ورزش

پاداش پارالمپیکی‌ها منصفانه نیست/تا پارالمپیک پاریس قرارداد دارم

پاداش پارالمپیکی‌ها منصفانه نیست/تا پارالمپیک پاریس قرارداد دارم

حسین توکلی سرمربی تیم پاراوزنه‌برداری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره آخرین وضعیت تیم ملی پاراوزنه‌برداری برای حضور در پارالمپیک پاریس گفت: دو مسابقه جهانی و بازی‌های آسیایی هانگژو اهمیت زیادی برای ما داشت به همین خاطر با هر فشاری که بود سعی کردیم با صد در صد آمادگی در این دو مسابقه حاضر شویم. بعد از آن سعی کردیم فشار کمتری روی تیم بیاوریم و بیشتر روی موضوعات بدنسازی کار کنیم. در آخرین مسابقات گزینشی پارالمپیک که به میزبانی گرجستان هم برگزار شد به دنبال مدال نبودیم.

پاراوزنه‌برداری جز تیم‌های پرامید برای کسب مدال است

وی گفت: با وجود اینکه در مسابقات گرجستان آمادگی صد در صد در برخی اوزان نداشتیم اما دو سه مدال طلا کسب کردیم. هدف ما رسیدن به آمادگی صد در صد در میدان پارالمپیک بود. ما ۶ سهمیه پارالمپیک داشتیم و رنکینگ ملی‌پوشان مدام در حال تغییر بود اما در نهایت خدا را شکر توانستند هر ۶ نفر در قالب تیم بمانند و تیم پاراوزنه‌برداری را تشکیل دهند.

توکلی عنوان کرد: تیم پاراوزنه‌برداری جز تیم‌های پرامید برای کسب مدال است و خدا را شکر کمیته پارالمپیک حمایت کامل از تیم کرد. روی یکی دو نفر از اسامی اختلاف نظر داشتیم اما در نهایت به تفاهم رسیدیم. ما فکر می‌کنم اکثر ملی‌پوشان رنکینگ بالا دارند اما مسابقه غیرقابل پیش‌بینی است و باید ببینیم چه اتفاقی می‌افتد. از نظر روحی و روانی ملی‌پوشان شرایط خوبی دارند. مشکل سخت‌افزاری داشتیم که فدراسیون و کمیته پارالمپیک خیلی به ما کمک کردند.

همه پاراوزنه‌برداران شانس کسب مدال دارند

سرمربی تیم پاراوزنه‌برداری عنوان کرد: به لحاظ کاری و کیفی تیم شرایط خوبی دارد و امیدوارم بهترین نتیجه را بگیرد. رنکینگ ملی‌پوشان خیلی از مسائل را به ما نشان می‌دهد. تیم ملی پاراوزنه‌برداری در مسابقات جهانی سه مدال طلا و بازی‌های پاراآسیایی دو مدال طلا کسب کرد. ما در همین مسابقات گرجستان هم به دو مدال طلا رسیدیم. برخی از ملی‌پوشان شانس اول برای کسب مدال طلای پارالمپیک هستند. سعی می‌کنیم سورپرایز خوبی برای ورزش ایران داشته باشیم. همگی شانس کسب بهترین مدال را دارند اما خاصیت اصلی ورزش غیرقابل پیش‌بینی بودن آن است.

امیدوارم انتظار برای خوش رنگ ترین مدال رنگ واقعیت بگیرد

توکلی تأکید کرد: من خودم انتظار دارم انتظارات طبیعی ما برای کسب خوش رنگ‌ترین مدال رنگ واقعیت به خود بگیرد اما برخی از اتفاقات هم از دسترس ما خارج است و هر نتیجه‌ای ممکن است اتفاق بیافتد. میانگین مدالی تیم ما مشخص است و امیدوارم بهترین نتیجه رقم بخورد.

تا بعد از پارالمپیک پاریس با تیم قرارداد دارم

سرمربی تیم پاراوزنه‌برداری در مورد ادامه همکاری‌اش با تیم پاراوزنه‌برداری با توجه به تغییر و تحولاتی که رخ داده است، گفت: قبل از اینکه بابک محمدی مسئولیت فعلی انجمن پاراوزنه‌برداری را برعهده بگیرد، من به واسطه او به این عرصه پا گذاشتم و بعد از هم مسئولیت به رضازاده سپرده شد و من همچنان همکاری‌ام را ادامه دادم. حالا بعد از چند سال دوباره بابک محمدی به انجمن پاراوزنه‌برداری آمده و مسئولیت قبول کرده است. اما قبل از این جابه‌جایی‌ها صحبتی من با آقای خسروی وفا به این صورت بود که ما مسابقه به مسابقه با تیم پیش برویم.

توکلی ادامه داد: در واقع همکاری من با فدراسیون و تیم ملی پاراوزنه‌برداری ابتدا تا بعد از مسابقات پاراآسیایی بود و پس از آن کارشناسان نتیجه را ارزیابی کردند و به این نتیجه رسیدند که این همکاری ادامه داشته باشد. طبق صحبت‌هایی که داشتیم قرارداد من تا بعد از پارالمپیک پاریس خواهد بود ولی اینکه بعداً چه تصمیمی خواهیم گرفت هنوز مشخص نیست. شاید نتایج مسابقات بعد از پارالمپیک در این تصمیم گیری نقش زیادی داشته باشد.

پاداش پارالمپیکی‌ها منصفانه نیست/تا پارالمپیک پاریس قرارداد دارم

از ابتدا به دنبال پشتوانه سازی بودیم

وی عنوان کرد: زمانی که هدایت تیم ملی پاراوزنه‌برداری را برعهده گرفتم، به هیچ عنوان برنامه ریزی ما به صورت مقطعی نبود. در حال حاضر به دنبال راه اندازی حضور بانوان و جوانان هستیم. تیم جوانان در رده سنی ۱۹ تا ۲۰ سال هستند و بعد از این رده سنی، آن فرد دیگر نه در رده سنی بزرگسالان و نه جوانان به حساب می‌آید بنابراین ما به دنبال راه‌اندازی این رده سنی هم هستیم. این افراد باید جذب شوند و در اردوی تیم ملی بمانند. در حال حاضر سرمربی تیم جوانان هم مشخص شده و به دنبال پشتوانه‌سازی هستیم. در واقع تمام برنامه ریزی ما به صورتی است که اگر هر کسی دیگری بعد از من مسئولیت تیم را بپذیرد با یک روند حرفه‌ای جلو خواهد رفت. این سیستم درست قائل به نفرات نیست.

پاداش ورزشکاران پارالمپیکی منصفانه نیست

سرمربی تیم پاراوزنه‌برداری در مورد پاداش ورزشکاران پارالمپیکی گفت: قطعاً پاداشی که برای ورزشکاران پارالمپیکی در نظر گرفته شده منصفانه نیست. من فکر می‌کنم به دو صورت به ورزشکاران پارالمپیکی نگاه می‌کنند؛ یکی به این صورت است که ورزشکاران پارالمپیکی زیاد مدال می‌گیرند و ما تا به این اندازه بودجه نداریم، از یک طرف برخی فکر می‌کنند به ورزشکاران المپیکی به خاطر اینکه زیاد دیده می‌شوند باید بیشتر رسیدگی کنند. در صورتی که اگر بخواهیم موضوع را انسانی و حرفه‌ای نگاه کنیم با مدال طلای احمد امین زاده یا غریب شاهی سرود و پرچم ایران به اهتزاز درمی‌آید و این غرور ملی از سوی هر ورزشکار هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.

ورزشکاران پارالمپیکی نیاز به حمایت بیشتری دارند

توکلی تأکید کرد: ضمن اینکه ورزشکاران جانباز و معلول و کسانی که محدودیت حرکتی دارند عملاً هیچ شغل دیگری به غیر از ورزش حرفه‌ای تجربه نمی‌کنند. بنابراین فکر می‌کنم این افراد خیلی بیشتر نیاز به حمایت دارد. فردی که با این شرایط به ورزش روی آورده به مراتب بیشتر نیاز دارد که بعد از ورزش حرفه‌ای بتواند برای خودش و خانواده‌اش مسکن تهیه کند. اگر به این موضوع انسانی، حرفه‌ای و ورزشی نگاه کنیم فرق گذاشتن کار درستی نیست. ضمن اینکه ورزش کردن این افراد خیلی هم سخت‌تر است و این افراد کسانی هستند که بیشترین امید و انگیزه را به مردم جامعه می‌دهند.

باید مبلغ پاداش را به صورت شفاف رسانه‌ای کنند

وی گفت: تبلیغات برای ورزشکاران المپیکی بسیار بیشتر است، من نمی‌گویم از ورزشکاران المپیکی حمایت نکنند یا از پاداش‌های آن‌ها کم کنند و به ورزشکاران پارالمپیکی بدهند. ولی معتقدم ارزش کاری این دو قشر ورزشکاران تفاوت با هم ندارند. متأسفانه الان هم به صورت رسمی مبلغ پاداش را اعلام نمی‌کنند و همین موضوع می‌تواند روی عملکرد آن‌ها تأثیر بگذارد. هر زمانی که مسئولان به اردوی ما می‌آیند اولین چیزی که ورزشکاران سوال می‌کنند در مورد پاداش‌هاست. درست است که همه چیز پول نیست اما این مسائل تأثیر زیادی روی عملکرد ورزشکاران می‌گذارد.

توکلی خاطرنشان کرد: الان پاداش ورزشکاران المپیکی مشخص شده اما مبلغ پاداش پارالمپیکی‌ها مشخص نیست، این موضوع باعث می‌شود انگیزه آن‌ها از بین برود. به نظرم باید این موضوع را خیلی شفاف رسانه‌ای کنند. ضمن اینکه دلیل نمی‌شود چون پارالمپیکی‌ها مدال بیشتری می‌گیرند، باید کمتر پاداش بگیرند. به نظرم این دوگانگی رفتاری آسیب زیادی به ورزشکاران می‌زند. برخی که بیرون از گود هستند، می‌گویند با یک مدال طلا وضع مالی این ورزشکاران زیر و رو می‌شود در صورتی که این مبالغ با اقتصاد و تورم جامعه همخوانی ندارد.

منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا