اخبار روزفناوری

Raspberry Pi 5 با اورکلاک 3.4 گیگاهرتز، سریعترین عملکرد را به دست آورد.

Raspberry Pi 5 با اورکلاک 3.4 گیگاهرتز، سریعترین عملکرد را به دست آورد.

اورکلاک جف گیرلینگ موفق به شکستن رکورد جهانی فعلی برای اورکلاک Raspberry Pi 5 شد.

با دستیابی به 3.4 گیگاهرتز با استفاده از راه‌حل‌های خنک‌کننده متعدد، Geerling محدودیت ساعت Raspberry Pi 5 را می‌شکند

شکستن رکوردهای جهانی به هیچ وجه کار آسانی نیست، به خصوص زمانی که پلتفرم به کوچکی Raspberry Pi باشد. با این حال، جف گیرلینگ همه رکوردهای جهانی را شکست در آخرین آزمایش اورکلاک رزبری پای خود. جف توانست بر روی CPU خود به 3.4 گیگاهرتز برسد و بالاترین امتیاز تک هسته ای و چند هسته ای را در Geekbench 6 به دست آورد. بالاترین امتیازات قبلاً در اختیار توماس کایزر با 1037 امتیاز تک و 2137 امتیاز چند هسته ای بود.

Jeff Raspberry Pi 5

جف توانست با رسیدن به 3.3 گیگاهرتز رکورد را بشکند که 1092 امتیاز تک و 2163 امتیاز چند هسته ای را به دست آورد. با این حال، این سرعت های ساعت به راحتی به دست نیامدند. حتی اگر چند ماه پیش جف توانست در روز Pi به 3.14 گیگاهرتز برسد، محدودیت‌هایی در ولتاژ وجود داشت که باعث شد اجازه ندهید Pi 5 به راحتی به بالای 3.0 گیگاهرتز برسد. پس از انتشار سفت‌افزار جدید و وصله شبیه‌سازی NUMA، به نظر نمی‌رسد این دیگر مشکلی برای شکستن محدودیت‌ها باشد.

با یک کد سفارشی و برخی تغییرات ولتاژ، جف توانست 3.3 گیگاهرتز را در حدود 1.07 ولت حفظ کند، اما رسیدن به 3.4 گیگاهرتز پایدار بسیار دشوارتر بود. پس از چندین بار شکست، جف روش‌های خنک‌کننده مختلفی را اجرا کرد، از جمله خنک‌سازی Peltier و یک فن سفارشی Noctua که مستقیماً هوا را روی Pi پرتاب می‌کند.

Jeff Raspberry Pi 5 cooling

Raspberry Pi 5 قبل از اجرای روش‌های خنک‌کننده همچنان یخ می‌زند و حتی با وجود اینکه ولتاژ قبلاً در حدود 1.08 ولت بود، سخت‌افزار قادر به انجام آزمایش Geekbench 6 با موفقیت نبود. پس از افزودن چند روش خنک‌کننده، جف توانست به امتیاز تک هسته‌ای 1094 با 3.3 گیگاهرتز دست یابد.

Raspberry Pi 5 Geekbench 6 امتیاز در 3.4GHz

دستیابی به بیش از 1100 نقطه و 3.4 گیگاهرتز چالش بسیار بزرگتری بود زیرا سیستم او دائماً خطاهای حافظه دریافت می کرد. اما نصب هیت سینک دیگر زیر برد Pi و افزایش ولتاژ به 1.08 ولت بی عیب و نقص عمل کرد. Pi 5 نه تنها به 3.4 گیگاهرتز رسید، بلکه 1121 امتیاز تک هسته ای و 2219 امتیاز چند هسته ای را به دست آورد و رکوردهای قبلی خود را شکست.

Silicon Lottery

با وجود اینکه جف این دستاورد باورنکردنی را داشت، او توصیه نمی‌کند این کار را در خانه امتحان کنید. این برای او فقط یک آزمایش “سرگرم کننده” بود که پیشرفت های کوچکی را به همراه داشت. با توجه به مصرف رزبری پای 5 به اندازه 20 وات در 3.4 گیگاهرتز، چیزی نیست که برای کاربران عادی مفید باشد.

با این وجود، او خوش شانس بود که این سیلیکون طلایی را از قالب ویفر خود داشت، که یکی از دلایلی است که او توانست به چنین ساعت های بالا و امتیازهای Geekbench دست یابد.

این داستان را به اشتراک بگذارید

< استفاده از xlink:href="#icn-shareFacebook"/> فیس بوک

< استفاده از xlink:href="#icn-shareTwitter"/> توییتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا