حاشیه

پخش فیلمی از دوران پرشکوه فرامرز صدیقی

پخش فیلمی از دوران پرشکوه فرامرز صدیقی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، فرامرز صدیقی از بازیگران کهنه‌کار کشورمان است که در هر سه حوزه تئاتر، سینما و تلویزیون حضوری موفق داشته اما چندان اهل خبر و گفتگو نبوده و نیست.

به گزارش ایسنا،انتشار آن عکس برای چند روزی خبرساز شد چراکه در ویدیوی کوتاهی که به فاصله چند روز از طریق یکی از دوستان صدیقی منتشر شد، عنوان شد که حال این بازیگر پیشکسوت خوب است. البته که نه ماجرای انتشار آن عکس روشن شد و نه دلیل تغییر چهره و قامت صدیقی. به هر صورت، در هیاهوی خبرهای هر روزه، دیگر کمتر جایی برای فرامرز صدیقی که ظاهرا عزلت‌نشینی را انتخاب کرده، باقی ماند تا اینکه فروردین سال گذشته در خبری رسمی از سوی صندوق اعتباری هنر مشخص شد که این بازیگر به دلیل مشکلات ریوی در بیمارستان بستری شده است.

پس از آن نیز دیگر خبر چندانی درباره او منتشر نشد اما حالا با انتشار خبر فیلم یکی از نمایش‌هایش، بار دیگر نام این هنرمند قدیمی در رسانه‌ها به چشم آمد.

صدیقی که دانش‌آموخته تئاتر از دانشکده هنرهای زیباست، مانند بسیاری از هم‌سالان خود، بازیگری را از صحنه تئاتر آغاز کرد.

او در سال‌های پیش از انقلاب با بازی در نمایش‌هایی همچون «آی باکلاه، آی بی‌کلاه» نوشته غلامحسین ساعدی و کار علی نصیریان، «مکبث» اثر شکسپیر و کار جمشید ملک پور و «ارزش» نوشته مولیر و کار اکبر زنجان‌پور روی صحنه رفت و بازی در نمایش‌های دیگری همچون «ویس و رامین»، «بازرس»، «پالتو» و … بخش دیگری از کارنامه نمایشی اوست. اما او در کنار بازیگری، هر از چندی به کارگردانی هم دست زده و اجرای نمایش «طلبکارها» یکی از تجربه‌های کارگردانی او به شمار می‌رود.

او این نمایش را سال ۵۶ با بازی خودش، فرزانه تاییدی و منوچهر فرید، دیگر بازیگران شاخص آن دوران روی صحنه برد و حالا قرار است فیلم این تئاتر به نمایش دربیاید.

بر همین اساس، بیستمین برنامه از سلسله جلسات نمایش فیلم‌تئاترهای شاخص با همکاری مشترک انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر و سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش فیلم‌تئاتر «طلبکارها» اختصاص دارد.

فیلم‌تئاتر «طلبکارها» به نویسندگی اگوست استریندبرگ و ترجمه عباس نعلبندیان و کارگردانی فرامرز صدیقی چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش در می‌آید.

جالب اینجاست که اخیرا نمایشنامه «طلبکارها» با ترجمه عباس نعلبندیان، دیگر هنرمند شاخص تئاتر کشورمان، بعد از ۵۲ سال منتشر شده است.

پس از نمایش این فیلم‌تئاتر نشست نقد و بررسی آن با حضور عباس غفاری (میزبان) و مجید کیانیان (منتقد تئاتر) برگزار می‌شود.

لازم به یادآوری است که شروع فعالیت صدیقی در سینما با بازی در فیلم «چشمه» به کارگردانی آربی آوانسیان بوده و از جمله نمایش‌هایی که بازی کرده به «ویس و رامین»، «بازرس»، «ارزش»، «پالتو» می‌توان اشاره کرد.

صدیقی پس از انقلاب در فیلم‌های «تیغ و ابریشم» مسعود کیمیایی، «سایه‌های غم» شاپور قریب، «روزنه» جمال شورجه، «آخرین پرواز» احمدرضا درویش، « دندان مار» مسعود کیمیایی، «زمان از دست رفته» پوران درخشنده، «دادستان» بزرگمهر رفیعا، «دلشدگان» علی حاتمی، «اسکادران عشق» سعید حاجی میری، «عشق کافی نیست» و «مارال» مهدی صباغ‌زاده، «قدمگاه» محمدمهدی عسگرپور و «هزاران زن مثل من» رضا کریمی بازی کرده است. او همچنین فیلم «طعمه» را در سال ۷۱ کارگردانی کرد.

«داستان یک شهر»، «گمگشته»، «کلانتر»، «دایره تردید» و «روزی عقابی» از جمله سریال‌های معروف این بازیگر هستند.

وی در سال ۱۳۷۰ برنده سیمرغ بلورین بهترین نقش اول مرد برای فیلم «دادستان» در دهمین دوره جشنواره فیلم فجر شد.

۲۲۰۵۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا