پیامک

نماز شب چند رکعت است؟

نماز شب چند رکعت است؟

نماز شب چند رکعت است؟

نماز شب یکی از مهمترین عبادات است که مسلمانان آن را انجام می‌ دهند. این نماز در شب‌ ها خوانده می‌ شود و در دین اسلام دارای ارزش بسیار بالایی می‌ باشد. در دین اسلام گفته شده که یکی از بهترین عبادت‌ هایی که مسلمانان می‌ توانند انجام دهند خواندن نماز شب می‌ باشد. نماز شب دارای ۱۱ رکعت است و در هنگام نیمه شب شرعی خواندن آن آغاز می‌ شود و تا نماز صبح ادامه دارد.

دین اسلام دارای ادعیه ها و نمازهای  مستحب بسیاری می‌ باشد. اما همیشه از نماز شب به عنوان بهترین نماز مستحب نام برده شده است. در احادیث و روایات بسیاری نیز در مورد اهمیت آن توصیه‌ ها و حدیث‌ هایی وجود دارد این نماز می‌ تواند برکت بسیار زیادی برای زندگی شما به همراه داشته باشد. برای آشنایی بیشتر با نماز شب و نحوه خواندن آن ادامه مقاله را همراه ما باشید.

نماز شب چند رکعت است؟

نماز شب چند رکعت است؟

نماز شب دارای ۱۱ رکعت می‌ باشد. خواندن این نماز به این صورت است که شما ابتدا باید ۵ نماز دو رکعتی بخوانید.  سپس یک نماز یک رکعتی را بخوانید.

نماز شب چند رکعت است؟

طریقه خواندن نماز شب

برای خواندن نماز شب ابتدا باید شما ۸ رکعت نماز را در چهار نماز دو رکعتی بخوانید. برای خواندن این هشت رکعت ابتدا باید نیت دو رکعت نماز بیاورید و آن را دقیقاً همانند نمازی که در ابتدای صبح می‌ خوانید، ادا کنید. سپس برای سه نماز دیگر نیز به همین صورت ادامه دهید تا ۸ رکعت شما کامل شود.

در ادامه برای دو رکعت بعدی باید نیت نماز شفع بیاورید. نماز شفع به اینگونه خوانده می‌ شود که در رکعت اول شما باید ابتدا سوره حمد را بخوانید و سپس سوره ناس را بخوانید. به رکوع و سجود بروید و در رکعت دوم ابتدا سوره حمد را بخوانید در سوره دوم نیز سوره فلق را بخوانید. برای رکعت آخری که ۱۱ رکعت شما را کامل می‌ کند باید نیت نماز وتر بیاورید.

در نماز وتر شما ابتدا باید یک سوره حمد بخوانید و سپس سه بار سوره توحید بخوانید. بعد از خواندن سوره توحید یک مرتبه فلق و یک مرتبه سوره ناس را نیز بخوانید. بعد از خواندن این سوره‌ ها به قنوت بروید و خواسته‌ ها حاجت‌ هایی که از خداوند دارید را در قنوت طلب کنید. بعد از اینکه تمام خواسته‌ هایتان را با حالت خشوع و خضوع با خداوند در میان گذاشتید. برای ۴۰ نفر از مردان و زنان مومن دعا کنید.  بعد از آن نیز از خداوند بخواهید که گناهان شما را ببخشد.

بعد از اینکه تمام اعمال گفته شده را انجام دادید ۷۰ بار استغفار کنید. استغفار به این صورت است که شما باید ۷۰ بار بگویید استغفرالله ربی و اتوب الی به این معنی که خداوند استغفار می‌ کنم و به سوی او توبه می‌ کنم. بعد از خواندن ۷۰ مرتبه استغفار ۷ مرتبه بگویید هذا مقام العائذ بک من النار به این معنی که این مقام و جایگاه برای کسی است که از آتش به خداوند پناه می‌ آورد. بعد از خواندن این آیه نیز باید ۳۰۰ بار بگویید العفو.

در نهایت توصیه شده که این آیه نیز خوانده شود. رب اغفرلی و ارحمنی و تب علی انک انت التواب الغفور الرحیم. همچنین گفته می‌ شود که مستحب است فرد بعد از پایان این موارد تسبیح زهرا را بخواند. این تسبیحات به صورت زیر می‌ باشند.

  ۴۳ مرتبه الله اکبر

 ۳۳ مرتبه الحمدلله

۳۳ مرتبه سبحان الله

نماز شب چند رکعت است؟

مزایا و برکت‌ های نماز شب

نماز شب دارای فضایل و برکات‌ های بسیاری می‌ باشد. علما و بزرگان دینی نیز بر خواندن این نماز بسیار تاکید داشته‌ اند. متن‌ ها روایات و احادیث بسیاری وجود دارد که بر روی فضیلت‌ های متعدد این نماز تاکید داشته‌ اند. مهم‌ ترین فضایل خواندن این نماز جلب روزی می‌ باشد.

امام صادق در مورد این نماز می‌ گوید که کسانی که نماز شب می‌ خوانند بیش از سایرین جلب رزق و روزی می‌ کنند. همچنین گفته است که اگر در کارهای خود دچار مشکل شدید برای جلب رزق و روزی این نماز را بخوانید. علاوه بر اینکه رزق و روزی را به شما جلب می‌ کند، باعث بخشش گناهانتان می‌ شود.

امام صادق در یکی دیگر از احادیث خود آورده از نماز شب از جمله مواردی است که باعث می‌ شود گناهانتان از بین برود.  امام صادق گفته است که نماز شب باعث از بین رفتن گناهان روز فرد می‌ شود. پیامبر اکرم نیز در مورد نماز شب فرموده‌ اند که کسانی که این نماز را می‌ خوانند در طول روز زیباتر و نورانی‌ تر از سایر افراد می‌ باشد.

بنابراین شما نیز برای زیبا شدن و نورانی شدن می‌ توانید این نماز را بخوانید. همچنین در یک حدیث دیگر از پیامبر گفته شده است که خواندن این نماز واجب می‌ شود که فرد از گناه دوری کند. همچنین تاکید کرده که این نماز نقش بازدارنده از گناهان را دارد.

حضرت محمد در مورد نماز شب گفته‌ اند که موجب می‌ شود خداوند از شما خشنودی داشته باشد. همچنین با خواندن این نماز شما به مقام دوستی با ملائکه می‌ رسید. یکی دیگر از مهمترین فضایل خواندن نماز شب از بین رفتن فساد و نقض‌ های نماز واجب می‌ باشد. امام باقر در یکی از احادیث خود گفته است که این نماز راهی است برای جبران کردن گناهان و فسادهای افراد در هنگام ادای نماز واجب انجام شده است.

علاوه بر این امام صادق می‌ گوید خواندن این نماز موجب می‌ شود که شما صورتی بسیار زیبا داشته باشید و خلق و خویتان بهتر از پیش شود. همچنین باعث خوش بوتر شدن انسان‌ ها می‌ شود. از نظر امام صادق افزایش رزق و ادای قرض نیز از دیگر فضایل این نماز می‌ باشد. همچنین باعث برطرف شدن اندوه‌ ها و دل مشغولی‌ های انسان‌ ها می‌ شود.

نماز شب چند رکعت است؟

درخشان شدن خانه فرد نمازگزار با خواندن نماز شب

امام صادق در مورد نماز شب بر این عقیده است که خانه‌ ای که در آن نماز شب خوانده شود و قرآن کریم تلاوت شود. نزد آسمانیان همچون یک ستاره درخشان می‌ باشد. علاوه بر این ابن عباس به نقل از پیامبر می‌ گوید که ایشان فرمودند شریف‌ ترین امت محمد دو گروه از افراد می‌ باشند.

گروه اول کسانی هستند که حامل و حافظ قرآن می‌ باشند.  گروه دوم افرادی است که اصحاب شب هستند و به شب زنده داری می‌ پردازند. علی بن ابیطالب نیز می‌ فرماید شب زنده داری موجب سلامت بدن و خشنودی خداوند از انسان می‌ باشد. اگر می‌ خواهید در معرض رحمت خدا قرار بگیرید این نماز را بخوانید. همچنین پیامبر در مورد این نماز می‌ گوید که شب زنده داری شیوه شایستگان قبل از شما می‌ باشد.

نماز شب چند رکعت است؟

توصیه‌ های مهم در مورد نماز شب

توصیه شده است که در صورتی نماز شب خوانده شود که هیچ گونه آزار و اذیتی در خواندن آن به دیگران نرسد. در احادیث و روایات بسیاری آورده شده که نماز شب باید با صدای بلند خوانده شود.  خواندن آن با صدای بلند دارای فضیلت‌ های بسیاری می‌ باشد.

اما لازم که شما به این نکته توجه کنید که صدای بلند نمازگزار نباید موجب اذیت و آزار دیگران شود. اگر فکر می‌ کنید خواندن این نماز موجب بیدار شدن و تشویش سایر افراد خانه می‌ شود بهتر است که آن را آرام‌ تر بخوانید. همانطور که پیشتر گفته شد خواندن این نماز باید در زمان نیمه شب شرعی تا طلوع آفتاب انجام شود.

بنابراین به شما توصیه می‌ کنیم که این نماز را در ثلث سوم این بازه بخوانید. این زمان نزدیک به طلوع آفتاب می‌ باشد و موجب اذیت و آزار کسی نمی‌ شود. این نماز دارای اهمیت بسیار ویژه‌ ای در نزد بزرگان دین می‌ باشد.

در احکام این نماز آمده است که افرادی که می‌ ترسند در این ساعت از شب بیدار باشند و به خواندن نماز بپردازند می‌ توانند از نیمه شب نماز خود را بخوانند. همچنین گفته شده است که این نماز حتماً در حالت ایستاده خوانده شود. اما اگر افراد دچار مشکلاتی هستند که نمی‌ توانند آن را به صورت ایستاده بخوانند می‌ توانند آن را نشسته نیز بخوانند.

در زمانی که مدت زمان کمی تا طلوع آفتاب باقی مانده باشد. فرد می‌ تواند تنها نماز شفق و وتر را بخواند و ۸ رکعت اول آن را نصب کند. اما این شرایط تنها زمانی قابل قبول است که فرد دچار کمبود وقت شده باشد و نتواند تا زمان طلوع آفتاب نماز خود را به صورت کامل بخواند. در زمان‌ هایی که فرد نتواند نماز شب خود را قبل از طلوع آفتاب بخواند می‌ تواند آن را به حد فاصل نماز صبح تا طلوع آفتاب موکول کند. برای نماز شفق قنوت و دعای قنوت خاصی توصیه نشده است. اما افراد می‌ توانند برای کسب ثواب بیشتر در این نماز قنوت را بخوانند.

نماز شب چند رکعت است؟

کلام پایانی

نماز شب جزو مهم‌ ترین نمازهای مستحبی است که توسط بزرگان دین به همه توصیه شده است. در احادیث و روایت‌ های بسیاری آورده شده که این نماز دارای فضایل و برکت‌ های بسیاری می‌ باشد. اغلب کتاب علما و بزرگان دینی نیز در مورد آثار و برکات این نماز توضیحاتی آورده شده است.

مهم ترین آثاری که این نماز بر زندگی انسان‌ ها دارد آمرزش گناهان، خشنودی خداوند، دوستی ملائکه، افزایش رزق و روزی و جبران نقص‌ های نماز می‌ باشد. این نماز دارای رکعت می‌ باشد که در نیمه شب شرعی و طلوع فجر خوانده می‌ شود. نماز شب یک نماز نسبتاً طولانی است اما ثواب‌ ها و برکت‌ های بسیاری دارد و تاثیرات بسیار عمیقی نیز بر زندگی انسان‌ ها می‌ گذارد.

منبع:تالاب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا