پیامک

علت بالا رفتن آمپر آب خودرو چیست؟ (علت جوش اوردن خودرو)

علت بالا رفتن آمپر آب خودرو چیست؟ (علت جوش اوردن خودرو)

علت بالا رفتن آمپر آب خودرو چیست؟ (علت جوش اوردن خودرو)

نویسنده امیر قربانی : بالا رفتن آمپر آب خودرو یک مسئله است که در فصل گرما هر ساله برای رانندگان  مشکلات بسیاری را به وجود می‌ آورد. بالا رفتن آمپر آب چالش بسیار دردسرسازی در فصل گرما است. اگر در فصل گرما بیش از توان خودروتان از آن کار بکشید موتور شما داغ می‌ شود. در این حالت گفته می‌ شود که جوش آورده است. گاهی ممکن است آمپر آب ماشین در فصل سرما نیز بالا برود.

علت بالا رفتن آمپر آب خودرو چیست؟

بالا رفتن این آمپر در فصل سرما دلایل بسیاری دارد. ما در این مقاله سعی کرده ایم که علت  بالا رفتن این آمپر را در سربالایی‌ ها و فصل سرما بررسی کنیم. به علاوه  برای آن راه حل‌ هایی پیشنهاد دهیم. اگر شما در این زمینه اطلاعات خاصی در اختیار ندارید و می‌ خواهید در کوتاه‌ ترین زمان ممکن بدون صرف هزینه این مشکل را حل کنید ادامه متن را همراه ما باشید.

علت بالا رفتن آمپر آب خودرو چیست؟ (علت جوش اوردن خودرو)

دلایل بالا رفتن آمپر آب خودرو کدامند؟

دلایل بسیاری برای بالا رفتن آمپر آب خودرو وجود دارند. این دلایل بسیار ساده و متعدد هستند و ممکن است در برخی از موارد دور از انتظار باشند. لازم است بدانید که ماشین در چه وقت‌ هایی معمولاً جوش می‌ آورد.

به عنوان نمونه در نظر بگیرید که در چه زمان‌ هایی و با انجام چه کارهایی ماشین شما داغ می‌ شود یا به اصطلاح جوش می‌ آورد. این اقداماتی که در صورت انجام شدن باعث جوش آوردن خودرو می‌ شوند را در نظر بگیرید. در این حالت است که می‌ توانید مشکل آن را برطرف کنید‌. در ادامه دلایل داغ کردن و جوش آوردن ماشین به تفصیل توضیح داده شده است.

علت بالا رفتن آمپر آب خودرو چیست؟ (علت جوش اوردن خودرو)

بالا رفتن آمپر آب ماشین در زمان کولر گرفتن

بالا رفتن آمپر آب ماشین ممکن است در زمان کولر گرفتن ایجاد شود. در زمانی که کولر ماشین روشن باشد معمولاً آمپر ماشین سریع‌ تر از حالت عادی بالا می‌ رود. شما باید توان ماشین خود را بدانید و اجازه ندهید  بیش از آن به ماشین فشار آورده شود. اگر داغ کردن در طول مدت ادامه‌ دار باشد باعث جوش آوردن خودروی شما می‌ شود و مشکلات بسیاری را برای موتور خودرو به وجود می‌ آورد. این جوش آوردن  در هنگام روشن بودن کولر ممکن است دلایل مختلفی نیز داشته باشد.

یکی از دلایل آن که بسیار رایج و پر تکرار است سوختن واشر سرسیلندر می‌ باشد. در این زمان اولین کاری که شما باید انجام دهید اطمینان حاصل کردن از سالم بودن سرسیلندر می‌ باشد. اگر سرسیلندر خودروتان سالم بود قسمت‌ های دیگری را باید بررسی کنید‌.

این قسمت‌ ها مواردی مانند رادیاتور و فن خودرو می‌ باشند‌. اگر رادیاتور کثیف باشد از تبادل حرارتی خودرو جلوگیری می‌ کند و موجب می‌ شود که دمای آب درون خودرو بالا برود. پس بسیار مهم است که شما رادیاتور خود را تمیز و سالم نگه دارید. اما اگر مشکل از فن خودرو شما باشد باید آن را تعویض و ایرادات آن را رفت کنید.

نکته قابل توجه در این مورد این است که در زمان‌ های رانندگی در جاده‌ های پرپیچ و خم یا سربالایی‌ ها نباید کولر ماشین را روشن نگه دارید. بهتر است زمانی که خودرو متوقف است و یا در حال حرکت است ابتدا کلاچ گرفته شود. بعد کولر روشن شود. این کار فشار موتور خودرو را تا حد زیادی کاهش می‌ دهد.

علت بالا رفتن آمپر آب خودرو چیست؟ (علت جوش اوردن خودرو)

بالا رفتن آمپر آب ماشین در سربالایی‌ ها

معموولاً در سربالایی‌ ها آمپر آب ماشین بالا می‌ رود و این به دلیل تنظیم نبودن موتور خودرو می‌ باشد. کمتر کسی به این نکته توجه می‌ کند. چرخش عادی موتور در اثر احتراق باعث ایجاد حجم زیادی حرارت می‌ شود که این حرارت در حالت نرمال باید توسط سیستم خنک کننده کنترل شود. اما اگر موتور خودرو داغ باشد و سیستم خنک کننده موتور نیز از کار افتاده باشد گرمای احتراق به درستی از بین نمی‌ رود. حتی  ممکن است باعث ایجاد آسیب در اجزای داخلی موتور شود.

برای بررسی دمای نرمال موتور خودرو زمانی که خودرو در حالت روشن قرار دارد و کولر ماشین خاموش است. از ماشین پیاده شوید و و پنجره فن‌ ها را کنترل کنید. زمانی که فن‌ ها شروع به چرخش کردن به داخل خودرو برگردید و عقربه دمای آب را چک نمایید‌.

همچنین در زمانی که فن‌ های ماشینتان را خاموش کردید باز هم اقدامات نام برده شده را بار دیگر تکرار کنید. در هر دو بار عقربه‌ های خودرو را به خاطر داشته باشید تا بتوانید به راحتی ایرادات موجود را بیابید. در هنگام حرکت به سمت سرپایانی‌ ها باید آمپر آب خودرو پایین‌ تر از حالت عادی و در سربالایی‌ ها کمی باید بالاتر از حالت نرمال باشد.

علت بالا رفتن آمپر آب خودرو چیست؟ (علت جوش اوردن خودرو)

بالا رفتن آمپر آب ماشین در سرما

بالا رفتن آمپر آب ماشین و جوش آوردن ماشینی که اتفاق بسیار ناخوشایند است که در تمام فصل‌ ها برای افراد ممکن است اتفاق بیفتد. جوش آوردن ماشین زمانی که دمای آب ماشین تا حد ماکزیمم بدون سابقه قبلی بالا برود اتفاق می‌ افتد. دلیل آن نیز در زمان سرما با گرما تفاوت دارد. معمولاً در زمان سرما تحت موارد که در ادامه نام برده شده است اتفاق می‌ افتد‌.

علت بالا رفتن آمپر آب خودرو چیست؟ (علت جوش اوردن خودرو)

اختلال در ترموستات

بالا رفتن آمپر آب ماشین در فصل سرما ممکن است در اثر ایجاد اختلالاتی در ترموستات ماشین باشد. درون اتومبیل‌ ها قطعه‌ ای مکانیکی وجود دارد مسیر عبور آب رادیاتور را باز می‌ کند. این قطعه در دمای معین شده کار خود را انجام می‌ دهد. ترموستات باعث ثابت ماندن حرارت اتومبیل می‌ شود.

علاوه بر این احتراق و سوخت کامل در موتور اتومبیل و تامین حرارت بخاری نیز بر عهده ترموستات می‌ باشد. در صورتی که ترموستات گیر داشته باشد یا باز نشود یا حتی دیر باز شود باعث می‌ شود که آمپر ماشین بالا برود و ماشین داغ کند.

علت بالا رفتن آمپر آب خودرو چیست؟ (علت جوش اوردن خودرو)

کار نکردن واتر پمپ

واتر پمپ تاثیری بسیار زیادی بر بالا رفتن آمپر آب ماشین دارد. واتر پمپ یک قطعه مهم درون اتومبیل است که وظیفه آن چرخاندن آب در سیستم خنک کننده موتور ماشین می‌ باشد. زمانی که واتر پمپ کار نکند ماشین داغ می‌ کند کار نکردن واتر پمپ به خاطر پاره شدن یا شل شدن تسمه آب و خرابی خود واتر پمپ می‌ باشد. علائم نشان دهنده خراب شدن واتر پمپ شبیه خرابی ترموستات است. در هنگام خرابی واتر پمپ هوای بخاری نیز کاملاً سرد می‌ شود.

علت بالا رفتن آمپر آب خودرو چیست؟ (علت جوش اوردن خودرو)

جلوگیری از بالا رفتن آمپر آب ماشین

برای جلوگیری از بالا رفتن آمپر آب ماشین یا جوش آوردن خودرو می‌ توانید کارهای خاصی را انجام دهید. این کارها و اقدامات شامل موارد زیر می‌ باشند.

  • به صورت هفتگی و مرتباً میزان آب موجود در خودرو را چک کنید و کم شدن آن را جدی بگیرید.
  • رادیاتور خودرو را به صورت مستمر و دائمی مورد بررسی قرار دهید تا در اولین زمان متوجه خرابی‌ های آن شوید.
  • هر چند وقت یکبار به صورت دقیق فن‌ ها را چک و تنظیم کنید.
  • هر چند وقت یکبار شلنگ‌ ها و تسمه‌ های ماشین را کنترل کنید.
  • هیچگاه بیش از توان اتومبیل با او بار حمل نکنید.
  • با ماشینتان یدک کشی نکنید مخصوصاً در ماشین‌ هایی مانند وانت.

در هنگام بالا رفتن آمپر آب خودرو چه کارهایی را انجام دهیم؟

اگر آمپر آب خودروتان از حالت نرمال بالاتر رفت فن خود را روشن کنید. اگر با فن پایین نیامد توصیه می‌ شود که ابتدا خودرو را در نزدیک‌ ترین مکان متوقف کنید. پیاده شده و کاپوت ماشینتان را بالا بزنید. سعی کنید با دمای محیط اطراف دمای موتور ماشین را کاهش دهید. در حالتی که به تازگی کاپوت ماشین را بالا زده‌ اید و ماشین هنوز سرد نشده درب رادیاتور را باز نکنید یا سعی نکنید درب مخزن انبساط را باز کنید.

در این حالت عملکرد فن‌ ها را مورد بررسی قرار دهید. اگر ماشینتان دارای فن مکانیکی می‌ باشد باید از سلامت تسمه پروانه مطمئن باشید. زیرا این فن‌ ها نیروی خود را از موتور خودرو دریافت می‌ کنند. اگر فن‌ ها به درستی کار کردند و آمپر آب ماشین همچنان بالا بود احتمال دارد که آب رادیاتور کم باشد اجازه دهید ماشین سرد شود و سپس به رادیاتور آب اضافه کنید.

علت بالا رفتن آمپر آب خودرو چیست؟ (علت جوش اوردن خودرو)

نکات مهم در هنگام بالا رفتن آمپر آب ماشین

باید و نبایدهایی وجود دارند که در زمان جوش آوردن خودرو باید به آن ها مسلط باشید. در هنگام مواجه شدن با این مشکل بهتر است که این موارد را رعایت کنید تا خودتان و ماشینتان دچار مشکل نشوید. اگر در هنگام داغ شدن ماشین از زیر کاپوت بخار بیرون می آید، بهتر است که ماشینتان را خاموش نکنید. این بخار ناشی از مایع خنک کننده‌ ای است که از زیر کاپوت خارج نشده است.

باز کردن درب رادیاتور در هنگام داغ کردن ماشین کاری کاملاً اشتباه و بسیار خطرناک می‌ باشد. هرگز در این زمان بر روی موتور ماشینتان آب نریزید کاپوت ماشین را در هنگام داغ کردن آن بالا بزنید و بر روی دیواره‌ های رادیاتور خودرو آب بریزید. مرتباً سطح آب خنک کننده موتور را مورد بررسی قرار دهید. معمولا در صورتی که فکر می‌ کنید مشکل جدی‌ تر است با تعمیرکار ماشین مشورت کنید یا سعی کنید از امداد خودرو کمک بگیرید.

علت بالا رفتن آمپر آب خودرو چیست؟ (علت جوش اوردن خودرو)

پیشگیری از بالا رفتن دمای آب موتور

مهم‌ ترین اقداماتی که برای پیشگیری از بالا رفتن آمپر آب خودرو می‌ توان انجام داد رسیدگی مرتب به رادیاتور و بررسی اجزای آن می‌ باشد‌. در صورتی که از نشتی در سیستم خود اطمینان داشته باشید معمولاً دچار مشکل داغ کردن ماشین نمی‌ شوید‌.

سعی کنید به موقع مایع سیستم خنک کننده خودرویتان را تعویض کنید. همیشه میزان آب موجود در سیستم را چک کنید. علاوه بر این به صورت اصولی و درست پره‌ های رادیاتور سال یک بار هواگیری کنید.

منبع:تالاب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا