اخبار روز

دمای ۱۰ استان کشور به بیش از ۴۵ درجه رسید

دمای ۱۰ استان کشور به بیش از ۴۵ درجه رسید

۱۲:۴۰ ۰۶ مرداد ۱۴۰۳

صادق ضیائیان  رئیس مرکز پیش بینی سازمان هواشناسی کشور در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه روند افزایشی دمای هوا در بسیاری از استان های کشور تا اواسط هفته ادامه دارد گفت:  این در حالی است که در حدود نیمی از روز‌های تیرماه امسال بیشینه دمای مطلق کشور به ۵۰ درجه سلسیوس و بیشتر از آن رسیده است.

وی با بیان اینکه با این وجود در شبانه روز گذشته بیشینه دمای هوا در حداقل ۱۰ استان کشور به بیش از ۴۵ درجه سلسیوس رسیده است گفت:  بر این اساس گرمترین مناطق کشور در ۲۴ ساعت گذشته شامل «دلگان» در سیستان و بلوچستان با دمای ۴۹.۷، «بافق» در یزد ۴۹.۴، «بستان» در خوزستان ۴۸.۵، «امیدیه» در خوزستان و «ریگان» در کرمان ۴۸.۴، «فهرج» در کرمان ۴۸.۳ و «دهلران» در استان ایلام ۴۸.۲ درجه سلسیوس بوده است.

ضیائیان تصریح کرد: همچنین بیشینه دمای هوا در ایستگاه‌های هواشناسی «اهواز» به ۴۸.۱، «میانده جیرفت» کرمان، ۴۷.۹، «طبس» خراسان جنوبی ۴۷.۷، «برازجان» بوشهر ۴۷.۶، «بمپور» سیستان و بلوچستان ۴۷.۵، «اهرم» بوشهر ۴۷.۴ و «آغاجاری» خوزستان و «خورموج» بوشهر۴۷.۴ و درجه سلسیوس رسیده است.

وی  با بیان اینکه  مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور پیش بینی کرده است؛ گرمای هوا امروز نیز در اکثر مناطق کشور ادامه دارد گفت: از فردا یکشنبه ابتدا در نوار شمالی کشور و سپس از روز دوشنبه در اغلب مناطق کشور روند تدریجی کاهش دما آغاز و قدری از شدت گرمای هوا کاسته می‌شود. البته این به معنی خنک شدن هوا نیست بلکه صرفا مقداری از شدت گرما کاسته می‌شود.

همچنین  رهنما رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور گفت: تابش فرابنفش طول‌موج خاصی از طیف الکترومغناطیس است که از سمت خورشید به زمین ارسال می‌شود و معمولاً ۲۰۰ تا ۲۵۰ نانومتر و در برخی منابع تا ۲۸۰ نانومتر ذکر شده است. وقتی غلظت ازن استراتوسفر کاهش یابد، اشعه فرابنفش بیشتری در سطح زمین دریافت می‌کنیم.

وی ادامه داد: بر اساس منابع علمی بیشترین اشعه فرابنفش از ساعت ۹ تا ۱۶ در سطح زمین دریافت می‌شود و در ساعاتی که تابش خورشید شدت بیشتری دارد، اثرگذاری فرابنفش نیز بیشتر خواهد بود.

خبرنگار: محبوبه کباری

منبع : خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا