حاشیه

۶ میلیون نفر تماشاگر تئاتر و خبرهای از نمایش‌های روی صحنه

۶ میلیون نفر تماشاگر تئاتر و خبرهای از نمایش‌های روی صحنه

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از روابط عمومی معاونت هنری، آمار فعالیت‌های نمایشی در بخش تولید، اجرا، صدور مجوز اجرا، حمایت مالی از تولید و جشنواره‌ها، بیمه هنرمندان، ثبت گروه‌های نمایشی و … در دولت سیزدهم و با هدف خدمت بیشتر به هنرمندان، منتشر شد.

مطابق این گزارش، از تاریخ ۱ مهرماه سال ۱۴۰۰ تا ۳۰ خردادماه سال جاری، اداره کل هنرهای نمایشی از برگزاری ۴۶ جشنواره در سراسر کشور حمایت کرده است. همچنین در این مدت ۱۰ هزار و  ۹۷۴ نمایش تولید و به صحنه رفته‌اند که این تعداد نمایش ۱۱۱ هزار و ۴۹  بار اجرا شده‌اند و ۶ میلیون و ۸۷۷ هزار و ۶۱۱ نفر نیز از این نمایش‌ها دیدن کرده‌اند.

در بخش چاپ نیز ۹ شماره مجله تخصصی نمایش، ۸ شماره فصلنامه تئاتر و ۲۸ جلد کتاب(نمایشنامه و موضوعات تخصصی تئاتر) نیز توسط دفتر آموزش، پژوهش و انتشارات به چاپ رسیده است.

طی این مدت ، ۲۱۲ مؤسسه تک منظوره توانسته‌‍‌‎اند با دریافت مجوز، فعالیت خود را آغاز کنند و ۳ گروه نمایشی نیز برای اجرای نمایش خود، به خارج از کشور اعزام شده‌اند.

به منظور تبادل فرهنگی هنرمندان با سایر کشورها، در این مدت ۲۶ گروه خارجی نمایشی در جشنواره‌های بین‌المللی کشورمان حضور داشته و مجموعاً ۲۸۴ هنرمند از سایر کشورها، در این جشنواره‌ها از نزدیک به تماشای اجرای نمایش ایرانی نشسته‌اند.

درخصوص بیمه هنرمندان در این مدت، ۱۸۴ هنرمند یا از بیمه تأمین اجتماعی برخوردار و بیمه برقرارشده آنها، تمدید شده است. همچنین ۵۴۹ هنرمند تئاتر نیز برای عضویت در صندوق اعتباری هنر، برای دریافت وام و سایر خدمات رفاهی، معرفی شده‌اند. معرفی برای دریافت وام کارآفرینی نیز جزو خدماتی بوده که به ۱۴ نفر از هنرمندان این حوزه داده شده است.

ثبت و استقرار گروه‌های نمایشی جزو خدماتی است که با هدف حمایت از گروه‌های نمایشی سال ۱۳۹۱ تکیمل و راه‌اندازی شد. طی مدت مذکور در دولت سیزدهم، تعداد ۹۷۱ پروانه ثبت گروه به ثبت رسیده است و ۳۶۸ پروانه نیز تمدید شده است.

در بخش خبری و پوشش رسانه‌ای نیز در این مدت، ۹۶۰ گزارش تصویری از نمایش‌های اجراشده تهیه شده است و ۷ هزار و ۲۳۲ گفت‌وگو، خبر و گزارش نمایش‌های بر صحنه توسط روابط عمومی سالن‌ها، اداره کل هنرهای نمایشی و سایت ایران تئاتر تهیه شده است. همچنین ۴۳ شماره «هفته نامه اداره کل هنرهای نمایشی» چاپ و در بین هنرمندان تهران و شهرستان توزیع شده است. مطابق این گزارش، ۹ شماره ماه‌نامه « اداره کل هنرهای نمایشی» نیز به زبان انگلیسی منتشر و توسط امور بین‌الملل اداره کل هنرهای نمایشی توزیع شده است.

در این زمان سه ساله، ۱۰ پوستر برای رویدادها و جشنواره‌های برگزارشده طراحی و ۱۵ نشست خبری نیز توسط اداره کل هنرهای نمایشی، برگزار شده است.

​«خون‌مردگی» در سالن قشقایی تئاترشهر

نمایش «خون‌مردگی» به کارگردانی مهدی جلینی، اثر منتخب استانی، با کوله‌باری از جوایز، خود را برای اجرا در سالن قشقایی تئاترشهر آماده می‌کند.

به گزارش امور رسانه گروه، نمایش «خون‌مردگی» به نویسندگی محسن ‌سنگ‌سفیدی و کارگردانی مهدی جلینی با بازی فائزه ‌گوهری‌پور، زهره ‌علوی، احسان ‌افچنگی، هادی ‌قلیچی‌پور، محمد ‌باقرآبادی، ندا ‌خورشیدی، رضا ‌رسولی‌پور، سید ‌محمدامین ‌قریشی، از ساعت ۱۸:۳۰ روز پنجشنبه، ۱۱مرداد ۱۴۰۳، میزبان مخاطبان و علاقه‌مندان خواهد شد.
در خلاصه این نمایش ۷۵دقیقه‌ای از زبان نویسنده اثر آمده است؛ ثریا ابراهیمی، بیماری در بخش مراقبت‌های ویژه یک بیمارستان است که به دلیل وخامت حال، مورد آزمایش قرار می‌گیرد. نتیجه آزمایش پزشکان را بهت‌زده می‌کند و متوجه می‌شوند که…

جلینی سوابق متعددی در زمینه بازیگری، مدیریت تولید، نورپردازی و کارگردانی تئاتر دارد که می‌توان به کارگردانی آثاری همچون؛ “اگه بارون بباره” و بازی در نمایش‌های؛ “اژدهاک”، “هشتمین سفر سندباد”، “غریبانه”، “چند قطره خون”، “افراسیاب”، “عشق‌آباد”، “کلومردگان”، “مجنون قجری”، “ترناس جان”، “سه قد سه جاف”، “مرز باریک”، “طوطی مرده”، “مجلس شاه‌کشی” اشاره کرد. وی در سومین تجربه کارگردانی خود به سراغ نمایش “خونمرگی” رفت. وی با این نمایش بسیار خوش درخشید و عناوین و جوایز متعددی کسب کرد که از جمله می‌توان به؛ (اثر برگزیده سی و یکمین جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی ۱۴۰۰)، (رتبه اول کارگردانی از سی‌ویکمین جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی)، (رتبه اول نویسندگی از سی‌ویکمین جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی)، (رتبه دوم بازیگری مرد از سی‌ویکمین جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی)، (رتبه دوم بازیگری زن از سی‌ویکمین جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی)، (رتبه سوم بازیگری زن از سی‌ویکمین جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی)، (اثر منتخب نخستین جشنواره تئاتر هم آغاز ۱۴۰۲)، (رتبه سوم بازیگری مرد از نخستین جشنواره تئاتر هم آغاز)، (رتبه سوم بازیگری زن از نخستین جشنواره تئاتر هم آغاز) و عناوین دیگر اشاره کرد.
 

۶ میلیون نفر تماشاگر تئاتر و خبرهای از نمایش‌های روی صحنه

نمایش «شکستن خط فرضی» روی صحنه رفت 
 
 
اجرای نمایش «شکستن خط فرضی»  به نویسندگی و کارگردانی رسول کاهانی آغاز شد. نمایش «شکستن خط فرضی» به تهیه‌کنندگی سیدعماد عامری و نویسندگی و کارگردانی رسول کاهانی درتماشاخانه ملک روی صحنه رفت. 
 نمایش «شکستن خط فرضی» داستان زندگی مادر یک خانواده است که درگیر بیماری شده و با دستگاه های پزشکی به حیات خود ادامه ‌می‌دهد و به توصیه پزشک باید از دستگاه‌ها از او جدا شده و به زندگی او پایان دهند. این نمایش مرداد و شهریور ۱۴۰۳ هرشب ساعت ۱۹:۴۵ در تماشاخانه ملک روی صحنه می‌رود. 

۶ میلیون نفر تماشاگر تئاتر و خبرهای از نمایش‌های روی صحنه

۵۰ دانشجوی خارجی به تماشای «چاپلین» نشستند

شب گذشته ۵۰ دانشجوی خارجی که در ایران مشغول تحصیل هستند برای تماشای نمایش «چاپلین» به کارگردانی مهران رنج‌بر به سالن اصلی تئاتر شهر آمدند. این فارسی آموزان خارجی از کشورهای روسیه، تایلند، ارمنستان، ترکیه، قزاقستان، بوسنی و هرزگووین، پاکستان، هند، یونان، بنگلادش و … در مدرسه تابستانی آموزش زبان فارسی بنیاد سعدی حضور دارند.مهران رنج‌بر کارگردان نمایش «چاپلین» و بازیگران این نمایش پس از پایان اجرا در جمع این دانشجویان حاضر شدند و با آن‌ها به گفت‌وگو پرداختند. نمایش «چاپلین» با استقبال مخاطبان از ۳۱ تیرماه ۱۴۰۳ ساعت ۲۰ در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر به‌عنوان پرتره‌ای از زندگی «چارلی چاپلین» روی صحنه رفته است.در این اثر نمایشی، بهزاد خلج، محمد ‌موحدنیا، بی‌تا ‌عزیز، مرتضی درویش‌زاده، افشین ‌واعظی، آبان ‌زارعی، میثم یوسفی، سونیا ‌سرلک، احسان ‌صاحبدادی، نریمان ‌حیدری، فربد ‌تاجیک، محدثه ‌دانش، یگانه ‌رادبخش، فائزه ‌وفائی، سارا ‌زجاجی و امیر ‌عقیلی در سالن اصلی تئاتر شهر به ایفای نقش می‌پردازند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «جهان برزخ است و چارلی چاپلین به عنوان شخصی که در سینمای صامت در قامت دفاع از مردم قرار گرفته مقابل زورگویی‌های آدولف هیتلر می‌ایستد و تنها راه نجات بشریت را مردم‌سالاری می‌داند.»

۶ میلیون نفر تماشاگر تئاتر و خبرهای از نمایش‌های روی صحنه

۲۲۰۵۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا