ورزش

دو وزن مشابه در آزاد و فرنگی با فینال تکراری/ حسن یزدانی انتقام فرنگی را می‌گیرد؟

دو وزن مشابه در آزاد و فرنگی با فینال تکراری/ حسن یزدانی انتقام فرنگی را می‌گیرد؟

کشتی در مسابقات جهانی در ۱۰ وزن برگزار می‌شود و در دو رشته آزاد و فرنگی هیچ وزنی مشترک نیست. بین اوزان اختلاف است و دیگر مثل دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی وزن ثابت برای ۲ رشته آزاد و فرهنگی نداریم. در المپیک اما کشتی آزاد و فرنگی هر کدام در شش وزن برگزار می‌شود و همین قاعده حکم فرما است. یعنی هیچ کدام از اوزان آزاد و فرنگی مشابه و ثابت نیستند.

در آزاد این شش وزن عبارتند از ۵۷، ۶۵، ۷۴، ۸۶، ۹۷ و ۱۲۵ کیلوگرم و در فرنگی ۶۰، ۶۷، ۷۷،   ۸۷، ۹۷ و ۱۳۰ کیلوگرم.

می‌بینید که فقط یک وزن در دو رشته آزاد و فرنگی وجود دارد که کمترین فاصله را نسبت به سایر اوزان با هم دارند، وزن ۸۶ کیلوگرم در آزاد و ۸۷ کیلوگرم در فرنگی که به شکل کاملاً عجیب و جالب نمایندگان ایران و بلغارستان در هر دو رشته آزاد و فرنگی فینالیست این وزن شده‌اند!

دو کشور صاحب کشتی که در سال‌های دور مدعیان اصلی هر وزن بودند و اقتدار شوروی سابق را به چالش می‌کشیدند اما حالا دیگر سال‌هاست بلغارستان جایی میان مدعیان کشتی ندارد و جای خود در رقابت با شوروی و ایران را به آمریکا داده است.

علیرضا مهمدی جوان شایسته ما فینال این وزن را به حریف بلغارستانی باخت. او سال قبل در نخستین حضور خود در مسابقات جهانی در وزن غیر المپیکی ۸۲ کیلوگرم شگفتی سازی کرد و تا فینال بالا آمد اما به مدال نقره رسید.

حالا مهمدی جوان در اولین المپیک عمرش دوباره به مدال نقره رسیده که البته بسیار افتخار بزرگی برای خود او و کشورمان است. هادی ساروی هم ۴ سال قبل در همین سن بود که با یک باخت به مدال برنز رسید و حالا قهرمان المپیک است. توجه داشته باشید که مهمدی حداقل ۵ کیلو از حریفان خود سبک‌تر بود و انشالله در این وزن جا می‌افتد.

و اما در فینال وزن ۸۶ کیلوگرم آزاد کاپیتان حسن یزدانی فرصت دارد تا ضمن تاریخ سازی برای خود،   انتقام مهدی را هم از بلغارستان بگیرد. قهرمان روسی الاصل بلغارستان در این وزن در نیمه نهایی شگفتی آفرید و آرون بروکس آمریکایی، کسی که دیوید تیلور بزرگ را برد و به المپیک آمد را شکست داد.

البته که در میدان المپیک همه رقبا بسیار قوی و آماده هستند. ضمن اینکه یک قهرمان روس وقتی قهرمان نامدار آمریکایی را می‌برد، به هیچ عنوان نباید دست کم گرفته شود اما باز امیدواریم حسن یزدانی با پیروزی مقابل این قهرمان ضمن کسب مدال طلا انتقام کشتی ایران از بلغارستان را هم بگیرد.

 

 

 

منبع:خبر ورزشی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا