تمجید سرمربی اسپانیایی از بازیکنان ایران/تکنیک و لزوم آمادگی ذهنی

تمجید سرمربی اسپانیایی از بازیکنان ایران/تکنیک و لزوم آمادگی ذهنی

به گزارش خبرنگار مهر، رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۴ فوتسال از ۲۴ شهریور به میزبانی کشور ازبکستان و با حضور ۲۴ کشور برگزار خواهد شد.

تیم ملی فوتسال ایران با هدایت وحید شمسایی در گروه F این رقابت‌ها با تیم‌های فرانسه، ونزوئلا و گواتمالا مسابقه خواهد داد و امیدوار است بتواند درخشش جام جهانی ۲۰۱۶ و کسب رتبه سوم جهان را مجدداً تکرار کند.

در میان تیم‌های حاضر در این گروه، ایران در رده چهارم، فرانسه دهم، ونزوئلا بیست و یک و گواتمالا هم در جایگاه چهلم آخرین رده بندی فیفا حضور دارند و به نظر می‌رسد فرانسه که در سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی در رشته فوتسال داشته است جدی ترین رقیب ملی پوشان ایرانی در مرحله گروهی باشد.

فرانسه در سال‌های اخیر با سرمایه گذاری روی لیگ داخلی و بهره گیری از مربیان مطرح اسپانیایی توانسته است برای اولین بار به جام جهانی راه پیدا کند. در لیگ این کشور در دو فصل اخیر تیم «ستاره لاوال» توانسته است عنوان قهرمانی را از آن خود کند و خودش را به عنوان بهترین تیم حال حاضر فوتسال این کشور معرفی نماید.

هدایت تیم فوتسال ستاره لاوال را «مانوئل موآیا فرناندز» برعهده دارد که اصالتاً اهل اسپانیا است و در آکادمی بارسلونا و فدراسیون فوتبال اسپانیا دوره‌های مربیگری خود را گذرانده است.

این مربی ۴۹ ساله اسپانیایی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار مهر، به بررسی شرایط جام جهانی و تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها پرداخت و به طور ویژه از تیم‌های ایران و فرانسه به صحبت کرد.

گفت و گوی اختصاصی مهر با «مانوئل موایا فرناندز» به شرح زیر است:

* آیا می‌توان امیدوار بود که فصل آینده لیگ قهرمانان فوتسال اروپا تیم «ستاره لاوال» بتواند در میان ۴ تیم برتر اروپا قرار بگیرد؟

برای اینکه بگوییم تیم ستاره لاوال می‌تواند امسال به یکی از بهترین تیم‌های اروپایی تبدیل شود زود است اما ما قطعاً برای دستیابی به چنین جایگاهی تلاش می‌کنیم. فصل گذشته موفق شدیم عملکرد بسیار خوبی داشته باشیم اما در اواخر فصل کیفیت کار ما کاهش پیدا کرد. فصل جدید مسابقات را با ترکیبی تقریباً مشابه فصل ۲۰۲۳-۲۴ شروع می‌کنیم، اما یکی از بازیکنان کلیدی ما یعنی «سوهیل موهودین» (که در تیم ملی فرانسه هم جایگاه کلیدی دارد) به تیم «جیمبی کارتاخنا» پیوست و او را در اختیار نخواهیم داشت.

اما از سوی دیگر، بازیکنان جوانی را از تیم «ب» باشگاه و همچنین بازیکنانی را از تیم ملی زیر ۱۹ ساله‌های فرانسه جذب کردیم. ما در حال تلاش برای رقابت در دور نهایی لیگ قهرمانان اروپا هستیم. اما نباید این واقعیت را فراموش کنیم که دو بازیکن کلیدی ما (بلال باکالی و کایکه ایوو) دچار مصدوم طولانی مدت هستند و نمی‌دانیم که می‌توانیم روی آنها حساب کنیم یا خیر.

* ممکن است کمی در مورد وضعیت فوتسال فرانسه توضیح دهید؟ چقدر محبوبیت دارد و لیگ‌های فوتسال چگونه در کشور برگزار می‌شود؟

من چندسالی است که در فوتسال فرانسه حضور دارم (از فصل ۲۰۱۳) و از آن زمان تا کنون فوتسال در این کشور هم به لحاظ سازماندهی مسابقات و هم به لحاظ کیفیت فنی بازی‌ها بسیار متحول شده است. اما فعلاً از نظر زیرساختی و سرمایه گذاری، اگر بخواهیم خودمان را با سایر لیگ‌های مطرح اروپا مانند اسپانیا یا پرتغال مقایسه کنیم، هنوز با آنها فاصله داریم.

فرانسه یک لیگ رقابتی دارد اما چشم انداز بسیار خوبی برای پیشرفت دیده می‌شود به خصوص آنکه فدراسیون فوتبال فرانسه با اجرای برنامه‌های توسعه، متعهد شده است که فوتسال را به جایگاه واقعی خود برساند. فوتسال رشته‌ای است که در محله‌های کارگری شهرهای بزرگ رشد کرده و خود را در شهرهای کوچک و روستاهایی تثبیت کرده است که بسیاری از علاقه‌مندان به این رشته از جمله باشگاه ما هر هفته تمام تلاش خود را می‌کنند.

در حال حاضر بسیاری از بازیکن‌های فوتبال از دوره پایان نوجوانی به رشته فوتسال گرایش پیدا می‌کنند و حتی در مدارس، دانشکده‌ها و دبیرستان‌ها شاهدیم که فوتسال به یک رشته پرتقاضا تبدیل شده است که بازیکنان جوان آن را انجام می‌دهند.

* به عنوان یک مربی اسپانیایی که یک دهه در فرانسه کار کرده است تفاوت فوتسال فرانسه و اسپانیا را در چه چیزی می‌بینید؟

به عقیده من بزرگترین تفاوت میان فوتسال در اسپانیا و فرانسه این است که این رشته در اسپانیا خیلی زودتر وارد زندگی جوانان می‌شود. فوتسال در اسپانیا رشته‌ای است که به صورت فعال در مدارس حضور دارد و رقابت‌های مختلفی برگزار می‌شود. این شرایط توجه بسیاری از علاقه مندان را به خود جلب نمود و ایجاد باشگاه‌های فوتسال را تسهیل کرد و به دنبال آن امکان توسعه مسابقات را برای کودکان فراهم آورد.

پس از مدتی، شروع یادگیری فوتسال در سن ۹ تا ۱۰ سالگی باعث شد که سطح فوتسال اسپانیا به سرعت در همه حوزه‌ها، به ویژه در بخش مربیگری، پیشرفت کند. دوره‌های مربیگری در اسپانیا، دوره‌های آموزشی بسیار جامع و سخت است که به بسیاری از مربیان اسپانیایی این امکان را داده است تا به کشورهای دیگر بروند و کار بسیار خوبی در باشگاه‌های سراسر جهان انجام دهند.

* چه مسأله‌ای باعث شد که تیم ملی فوتسال فرانسه بتواند در سال‌های اخیر به چنین پیشرفت‌هایی دست پیدا کند؟ در طی ۳ سالی که «رافائل رینو» هدایت این تیم ملی را برعهده دارد این تیم در اکثر بازی‌های خود پیروز شده است و برای نخستین بار راهی جام جهانی شد.

چند سالی است نسل‌های مختلفی که به تیم ملی فوتسال فرانسه می رسند به دنبال دستیابی به یک موفقیت بین المللی مانند رسیدن به جمع بهترین‌های یورو و یا جام جهانی باشد.

نباید این نکته را فراموش کرد که اکثر بازیکنانی که در حال حاضر در تیم فرانسه حضور دارند به بازیکنان اصلی در باشگاه‌هایشان تبدیل شده اند و این شرایط مهمی برای موفقیت در رشته ما است. این تحول همچنین ناشی از ورود بازیکنان و مربیان خارجی زیادی است که از نظر فنی و تاکتیکی کمک زیادی کرده اند. اگر این شرایط وجود نداشت فوتسال فرانسه پیشرفت بسیار کندتری را تجربه می‌کرد.

در چنین شرایطی بود که باشگاه‌ها به کار خود ادامه دادند و فدراسیون فوتبال فرانسه هم متوجه شد که این رشته به سرمایه گذاری و توجه بیشتری نیاز دارد.

از سوی دیگر، تلاش‌های کادر فنی تیم ملی فوتسال فرانسه با هدایت «رافائل رینو» و ابزارهای مناسبی که در اختیار این تیم قرار گرفت منجر شد این تیم در سطح بین المللی به یک تیم قابل احترام تبدیل شود.

* جام جهانی ۲۰۲۴ ازبکستان حدود ۳ هفته دیگر آغاز می‌شود و فرانسه اولین حضور خود را تجربه خواهد کرد. نظر شما در خصوص جام جهانی پیش رو چیست؟

مطمئناً یک جام جهانی هیجان انگیز را شاهد خواهیم بود. دلایل و عناصر زیادی وجود دارد که این جام جهانی را به یک جام جهانی فراتر از انتظار تبدیل کند. پرتغال تیمی است که تلاش می‌کند دومین جام قهرمانی خود را از آن خود کند و یکی از مدعیان خواهد بود اما به هیچ عنوان تنها مدعی نیست.

به نظر من برزیل تیمی است که بیشترین توازن را دارد و از بازیکنان فوق العاده ای بهره می‌برد. اما می‌دانیم که فوتسال یک ورزش تیمی است و تیم‌هایی که ایده‌ای روشن از بازی دارند می‌توانند تفاوت‌ها را ایجاد کنند.

علاوه بر این، آرژانتین، مراکش، اسپانیا، قزاقستان، ایران و شاید فرانسه تیم‌هایی هستند که از نظر من شانس کسب عنوان قهرمانی را دارند. هرکدام از این تیم‌ها ویژگی‌ها و نقاط قوت خاص خود را دارند.

آرژانتین تیمی است که مدیریت خوبی روی تمام لحظات بازی دارد. مراکشی‌ها با قدرت ذهنی و جسمانی که دارند می‌توانند تیم رو به رو را از پیش رو بردارند. اسپانیایی‌ها امیدوارند پس از چند سال دوری از جام به یک مقام قهرمانی برسند. قزاقستان از بلوغ و تجربه بالایی در این مسابقات برخوردار است. ایران می‌تواند موفقیت خود را در جام ملت‌های آسیا تکرار کند و فرانسه هم این ظرفیت را دارد که شگفتی ساز جام جهانی باشد.

* نظر شما در خصوص تیم‌های حاضر در گروه F جایی که ایران، فرانسه، ونزوئلا و گواتمالا حضور دارند چیست؟

معتقدم این گروه، گروهی بسیار متوازن است که برنده همه مسابقات را جزئیات ریز هر بازی تعیین می‌کند. سبک بازی هرکدام از تیم‌ها نیازمند این است که تیم‌ها در تمام لحظات بازی محتاط باشند.

در این گروه شاهد تقابل مهارت‌های فنی و تاکتیکی ایران و فرانسه در مقایسه با توان بدنی و روحی تیم‌های آمریکای جنوبی خواهیم بود. از نظر منطقی بازی اول مسابقات بسیار مهم است و همین ۳ امتیاز اول می‌تواند سرنوشت تیم‌ها را رقم بزند، اما من بازی‌های نزدیکی بین ۴ رقیب را پیش بینی می‌کنم.

* چه شناختی از تیم ملی فوتسال ایران دارید؟ وحید شمسایی دومین گلزن برتر جهان است و ۴ بازیکن ایرانی یعنی مسلم اولادقباد، حسین طیبی، سالار آقاپور و سعید احمدعباسی فصل گذشته در لالیگا اسپانیا حضور داشتند. ارزیابی شما از تیم ملی ایران چیست؟

ایران تیمی است که همیشه در مسابقات بین المللی مورد علاقه من است. من پیشرفت‌های این تیم را در خلال جام‌های جهانی مختلف دیده ام و از آنجا که دوستانی در کادر فنی تیم ملی عربستان دارم توانستم بازی‌های جام ملت‌های آسیا را که ایران قهرمان شد دنبال کنم.

اما به یادماندنی ترین لحظه برای من زمانی بود که ایران در جام جهانی ۲۰۱۶ توانست برزیل را حذف کند.

در بین بازیکنان ایرانی حسین طیبی بازیکنی بزرگ است که در هر مسابقه بلوغ و مهارت‌هایش را به نمایش می‌گذارد. موفقیت‌های تیم فوتسال پالما در اسپانیا و اروپا ماحصل تلاش‌های او و همچنین مسلم اولادقباد است. به نظر من مسلم بازیکنی است که می‌تواند هر خط دفاعی را به هم بریزد. سعید احمدعباسی را هم می‌شناسم چون بازی‌های لالیگا را به طور جدی دنبال می‌کنم. اما سالار آقاپور بازیکن جوانی است و شناخت زیادی از او ندارم و نمی‌داند چه مهارت‌های خاصی دارد اما چیزی که برای من محرز است این است که ایران تیمی قدرتمند دارد و قرار است نقش پررنگی در جام جهانی ایفا کند.

* یکی از چالش‌هایی که تیم وحید شمسایی با آن مواجه شد این است که بازی‌های دوستانه این تیم به دلایل غیرورزشی لغو شد و تیم ایران نتوانست تدارک خوبی برای جام جهانی ببیند. اما شاهد بودیم که تیم‌های فرانسه، ونزوئلا و گواتمالا بازی‌های تدارکاتی خوبی برگزار کردند. به نظر شما این مساله چه تأثیری روی نتایج و عملکرد تیم‌ها در این گروه خواهد گذاشت؟

آماده سازی برای این مسابقات هرچند مهم است اما تعیین کننده نیست. به نظر من مهمترین چیز آمادگی روحی و عزم کادر فنی و تیم است. اگر تیم با هم متحد باشد می‌توانند همه به هم به عملکرد گروه کمک کنند. گاهی اوقات شاهدیم که تیم‌ها مسابقات دوستانه برگزار می‌کنند اما این هیچ دستاوردی برای آن‌ها ندارد.

تیم ملی فرانسه در تورنمنتی که در آمریکای جنوبی شرکت کرد در چند بازی دوستانه به میدان رفت اما نتیجه نهایی (با دو تساوی) چندان مثبت نبود اما این امتیاز را داشت که با سطح تیم‌های حاضر در جام جهانی آشنا شدند.

اسپانیا نیز چند بازی با امتیاز صفر (شکست مقابل آلمان و مراکش) داشت. وضعیت روانی نقش مهمی در عملکرد تیم‌ها دارد اما برای رسیدن به نقطه آمادگی تنها یک راه وجود ندارد.

* شباهت‌ها و تفاوت‌های فوتسال فرانسه و ایران را در چه مواردی می‌دانید؟

براساس آنچه که در سال‌های اخیر دیده ام فوتسال فرانسه بیشتر فیزیکی است. اما مسائل تاکتیکی و تکنیکی هم پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است و امروزه در لیگ فرانسه سرعت به یک فاکتور تأثیرگذار برای بازیکنان تبدیل شده است.

در بین تیم‌های حاضر در لیگ فرانسه انتقال توپ و انتقال بازی به خوبی انجام می‌گیرد. فازهای حمله / ‏دفاع‬ و دفاع / ‏حمله‬ به شکل‌های مختلفی انجام می‌شود و در سال‌های اخیر بازیکنان خارجی زیادی به لیگ فرانسه آمدند و به این دلیل که نتوانستند خود را با اینجا سازگار کنند از این لیگ خارج شدند.

من از لیگ ایران اطلاعی ندارم اما از عملکرد تیم ملی ایران می‌توان فهمید که فوتسال در این کشور ورزشی انعکاسی است. سلاح شما در مقابله با ما این است که فوتسال ایران بر تمام نقاط بازی تسلط دارد که به تیم شما امکان می‌دهد بر تمام لحظات بازی مسلط باشید. تکنیک فردی بالا، مشخصه تمام بازیکنانی است که به تیم ملی ایران دعوت می‌شوند.

* فدراسیون فوتبال فرانسه تلاش‌هایی برای حضور فوتسال در المپیک انجام داده است. نظر شما در خصوص اضافه شدن فوتسال به المپیک چیست؟

نظر من در این خصوص کاملاً روشن و مشخص است. فوتسال باید در المپیک حضور داشته باشد. این برای من آزاردهنده است که رشته‌هایی را در المپیک می بی نم که نه محبوبیت زیادی دارند و نه افراد زیادی را به خود مشغول کرده است در حالی که فوتسال جایی در المپیک ندارد. معتقدم همه فدراسیون‌های فوتبال در جهان باید برای حضور فوتسال در المپیک تلاش کنند.

منبع:مهر

خروج از نسخه موبایل