حاشیه

معرفی سریال کیف انگلیسی

معرفی سریال کیف انگلیسی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : معرفی سریال کیف انگلیسی

نام سریال: کیف انگلیسی

سال انتشار: ۱۳۷۸

نویسنده: سید ضیاءالدین دری

کارگردان: سید ضیاءالدین دری

آهنگ پایان: علیرضا قربانی

مدت زمان هر قسمت : ۴۰ دقیقه

محصول کشور: ایران

 

بازیگران

علی مصفا

لیلا حاتمی

محمدرضا شریفی‌نیا

سیروس گرجستانی

فرهاد اصلانی

صبا کمالی

قطب‌الدین صادقی

فاطمه نوری

حسام نواب صفوی

پیمان شریعتی

فرشید ابراهیمیان

جعفر بزرگی

عبدالله اسفندیاری

منصور والامقام

مهدی تقی‌نیا

رضا کیانیان

حسن حسینیان

 

 

خلاصه سریال

 

منصور ادیبانِ روزنامه‌نگار از سفر فرنگ برگشته؛ سفری برای ادامه‌ی تحصیل. صداهایی برای ورود به انتخابات مجلس شنیده می‌شود. ادیبان به پیشنهاد بزرگان شهر و با هدف ارتقای وضعیت همشهریان خود تصمیم می‌گیرد وارد عرصه‌ی رقابت برای ورود به مجلس شود. اما قضایا آن‌طور که پیش‌بینی می‌شد رخ نداد، ادیبان هم دل باخت و هم ایمان…

 

 

 

 

 

 

درباره سریال

سریال «کیف انگلیسی» به کارگردانی سید ضیاءالدین درّی (۱۳۳۲-۱۳۹۷) و تهیه‌کنندگی حسن بشکوفه در سال ۱۳۷۸ ساخته و سال بعد روانه‌ی قاب جادویی شبکه‌ی یک شد. درّی طرح اولیه‌ی سریال را از پدرش ایده گرفت و فیلم‌نامه را در سال ۱۳۷۲ نوشت.

روایت تاریخ با چاشنی عاشقی

کارگردان و نویسنده‌ی «کیف انگلیسی» بر اتفاقات سیاسی ایران در دهه‌ی بیست متمرکز شده است. او با داستانی که برای شخصیت اول روایت می‌کند، روند اضمحلال روزنامه‌نگاری را که در فرانسه تحصیل کرده و حالا در بازگشت به وطن، به‌خاطر مردم شهرش وارد رقابت سیاسی برای ورود به مجلس شده، به تصویر کشیده است. نقش منصور ادیبان را علی مصفا بر عهده دارد که با همسرش، لیلا حاتمی هر دو برای اولین بار در قاب تلویزیون ظاهر شدند. چون دهه‌ی بیست یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مقاطع تاریخی کشور است که نطفه‌ی بسیاری از تحولات سیاسی و حکومتی در آن شکل گرفت، درّی به محورهای دیگری هم در سریال توجه کرده است؛ از جمله سقوط رضاشاه و به قدرت رسیدن محمدرضا که با ظهور جریان‌های ملی، مذهبی و مارکسیستی همراه بود، جنگ جهانی دوم، نفوذ تدریجی آمریکا در کشور، اهمیت اقتصادی نفت در معاملات و معادلات سیاسی، آغاز دومین دوره‌ی طلایی احزاب و مطبوعات و از همه مهم‌تر توطئه‌ی انگلیس‌ها که نماد نفوذشان در سیاست ایران کیف‌های معروفی است که نمایندگان در دست گرفته‌اند و وارد مجلس می‌شوند.

 

 

حواشی سیاسی سریال کیف انگلیسی

البته روند اضمحلال منصور ادیبان، کاراکتر اصلی این سریال که در ابتدا روزنامه‌نگاری تحصیل‌کرده و روشنفکر با ایده و شعار آزادی‌خواهی و استقلال بود و درنهایت نماینده‌ی مجلس شد و با تطمیع انگلیسی‌ها به بازار دادوستدهای سیاسی راه یافت و از شعارهایش فاصله گرفت، در زمان پخش به مذاق بعضی از اهالی سیاست خوش نیامد. هم‌زمانی پخش سریال با ششمین مجلس شورای اسلامی که یکی از جنجالی‌ترین دوره‌های مجلس بود، باعث شد بعضی از نمایندگان تصور کنند مسئولان تلویزیون می‌خواهند به آن‌ها طعنه بزنند و سریال به آن‌ها انگ خودفروختگی می‌زند و برای همین به درّی برای ساخت چنین سریالی انتقاد کردند.

منبع: انتخاب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا