سلامت

آرتریت مرتبط با آنتزیت چیست؟

آرتریت مرتبط با آنتزیت چیست؟

Enthesitis- آرتریت مرتبط شکلی از آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان است که معمولاً برای اولین بار در مردان 6 تا 15 ساله ظاهر می شود. درمان‌هایی برای مدیریت علائم در دسترس هستند و حتی ممکن است به شما در رسیدن به بهبودی کمک کنند.

آرتریت مرتبط با انتزیت (ERA) یکی از چندین نوع آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان (JIA) است. این شرایط خودایمنی دوران کودکی قبل از تولد 16 سالگی کودک شروع می شود و می تواند در طول زمان تکامل یابد، شعله ور شود یا بهبود یابد.

انتزیت التهاب دردناک انتزها، بافت همبند فیبری است که تاندون های شما را می چسباند. و رباط ها به استخوان های شما. بیش از 100 آنتز در بدن شما وجود دارد.

در ERA، سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه به مفاصل و اندوزها حمله می کند و منجر به التهاب می شود. کودکان مبتلا به ERA ممکن است تورم، درد، و سفتی مفاصل و اندام‌های متعدد همراه با علائم دیگر داشته باشند.

اگرچه ERA یک بیماری مزمن است، درمان می‌تواند علائم را مدیریت کرده و حتی باعث شود آنها به بهبودی بروید.

علائم رایج عبارتند از:

    <انتزیت (دردی در محل اتصال تاندون‌ها یا رباط‌ها به استخوان)، اغلب در قسمت پایین کاسه زانو و پاشنه پا
  • آرتریت (درد، تورم، و سفتی) هر مفصل، اغلب لگن، زانو، مچ پا، شانه و مفصل ساکروایلیاک
  • تب
  • یووئیت (قرمزی دردناک چشم، تغییرات بینایی)
  • التهاب روده از علائم خفیف و غیر اختصاصی برای بیماری التهابی روده

ERA و سایر اشکال JIA خود ایمنی التهابی هستند. اختلالات در این شرایط، سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه شروع به حمله به بدن شما می کند.

در ERA، سیستم ایمنی بدن شما به مفاصل و اندام های بدن شما حمله می کند و باعث التهاب، درد و تورم در محل های آسیب دیده می شود.< /p>

پزشکان هنوز مطمئن نیستند که چه چیزی باعث از کار افتادن سیستم ایمنی می شود. آنها مشکوک به ترکیبی از:

  • عوامل خطر ژنتیکی
  • عفونت‌ها
  • میکروتروما به عوامل محیطی
  • سایر محرک‌های محیطی هستند.

ERA معمولاً در اواسط کودکی، در حدود سن ایجاد می‌شود. 6-15 سال. این در مردان بیشتر از زنان است.

در مقایسه با سایر انواع JIA، ERA بیشتر در افراد آسیایی تبار.

پزشک شما در مورد علائم و سابقه پزشکی خانوادگی فرزند شما صحبت می کند، انجام می دهد یک معاینه فیزیکی، و دستور آزمایش خون. تست‌های تصویربرداری مانند اشعه ایکس، سونوگرافی یا MRI نیز ممکن است کمک کند.

کودک شما همچنین ممکن است برای کمک به تشخیص و درمان ERA به متخصصان دیگری مراجعه کند، مانند:

اگر فرزند شما تشخیص ERA را دریافت کند، هر دو پزشک اطفال مراقبت های اولیه و روماتولوژیست متخصص در شرایط ناشی از سیستم ایمنی. بسته به علائم، کودک شما ممکن است به یک چشم پزشک، متخصص گوارش نیز مراجعه کند. ، یا درمانگر فیزیکی یا شغلی.

داروها به درمان علائم ERA و جلوگیری از آسیب به مفاصل کمک می کنند. پزشک شما ممکن است درمان‌های ضد التهابی مانند:

در شرایط خاص، ممکن است تزریق استروئید را در مفصل یا اندوز در نظر بگیرد.

رژیم‌های ورزشی که کشش و انعطاف‌پذیری را تشویق می‌کنند، کفش‌های حمایتی و استفاده از یخ نیز می‌توانند به شما در مدیریت علائم و فعال ماندن کمک کنند.

ERA یک بیماری خود التهابی مزمن است که نیاز به نظارت طولانی مدت دارد. و درمان تحقیق نشان می دهد که کودکان مبتلا به ERA تداوم بیشتری را تجربه می کنند مشکلات درد و عملکرد نسبت به سایر اشکال JIA.

کودکان مبتلا به ERA اغلب علائم در حال تکامل را تا بزرگسالی تجربه می کنند. اما مدیریت علائم و حتی بهبودی کامل امکان‌پذیر است.

تنها چند مطالعه پیامدهای طولانی‌مدت را در کودکان مبتلا به ERA بررسی کرده‌اند. یک مطالعه قدیمی نشان داد که تقریباً 15 سال پس از تشخیص، 44٪ از بیماران ERA در حال بهبودی بودند، هرچند طولانی عوارض مدتی مانند کاهش خمیدگی ستون فقرات شایع بود.

در سال 2016، محققان مطالعه پیگیری بیماران JIA را 30 سال پس از تشخیص منتشر کردند. آنها دریافتند که 59٪ در حال بهبودی بالینی و بدون دارو بودند.

تحقیق hl-trusted-source> همچنین نشان می‌دهد که اگر آرتریت لگن یا زانو را تجربه می‌کنید، ممکن است چشم‌انداز بلندمدت شما با ERA ضعیف‌تر باشد.

خوشبختانه، پیشرفت‌هایی در درمان و نظارت بر کودکان تشخیص داده شده انجام شده است. با ERA در حال انجام هستند.

چه چیزی باعث شعله ور شدن آنتزیت می شود؟

آنتزیت ممکن است در افرادی که بیماری خودایمنی ندارند رخ دهد. یکی از محرک های رایج آسیب ناشی از استفاده بیش از حد ورزشی است.

در کودکان مبتلا به ERA یا سایر اشکال JIA، محرک اولیه ایجاد التهاب خود ایمنی ناشناخته است. هنگامی که تشخیص داده می شود، شعله ور شدن بیماری نیز می تواند بدون علت واضح رخ دهد. محرک های احتمالی عبارتند از:

  • بیماری یا عفونت ویروسی
  • کم خوابی
  • تغییر دارو
  • دوز فراموش شده دارو

آرتریت مرتبط با انتزیت چقدر نادر است؟

JIA یکی از شایع ترین بیماری های خودایمنی دوران کودکی است. کارشناسان 294000 کودکان ایالات متحده در حال حاضر با JIA زندگی می کنند. درباره 15-20٪ از این موارد دارای ERA هستند.

آرتریت مرتبط با انتزیت در چه سنی رخ می دهد؟

ERA یک اختلال دوران کودکی است. اگرچه علائم ممکن است ادامه داشته باشند و تا بزرگسالی تکامل یابند، اما باید از سن 16 سالگی شروع شوند.

ERA در کودکان پسر 6 سال و بالاتر شایع‌تر است. تحقیقات نشان می‌دهد که به‌طور متوسط، علائم معمولاً در حدود 10 تا 15 سال سن.

ERA یک اختلال آرتریت خودالتهابی دوران کودکی است. . بخشی از طیف JIA است.

برخلاف سایر اشکال JIA، ERA تمایل دارد کمی دیرتر ظاهر شود (حدود 10 تا 15 سالگی) و در مردان شایع تر است. ERA همچنین در افراد آسیایی تبار شیوع بیشتری دارد.

ERA باعث درد، تورم و سفتی در مفاصل آسیب‌دیده و بافت‌هایی که تاندون‌ها و رباط‌ها را به استخوان‌ها متصل می‌کند، می‌شود. ERA همچنین می تواند علائم غیر مرتبط با مفصل مانند تب، مشکلات چشمی یا مشکلات گوارشی ایجاد کند.

ERA یک بیماری مزمن است. علائم ممکن است تکامل یافته و تغییر کنند، و عود می تواند تا بزرگسالی رخ دهد. درمان هایی برای کمک به مدیریت علائم و جلوگیری از آسیب مفاصل در دسترس هستند. پیشرفت در درمان ادامه دارد.

توجه این مطلب نمی تواند جایگزین نشخه پزشکی شود و رسانه هیچ گونه مسئولیتی در قبال آن ندارد

آرتروز, سلامتآرتروز آرتروز, سلامتسلامت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا