اخبار روز

بیش از ۱۰۰ میلیون اصله نهال در بخش دولتی تولید شد

بیش از ۱۰۰ میلیون اصله نهال در بخش دولتی تولید شد

۱۴:۴۹ ۰۶ مرداد ۱۴۰۳

نقی شعبانیان در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در سال دوم طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت از ابتدای امسال تاکنون در بخش دولتی بیش از ۱۰۰ میلیون اصله نهال و در بخش خصوصی حدود ۴۹ میلیون و ۷۵۰هزار اصله نهال تولید شده است.

به گفته او، امسال تولید ۲۵۰ میلیون اصله نهال در قالب طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور هدفگذاری شده است هر چند با محدودیت‌های مالی روبرو هستیم.

شعبانیان درباره نیاز اعتباری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت افزود: با توجه به کمک‌های مردمی برآورد کرده‌ایم برای اجرای فاز دوم این طرح، حداقل به یک هزار میلیارد تومان اعتبار در سال جاری نیاز باشد به ویژه که نگهداری از نهال‌هایی که سال گذشته کاشته شده است را در نظر داریم.

سرانه فضای سبز با اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت به ۱۹۰۰ متر مربع می رسد

معاون سازمان امور جنگل افزود: از ابتدای دولت سیزدهم برای آغاز طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت با توجه به آثار تغییر اقلیم بر تخریب زمین و ضرورت کاهش گازهای گلخانه‌ای انتظار داریم دولت چهارده به این طرح و موضوعات زیست‌محیطی که بستر زندگی بیش از ۸۰ میلیون جمعیت در کشور است، توجه نشان دهد.

دبیر ستاد اجرایی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت با بیان اینکه استمرار این طرح به اعتبار مالی و حمایت دولت نیاز دارد، افزود: اگر دولت‌ها در آینده به کاشت درخت در عرصه‌های منابع طبیعی توجه نکنند، مسایل و پیامدهای زیست‌محیطی بر ما غلبه می‌کند به طوری که زندگی در برخی شهرها برای مردم سخت خواهد شد.

شعبانیان مشارکت شهروندان و تشکل‌ها در سراسر کشور برای اجرای این طرح را مثبت ارزیابی کرد و خواستار مشارکت بیشتر از سوی صنایع و نهادهای دولتی شد.

به گفته او، با اجرای صحیح طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت می‌توانیم کل فضای سبز کشور را از ۱۷۰۰ مترمربع برای هر نفر به ۱۹۰۰ متر مربع برسانیم و برای رساندن این عدد به ۲۵۰۰ متر مربع باید ۴ تا ۵ میلیارد درخت در کشور کاشته شود.

دبیر ستاد اجرایی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، حفاظت از جنگل‌ها و مراتع، احیا و غنی‌سازی پوشش گیاهی در عرصه‌های منابع طبیعی و مقابله با تغییرات اقلیم را از اهداف این طرح چهار ساله برشمرد و گفت: در سال نخست این طرح ۲۳۷ میلیون نهال در بخش دولتی و خصوصی تولید و از این تعداد حدود ۱۸۰ تا ۱۹۰ میلیون نهال در عرصه‌های تعیین شده، کاشته شد و مابقی برای رسیدن به سن رشد در نهالستان‌های کشور باقی ماند.

بیش از ۲۵۰ میلیون اصله نهال در سال نخست طرح مردمی کاشت شد

او با بیان اینکه سال گذشته حدود ۶۲ میلیون اصله نهال در زیربخش معاونت امور باغبانی تولید شد، افزود: در مجموع بیش از هدف تولید و کاشت ۲۵۰ میلیون اصله نهال محقق شد.

شعبانیان درباره تامین اعتبار طرح کاشت یک میلیارد درخت در سال گذشته گفت: برای سال نخست اجرای این طرح ۲۳۷ میلیارد تومان اعتبار مصوب شد که از این میزان تاکنون پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به صورت نقدی پرداخت شده است و ۴۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان نیز به صورت اسناد خزانه داده شد.

او گفت: تشکل‌های مردمی در تمام استان‌های کشور بر روند اجرایی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت نظارت دارند که جزء نقاط قوت این طرح است.

خبرنگار: آزاده محبی

منبع : خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا