سریال و انمیشن

آشنایی با انواع پارت نامبرهای مک بوک و تفاوت آنها

آشنایی با انواع پارت نامبرهای مک بوک و تفاوت آنها

تفاوت پارت نامبر های مک بوک چیست و چرا دستگاه هایی با مدل یکسان پارت نامبر های متفاوتی دارند؟ در این مقاله از پلازا می خواهیم در مورد این موضوع با هم صحبت کنیم و ببینیم داستان نام گذاری هایی که اپل روی دستگاه های خود دارد چیست.

تنوعی که این روز ها می توان در بازار لپ تاپ و کامپیوتر های همراه دید بسیار بالا رفته و می توان رنج بسیار گسترده ای را از دستگاه های ساده که قدرت آنها از یک موبایل هم کمتر است، تا لپ‌تاپ‌های پیشرفته گیمینگ که در حد یک PC حرفه ای هستند را در بازار دید. در میان تمامی این رنگ و لعاب، آنچه که بیش از همه خودنمایی می کند و هر کسی با یک نگاه می تواند بفهمد در پس این طراحی ساده و زیبا چه کیفیتی خوابیده است، مک بوک های اپل هستند. اپل همیشه راه و رسم خود را برای ارائه محصولات به کاربران داشته است و از قواعدی که خود وضع می کرده پیوری کرده است. استفاده از پارت نامبر ها یکی از همین رسوم بوده و تفاوت پارت نامبر های مک بوک سوالی است که در پی آن برای کاربران ایجاد می شود.

فهرست مطالب

پارت نامبر چیست؟

برای اینکه بتوانیم تفاوت پارت نامبر های MacBook را توضیح دهیم، بهترین کار این است که ابتدا یک تعریف کلی از پارت نامبر ها داشته باشیم و دقیقا بدانیم که با چه چیزی طرفیم. اگر بخواهیم به صورت کتابی بگوییم که پارت نامبر چیست، باید گفت کد هایی ترکیبی از حروف و اعداد هستند که می توانند اطلاعاتی را در مورد مدل، مشخصات فنی و منطقه جغرافیایی توزیع مک بوک ها در اختیار کاربران قرار دهند. به زبان ساده می توان گفت که پارت نامبر ها در واقع شماره سریال هایی معنی دار و قابل رهگیری هستند که نشان می دهند دستگاه ما از نظر طراحی و فنی چه جزئیاتی داشته و برای توزیع در کدام منطقه جغرافیایی ساخته شده است.

این کدها اطلاعاتی همچون نوع پردازنده، ظرفیت حافظه، رنگ، نوع صفحه کلید و سایر ویژگی های دستگاه را در بر می گیرند. برای مثال، یک پارت نامبر ممکن است به صورت MGN63LL/A باشد که اطلاعات خاصی درباره مک بوک مورد نظر را نشان می دهد.

پارت نامبر چیست

این کدها به کاربران و نمایندگی های خدمات پس از فروش اپل کمک می کنند تا به سرعت و به دقت مدل و پیکربندی دستگاه را شناسایی کنند. علاوه بر این پارت نامبرها می توانند برای بررسی اصالت دستگاه و شناسایی تفاوت های جزئی بین مدل های مختلف در بازار های متفاوت مفید باشند. خصوصا در ایران که بازار هدف اپل نبوده و محصولاتی برای این منطقه تولید نمی شود، می توان به کمک این پارت نامبر ها تشخیص داد که دستگاه مک بوک مورد نظر متعلق به کدام منطقه بوده و به سفارش کجا ساخته شده است.

همچنین بخوانید :

خیلی از افراد این تصویر را دارند که پارت نامبر ها حروفی رمزی بوده و کاربران قرار نیست از آنها سر در بیاورند، اما باید گفت اصلا اینطور نیست و اپل به طور منظم این کد ها را در وب سایت رسمی خود به روزرسانی می کند تا کاربران بتوانند به اطلاعات دقیقی در مورد هر دکامن از آنها و اطلاعات فنی این دستگاه در اختیار داشته باشند. در ادامه با بررسی ساختاری که پارت نامبر ها دارن می توانید که اینکه این کد ها چه هستند و تفاوت پارت نامبر های مک بوک در چیست بیشتر آشنا شوید.

ساختار پارت نامبر های مک بوک چیست؟

همانطور که گفتیم پارت نامبر ها شماره هایی ترکیبی از اعداد و حروف هستند. در واقع هر پارت نامبر از یک عبارت ترکیبی با ۹ کاراکتر هستند که عمدتا با حروف M و Z آغاز شده و با A و B تمام می شوند. در این کد ها یک حرف آخر به کمک یک اسلش (/) یا همان کاراکتر ممیز از دیگر حروف جدا شده است. این پارت نامبر به بخش های مختلفی تقسیم می شود که هر کدام از آنها معنی خاص خود را دارند. برای درک بهتر، پارت نامبر MGX72LL/A را در نظر بگیرید. بخش های مختلف این پارت نامبر به این صورت تفسیر می شوند:

پنج کاراکتر اول (MGX72): این بخش نشان دهنده مدل خاص دستگاه است. به طور معمول سه حروف اول به سری محصول اشاره می کند (مانند MGX برای مک بوک پرو) و اعداد پس از آن مشخصات خاص مدل را مشخص می کنند (مانند اندازه صفحه نمایش، ظرفیت حافظه و غیره). این اعداد می تواند گستردگی بالایی داشته باشد و برای هر دستگاهی متفاوت خواهد بود.

دو حرف بعدی (LL): دو حرف دوم بیانگر منطقه جغرافیایی است که این دستگاه برای آن ساخته شده است.  در این مثال، LL به منطقه آمریکای شمالی اشاره دارد. این کدها بسته به منطقه توزیع تغییر می کنند. در بخش های بعدی بیشتر در مورد کد های مناطق مختلف با هم صحبت خواهیم کرد.

ساختار پارت نامبر های مک بوک چیست

حرف آخر (A): این قسمت نشان دهنده نسخه دستگاه یا تغییرات جزئی در تولید است و مربوط به سبزی های مختلفی است که کارخانه از این مک بوک تولید کرده است. معمولاً حرف A معنی نسخه اصلی یا اولین سری از یک مدل خاص را دارد. نسخه های بعدی که عموما با حرف B نمایش داده شده ولی می توانند سری های دیگری نیز داشته باشند.

همچنین بخوانید :

اگر بخواهیم یک تفسیر کلی در مورد این شماره داشته باشیم باید گفت که پارت نامبر MGX72LL/A  به ما می گوید این دستگاه یک مک بوک پرو از مدل خاصی است که برای بازار آمریکای شمالی طراحی شده و یکی از نسخه های اولیه آن است. این سیستم کد گذاری به اپل کمک می کند تا دستگاه ها را بر اساس منطقه و ویژگی های خاص آنها ردیابی کند.

تفاوت پارت نامبر های مک بوک در چیست؟

اکنون با بررسی اینکه پارت نامبر ها چه هستند و چطور کار می کنند، تا حدودی این قضیه که تفاوت پارت نامبر های مک بوک در چیست، برای شما روشن شده است. در این بخش از مقاله این موضوع را بهتر باز می کنیم. در واقع باید گفت تفاوت پارت نامبر های مک بوک دلایل متعددی می تواند داشته باشد. یکی از اصلی ترین دلایل، شناسایی مدل و مشخصات فنی دقیق دستگاه است. هر مک بوک با ترکیبی از ویژگی های خاص مانند اندازه صفحه نمایش، نوع پردازنده، حافظه رم، فضای ذخیره سازی و رنگ عرضه می شود. پارت نامبرها به طور دقیق این تفاوت ها را نشان می دهند تا در صورت بروز مشکل بتوان راحت قطعه مورد نظر را پیدا کرده و یا بررسی کنیم که مک بوک شما از قابلیتی خاص پشتیبانی می کند یا نه.

تفاوت پارت نامبر های مک بوک در چیست؟

جدول زیر تفاوت پارت نامبر های مک بوک را در مورد کاراکتر های اولیه و قابلیت هایی که می توانند داشته باشند نشان می دهد:

انواع پارت نامبر مک بوک دستگاه مربوطه
MNY مک بوک
MREE مک بوک ایر
MVFM مک بوک ایر
MR9Q مک بوک پرو ۱۳ اینچ بدون تاچ بار
MWP2 مک بوک پرو ۱۳ اینچ با تاچ بار
MVVJ مک بوک پرو ۱۶ اینچ
MGXC مک بوک پرو ۱۵ اینچ با صفحه نمایش رتینا
MLH12 مک بوک پرو ۱۵ اینچ با تاچ بار

علاوه بر مشخصات فنی، مورد دیگری که در تفاوت پارت نامبر های مک بوک اهمیت دارد، منطقه جغرافیایی است. اپل مک بوک های خود را برای بازارهای مختلف جهانی تولید و توزیع می کند و هر منطقه ممکن است نیازها و مقررات خاص خود را داشته باشد. پارت نامبرها می توانند نشان دهنده نسخه های محلی باشند که برای مطابقت با استانداردهای منطقه ای، کیبورد ها با طرح های مختلف یا آداپتورهای برق خاصی را شامل می شوند. این سیستم به اپل کمک می کند تا توزیع و پشتیبانی محصولات خود را به بهترین شکل مدیریت کند.

تفاوت پارت نامبر های مک بوک از نظر منطقه ای

همچنین بخوانید :

در جدول زیر می توانید تفاوت پارت نامبر های مک بوک در بخش کد های منطقه ای را که اپل برای دستگاه های خود از آنها استفاده می کند، به وضوح ببینید.

پارت نامبر ها منطقه مربوطه ویژگی ها
LL/A آمریکای شمالی کیبورد با طرح ANSI و دوشاخه برق استاندارد آمریکای شمالی
B/A اروپا کیبورد با طرح ISO و دوشاخه برق استاندارد اروپا
B/Z اروپا کیبورد با طرح ISO و دوشاخه برق استاندارد اروپا
J/A ژاپن کیبورد با طرح ژاپنی و دوشاخه برق استاندارد ژاپن
ZP/A سنگاپور، هنگ کنگ کیبورد با طرح انگلیسی و دوشاخه برق استاندارد سنگاپور و هنگ کنگ
CH/A چین کیبورد با طرح چینی و دوشاخه برق استاندارد چین
XA/A استرالیا، نیوزیلند کیبورد با طرح انگلیسی و دوشاخه برق استاندارد استرالیا و نیوزیلند
LL/B آمریکای لاتین کیبورد با طرح انگلیسی و اسپانیایی و دوشاخه برق استاندارد آمریکای لاتین
KH/A کره جنوبی کیبورد با طرح کره ای و دوشاخه برق استاندارد کره جنوبی
RS/A روسیه کیبورد با طرح روسی و دوشاخه برق استاندارد روسیه
GR/A یونان کیبورد با طرح یونانی و دوشاخه برق استاندارد یونان
ID/A اندونزی کیبورد با طرح انگلیسی و دوشاخه برق استاندارد اندونزی

البته باید گفت که کشور های دیگری نیز وجود دارند و می توان پارت نامبر های مخلتفی را دید، اما این موارد پرمصرف ترین و متداول ترین گارت نامبر های موجود بوده که در این جدول لیست شده اند.

نتیجه گیری

در این مقاله در مورد اینکه دلیل تفاوت پارت نامبر های مک بوک در چیست و چطور می توان آنها را درک کرد و یک پارت نامبر را تفسیر کرد با هم صحبت کردیم. در حالت کلی باید گفت پارت نامبر دو بخش مهم آغازین و پایانی داشته که تعیین کننده نوع دستگاه، منطقه جغرافیایی و همینطور سری ساخت آن هستند. بخش عددی نیز بسیار متغیر بوده و برای جزئیات هر دستگاه می تواند متفاوت باشد. همینطور اینکه معنی هر یک از کدهایی که می توانید در این شماره پیدا کنید در جدول های بالا شرح داده شده است. در صورتی که برای تفسیر پارت نامبر خود نیاز به کمک داشتید، خوشحال می شویم به ما اجازه دهید تا در رفع این مشکل به شما کمک کنیم.

منتخب کاربران

منبع : پلاژا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا