راجع به پشه (آناتومی پشه)

تخم گذاری پشه

پشه های ماده بر روی سطح آب راکت تخم گذاری می کنند. آن ها معمولاً در مکان هایی مانند برکه ها، حوضچه ها و تالاب ها را برای تخم گذاری انتخاب می کنند. در برخی از موارد پشه ها بر روی چیزهای دیگری مانند گل و لای و گیاهان تخم گذاری می کنند.

هر جا برای تخم گذاری به محیط های مرطوب و دمای گرم نیاز دارند. علاوه بر این پشه ماده قبل از تخم گذاری افراد را نیش می زند. زیرا برای تخم گذاری به پروتئین نیاز دارد. آن ها با مکیدن خون افراد می توانند مقدار پروتئین مورد نیاز تخم های خود را فراهم کنند.

دانستنی هایی راجع به پشه (آناتومی پشه)

لارو

دومین مرحله از زندگی پشه لارو می باشد. آن ها حدود دو تا سه روز به صورت تخم درون آب هستند و بعد از آن به لارو تبدیل می شوند. در این مرحله  از مواد آلی تغذیه می کنند. در این مرحله پشه از مواد آلی که در آب وجود دارد و در محیط مرطوبی که در آن از تخم بیرون آمده است تغذیه می کند.

تغذیه آن ها به این صورت است که ذرات غذایی موجود در آب را فیلتر می کنند. آن ها معمولاً چند روز تا چند هفته در مرحله لارو باقی می مانند. لاروها یک غذای بسیار محبوب و مناسب برای ماهی ها می باشند. در این زمان است که تعداد زیادی از آن ها در مرحله توسط ماهی ها خورده می شوند.

دانستنی هایی راجع به پشه (آناتومی پشه)

شفیره

شفیره مرحله بعدی از زندگی پشه می باشد که به آن مرحله استراحت چرخه زندگی نیز می گویند. پشه در این مرحله هنوز هم درون آب و محیط مرطوب زندگی می کنند. شفیره حالتی مانند غیر پروانه ای دارد که درون آب زندگی می کند و از طریق تنفس لوله ای اکسیژن دریافت می نماید.

آن ها حدود سه روز در این مرحله باقی می مانند. اما می توانند بیشتر از آن نیز در مرحله شفیره بمانند. برخی از پشه ها حدود یک هفته طول می کشد تا بالغ شوند.

دانستنی هایی راجع به پشه (آناتومی پشه)

بالغ

مرحله آخر رشد و نمو و پشه که در آن پشه کامل تبدیل می شوند بالغ نامیده می شود. بالغ مرحله آخر از دوره زندگی پشه می باشد. او در این زمان از طریق هوا نفس می کشد و زمانی که به این مقطع برسد می تواند تولید مثل کند. آن ها در این دوران حدود چند هفته تا چند ماه زنده می مانند و بعد از آن می میرند. زنده ماندن پشه ها مرتبط با محل زندگی آن ها می باشد. معمولاً در محیط های سرد زودتر از حالت عادی می میرند.

دانستنی هایی راجع به پشه (آناتومی پشه)

تاثیر پشه ها بر اکوسیستم

یکی از دانستنی های بسیار جذاب در مورد پشه ها این است که بدانیم این موجودات نقش بسیار مهمی در اکوسیستم دارند. اگرچه اغلب افراد آن ها را به عنوان یک آفت در نظر گرفته و به پشه یک حشره مزاحم می گویند. اما می توان گفت که از آن ها به عنوان یک گرده افشان و منبع غذایی برای حیوانات مختلف استفاده می شود.

آن ها یک منبع غذای بسیار مهم برای ماهی ها و دوزیستان و سایر آبزیان می باشند. علاوه بر این پشه های بالغ نیز غذای مناسبی برای خفاش ها، عنکبوت ها و پرندگان هستند. اما بدترین نکته در مورد آن ها این است که ویروس ها و بیماری های مختلفی را انتقال می دهند.

دانستنی هایی راجع به پشه (آناتومی پشه)

چه چیزی موجب جذب پشه ها می شود؟

شاید برایتان جالب باشد که بچه ها شما را از کجا پیدا کرده و چگونه شما را نیش می زنند. پشه ها از کربن دی اکسید سیگنال می گیرند. آن ها با این سیگنال متوجه می شوند که یک منبع خون در نزدیکی آن ها قرار دارد. از آن جایی که ما در تنفس هایمان کربن دی اکسید را به محیط پس می دهیم. بنابراین خودمان راه نیش زدن  را برای آفت ها و این حشرات آسان می کنیم.

دانستنی هایی راجع به پشه (آناتومی پشه)

مغز پشه ها

اگرچه پشه یک حشره بسیار کوچک می باشد اما مجودی دارای مغز است. مغز آن ها در مقایسه با مغز سایر جانداران ساختاری بسیار ساده تر دارد. اما برای حرکت چشیدن تشخیص و و گرما تاثیر بسیار زیادی بر زندگی پشه ها دارد.

دانستنی هایی راجع به پشه (آناتومی پشه)

تغذیه پشه ها

پشه ها از خون یا شهد برای ادامه زندگی و تغذیه استفاده می کنند. پشه های نر شهد گیاهان و گل ها را می خورند و نوع ماده آن ها خون می خورد. با توجه به اینکه از مواد خوراکی استفاده می کنند، بنابراین آن ها را هضم کرده و مدفوع دارند. خروجی بدن آن ها اغلب به صورت نیمه جامد یا مایع می باشد.

دانستنی هایی راجع به پشه (آناتومی پشه)

در جهان چند نوع پشه وجود دارد؟

در جهان حدود ۲۷۰۰ نوع پشه وجود دارد که به صورت کامل شناخته شده هستند. اما برخی از گزارش ها می گویند که حدود ۳۵۰۰ پشه وجود دارد که انسان ها بسیاری از آن ها را نتوانسته اند پیدا کنند. پشه خیز ترین منطقه ایالت متحده می باشد که دارای ۱۷۶ گونه پشه است. آن ها عنوان کشنده ترین موجودات در روی زمین شناخته می شوند. زیرا می توانند بیماری های بسیار خطرناکی را با خود حمل کنند و از جاندار به جاندار دیگر انتقال دهند.

علاوه بر این بالاترین میزان مرگ و میر در حیوانات ناشی از نیش پشه ها می باشد. تنها پشه های ماده هستند که انسان ها و پستانداران را نیش می زنند. دلیل نیش و گزش آن ها نیز دریافت پروتئین موجود در خون جانداران برای تخم گذاری می باشد. آن ها دندان ندارند و دهانشان پروموسیس نامیده می شود. پشه ماده با پروبوسیس خود گاز می گیرد و خون انسان ها و حیوانات را می مکد. دانشمندان به دنبال این هستند که بتوانند پشه ها را کنترل کنند به گونه ای که نتوانند بیماری ها را انتقال دهند.

دانستنی هایی راجع به پشه (آناتومی پشه)

آیا نیش پشه می تواند مضر باشد؟

نیش پشه ها در تمام موارد آزار دهنده است. حتی اگر ناقل بیماری هم نباشد خارش آور و اذیت کننده می باشد. اغلب افراد تجربه نیش پشه را داشته اند در برخی از آن ها نیز ممکن است درد و کبودی را به همراه داشته باشند. اگر به صورت مداوم جای نیش خارانده شود منجر به ایجاد عفونت ثانویه می شود. شاخص درد نیش آن ها بر اساس نوع پشه متفاوت می باشد. اما اغلب آن ها در هنگام نیش زدن درد زیادی ایجاد نمی کنند.

دانستنی هایی راجع به پشه (آناتومی پشه)

بیماری هایی که از طریق پشه انتقال می یابند

معمولاً پشه ها موارد زیر و بیماری های نام برده شده در ادامه را منتقل می کنند.

  • تب دنگی
  • انسفالیت
  • چیکونگونیا
  • مالاریا
  • تب زرد
  • ویروس نیل غربی
  • رفتار و عادات
  • ویروس زیکا

دانستنی هایی راجع به پشه (آناتومی پشه)

قدرت پرواز

پشه ها معمولاً قدرت پرواز کمی دارند و مسیرهای کوتاه و کوتاه مدت را می توانند پرواز کنند. آن ها نهایتاً بتوانند ۱۰۰ تا ۲۰۰ فوت را در یک زمان پرواز کنند. این جانداران تمام زندگی خود را در یک محدوده و زمان بسیار کوتاه می گذرانند. با وجود اینکه وزن بدنشان بسیار کم می باشد، اما سرعتشان در هنگام پرواز یک تا یک و نیم مایل در ساعت می باشد. می توان از آن ها به عنوان کندترین حشرات در هنگام پرواز نام برد.

منبع:تالاب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا