سریال و انمیشن

مقایسه گلکسی زد فولد ۶ و زد فولد ۵؛ چه چیزی تغییر کرده است؟

مقایسه گلکسی زد فولد ۶ و زد فولد ۵؛ چه چیزی تغییر کرده است؟

مقایسه گلکسی زد فولد ۶ با زد فولد ۵ یکی از ترند‌های روز بازار موبایل‌ها به شمار می‌رود. این دو گوشی پرچمدار گوشی‌های تاشو بوده و انتظارات زیادی از آنها می‌رود. در این مقاله از پلازا می‌خواهیم فرق گلکسی زد فولد ۶ با زد فولد ۵ را در مشخصات فنی، دوربین، طراحی و البته قیمت، بررسی کنیم.

گوشی‌های تاشو همواره به عنوان یک گزینه پرکاربرد و مورد پسند کاربران در بازار موبایل حضور داشته اند. البته ظهور گوشی‌هایی با صفحه نمایش‌های بزرگ و لمسی باعث شد تا این گوشی‌ها کمی به حاشیه بروند. اما با ظهور پنل های نمایشگر جدید که قابلیت تا شدن داشتند، این گوشی‌ها باز هم به چرخه تولید آمدند و این بار بسیار قدرتمند تر از قبل ظاهر شدند. در این مقاله قرار است در مورد و مورد از بهترین انواع این گوشی‌ها یعنی دو مدل آخر زد فولد صحبت کنیم و ببینیم سامسونگ چه ارتقای امکاناتی برای گوشی جدید خود در نظر گرفته است. بهترین راه برای مقایسه گلکسی زد فولد ۶ با زد فولد ۵ مقایسه ویژگی‌ها و مشخصات دو گوشی در کنار هم است که در ادامه به سراغ آن خواهیم رفت.

مشخصات گلکسی زد فولد ۶ و زد فولد ۵

اگر نگاهی به سخت افزار استفاده شده و مشخصات هر دو گوشی بیندازیم، متوجه خواهیم شد که عمده ویژگی‌های این دو گوشی به هم شبیه هستند و نمی‌توان انتظار داشت که در نسخه جدیدتر شاهد یک گوشی کاملا تازه با تغییرات زیاد و استثنائی باشیم، اما می‌توان جزئیاتی را در اینجا مشاهده کرد که هر کدام به اندازه ای مهم هستند که هم در قیمت و هم در تجربه کاربری تفاوت‌های قابل ملاحظه ای را ایجاد کنند. جدول زیر می‌تواند مقایسه گلکسی زد فولد ۶ با زد فولد ۵ را از نظر مشخصات کلی به ما نشان دهد:

مشخصات گوشی گلکسی زد فولد ۵ گوشی گلکسی زد فولد ۶
ابعاد در حالت باز ۱۵۴.۹x۱۲۹.۹x۶.۱ میلی متر ۱۵۳.۵x۱۳۲.۶x۵.۶ میلی متر
ابعاد در حالت تاشده ۱۵۴.۹x۶۷.۱x۱۳.۴ میلی متر ۱۵۳.۵x۶۸.۱x۱۲.۱ میلی متر
وزن ۲۵۳ گرم ۲۳۹ گرم
نوع صفحه نمایش داینامیک امولد 2X داینامیک LTPO امولد 2X
اندازه صفحه نمایش داخلی ۷.۶ اینچ ۷.۶ اینچ
اندازه صفحه نمایش خارجی ۶.۲ اینچ ۶.۳ اینچ
رزولوشن ۱۸۱۲x۲۱۷۶ ۱۸۵۶x۲۱۶۰
نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتز ۱۲۰ هرتز
تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۲ اسنپدراگون ۸ نسل ۳
دوربین‌های پشتی ۱۲ + ۱۰ + ۵۰ مگاپیکسل ۱۲ + ۱۰ + ۵۰ مگاپیکسل
دوربین سلفی نمایشگر اصلی ۴ مگاپیکسل زیر صفحه نمایش ۴ مگاپیکسل زیر صفحه نمایش
دوربین سلفی نمایشگر کاور ۱۰ مگاپیکسل ۱۰ مگاپیکسل
میزان رم ۱۲ گیگابایت ۱۲ گیگابایت
فضای ذخیره سازی ۲۵۶/۵۱۲ و ۱ ترابایت ۲۵۶/۵۱۲ و ۱ ترابایت
قیمت از ۱۷۹۹ دلار از ۱۸۹۹ دلار

در ادامه در مورد اینکه تفاوت‌های هر یک از موارد گفته شده در جدول تا چه اندازه می‌تواند در تجربه کاربری تاثیر داشته باشد و چطور تفسیر می‌شوند صحبت خواهیم کرد.

مقایسه گلکسی زد فولد ۶ با زد فولد ۵

گوشی‌های سری گلکسی زد فولد از سوی سامسونگ به عنوان یکی از نوآورانه ترین و پیشرفته ترین دستگاه‌های هوشمند در بازار معرفی شده اند. این سری از گوشی‌ها با طراحی تاشو و نمایشگر انعطاف پذیر، تجربه ای جدید و منحصر به فرد را به کاربران ارائه می‌دهند. این گوشی‌ها بیشتر به عنوان یک نماد قدرت برای سامسونگ شناخته می‌شوند تا یک گوشی بازار پسند که با هدف فروش بهتر ساخته شده باشد. صفحه نمایش بزرگ داخلی این گوشی‌ها که با باز شدن دستگاه فعال می‌شود، امکانات بیشتری را برای کاربری‌های متنوع، از تماشای ویدیوها و بازی‌ها تا انجام همزمان چندین کار، فراهم می‌کند.

مقایسه گلکسی زد فولد 6 با زد فولد 5

این سری با ترکیب قابلیت‌های یک تبلت و گوشی هوشمند در یک دستگاه، به عنوان یک ابزار قدرتمند برای کاربران حرفه ای و علاقه مندان به تکنولوژی شناخته می‌شود. علاوه بر طراحی خلاقانه سری گلکسی زد فولد با بهبود‌های مداوم در هر نسل، از جمله ارتقاء در بخش‌های صفحه نمایش، دوربین و کارایی، توانسته است جایگاه خود را در میان پرچمداران بازار گوشی‌های هوشمند تثبیت کند. این گوشی‌ها با پشتیبانی از ویژگی‌هایی مانند مولتی تسکینگ پیشرفته، نمایشگر‌های با نرخ تازه سازی بالا و قابلیت‌های جدید در بخش نرم افزاری، به کاربران اجازه می‌دهند تا تجربه ای سریع، روان از یک گوشی خاص را داشته باشند.

گوشی‌های گلکسی زد فولد ۶ و زد فولد ۵ جدیدترین گوشی‌های این سری هستند که زد فولد ۵ در سال ۲۰۲۳ به بازار عرضه شده است و زد فولد ۶ نیز یکی از جدیدترین گوشی‌های سامسونگ ۲۰۲۴ به شمار می‌رود. مهمترین مواردی که برای مقایسه گلکسی زد فولد ۶ با زد فولد ۵ می‌توان معرفی کرد از این قرارند:

مقایسه گلکسی زد فولد ۶ با زد فولد ۵ از نظر طراحی

با وجود اینکه گلکسی زد فولد ۶ از نظر قالب کلی، همان راه زد فولد ۵ را رفته است و تغییر خاصی در این خصوص مشاهده نمی‌شود، اما باید گفت که بهبود‌های قابل توجهی را تجربه کرده است. این تغییرات، دستگاه را به طور کلی جمع و جورتر و کاربر پسندتر کرده اند. سامسونگ توانسته با کاهش چند میلی متر از ابعاد کلی دستگاه، بدون کاهش اندازه صفحه نمایش، زد فولد ۶ را به مراتب سبک تر و خوش دست تر کند. این تغییرات شامل بزرگتر شدن صفحه نمایش خارجی و کوچک تر شدن لولا می‌شود که باعث شده دستگاه در حالت تاشده نیز احساس بهتری را در دست داشته باشد. همچنین گوشه‌های تیزتر در طراحی فریم به نوعی جدید تر به حساب می‌آیند و آن را بیشتر به گوشی‌های ۲۰۲۴ سامسونگ نزدیک می‌کنند.

مقایسه گلکسی زد فولد 6 با زد فولد 5 از نظر طراحی

علاوه بر این، سامسونگ ادعا می‌کند که زد فولد ۶ از نظر ساختاری نیز بهبود یافته است. فریم دستگاه از آلومینیوم زرهی تقویت شده (Enhanced armor aluminum) ساخته شده است که نسبت به نسخه قبلی سخت تر و در مقابل آسیب‌ها و ضربه‌ها مقاوم تر است. این قاب جدید و لولای به روزشده احتمالاً دلایلی هستند که باعث کاهش وزن زد فولد ۶ نیز شده اند. همینطور مواردی مانند محافظت از صفحه نمایش‌ها توسط گوریلا گلس ویکتوس ۲ در هر دو گوشی ثابت است. اما زد فولد ۶ از گواهی IP48 بهره می‌برد در حالی که زد فولد ۵ با IPX8 همراه شده است؛ به همین دلیل، زد فولد ۶ می‌تواند در برابر نفوذ ذرات بزرگ‌تر از ۱ میلی‌متر مقاومت کند. در خصوص ارزیابی مقایسه گلکسی زد فولد ۶ با زد فولد ۵ باید گفت که این ارتقا در طراحی و مواد به کار رفته، باعث شده اند که زد فولد ۶ در کنار زیبایی و کارایی، حس بهتری از کیفیت و دوام را نیز به کاربران منتقل کند.

همچنین بخوانید :

فرق صفحه نمایش گلکسی زد فولد ۶ با زد فولد ۵

مقایسه گلکسی زد فولد ۶ با زد فولد ۵ از نظر صفحه نمایش بهبودهای قابل توجهی را نشان می‌دهد که باعث ارتقای تجربه کاربری شده اند. یکی از تغییرات مهم، استفاده از پنل LTPO با روشنایی بالاتر و نرخ تازه سازی متغیر است. این پنل جدید در زد فولد ۶ به راحتی به روشنایی ۱۶۰۰ نیت می‌رسد که این مقدار به طور قابل ملاحظه ای بیشتر از روشنایی زیر ۱۳۰۰ نیت زد فولد ۵ است. این افزایش روشنایی، به خصوص در شرایط نوری شدید، تفاوت قابل توجهی ایجاد می‌کند و تجربه دیداری بهتری را ارائه می‌دهد.

علاوه بر این، صفحه نمایش خارجی زد فولد ۶ نیز با بهبودهایی همراه بوده است؛ روشنایی این صفحه نمایش اکنون به بیش از ۱۵۰۰ نیت می‌رسد، در حالی که زد فولد ۵ تنها به ۱۱۱۴ نیت می‌رسید. همچنین، صفحه نمایش خارجی زد فولد ۶ با افزایش ۰.۱ اینچی در قطر و نسبت تصویر جدید، کمی عریض تر شده و کاربری آن را بهبود بخشیده است. این تغییرات در کنار هم، زد فولد ۶ را به دستگاهی با صفحه نمایش‌هایی روشن تر و کارآمدتر تبدیل کرده اند که نسبت به نسخه قبلی، تجربه بهتری را برای کاربران فراهم می‌کند. البته موارد ثابت مانند نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتز و رزولوشن‌های نزدیک به 4K نیز در هر دو گوشی دیده می‌شود.

فرق صفحه نمایش گلکسی زد فولد 6 با زد فولد 5

مقایسه سخت افزاری گلکسی زد فولد ۶ با زد فولد ۵

یکی از اصلی ترین ارتقا‌هایی که می‌تواند در تعیین افزایش قیمت و کارکرد کلی زد فولد ۶ نقش اساسی داشته باشد، بهبود‌های سخت افزاری روی تراشه این دستگاه نسبت به زد فولد ۵ است. استفاده از جدیدترین تراشه پرچمدار کوالکام، یعنی اسنپدراگون ۸ نسل ۳ مهمترین ارتقایی است که در ورژن جدید گوشی‌های زد فولد به چشم می‌خورد. در گوشی سامسونگ گلکسی زد فولد ۵، از اسنپدراگون ۸ نسل ۲ استفاده شده بود که تراشه ای قدرتمند برای پرچمداران سال ۲۰۲۳ بود. این تراشه در نسل سوم خود ویژگی‌های جدیدی برای پردازش‌های هوش مصنوعی در نظر گرفته است و قدرت آن تا حد قابل قبولی بالاتر رفته است.

هر دو گوشی از نسخه‌های ویژه For Galaxy این تراشه‌ها استفاده می‌کنند که به معنای اورکلاک جزئی هسته اصلی پردازنده است. این بهبود در پردازنده به کارایی بالاتر و کارکرد بهینه تر گوشی به ویژه در اجرای برنامه‌های سنگین و بازی‌ها کمک می‌کند. در تصویر زیر می‌توانید مقایسه این دو پردازنده را که توسط نانو رویو انجام شده است مشاهده کنید:

مقایسه سخت افزاری گلکسی زد فولد 6 با زد فولد 5

با این حال، گزینه‌های حافظه در زد فولد ۶ نسبت به زد فولد ۵ تغییر نکرده اند. هر دو دستگاه با پیکربندی حافظه ی ۱۲ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی داخلی به عنوان استاندارد عرضه می‌شوند، و امکان ارتقاء به ۵۱۲ گیگابایت یا ۱ ترابایت نیز در آنها وجود دارد. همچنین، هر دو دستگاه از استاندارد ذخیره سازی UFS 4.0 بهره می‌برند که سرعت انتقال داده‌ها و عملکرد کلی دستگاه را بهبود می‌بخشد. مقایسه گلکسی زد فولد ۶ با زد فولد ۵ نشان می‌دهد که قدرت پردازشی در این میان افزایش خوبی داشته و این گوشی برای ارائه سرویس‌های گیمینگ و همینطور AI تکامل یافته است.

مقایسه دوربین گلکسی زد فولد ۶ با زد فولد ۵

در مورد مقایسه گلکسی زد فولد ۶ با زد فولد ۵ از نظر سخت افزار دوربین باید گفت که هر دو گوشی دارای دوربین‌هایی یکسان بوده و تغییراتی در این بخش دیده نمی‌شود. هر دو دستگاه از دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8 بهره می‌برند که نقش اصلی را در عکاسی ایفا می‌کند. همچنین، یک دوربین تله فوتو ۱۰ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4 و زوم اپتیکال ۳ برابر و یک دوربین اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 و زاویه دید ۱۲۳ درجه ای نیز این مجموعه را همراهی می‌کنند. در بخش دوربین سلفی نیز تفاوتی وجود ندارد؛ دوربین سلفی زیر نمایشگر داخلی ۴ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8 زیر صفحه نمایش داخلی و دوربین ۱۰ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 روی صفحه نمایش خارجی، همان گزینه‌های قبلی هستند.

همچنین بخوانید :

با این حال، با وجود شباهت سخت افزاری، کیفیت تصاویر ثبت شده توسط این دو دستگاه کمی متفاوت است. سامسونگ در زد فولد ۶ رویکرد پردازش پس از عکاسی را تغییر داده و اکنون به دنبال رنگ‌های کمتر اشباع شده و کاهش مقدار شارپ کردن تصاویر است. از سوی دیگر، سامسونگ در پردازش ویدئوها تغییرات زیادی ایجاد نکرده است و تصاویر ویدئویی 4K ثبت شده با دوربین اصلی در هر دو دستگاه تفاوت چندانی ندارند، هرچند که زد فولد ۵ کنتراست قوی تری را ارائه می‌دهد.

تغییرات اعمال شده در پردازش تصویر باعث شده تا عکس‌های ثبت شده با دوربین اصلی زد فولد ۶ نسبت به زد فولد ۵ تمیزتر و کمتر نویزی باشند، هرچند که زد فولد ۵ در ثبت جزئیات ریز، مانند علف ها، عملکرد بهتری دارد. علاوه بر این، عکس‌های با زوم دیجیتال ۲ برابری در زد فولد ۶ کمتر نویزی هستند و کیفیت بهتری دارند. تصویر زیر دو عکس گرفته شده با این دو دوربین در حالت عادی را نشان می‌دهد:

مقایسه دوربین گلکسی زد فولد 6 با زد فولد 5

در مقایسه دوربین اولتراواید گلکسی زد فولد ۶ با زد فولد ۵ نیز باید گفت که زد فولد ۶ نیز عکس‌های بهتری نسبت به زد فولد ۵ ارائه می‌دهد. این دوربین در ثبت جزئیات، کنتراست بهتر، و HDR متعادل تر عملکرد بهتری دارد و رنگ‌ها نیز بیشتر به چشم می‌آیند. نمونه زیر دو تصویر گرفته شده با دوربین‌های اولترا واید و زوم 0.6X را نشان می‌دهد:

مقایسه دوربین معمولی گلکسی زد فولد 6 با زد فولد 5

مقایسه نرم افزاری گلکسی زد فولد ۶ با زد فولد ۵

گلکسی زد فولد ۶ از نظر نرم افزاری نسبت به زد فولد ۵ بهبود‌های قابل توجهی را ارائه می‌دهد. این دستگاه با نسخه جدید رابط کاربری One UI 6.1.1 و امکانات هوش مصنوعی پیشرفته ای که در گلکسی اس ۲۴ معرفی شد، عرضه می‌شود. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به تولید تصاویر از طریق هوش مصنوعی اشاره کرد که می‌تواند طرح‌های کشیده شده با قلم استایلوس را به نقاشی‌های زیبا تبدیل کند. برای اطلاع بیشتر از این ویژگی‌ها می‌توانید سری به مقاله هوش مصنوعی Galaxy AI بزنید.

همچنین زد فولد ۶ با تعهد به ارائه بروزرسانی‌های نرم افزاری تا ۷ سال، شامل آپدیت‌های اندروید و پچ‌های امنیتی تا سال ۲۰۳۱، روانه بازار شده است. این در حالی است که زد فولد ۵ تنها با ۴ به روزرسانی اندروید و ۵ سال پشتیبانی نرم افزاری عرضه شده است، که با توجه به این موارد پایان دوره پشتیبانی نرم افزاری آن حدود ۳ سال زودتر از زد فولد ۶ خواهد بود.

مقایسه گلکسی زد فولد ۶ با زد فولد ۵ از نظر باتری

در مورد مقایسه گلکسی زد فولد ۶ با زد فولد ۵ از نظر عملکرد باتری باید گفت که این دو گوشی تفاوت چندانی با هم ندارد و نتایج تست‌ها نشان می‌دهند که عملکرد کلی باتری در هر دو مدل تقریباً مشابه است. هر دوی این گوشی‌ها از باتری‌های پلیمر لیتیوم ۴۴۰۰ میلی آمپری استفاده می‌کنند که برای روشن نگه داشتن این گوشی به صفحه نمایش‌های بزرگ آن کمی پایین به نظر می‌رسد. با این حال در زمان مکالمه، زد فولد ۶ امتیاز کمتری نسبت به زد فولد ۵ به دست آورده است که ممکن است به دلیل استفاده از مودم جدید در این مدل باشد. در کارهایی مانند وبگردی و کار کردن با دوربین زد فلود ۶ برتری‌های جزئی ای را از خود نشان می‌دهد که البته چندان قابل اتکا نیستند.

از نظر سرعت شارژ هم هر دو گوشی با شارژر‌های ۲۵ وات شارژ می‌شوند و یک شارژر بیسیم ۱۵ وات نیز در کنار این شارژر وجود دارد. در این مورد هم باز زد فولد ۶ کمی کندتر از زد فولد ۵ عمل می‌کند. در تمامی تست‌های انجام گرفته روی این دو گوشی، گوشی زد فولد ۵ زودتر توانسته است به شارژ ۱۰۰ درصد برسد. هر چند تفاوت این مورد چندان زیاد نیست و تغییرات خیلی فاحش نیستند، اما باید گفت که این ضعف گوشی جدید در شارژ می‌تواند تا حد زیادی آزار دهنده باشد!

مقایسه گلکسی زد فولد 6 با زد فولد 5 از نظر باتری

مقایسه قیمت گلکسی زد فولد ۶ با زد فولد ۵

در خصوص قیمت باید گفت که هر دو گوشی زد فولد ۵ و ۶ از نظر رنج قیمتی در رده گوشی‌های خاص قرار داشته و با رنج قیمتی بالای ۱۸۰۰ دلار عرضه شده اند. وقتی صحبت از این گوشی‌ها باشد، پیشنهادات اقتصادی تر کمتر معنی پیدا می‌کند و نمی‌توانیم مانند گوشی‌های معمولی در مورد قیمت این دیوایس‌ها اظهار نظر کنیم. در نسخه‌های پایه دو گوشی زد فولد ۵ و ۶ مبلغی در حدود ۱۰۰ دلار با هم اختلاف دارند که با توجه به اینکه عمده سخت افزار آنها، سنسور‌ها و موراید از این دست شبیه به هم هستند، ممکن است برای برخی از کاربران قابل قبول نباشد. اما وقتی روی آنها ریز شویم خواهیم دید که این اختلاف قیمت جندان هم زیاد نیست.

همچنین بخوانید :

در واقع مقایسه گلکسی زد فولد ۶ با زد فولد ۵ از نظر قیمت به ما نشان می‌دهد که این اختلاف به دلیل دیزاین مجدد ظاهر گوشی و فریم تقویت شده آن، ارتقای نسل پردازنده و همینطور ارتقای پنل دو صفحه نمایش بزرگ و پریمیوم آن و اضافه شدن ۳ سال پشتیبانی نرم افزاری و سرویس‌های هوش مصنوعی روی آن صورت گرفته است که با این اوصاف توجیه پذیر است. اما با توجه به تست‌های انجام گرفته روی این دو گوشی، باید گفت که تجربه کاربری هر دو گوشی تقریبا یکسان بوده و نمی‌توان این تغییرات انجام شده را محسوس دانست.

پس در صورتی که این اختلاف قیمت برای شما مهم است، با خرید زد فولد ۵ چیز چندان خاصی را از دست نمی‌دهید و اگر هم می‌خواهید گوشی جدید را داشته باشید، می‌توانید یا خیالی آسوده از بابت اینکه سامسونگ گران فروشی نکرده است و اینکه این گوشی واقعا این قیمت را دارد راحت باشد.

مقایسه قیمت گلکسی زد فولد 6 با زد فولد 5

نتیجه گیری

در این مقاله با مقایسه گلکسی زد فولد ۶ با زد فولد ۵ به بررسی تفاوت‌ها و ویژگی‌های دو مورد از بهترین گوشی‌های پرچمدار سامسونگ پرداختیم. در این خصوص باید گفت که گوشی جدیدتر یعنی زد فولد ۶ با ارتقا‌های مختلفی مانند طراحی جدیدتر، پنل صفحه جدیدتر از نوع LTPO AMOLED داینامیک، تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳، پشتیبانی نرم افزاری ۷ ساله، به کارگیری هوش مصنوعی و همینطور فریم و بدنه بهبود یافته پیشرفت‌های خوبی را ارائه داده است. این در حالی است که در برخی موارد دیگر مانند حالت‌های خاص عکاسی با دوربین اصل و مصرف بهینه باتری زد فولد ۵ همچنان بهینه تر عمل کرده است. در صورتی که در مورد تفاوت گلکسی زد فولد ۶ با زد فولد ۵ نظری داشتید، خوشحال می‌شویم آن را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

منتخب کاربران

منبع : پلاژا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا