سلامت

10 ماده غذایی که باعث ایجاد گاز می شوند

10 ماده غذایی که باعث ایجاد گاز می شوند

10 ماده غذایی که باعث ایجاد گاز می شوند

غذاهای خاص از جمله لوبیا، لبنیات و برخی میوه ها و سبزیجات ممکن است باعث ایجاد گاز شود. برخی از محصولات و روش‌های بدون نسخه ممکن است به کاهش آن کمک کنند.

چه بخواهیم آن را بپذیریم یا نه، همه گهگاه گاز دریافت می‌کنند. گاز در اثر بلع هوا و تجزیه غذا در دستگاه گوارش شما ایجاد می شود. عواقب آن معمولاً آروغ زدن، احساس نفخ یا دفع گاز است. به طور متوسط، اکثر مردم حداقل 14 بار در روز گاز دفع می کنند. برخی از افراد نسبت به دیگران گاز بیشتری دارند که ممکن است ناراحت کننده یا شرم آور باشد. با این حال، گاز به خودی خود دلیلی برای هشدار نیست.

فکر کردید ما هیچ غذایی را از دست دادیم؟ آنها را در اینجا به اشتراک بگذارید »

اگر گاز و نفخ زیادی را تجربه می کنید، ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی می تواند کمک کننده باشد. در اینجا انواع غذاهایی که بیشترین گاز را ایجاد می کنند آورده شده است. به خاطر داشته باشید که بدن افراد واکنش متفاوتی نشان می دهد، بنابراین اگر در رژیم غذایی خود تغییراتی ایجاد می کنید، از غذاهایی که بیشتر به آن واکنش نشان می دهید اجتناب کنید.

وقتی به غذاهایی فکر می‌کنید که باعث ایجاد گاز می‌شوند، لوبیا احتمالاً در صدر لیست. لوبیا حاوی مقدار زیادی رافینوز است که یک قند پیچیده است که بدن در هضم آن مشکل دارد. رافینوز از طریق روده کوچک به روده بزرگ می رود و در آنجا باکتری ها آن را تجزیه می کنند و هیدروژن، دی اکسید کربن و گاز متان تولید می کنند که از رکتوم خارج می شود.

برای کاهش گاز بدون قطع حبوبات، یک مطالعه دریافتند که محصول بدون نسخه، Beano، به طور موثری گاز را برای برخی افراد کاهش می دهد. خیساندن لوبیا در طول شب نیز می تواند به کاهش گاز کمک کند.

لاکتوز قندی است که یافت می شود. در شیر و بیشتر محصولات لبنی از جمله پنیر و بستنی. افرادی که به اندازه کافی آنزیم لاکتاز تولید نمی کنند در هضم لاکتوز مشکل دارند که به نام عدم تحمل لاکتوز شناخته می شود. افزایش گاز یکی از علائم عدم تحمل لاکتوز است. اگر مشکوک به عدم تحمل لاکتوز هستید، ممکن است با استفاده از جایگزین‌های غیرلبنی مانند شیر بادام یا محصولات لبنی سویا، یا مصرف قرص لاکتاز قبل از خوردن غذاهای حاوی لاکتوز، علائم خود را کاهش دهید.

غلات کامل مانند گندم و جو دوسر حاوی فیبر، رافینوز و نشاسته هستند. همه اینها توسط باکتری های موجود در روده بزرگ تجزیه می شوند که منجر به تولید گاز می شود. در واقع، برنج تنها دانه ای است که باعث ایجاد گاز نمی شود.

سبزیجات خاصی مانند کلم بروکسل، کلم بروکلی، کلم، مارچوبه و گل کلم شناخته شده برای ایجاد گاز اضافی مانند لوبیا، این سبزیجات همچنین حاوی قند پیچیده، رافینوز هستند. با این حال، اینها غذاهای بسیار سالمی هستند، بنابراین ممکن است بخواهید قبل از حذف آنها از رژیم غذایی خود با پزشک خود صحبت کنید.

نوشابه‌های گازدار و سایر نوشیدنی‌های گازدار می‌توانند به میزان قابل توجهی به میزان هوایی که می بلعید اضافه کنند. وقتی هوا وارد دستگاه گوارش شما می شود، باید به نحوی از آن عبور کند. این باعث آروغ زدن می شود و همچنین ممکن است میزان گاز دفعی شما را افزایش دهد. تعویض نوشابه با آبمیوه، چای یا آب (بدون کربناته) ممکن است به کاهش گاز کمک کند.

میوه هایی مانند سیب، هلو، گلابی و آلو حاوی الکل قند طبیعی هستند. سوربیتول که بدن در هضم آن مشکل دارد. بسیاری از میوه ها همچنین دارای فیبر محلول هستند که نوعی فیبر است که در آب حل می شود. سوربیتول و فیبر محلول نیز باید از روده بزرگ عبور کنند، جایی که باکتری ها آنها را تجزیه می کنند تا هیدروژن، دی اکسید کربن و گاز متان ایجاد کنند.

پیاز حاوی قند طبیعی به نام فروکتوز است. . مانند رافینوز و سوربیتول، فروکتوز نیز به تولید گاز کمک می کند که باکتری های روده آن را تجزیه کنند.

آدامس منبع بعید برای گاز به نظر می رسد، اما جویدن آن می تواند باعث قورت دادن بیشتر شود. هوا بسیاری از آدامس‌های بدون قند نیز با الکل‌های قندی شیرین می‌شوند که هضم آنها سخت‌تر است، مانند سوربیتول، مانیتول و زایلیتول. اگر زیاد آروغ می زنید، ممکن است پزشک توصیه کند برای کاهش گاز، جویدن آدامس را متوقف کنید.

غذاهای فرآوری شده کالاهای بسته بندی شده ای هستند، مانند نان، غذاهای میان وعده، غلات، و سس سالاد اینها حاوی مواد مختلفی از جمله فروکتوز و لاکتوز هستند. این ترکیب می تواند منجر به افزایش گاز شود.

توجه این مطلب نمی تواند جایگزین نشخه پزشکی شود و رسانه هیچ گونه مسئولیتی در قبال آن ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا