اخبار روزاقتصاد

تحلیلگران با افزایش نقدینگی جهانی، مواردی را برای بیت کوین افزایش می دهند

تحلیلگران با افزایش نقدینگی جهانی، مواردی را برای بیت کوین افزایش می دهند

بسیاری از تحلیلگران اقتصاد کلان استدلال می کنند که به نظر می رسد این مرحله برای عبور بیت کوین از بالاترین رکورد قبلی خود آماده شده است.

در هفته‌های اخیر، چشم‌انداز مالی کلان جهانی نشانه‌هایی از تغییر را نشان داده است. در آخر هفته، اقتصاددانان گلدمن ساکس اعلام کردند که تخمین خود را از احتمال رکود اقتصادی ایالات متحده در سال 2025 از 25% به 20% کاهش داد. 

این تغییر این پس از انتشار آخرین داده‌های خرده‌فروشی و ادعاهای بیکاری در ایالات متحده منتشر شد، که نشان می‌دهد اقتصاد ایالات متحده ممکن است وضعیت بهتری نسبت به آنچه که بسیاری از آن می‌ترسیدند باشد.

تحلیلگران گلدمن ساکس اضافه کردند که اگر گزارش مشاغل آتی آگوست – که برای انتشار در 6 سپتامبر تنظیم شده است – به همین روند ادامه دهد، احتمال رکود اقتصادی می تواند به سطح 15 درصدی قبلی خود بازگردد. 

امکان چنین تحولی این اطمینان را ایجاد کرده است که فدرال رزرو ایالات متحده ممکن است به زودی نرخ بهره را در ماه سپتامبر، احتمالاً 25 واحد پایه کاهش دهد. 

کاهش بالقوه نرخ بهره در حال حاضر شروع به تأثیرگذاری بر بازارها کرده است، با شاخص‌های سهام ایالات متحده، از جمله S&P 500، Nasdaq Composite، و Dow Jones Industrial Average، ثبت بیشترین درصد سود هفتگی سال خود را برای هفته منتهی به 16 اوت.

در کنار این خبر نسبتاً مثبت برای اقتصاد ایالات متحده، نقدینگی جهانی شروع به افزایش کرده است. از لحاظ تاریخی، افزایش نقدینگی و کاهش ترس از رکود اغلب کاتالیزور روندهای صعودی در فضای کریپتو بوده است.

بنابراین، بیایید نگاهی دقیق‌تر به اتفاقات جهانی بیندازیم و این تغییرات کلان اقتصادی چگونه می‌تواند بر بیت کوین تأثیر بگذارد (BTC) و کل بازار کریپتو در هفته ها و ماه های آینده.

افزایش نقدینگی در بازارهای جهانی

برای درک اینکه بیت کوین ممکن است به چه سمتی حرکت کند، باید مکانیسم‌های پشت سر افزایش نقدینگی کنونی و اینکه چگونه می‌تواند بر بازارهای گسترده‌تر تأثیر بگذارد را بررسی کنیم.

سیل نقدینگی ایالات متحده

در ایالات متحده، به نظر می رسد خزانه داری آماده است تا حجم عظیمی از نقدینگی را به سیستم مالی تزریق کند. آرتور هیز، بنیانگذار BitMEX و چهره مشهور صنعت کریپتو در اخیراً بیان کرده است پست متوسط مبنی بر اینکه این افزایش نقدینگی می تواند بیت کوین را از بالاترین قیمت قبلی خود یعنی ۷۳۷۰۰ دلار عبور دهد. اما چرا حالا؟

یک توضیح احتمالی انتخابات ریاست جمهوری آتی است. حفظ یک اقتصاد قوی بسیار مهم است و این تزریق نقدینگی می تواند راهی برای تضمین شرایط مطلوب با نزدیک شدن به انتخابات باشد. 

اما این نقدینگی دقیقاً چگونه تزریق می شود؟ همانطور که هیز در تحلیل خود بیان می کند، خزانه داری ایالات متحده و فدرال رزرو چندین ابزار قدرتمند در اختیار دارند.

اول، مکانیسم قرارداد بازخرید معکوس یک شبه یا RRP وجود دارد که موجودی آن در حال حاضر تا 19 آگوست 333 میلیارد دلار بود که نسبت به اوج بیش از 2.5 تریلیون دلاری در دسامبر 2022 کاهش قابل توجهی داشت.

هیز توضیح می‌دهد که RRP باید به‌عنوان مجموعه‌ای از «پول ضدعفونی‌شده» در ترازنامه فدرال رزرو در نظر گرفته شود که ظاهراً خزانه‌داری به دنبال ورود به «اقتصاد واقعی» است – به عنوان اضافه کردن نقدینگی. RRP نشان دهنده مقدار اوراق بهادار خزانه داری است که فدرال رزرو با توافق برای خرید مجدد آنها در آینده فروخته است. در این فرآیند، موسسات خریدار – یعنی وجوه بازار پول – سود نقدی خود را یک شبه به دست می آورند.


Analysts reveal bullish case for Bitcoin as global liquidity rises - 1
یک شبه قراردادهای خرید مجدد را معکوس می کند | منبع: FRED

همان‌طور که هیز اشاره می‌کند، کاهش RRP یک شبه در طول سال گذشته نشان می‌دهد که صندوق‌های بازار پول وجوه نقد خود را به جای RRP به سمت اوراق کوتاه‌مدت انتقال می‌دهند، زیرا اسکناس‌ها اندکی سود بیشتری کسب می‌کنند. همانطور که هیز خاطرنشان می‌کند، اسکناس‌های T-T-s را می‌توان در طبیعت مورد استفاده قرار داد و باعث رشد اعتبار و قیمت دارایی‌ها می‌شود. به عبارت دیگر، پول از ترازنامه فدرال رزرو خارج می شود و نقدینگی را به بازارها اضافه می کند.

هیز خاطرنشان کرد: خزانه داری همچنین اخیراً اعلام کرده است که قصد دارد تا قبل از پایان ماه دسامبر، 271 میلیارد دلار دیگر اوراق بهادار منتشر کند.

اما این همه ماجرا نیست. خزانه داری همچنین می تواند از حساب عمومی خود، TGA، که اساساً حساب جاری دولت است، استفاده کند. این حساب دارای 750 میلیارد دلار است که می تواند تحت عنوان اجتناب از تعطیلی دولت یا سایر نیازهای مالی وارد بازار شود. TGA را می توان برای تأمین مالی خرید بدهی غیرقانونی استفاده کرد. همانطور که هیز توضیح می‌دهد: «اگر خزانه‌داری عرضه اسکناس‌های T را افزایش دهد و عرضه انواع دیگر بدهی‌ها را کاهش دهد، نقدینگی خالص اضافه می‌کند.» 

اگر هر دوی این استراتژی‌ها به کار گرفته شوند، همانطور که هیز استدلال می‌کند، می‌توانیم بین 301 میلیارد دلار (وجوه RRP) تا 1 تریلیون دلار را ببینیم که قبل از پایان سال به سیستم مالی پمپ می‌شود.

حالا، چرا این برای بیت کوین مهم است؟ از نظر تاریخی، بیت کوین همبستگی قوی با دوره های افزایش نقدینگی نشان داده است. 

وقتی پول بیشتری در اقتصاد کاهش می‌یابد، سرمایه‌گذاران تمایل دارند ریسک بیشتری بپذیرند. با توجه به وضعیت بیت کوین به عنوان یک دارایی ریسک – و همچنین عرضه محدود آن – هیز استدلال می کند که افزایش نقدینگی به این معنی است که می توان تا پایان سال بازار صعودی را انتظار داشت.

اگر ایالات متحده این تزریق نقدینگی را دنبال کند، می‌توانیم شاهد افزایش شدید قیمت بیت کوین باشیم زیرا سرمایه‌گذاران در جستجوی بازدهی بالاتر به بازار ارزهای دیجیتال هجوم می‌آورند.

حرکت نقدینگی چین

در حالی که ایالات متحده تلاش‌های نقدینگی خود را افزایش می‌دهد، چین نیز به دلایل مختلف دست به تحرکاتی می‌زند. 

طبق یک رشته X اخیر از تحلیلگر اقتصاد کلان TomasOnMarkets، اقتصاد چین نشانه‌هایی از فشار را نشان می‌دهد، به طوری که طبق گزارش‌ها، داده‌های اخیر اولین انقباض در وام‌های بانکی در ۱۹ سال گذشته را نشان می‌دهد. این یک معامله بزرگ است زیرا نشان می دهد که موتور اقتصادی چین، که یکی از محرک های اصلی رشد در جهان بوده است، در حال کند و پاش است.

برای مقابله با این فشار، بانک خلق چین بی سر و صدا تزریق نقدینگی خود را افزایش داده است. تنها در ماه گذشته، PBoC 97 میلیارد دلار به اقتصاد تزریق کرده است، عمدتاً از طریق همان عملیات بازپرداخت معکوس. 

در حالی که این تزریق‌ها در مقایسه با آنچه در گذشته دیده‌ایم هنوز نسبتاً کوچک هستند، اما در زمانی که اقتصاد چین در یک دوراهی قرار دارد، بسیار مهم هستند.

اما چیزهای بیشتری در اینجا مطرح است. به گفته این تحلیلگر، رهبری ارشد حزب کمونیست چین متعهد شده است که اقدامات سیاسی بیشتری را برای حمایت از اقتصاد اجرا کند. 

این اقدامات می‌تواند شامل تزریق نقدینگی تهاجمی‌تر باشد که باعث افزایش بیشتر عرضه پول و به طور بالقوه ثبات اقتصاد چین می‌شود. 

در چند هفته گذشته، یوان در برابر دلار آمریکا تقویت شده است، که می تواند فضای بیشتری را برای PBoC برای مانور و اعمال محرک های اضافی بدون ایجاد فشارهای تورمی فراهم کند.

تصویر بزرگ نقدینگی جهانی

چیزی که در مورد این حرکت‌های نقدینگی جالب است این است که به نظر نمی‌رسد به صورت مجزا اتفاق می‌افتند. 

جمی کوتس، تحلیلگر ارشد ارزهای دیجیتال در Real Vision، خاطرنشان کرد که در ماه گذشته، بانک‌های مرکزی، از جمله بانک ژاپن، مبالغ قابل توجهی را به پایه پولی جهانی تزریق کرده است، به طوری که BoJ به تنهایی 400 میلیارد دلار اضافه کرده است. 

وقتی با 97 میلیارد دلار از PBoC و افزایش گسترده‌تر عرضه پول جهانی به میزان 1.2 تریلیون دلار ترکیب می‌شود، به نظر می‌رسد که تلاشی هماهنگ برای تزریق نقدینگی به اقتصاد جهانی وجود دارد.

یکی از عواملی که از این ایده هماهنگی پشتیبانی می کند، کاهش اخیر دلار آمریکا است. ضعف دلار نشان می‌دهد که فدرال رزرو ممکن است با این اقدامات نقدینگی موافقت ضمنی داشته باشد و به رویکردی هماهنگ‌تر برای تقویت اقتصاد جهانی اجازه دهد. 

جیمی اضافه کرد که اگر با چرخه های قبلی مقایسه کنیم، پتانسیل صعود بیت کوین بسیار زیاد است. در سال 2017، طی دوره مشابهی از رشد نقدینگی، بیت کوین 19 برابر افزایش یافت. در سال 2020، 6 برابر افزایش یافت. 

در حالی که بعید است که تاریخ دقیقاً تکرار شود، اما تحلیلگر استدلال می‌کند که می‌توان دلیل محکمی برای افزایش ۲ تا ۳ برابری ارزش بیت‌کوین در طول این چرخه ایجاد کرد – به شرطی که عرضه پول جهانی به رشد خود ادامه دهد و دلار آمریکا ادامه یابد. شاخص (DXY) به زیر 101 می رسد.

قیمت BTC به کجا می‌تواند برسد؟

در 5 آگوست، بیت کوین و سایر دارایی های رمزنگاری متحمل کاهش شدیدی به دلیل سقوط بازار ناشی از ترس فزاینده رکود اقتصادی و رها شدن ناگهانی ین تجارت دارند. این تاثیر شدید بود و بیت کوین تا 49000 دلار سقوط کرد و در تلاش برای بازیابی بود. 

از 19 آگوست، بیت کوین در حدود 59,000 دلار معامله می شود و با مقاومت قوی بین 60,000 تا 62,000 دلار مواجه است. اکنون سوال کلیدی این است: بیت کوین از اینجا به کجا می رود؟


Analysts reveal bullish case for Bitcoin as global liquidity rises - 2
نمودار قیمت 1 روزه بیت کوین در 6 ماه گذشته | منبع: crypto.news

طبق گفته هایز، برای اینکه بیت کوین واقعاً وارد فاز صعودی بعدی خود شود، باید با اتریوم به بالای 70000 دلار برسد (ETH) بیش از 4000 دلار است. هیز همچنان خوش بین است و می گوید: “محل بعدی بیت کوین 100000 دلار است.”

او معتقد است که با افزایش بیت کوین، سایر دارایی های رمزنگاری اصلی نیز از این روند پیروی خواهند کرد. هیز به طور خاص به سولانا (SOL اشاره کرد، و پیش‌بینی کرد که برای رسیدن به آن می‌تواند 75 درصد افزایش یابد. 250 دلار، فقط از بالاترین قیمت خود خجالتی است.

فرانچسکو مدونا، مدیرعامل BitVaulty، از این دیدگاه حمایت می‌کند، که همچنین محیط فعلی بازار را پیش‌روی یک فاز صعودی خارق‌العاده می‌داند. 

مدونا الگویی را که در دهه گذشته مشاهده کرده است برجسته کرد: در دوره‌های عدم اطمینان یا تزریق فوری نقدینگی، طلا به دلیل وضعیت امن خود معمولاً اول حرکت می‌کند. 

اخیراً، طلا به بالاترین حد خود رسیده است، که مدونا آن را به عنوان یک شاخص پیشرو تعبیر می کند که بازار صعودی برای دارایی های ریسک، از جمله بیت کوین، تازه شروع شده است.

مدونا اشاره می کند که پس از اوج طلا، نزدک و بیت کوین معمولاً دنبال می شوند، به خصوص که نقدینگی تثبیت می شود و سرمایه گذاران شروع به جستجوی بازده بالاتر در دارایی های رشد می کنند. 

با توجه به اینکه طلا در حال حاضر به بالاترین حد خود رسیده است، مدونا معتقد است که تثبیت اخیر بیت کوین در حدود 60000 دلار می تواند آرامش قبل از طوفان باشد، با 74000 دلار فقط “اشتهاآور” و 250000 دلار به طور بالقوه در دسترس است.

همانطور که Coutts در پست اخیر X بیان کرد، افزایش پول عرضه شرط یک سیستم ذخیره کسری مبتنی بر اعتبار است مانند آنچه ما داریم.

بدون این گسترش، خطر سقوط سیستم وجود دارد. این تحلیلگر استدلال می کند که این “وضعیت طبیعی” رشد دائمی در عرضه پول می تواند کاتالیزوری باشد که بیت کوین را در کنار سایر دارایی های رشد و ریسک، به بازار صعودی بعدی آن سوق می دهد.

در شرایطی که ایالات متحده، چین و سایر اقتصادهای بزرگ همگی نقدینگی را به سیستم تزریق می کنند، احتمالاً شاهد افزایش تقاضا برای بیت کوین هستیم زیرا سرمایه گذاران به دنبال دارایی هایی هستند که می توانند از سرمایه گذاری های سنتی بهتر عمل کنند. 

اگر این اقدامات نقدینگی همانطور که انتظار می‌رود ادامه یابد، بیت کوین می‌تواند در آستانه یک صعود کلیدی دیگر قرار گیرد، با پتانسیل شکستن بالاترین رکورد قبلی خود و ثبت رکوردهای جدید.

افشا: این مقاله توصیه سرمایه گذاری را نشان نمی دهد. مطالب و مطالب ارائه شده در این صفحه فقط برای اهداف آموزشی است.

مطالب تحلیلی منتشرشده در مجله خالق صرفاً جنبهٔ آموزشی و ارائهٔ اطلاعات دارد و به هیچ‌ عنوان توصیه سرمایه‌گذاری و سیگنال خرید و فروش نیست. سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال با ریسک بالایی همراه است و کاربر موظف است قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری، مطالعه و تحلیل شخصی خود در رابطه با دارایی موردنظر را انجام دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا