ورزش

خدا بخواهد رکورد غول کوبایی را می‌شکنم/ مطمئن بودم کشتی‌گیر ایران را می‌برم

خدا بخواهد رکورد غول کوبایی را می‌شکنم/ مطمئن بودم کشتی‌گیر ایران را می‌برم

در فینال وزن ۹۷ کیلوگرم کشتی آزاد، احمد تاج‌الدینوف داغستانی‌تبار که برای بحرین رقابت می‌کند، توانست در دیدار نهایی گیوی ماتچاراشویلی گرجستانی را ضربه کند و با قاطعیت عنوان قهرمانی را به دست بیاورد. تاج‌الدینوف که در جهانی دوره قبل با شکست‌دادن سعدالله‌یف و اسنایدر، به غول‌کش کشتی جهان معروف شد، بعد از قهرمانی در جهانی و آسیا توانست در المپیک نیز عنوان قهرمانی را در ۲۱ سالگی به دست بیاورد. مصاحبه با این ستاره کشتی آزاد جهان را در زیر می‌خوانیم:

* احمد بابت این قهرمانی در المپیک به شما تبریک می‌گویم. آیا تصور می‌کردید روزی به قهرمانی در المپیک برسید؟

خیلی ممنون. از بچگی رویای کسب طلای المپیک را داشتم و وقتی کشتی را شروع کردم همیشه به این هدف فکر می‌کردم. وقتی دیدم سعدالله‌یف قهرمان المپیک شده است خودم را در این جایگاه دیدم که روزی مدال طلا را به دست بیاورم و الحمدالله به این هدف رسیدم.

* در فینال جهانی بلگراد ماگومدخان ماگومدوف آذربایجانی را توانستید شکست دهید و این بار در فینال المپیک گیوی ماتچاراشویلی را خیلی زود شکست دادید؟ این دو فینال را چطور ارزیابی می کنید؟

ماتچاراشویلی حریف قدر و خوبی است و خودم را برای ۶ دقیقه کشتی آماده کرده بودم ولی یک اشتباه از حریف باعث شد تا خیلی سریع او را به پل ببرم و ضربه کنم.

* می دانم که خیلی روی مسائل روانی کار کردید و در طول مسابقات اصلا اجازه ندادید که احساسات بر شما غلبه کند. آیا فشاری در طول تورنمنت‌ احساس کردید؟

استرس نداشتم ولی در طول مسابقات همیشه به تاکتیک‌های مختلف فکر می‌کردم تا بتوانم از آنها بهره ببرم و طبیعی است کمی نگران باشید ولی استرس نداشتم.   

* فکر می کنم در کشتی اول‌ (برابر امیرعلی آذرپیرا) استرس بیشتری داشتید و یک دقیقه مانده به پایان کشتی عقب بودید.

بله عقب بودم ولی تسلیم نشده بودم. حتی وقتی عقب بودم کاملا مطمئن بودم که این کشتی را می‌برم. کمی در کشتی اول از نظر بدنی خسته بودم ولی توانستم با آن کنار بیایم.

چرا اول کشتی این‌طور شد. خودتان خواستید در ابتدا حریف ابتکار عمل داشته باشد یا چیز دیگری؟

کشتی های اول در تورنمنت ها معمولا شرایط سختی دارند و سخت است که در شرایط مسابقه قرار بگیرید و کمی زمان بر است. کمی هم از قبل مصدومیت داشتم. خودم هم گفتم حساب شده کشتی بگیرم. کاملا می دانستم که شکست نمی خورم. خیلی تمرین کرده بودم و می‌دانستم نتیجه را تغییر خواهم داد.

* عبدالرشید سعدالله‌یف و حبیب نورماگومدوف قهرمانی شما را در شبکه های اجتماعی تبریک گفتند. با آنها صحبتی داشتید؟   

هنوز فرصتی نداشتم تا با آنها صحبت داشته باشم و حتما در ادامه این کار را انجام خواهم داد.

* با نگاهی به کارنامه شما می‌بینیم که موفقیت خیلی زود و آسان برای شما رقم خورده است. شما در ۲۱ سالگی قهرمان المپیک و جهان شده‌اید و همه چیز خیلی خوب برای شما رقم خورده است.

اصلا آسان نبوده است. کشتی ورزش آسانی نیست و خیلی تلاش کردم و عرق ریختم. به همین خاطر است که کشتی یکی از سخت‌ترین رشته های ورزشی در دنیاست.

* از اولین قهرمانی‌تان در جهانی بگویید. آیا نگاه حریفان به شما تغییر کرده که باعث شود کشتی برای شما سخت‌تر شود؟   

بله این را در نگاه حریفانم می‌خوانم که چقدر انگیزه پیدا کردند تا بتوانند من را شکست دهند و به همین خاطر بله سخت شده است.

خدا بخواهد رکورد غول کوبایی را می‌شکنم/ مطمئن بودم کشتی‌گیر ایران را می‌برم

* هدف بعدی‌تان بعد از این قهرمانی چیست؟

الان می‌خواهم کمی استراحت کنم و به مصدومیت‌هایم بپردازم. کنار پدر و مادرم خواهم بود و با آنها وقت خواهم گذراند و استراحت خواهم کرد. خیلی الان خسته‌ام. چهار اردوی تمرینی پیاپی را سپری کردم و به خودم می‌گفتم این تمرینات بالاخره چه زمانی تمام می‌شوند. خوشبختانه همه چیز تمام شده و الان وقتش است کمی استراحت کنم و کنار خانواده باشم و باید دید بعد چه اتفاقی رخ خواهد داد.

کسی است در این وزن حریف شما باشد؟ و قصد دارید به وزن بالاتر بروید؟

نه اینطور نیست. کشتی‌گیران خوب زیادی در این وزن هستند. من در ۹۷ کیلو خواهم ماند و احتمالا رقیبانم برای چند سال آینده همین حریفانم باشند که با آنها روبرو شدم. همه کشتی‌گیران خوب و قدرتمندی هستند. هر اتفاقی در آینده می‌تواند رخ دهد و به همین خاطر باید سخت تلاش کنم تا قهرمانی‌ام را حفظ کنم.  

* قبل از تورنمنت با میخاین لوپز در فوتوشات آدیداس در پاریس حضور داشتید. او توانست پنجمین قهرمانی در المپیک را به دست بیاورد.

لوپز واقعا اسطوره است و توانست پنجمین طلایش را در المپیک کسب کند و با وجود سن بالایی که داشت خیلی خوب عمل کرد.  

* شاید شما بتوانید به رکورد او برسید.

نمی دانم شاید. باید ببینیم. هر چه خواست خدا باشد اتفاق می‌افتد.  

* با توجه به سن و سالی که دارید و افتخاراتی که کسب کردید می توانید به این مهم دست یابید. آیا لوپز چیزی به شما در این زمینه گفت؟

صحبت‌هایی با هم داشتیم. او به من گفت در بلگراد خیلی خوب کشتی گفتم و ابراز امیدواری کرد در المپیک هم همینطور کشتی بگیرم.  

روی سکوی نخست المپیک به چه چیزی فکر می‌کردید؟

به پدر و مادرم فکر می کردم. آنها هر چه از دست‌شان برمی‌آمد برای موفقیت من انجام دادند. خیلی از نظر مالی به من کمک کردند. امیدوارم حداقل بتوانم گوشه‌ای از زحمات آنها را جبران کنم. تلاش خواهم کرد آنها را خوشحال کنم و بی‌نهایت از آنها سپاسگزارم.  

چطور تلاش می‌کنید با این همه موفقیت و توجه رسانه‌ها مثل قبل فروتن و سخت‌کوش بمانید؟ مطمئن هستم الان با این سنی که دارید راه رفتن در داغستان یا هر جای دیگر جهان برای شما راحت نباشد.

بله بالاخره توجه‌ها زیاد می‌شود ولی این دلیلی برای افتخار و شادی نیست. چون اول از همه مسلمان هستیم و اجازه نداریم مغرور شویم. به همین خاطر همینطور خواهم ماند و تلاش می‌کنم دقیقا مثل قبل زندگی کنم.  

 

 

 

منبع:خبر ورزشی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا