سریال و انمیشن

معرفی انیمیشن کارخانه هیولاها (Monsters, Inc)

معرفی انیمیشن کارخانه هیولاها (Monsters, Inc)

انیمیشن کارخانه هیولاها (Monsters, Inc) یک کارتون آمریکایی محصول سال 2001 است. این انیمیشن که در ژانر فانتزی و کمدی ساخته شده، داستان هیولاهایی را روایت می‌کند که توسط یک دختربچه 3 ساله تهدید می‌شوند.

اگر شما هم در دهه سوم یا چهارم زندگی خود هستید، احتمالا انیمیشن کارخانه هیولاها (Monsters, Inc) را به یاد می‌آورید. یک انیمیشن جذاب آمریکایی که با نام  Monsters, Incorporated و شرکت هیولاها نیز شناخته می‌شود. ژانر انیمیشن کارخانه هیولاها ماجراجویی، کمدی و فانتزی، به کارگردانی پیتر داکتر (Peter Docter)، در اولین تجربه کارگردانی‌اش، است. این انیمیشن، که داستانی در دنیای هیولاها را روایت می‌کند، اولین فیلم در فرنچایز Monsters. Inc است؛ فرنچایزی که امروزه شامل 2 فیلم سینمایی، 2 فیلم کوتاه، یک سریال، و 20 بازی ویدئویی است. تاریخ اکران انیمیشن کارخانه هیولاها در سینماها، 2 نوامبر 2001 (11 آبان 1380) بود و با فروش 580 میلیون دلاری تبدیل به سومین فیلم پرفروش آن سال شد. این انیمیشن نامزد اسکار بهترین انیمیشن و برنده اسکار بهترین ترانه‌ شده است.

این مقاله از پلازا را به معرفی انیمیشن Monsters, Inc 2001 اختصاص داده‌ایم تا در کنار هم داستان آن را بخوانیم، با گویندگان انیمیشن آشنا شویم و در نهایت نیز مروری بر افتخارات فیلم و نظرات منتقدین داشته باشیم. اگر به تماشای آثار انیمیشنی علاقمندید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله بهترین انیمیشن‌های دنیا و مقاله بهترین انیمیشن‌های 2024 را از دست ندهید.

فهرست مطالب

خلاصه کارتون کارخانه هیولاها

انیمیشن Monsters, Inc داستان انیمیشن کارخانه هیولاها

داستان انیمیشن کارخانه هیولاها در یک دنیای خیالی که هیولاها ساکن آن هستند روایت می‌شود. داستان درباره دو هیولا به نام‌های جیمز پی سالیوان (سالی) و مایک وازوفسکی است که در کارخانه تولید انرژی هیولاها، در شهر مانستروپلیس، کار می‌کنند. نیروی مورد نیاز شهر از طریق جیغ فرزندان انسان‌ها تامین می‌‌شود و سالی در این کارخانه به عنوان یک ترساننده کار می‌کند. با این حال، در دنیای هیولاها اعتقاد بر این است که بچه‌ها سمی هستند و اگر یک هیولا به بچه‌ای بخورد، آن هیولا می‌میرد. با در نظر گرفتن این اعتقاد، زمانی که دختربچه‌ای به نام بو وارد کارخانه می‌شود، اوضاع حسابی بهم می‌ریزد.

همچنین بخوانید :

هنرپیشه های کارتون کارخانه هیولاها

در کنار داستان جذاب و تصاویر دیدنی این انیمیشن، یکی دیگر از دلایلی که سبب فروش فوق‌العاده آن شد گویندگی بی‌نظیر افرادی نظیر جان گودمن و بیلی کریستال است. در ادامه با مهمترین بازیگران انیمیشن کارخانه هیولاها آشنا می‌شویم.

جان گودمن در نقش جیمز پی. سالیوان (سالی)

خلاصه کارتون کارخانه هیولاها انیمیشن Monsters, Inc

جان استیون گودمن (John Stephen Goodman) بازیگر آمریکایی، متولد 20 ژوئن 1952، برابر با 30 خرداد 1331، در ایالت میزوری است. او فعالیت حرفه‌ای خود را از سال 1975 آغاز کرد و ابتدا در تلویزیون به شهرت رسید. او با سریال Roseanne (1988-1997, 2018) شناخته شد و پس از آن در آثاری نظیر سریال The Conners (2018-2024) و میزبانی برنامه Saturday Night Live (1989-2013) حضور یافت. جان گودمن در سینما با فیلم‌هایی چون فیلم The Big Lebowski (1998)، فیلم The Artist (2011) و فیلم Atomic Blonde (2017) شناخته می‌شود. کارنامه هنری درخشان او شامل افتخارات زیادی از جمله 10 نامزدی و یک برد جایزه امی، 4 نامزدی و 1 برد جایزه گلدن گلوب و 4 نامزدی و 1 برد جایزه انجمن بازیگران سینما است.

بیلی کریستال در نقش مایک وازوفسکی

نمرات انیمیشن Monsters, Inc ژانر انیمیشن کارخانه هیولاها

ویلیام ادوارد کریستال (William Edward Crystal) بازیگر، کمدین و فیلمساز آمریکایی، متولد 14 مارس 1948 (23 اسفند 1326) در شهر نیویورک است. وی فعالیت خود را از سال 1975 آغاز کرد و امروزه هم به عنوان بازیگر و هم به عنوان استندآپ کمدین مورد احترام است. بیلی کریستال در طول سال‌ها فعالیت افتخاراتی نظیر شش جایزه امی و یک جایزه تونی، و همچنین نامزدی سه جایزه گلدن گلوب و سه جایزه گرمی را از آن خود کرده است. در سال 1991 نیز ستاره‌ای در پیاده‌رو مشاهیر هالیوود به او تعلق گرفت. او با نقش جودی دالاس در سریال Soap (1977-1981) به شهرت رسید. از دیگر کارهای او نیز می‌توان به فیلم When Harry Met Sally … (1989) و فیلم Father’s Day (1997) اشاره کرد. وی تاکنون 9 بار مجری مراسم اسکار بوده است.

همچنین بخوانید :

مری گیبز در نقش بو

بازیگران انیمیشن کارخانه هیولاها انیمیشن Monsters, Inc

مری مورگان گیبز (Mary Morgan Gibbs) صداپیشه آمریکایی، متولد 5 اکتبر 1996، برابر با 14 مهر 1375 در کالیفرنیا است. پدر وی راب گیبز یکی از کارگردانان استودیو پیکسار بود و بدین ترتیب صدای مری از سال 1998 در انیمیشن‌ها شنیده شد. او هنگام گویندگی شخصیت بو در انیمیشن کارخانه هیولاها تنها 5 سال داشت. گرچه فعالیت حرفه‌ای او بسیار زود شروع شد، اما در این مدت بسیار کم‌کار بوده و در 6 فیلم سینمایی، 5 بازی ویدئویی و 2 برنامه رادیویی حضور داشته است.

همچنین بخوانید :

استیو بوشمی در نقش رندال باگز

انیمیشن Monsters, Inc هنرپیشه های کارتون کارخانه هیولاها

استیو وینسنت بوشمی (Steven Vincent Buscemi) بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده آمریکایی، متولد 13 دسامبر 1957 (22 آذر 1336) در شهر نیویورک است. او بازیگری را از سال 1985 با سریال The Way It Is آغاز کرد و به طور خاص در تلویزیون با نقش ناکی تامپسون در سریال Boardwalk Empire (2010-2014) شناخته می‌شود. شهرت او در سینما با حضور در فیلم Parting Glances (1986) آغاز شد و با نقش آقای پینک در فیلم Reservoir Dogs (1992) به اوج خود رسید. طی سال‌ها فعالیت او را در آثاری نظیر فیلم Fargo (1996)، فیلم The Big Lebowski (1998) و فیلم Big Fish (2003) نیز دیده‌ایم. استیو بوشمی 11 بار کارگردانی و 2 بار تهیه‌کنندگی را نیز تجربه کرده است.

با توجه به محدودیت واژه‌ها، در فهرست زیر به اختصار با نام و نقش برخی دیگر از گویندگان انیمیشن شرکت هیولاها آشنا می‌شویم:

  • جیمز کوبرن (James Coburn) در نقش هنری جی. واترنوز
  • جنیفر تلی (Jennifer Tilly) در نقش سلیا مای
  • باب پترسون (Bob Peterson) در نقش رز
  • جان راتزنبرگراس (John Ratzenberger) در نقش یتی
  • فرانک اوز (Frank Oz) در نقش فانگوس
  • دنیل گرسون (Daniel Gerson) در نقش نیدلمن و اسمیتی
  • استیو ساسکیند (Steve Susskind) در نقش جری
  • بانی هانت (Bonnie Hunt) در نقش فلینت
  • جف پیجون (Jeff Pidgeon) در نقش بیل
  • سم بلک (Sam Black) در نقش جورج ساندرسون

نقد انیمیشن کارخانه هیولاها

استودیو پیکسار، که اخیرا آثاری نظیر انیمیشن Luca (2021) و انیمیشن Elemental (2023) را با موفقیت منتشر کرده، سابقه طولانی در ساخت انیمیشن‌های جذابی دارد که علاوه بر کسب نمرات عالی از سوی منتقدین و بینندگان، در جشنواره ها نیز بسیار عالی ظاهر می‌شوند. انیمیشن شرکت هیولاها نیز از این قاعده مستثنی نیست و 25 نامزدی و 10 برد را در کارنامه خود دارد. این انیمیشن در مراسم اسکار سال 2002 نامزد عنوان بهترین موسیقی متن، بهترین صداگذاری و بهترین انیمیشن شد و توانست اسکار بهترین ترانه را از آن خود کند.

نمرات انیمیشن Monsters, Inc نیز بسیار خوب بوده‌اند. وبسایت IMDb براساس امتیازات بینندگان، نمره 8.1 از 10 را به این انیمیشن داده و در میان 200 نقد منتقدین در سایت راتن تومیتوز نیز، 96% آنها نقد مثبت ارزیابی شده است. در ادامه مروری اجمالی بر برخی نقدها داریم.

نقد انیمیشن کارخانه هیولاها انیمیشن Monsters, Inc

L.A. Weekly/ هیزل-داون دامپرت: 100

داستان جذاب است، دکورها شدیدا مبتکرانه هستند و حتی تک خط‌های بی‌مصرف درباره هرچیز، از پیشگامی ری هریهاوزن در انیمیشن تا جیرینگ قدیمی اسکار مایر، همگی خنده‌دار هستند.

The New York Times/ ای. او. اسکات: 90

سال‌هاست هیچ فیلمی وجود نداشته که به اندازه انیمیشن کارخانه هیولاها از انرژی خلاقانه استفاده کرده باشد.

USA Today/ مایکل کلارک: 88

اگرچه سطح کمدی فیلم بیشتر اوقات دیوانه‌کننده است تا الهام گرفته شده، و احساسات بیننده به ندرت مورد توجه قرار می‌گیرد، اما فیلم از نظر بصری به اندازه فیلم‌های قبلی پیکسار خلاقانه است.

Film Threat/ مایکل دکوینا: 80

در انیمیشن شرکت هیولاها، علیرغم تمام ابزارهای فنی که در اختیار دارند، یک چیز مهمتر از همه ابعاد خیره‌کننده آن است: داستان و شخصیت‌ها، و این انیمیشن دارایی باارزشی را به معبد پیکسار اضافه می‌کند.

Chicago Sun-Times/ راجر ایبرت: 75

این انیمیشن یک سرگرمی شاد و پرانرژی است که همانند دیگر فیلم‌های پیکسار سرشار از لطیفه‌ها و ارجاعاتی برای بزرگسالان است.

Variety/ تاد مک‌کارتی: 70

این انیمیشن به نوعی هوشمندانه و طنزآمیز است، ولی فاقد قلب و خلوصی است که در انیمیشن Toy Story 2 و انیمیشن A Bug’s Life شاهد آن بودیم.

Los Angeles Times/ کنت توران: 60

اگرچه انیمیشن کارخانه هیولاها جذابیت‌های خود را دارد، اما از عهده کار برنیامده است. به عنوان یک سرگرمی برای دوران کودکی مطمئنا خوب است، اما جذابیت مشهور انیمیشن های پیکسار برای بزرگسالان را ندارد.

Village Voice/ مایکل اتکینسون: 50

اما انیمیشن Monsters, Inc.، کارگردانی شده توسط سرباز پیکسار پیت داکتر، و نه توسط استاد کمیک‌های دیجیتال یعنی جان لستر، به نظر می‌رسد که در زمینه موضوع و تفسیر دیدگاه‌های مربوط به فرهنگ عامیانه، که فیلم‌های قبلی با آن ساخته شدند، خسیس است.

سخن پایانی

بررسی انیمیشن کارخانه هیولاها معرفی انیمیشن Monsters, Inc 2001

در این مقاله از پلازا به بررسی انیمیشن کارخانه هیولاها پرداختیم. داستان فیلم را خواندیم، با گویندگان آن آشنا شدیم و افتخارات و نقدهای انیمیشن را مرور کردیم. اکنون نوبت به شما خواننده محترم می‌رسد. آیا انیمیشن Monsters, Inc را تماشا کرده‌اید؟ به نظر شما انیمیشن شرکت هیولاها جذاب‌تر است یا انیمیشن دنیای هیولاها که در سال 2013 اکران شد؟ آیا تمایل دارید سومین فیلم این فرنچایز هم ساخته شود؟ نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را از طریق بخش “دیدگاه شما” در پایین صفحه با ما در میان بگذارید.

منتخب کاربران

منبع : پلاژا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا