حاشیه

حمایت رئیس مرکز دائرة‌المعارف اسلامی از ۳ وزیر پیشنهادی

حمایت رئیس مرکز دائرة‌المعارف اسلامی از ۳ وزیر پیشنهادی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کاظم موسوی بجنوردی رئیس مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی با انتشار متنی از وزرای پیشنهادی حسین سیمایی صرّاف برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سیدعباس صالحی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سیدرضا صالحی امیری برای وزارت میراث فرهنگی، گرشگری و صنایع دستی حمایت کرد.

در متن این نامه آمده است:

«پیروزی مسعود پزشکیان در چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری، بارقه‌های امید و انگیزه را در دل‌های اهل ایران روشن کرده است. و حال، و در این روزها، به‌دنبال پایان جلسات رأی اعتماد وزیران پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی می‌رود تا دولتی قوی و مقتدر و برآمده از آرمان وفاق ملّی برای نیل به آبادی ایران عزیزمان تشکیل دهد.

و چه خوش، و نیک، که برای عرصه فرهنگ و دانش، سه‌تن از خدمت‌گزاران این سرزمین را نزد خانۀ ملّت معرّفی کرده است. بر خود فرض دانستم تا حمایت قاطع خود را از حسین سیمایی صرّاف برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سیّدعبّاس صالحی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سیّدرضا صالحی امیری برای وزارت میراث فرهنگی، گرشگری و صنایع دستی اعلام دارم و شهادت دهم که این فرهنگ‌ورانِ دانش‌مدار، اگر ازسوی وکلای مردم معتمد دانسته شوند (که امید است چنین شود) خادمانِ خدومی در پیشگاه مردم شریف و نجیب ایران‌زمین خواهند بود.

حمایت رئیس مرکز دائرة‌المعارف اسلامی از ۳ وزیر پیشنهادی

 سیدعباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی

به گزارش ایرنا، سیدعباس صالحی گزینه پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولد ۱۳۴۳ در مشهد و فرزند مرحوم آیت الله میرزاحسن صالحی (متوفی ۱۳۹۶) است.

او دانش آموخته علوم حوزوی و در دانشگاه نیز فلسفه خوانده است، در دو حوزه علمیه مشهد و قم در محضر آیات عظام وحید خراسانی، جواد تبریزی، سید عزالدین زنجانی، میرزا علی آقا فلسفی و دیگران تلمذ کرده؛ هرچند لباس روحانیت به تن ندارد.

صالحی همچنین در مباحث فلسفی از محضر استادان ابراهیمی دینانی، انصاری شیرازی، جوادی آملی و حسن‌زاده آملی بهره برده است. او از سال ١٣٧٠ تاکنون دروس مرتبط با فقه و فلسفه و کلام اسلامی را در حوزه و دانشگاه تدریس کرده است.

سیدعباس صالحی در دولت یازدهم به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شد و در ۲۸ مهر ۱۳۹۵ بعد از استعفای وزیر وقت فرهنگ به سرپرستی این وزارتخانه منصوب و در ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ از سوی حسن روحانی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و توانست از مجلس رای اعتماد بگیرد.

وی از ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان نماینده ولی فقیه در موسسه اطلاعات و روزنامه اطلاعات و مدیرمسئول این روزنامه منصوب شد.

حمایت رئیس مرکز دائرة‌المعارف اسلامی از ۳ وزیر پیشنهادی

 سیّدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گرشگری و صنایع دستی

از سال ۱۳۹۸ که میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از سازمان به وزارتخانه تبدیل شد، ۲ وزیر مسئولیت این وزارتخانه تازه تاسیس و جوان را به عهده گرفتند، علی‌اصغر مونسان در دولت دوازدهم و سیدعزت الله ضرغامی در دولت سیزدهم و روز یکشنبه -۲۱ مرداد- مسعود پزشکیان رئیس جمهوری، فهرست وزیران پیشنهادی کابینه دولت چهاردهم را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد، و در میان ۱۹ وزارتخانه دولت، نام سیدرضا صالحی امیری به عنوان وزیر پیشنهاد برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به چشم می‌خورد.

سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی متولد ١٣٤٠ در شهرستان بابل، سیاستمدار و فعال علمی و فرهنگی، دارای مدرک دکتری مدیریت دولتی است و سابقه مسئولیت در سطح وزارت در دولت یازدهم را در کارنامه خود دارد.

رئیس کمیته ملی المپیک، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم، معاون رئیس جمهوری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، سرپرست وزارت ورزش و جوانان در دولت یازدهم، از مهمترین سوابق اجرایی صالحی امیری است.

صالحی‌امیری همچنین معاونت بررسی‌های راهبردی وزارت اطلاعات، ریاست کمیته اجتماعی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، و معاون پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را در کارنامه اجرایی خود دارد.

حمایت رئیس مرکز دائرة‌المعارف اسلامی از ۳ وزیر پیشنهادی

 حسین سیمایی صرّاف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری

به گزارش ایرنا، از زمانی که علی شریعتمداری، عهده‌دار مسئولیت وزارت فرهنگ و آموزش عالی وقت شد، ۴۵ سال می‌گذرد.

شریعتمداری، اولین وزیر فرهنگ و آموزش عالی بعد از انقلاب اسلامی به عنوان یک چهره علمی در حوزه علوم تربیتی، شناخته می‌شد و وزارت علوم بعد از آن، بر مدار دانش‌آموختگان غیر علوم انسانی گشته است.

از آن زمان تاکنون، وزیران علوم جمهوری اسلامی ایران، عمدتا از دانش‌آموختگان علوم پزشکی، فنی مهندسی،‌ علوم پایه و حتی علوم باغبانی (منصور غلامی؛ وزیر علوم دولت دوازدهم) بوده‌اند و اکنون پس از دهه‌های متمادی، یک دانش‌آموخته علوم انسانی به عنوان گزینه پیشنهادی تصدی وزارت علوم به مجلس معرفی شده است.

حسین سیمایی صراف وزیر پیشنهادی علوم متولد ۱۳۴۷ در مشهد،‌ علاوه بر تحصیلات حوزوی،‌ دارای مدرک دکتری حقوق خصوصی از دانشگاه شهید بهشتی، کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی از دانشگاه تربیت مدرس و کارشناسی حقوق دانشگاه تهران است.

از شهریور ۱۳۹۸ تا اسفند ۱۴۰۰ (دولت دوازدهم و بخشی از دولت سیزدهم)، پس از محسن حاجی‌میرزایی و پیش از علی بهادری جهرمی، دبیر هیات دولت بوده است و سوابق اجرایی متعددی در وزارت علوم بر عهده داشته است.

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا