طرز تهیه نخود پلو

طرز تهیه نخود پلو با نخود زرد آبگوشتی

نخود پلو یکی از انواع غذاهای خوشمزه و لذیذ است که هم در شرق و هم در ترکیه و مدیترانه به روش‌های مختلف درست می‌شود، این غذای ساده و خوش طعم را خیلی راحت و سریع می‌توانید آماده و تهیه کنید و برای پذیرایی از آن استفاده کنید. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه نخود پلو در ادامه با سایت آموزشی پانا مگ همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
برنج ۴ پیمانه
گوشت ۴۰۰ گرم
پیاز متوسط ۲ عدد
نخود ۱ پیمانه
کره ۵۰ گرم
سیر ۱ بوته
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
چوب دارچین و برگ بو به مقدار لازم
میخک و هل به مقدار لازم
زیره و زعفران به مقدار لازم

دستور پخت نخود پلو

مرحله اول

در ابتدا نخود را که از شب قبل خیس کرده‌اید تا نفخ آن گرفته شود و در هنگام پخت سریع‌تر بپزد را در یک قابلمه بریزید و مقداری آب به آن اضافه کنید و بعد کمی نمک هم روی آن بریزید و به مدت ۲ ساعت روی حرارت متوسط قرار دهید تا خوب بپزد.

مرحله دوم

بعد پیاز را نگینی خرد کنید و در یک تابه مقداری کره و روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا کره ذوب شود و کاملا با روغن مخلوط شود، وقتی روغن داغ شد پیازها را به آن اضافه کنید و خوب تفت دهید تا سبک و طلایی شوند.

مرحله سوم

سپس گوشت‌ها را که با سلیقه و دلخواه خودتان از ماهیچه و یا مغز ران انتخاب کرده‌اید در اندازه‌های کوچک و هم اندازه خرد کنید و به پیاز داغ اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت‌ها عوض شود و کاملا سرخ شوند و بعد آن‌ها را برگردانید و سرخ کنید.

مرحله چهارم

بعد از آن فلفل، چوب دارچین، برگ بو، میخک و هل را به گوشت اضافه کنید و تفت دهید تا عطر ادویه‌ها در گوشت پخش شود و سپس مقداری آب به اندازه ۵ پیمانه را روی گوشت‌ها بریزید و اجازه دهید تا گوشت‌ها روی حرارت متوسط خوب بپزند.

مرحله پنجم

بعد از این که گوشت‌ها خوب پختند، برگ بو را از ظرف بیرون بیاورید و سپس برنج را تمیز بشورید و به گوشت‌ها اضافه کنید و هم بزنید و بعد نخود را هم که خوب پخته شده به گوشت‌ها اضافه کنید و سپس مقداری زعفران را هم روی مواد بریزید.

مرحله ششم

وقتی که رنگ زعفران در مخلوط مواد باز شد کمی زیره را هم روی مخلوط بریزید و هم بزنید، اگر برای پختن مواد، آب بیشتری لازم بود، مقداری آب جوش به آن اضافه کنید و بعد هم یک بوته سیر را به شکل درسته داخل پلو قرار دهید.

مرحله هفتم

بعد از این که پلو پخته شد، درب قابلمه را با دم‌کنی ببندید و اجازه دهید تا پلو به مدت ۴۰ تا ۴۵ دقیقه روی حرارت ملایم دم بکشد و بعد از این زمان مقداری کره یا روغن را گرم کنید و روی برنج بریزید و سپس قابلمه را از روی حرارت بردارید.

مرحله هشتم

بعد از آن نخود پلو را در یک ظرف مناسب بکشید و آن را با چند برگ نعناع و ریحان و گشنیز تزئین کنید و این غذای خوش طعم و دلچسب را همراه با سالاد و ترشی، ماست موسیر، سبزی خوردن و انواع دورچین برای پذیرایی و مهمانی سرو کنید.