اقتصاد

رالی Polygon (MATIC) در حالی که رقبا سهم بازار را می بلعند به پایان می رسد

رالی Polygon (MATIC) در حالی که رقبا سهم بازار را می بلعند به پایان می رسد

توکن بومی Polygon (MATIC) با تجربه رالی 16.4 درصدی که مصادف با راه اندازی شبکه آزمایشی Polygon 2.0 Goreli در 4 اکتبر بود. با این حال، مقاومت 0.60 دلار قوی تر از حد انتظار بود و با کاهش 10.6 درصدی طی شش روز منتهی به 10 اکتبر همراه شد.

این کاهش با اخبار منفی در رابطه با خروج یکی از بنیانگذاران کلیدی و فعالیت ضعیف در زیرشبکه مجموعه دانش صفر (ZK-rollup) Polygon تشدید شد.

Polygon (MATIC) قیمت 12 ساعته به دلار آمریکا منبع: TradingView

قیمت MATIC دستاوردهای قبلی رالی اوایل اکتبر را از بین برده است و حرکت صعودی ناشی از انتظارات ارتقای پروتکل را از بین برده است.

تجمع‌ها تمایل دارند به‌روزرسانی‌های شبکه اصلی و پروتکل را دنبال کنند

Polygon 2.0 است شبکه‌ای از زنجیره‌های لایه ۲ مبتنی بر ZK که از طریق یک پروتکل هماهنگی زنجیره‌ای متقابل جدید متحد شده‌اند. فناوری مقیاس‌پذیری 2.0 Polygon در ژوئن 2023 به عنوان طرحی برای یک اکوسیستم مقیاس‌پذیری متشکل از چهار لایه: staking، execution، interoperability و prove رونمایی شد. هر یک از این لایه‌ها به ایجاد یک اکوسیستم زنجیره‌ای به هم پیوسته کمک می‌کنند که انتقال امن، سریع و بسیار مقرون به صرفه را تسهیل می‌کند.

از جمله مزایای Polygon 2.0 افزایش امنیت و حفظ حریم خصوصی از طریق ZK-proof، سازگاری کامل با ماشین مجازی اتریوم (EVM) و تعاملات زنجیره‌ای فوری بدون نیاز به امنیت یا مفروضات اعتماد اضافی. شایان ذکر است که این پروژه به توسعه راه حل لایه 2 مبتنی بر دانش مبتنی بر دانش صفر با دانش صفر ادامه می دهد.

می توان استدلال کرد که اصلاح 10.6% اخیر صرفاً منعکس کننده تعدیل است. هیجان بیش از حد ناشی از راه اندازی شبکه آزمایشی. با این حال، عوامل دیگری ممکن است در بدتر شدن احساسات سرمایه گذاران نسبت به Polygon نقش داشته باشند. به عنوان مثال، زیرشبکه ZK Polygon، zkEVM، از رقبا در فعالیت و سپرده عقب مانده است.

داده های شبکه نشان می دهد که Polygon با ظهور رقابت جدید، از دست می دهد

شبکه های ZK روزانه فعال و تراکنش می کنند. منبع: artemis.xyz

متریکس از Artemis، ارائه‌دهنده داده‌های زنجیره‌ای، تفاوت قابل توجهی را بین 6210 آدرس فعال Polygon zkEVM در مقایسه با StarkNet 154,390 و zkSync ERA 239,81 نشان می‌دهد. اختلاف مشابهی در هنگام تجزیه و تحلیل تعداد تراکنش‌های روزانه وجود دارد، با ZK-rollup Polygon که از رقبا عقب‌تر است.

در نظر گرفتن چشم‌انداز وسیع‌تر از تعداد کل تراکنش‌ها و سپرده‌ها در شبکه Polygon نتایجی کمتر از حد مطلوب به همراه دارد. به عنوان مثال، بر اساس DefiLlama، ارزش کل قفل شده Polygon (TVL) 756 میلیون دلار است که کمتر از نیمی از راه حل مقیاس بندی لایه 2 Arbitrum است.

کل ارزش قفل شده (TVL) به USD. منبع: DefiLlama

قابل توجه است که علیرغم اینکه خیلی زودتر از راه‌حل‌های لایه ۲ اتریوم در ژوئن ۲۰۲۰ عرضه شد، Polygon اکنون با رقابت مستقیم از Optimism و Base مواجه است.

خروج یکی از بنیانگذاران Polygon، Jaynti Kanani، در 4 اکتبر پس از شش سال همکاری با این پروژه نیز باعث برخی از افراد شد. میزان ناراحتی سرمایه گذاران، با توجه به نزدیکی پروژه به تکمیل حیاتی راه حل مقیاس پذیری چند لایه بهبود یافته آن. جالب اینجاست که این تصمیم به دنبال داده‌های خروج مدیر عامل پلیگون لب، رایان وایات، در ژوئیه 2023، اندکی پس از پیوستن به شرکت در فوریه 2022.

تاثیر بیشتر بر عملکرد MATIC، کاهش بود. در تعداد آدرس‌های فعال با استفاده از برنامه‌های غیرمتمرکز شبکه Polygon (DApps).

آدرس های فعال DApps شبکه چند ضلعی، تغییر 30 روزه. منبع: DappRadar

به طور متوسط، 12 DApp برتر در شبکه Polygon در 30 روز گذشته 17 درصد کاهش در تعداد آدرس‌های فعال داشته‌اند. این مشکل به ویژه در NFT و بازارهای مالی غیرمتمرکز نگران‌کننده بود، به‌ویژه برنامه‌هایی مانند Uniswap، OpenSea و Move Stake را تحت تأثیر قرار داد.

موارد مرتبط: Circle توکن های USDC بومی را در Polygon عرضه می کند

صرف نظر از دلایل افزایش توکن MATIC در اوایل اکتبر، عملکرد منفی 10.6% اخیر را می توان به کاهش فعالیت شبکه، خروج یکی از بنیانگذاران در طول مرحله ارتقاء حیاتی و رقابت سخت با سایر راه حل های مقیاس بندی ZK نسبت داد.

در نهایت، جریان اخبار نزولی کافی برای توجیه این اصلاح وجود دارد، اگرچه تیم به‌طور مداوم به‌روزرسانی‌ها و بهبودهای لازم را به شبکه Polygon ارائه کرده است. سرمایه گذاران باید از نزدیک پیشرفت پروژه را در رسیدگی به این چالش ها و استفاده از نوآوری های Polygon 2.0 نظارت کنند.

این مقاله برای اهداف اطلاعاتی عمومی است و در نظر گرفته نشده است و نباید به عنوان مشاوره حقوقی یا سرمایه گذاری تلقی شود. دیدگاه ها، افکار و نظرات بیان شده در اینجا به تنهایی متعلق به نویسنده است و لزوماً منعکس کننده یا بیانگر دیدگاه ها و نظرات Cointelegraph نیست.

چناچه در این مطلب کلمه ای یا حروفی یا توهینی استفاده شده است که از نطر شما مشکل دارد در قسمت نظرات به ما اطلاع دهید و توجه داشته باشید رسانه هیچ مسئولیتی در قبال ضرر مالی ندارد و این مطلب برای بالا بردن تجربیات مالی اطلاع رسانی میکند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا