سلامت

فواید ADHD

فواید ADHD

آموزش چگونه سازماندهی با ADHD از طریق تلاش هایی مانند ردیابی کار، ایجاد یک روال معمول، و استفاده از ابزارهای مفید امکان پذیر است.

اختلال بیش فعالی نقص توجه (ADHD) یک اختلال عصبی رشدی ناشی از تغییرات در مغز در طول رشد. در حالی که پزشکان معمولاً ADHD را در دوران کودکی تشخیص می‌دهند، علائم می‌توانند تا بزرگسالی نیز ادامه داشته باشند.

بیش‌فعالی، تکانشگری و بی‌توجهی ویژگی‌های شاخص ADHD هستند، اما تحت این شرایط، طیف وسیعی از تجربیات ADHD وجود دارد. برای مثال، بی توجهی می تواند به صورت هر چیزی از حواس پرتی تا فراموشی ظاهر شود.

ناسازمان بودن همچنین می تواند بخشی از زندگی با ADHD باشد. اگر نظم دادن به دنیای اطرافتان برایتان دشوار است، امیدتان را از دست ندهید. شما می توانید یاد بگیرید که چگونه هنگام زندگی با ADHD سازماندهی کنید.

وقتی با ADHD زندگی می کنید، سازمان فقط مربوط به فضاهای اطراف شما همچنین به نحوه مدیریت وظایف در روزتان مربوط می‌شود.

زمان‌بندی روزتان

تعیین زمان‌بندی برای خودتان می‌تواند راهی عالی برای سازماندهی روزتان باشد، ببینید زمانتان به کجا می‌رود و مکان‌ها را به رسمیت بشناسید. برای بهبود.

Dr. رجینا لارک، متخصص سازمان و بهره‌وری از لس‌آنجلس، کالیفرنیا، توصیه می‌کند که این فرآیند را با تهیه فهرستی از کارهایی که هر روز انجام می‌دهید و مدت زمانی که فکر می‌کنید طول می‌کشد، شروع کنید.

“Don’ زمان زیادی را صرف فکر کردن به این موضوع نکنید. «و سپس، وقتی فهرست خود را تهیه کردید، شروع به زمان بندی خود کنید. این احتمال وجود دارد که بفهمید زمان شما به کجا می‌رود و [چه چیزی] مانع از انجام کارهای مهم در روزتان می‌شود.”

لیست‌ها، فهرست‌ها، و فهرست‌های بیشتر

لیست‌ها برنامه‌های زیادی برای سازماندهی ماندن در ADHD دارند.

دکتر. رزی گلمن، متخصص اطفال، روانپزشک، و بنیانگذار Psych for Tykes and Teens، LLC، لوئیزویل، کلرادو، می‌گوید هر فهرستی می‌تواند به سازماندهی افکار پراکنده کمک کند.

«به طور کلی، نوشتن یادداشت می‌شود. او می‌گوید، ایده‌هایی برای حذف آن‌ها از ذهنتان و جایی دائمی‌تر و ملموس‌تر می‌تواند بسیار مفید باشد.

علاوه بر فهرست‌ها، یادآوری‌های بصری دیگر نیز می‌تواند به شما کمک کند تا در مسیر درست نگه دارید. به عنوان مثال، یک یادداشت چسبنده که به صورت استراتژیک روی آینه حمام قرار می گیرد، می تواند توجه شما را به کاری که باید انجام دهید برگرداند.

این یادداشت چسبنده نباید فهرستی باشد. این می تواند یک کلمه یا عبارتی باشد که به شما کمک می کند هدایت شوید.

استفاده از ابزارهای سازمانی

بازار تجاری پر از ابزارهایی است که به افراد کمک می کند تا سازماندهی شوند. دو تا از ساده‌ترین گزینه‌هایی که می‌توانند تفاوت ایجاد کنند، تقویم و زنگ هشدار هستند.

گلمن می‌گوید: «در ADHD، مدیریت زمان، و مفهوم کلی‌تر زمان، می‌تواند مشکل باشد. “نگه داشتن یک تقویم فیزیکی، نیاز به تلاش و تمرکز عمدی برای ایجاد رویداد، و همچنین یادآوری فیزیکی رویداد، می تواند مفید باشد.”

تنظیم یک زنگ هشدار یا اعلان الکترونیکی می تواند با افزودن به تقویم شما کمک کند. نوع دیگری از هشدار برای رویدادها یا قرارهای ملاقات مهم.

انواع برنامه ها که به طور خاص برای مدیریت زندگی روزمره با ADHD توسعه یافته است نیز ممکن است مفید باشد.

ایجاد روتین

رفتارهایی که به طور مکرر در طول زمان انجام می‌شوند می‌توانند عادات — الگوهای رفتاری که طبیعت دوم می شوند.

گلمن توصیه می‌کند یک روال روزانه ایجاد کنید که با یک زمان بیدار شدن مداوم شروع می شود و با یک ساعت خواب ثابت به پایان می رسد. در بقیه روز، انجام کارهایی که به طور منظم انجام می دهید، به شکل گیری عادت کمک می کند.

روتین روزانه می تواند به سازماندهی در ADHD کمک کند، زیرا برخی از فشارها و نگرانی هایی را که ممکن است پیش بیاید را از بین می برد. با محیطی بدون ساختار و غیرقابل پیش بینی.

سازماندهی همیشه لازم نیست تغییرات بزرگ و گسترده یا تنظیمات رفتاری. گاهی اوقات، تغییرات کوچک نیز می تواند کمک کننده باشد.

می توانید این موارد را امتحان کنید:

  • مسئولیت های برون سپاری، مانند تمیز کردن، زمانی که می توانید
  • تفویض کارهای خانه را انجام دهید.
  • تنظیم پرداخت خودکار صورتحساب و صورتحساب الکترونیکی
  • کوچک نگه داشتن فضای ذخیره سازی
  • برنامه ریزی زمان اضافی برای قرار ملاقات ها و جلسات
  • مهم نگه داشتن کاغذها در یک مکان
  • با استفاده از برچسب
  • با خلاص شدن از شر موارد غیر ضروری کارها را ساده نگه می‌دارد
  • تقسیم پروژه‌ها به کارهای کوچک‌تر

همه افراد مبتلا به بیش فعالی و بیش فعالی با چالش هایی در سازمان مواجه نمی شوند.

بی سازمانی فقط یک مشکل است. بخشی بالقوه از معیارهای تشخیصی تحت بی توجهی در ADHD، بر اساس راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، ویرایش 5ام، ویرایش متن (DSM-5-TR).

DSM، یک کتاب راهنمای بالینی که در برای شرایط سلامت روان مورد استفاده قرار می گیرد، بی نظمی را به عنوان مشکل در سازماندهی وظایف و فعالیت ها تعریف می کند. این می‌تواند شامل چالش‌هایی با موارد زیر باشد:

  • مدیریت کارهای متوالی
  • به‌ترتیب نگه‌داشتن وسایل
  • مدیریت زمان کار نامرتب و بی‌نظم
  • رعایت ضرب‌الاجل‌ها

بی‌سازمانی یکی از ۹ علامت بی‌توجهی فهرست‌شده توسط DSM-5-TR است، و تنها شش مورد از این علائم برای تشخیص بی‌توجهی باید وجود داشته باشد. در ADHD.

این بدان معناست که شما می‌توانید با هر نوع — بی توجه، بیش فعال/تکانشی، یا مختلط — و هیچ علامتی از بی‌سازمانی ندارید.

چگونه ADHD بر مهارت‌های سازمانی تأثیر می‌گذارد؟

مهارت‌های سازمانی شما بخشی از عملکرد اجرایی، فرآیندهایی در مغز شما که زمینه ساز انگیزه، قضاوت، تمرکز، حافظه، و موارد دیگر.

به عنوان یک اختلال عصبی رشدی، ADHD بر بخشی از مغز شما تأثیر می گذارد که مسئول عملکرد اجرایی است، کلاس لوب پیشانی. این می تواند بسیاری از کارکردهای پشت سازمان، مانند حافظه، برنامه ریزی، انگیزه و درک زمان را تغییر دهد.

لارک توضیح می دهد: «رابطه ما با زمان در عملکرد اجرایی ما زندگی می کند. همچنین توانایی ما برای برنامه‌ریزی، اولویت‌بندی و تولید چیزهایی که می‌خواهیم امروز یا برنامه‌ریزی برای انجام آن در سال آینده به انجام برسانیم، وجود دارد.” راه درازی برای کمک به شما برای سازماندهی و سازماندهی ماندن.

اگر عزیزی زنده است با ADHD و سازمان را یک چالش می‌داند، می‌توانید با ارائه پشتیبانی مستقیم و همچنین از طریق اقداماتی که به تلاش‌های آنها احترام می‌گذارد و دلسوزی نشان می‌دهد به آنها کمک کنید.

لارک و گلمن توصیه می‌کنند:

  • تمرکز بر مهربانی
  • جلوگیری از قضاوت یا انتقاد از بی سازمانی
  • کار کردن روی وظایف با هم
  • آرامش با یادگیری “به اندازه کافی خوب”
  • در مورد اینکه چگونه مغز ADHD به سازمان نزدیک می شود
  • به آنها کمک می کند تا ابزارهای سازمانی مانند یادآوری ها، تایمرها یا هشدارها را خریداری کنند
  • برنامه ریزی با آنها برای ایجاد برنامه ای برای روزهای خود
  • از آنها بپرسید که آیا پروژه‌های خاصی وجود دارد که می‌خواهند از آنها حمایت شود
  • به طور منظم با آنها ملاقات می‌کنند تا بررسی کنند
  • پیشنهاد بر عهده گرفتن مسئولیت‌هایی برای کاهش بار آنها
  • کمک به آنها تنظیم پرداخت‌ها و خدمات خودکار

یادگیری نحوه سازماندهی در ADHD می تواند چالش برانگیز باشد. ADHD بر مناطقی از مغز تأثیر می گذارد که فرآیندهای مهم برای سازمان را کنترل می کنند، مانند حافظه، مدیریت زمان، اولویت بندی و برنامه ریزی.

اما زندگی با ADHD شما را محکوم به یک زندگی آشفته نمی کند. با تلاش برای ایجاد روال‌ها، استفاده از ابزارهای سازمانی و ساده‌سازی زندگی روزمره، هر کسی می‌تواند مجموعه مهارت‌های سازمانی خود را بهبود بخشد.

.

توجه این مطلب نمی تواند جایگزین نشخه پزشکی شود و رسانه هیچ گونه مسئولیتی در قبال آن ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا