اولتیماتوم داروسازان به فروش آزاد و وضعیت بحرانی داروخانه ها

اولتیماتوم داروسازان به فروش آزاد و وضعیت بحرانی داروخانه ها

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، کارخانه‌های داروسازی مانند سایر صنایع درگیر قطعی برق هستند و آنها نیز دو روز در هفته برق ندارند، اما علاوه بر قطعی برق کمبود نقدینگی و مشکلات پخش دارو سبب شده تا حال روز این صنعت خوب نباشد.محمود نجفی عرب رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد:صنایع داروسازی علاوه بر قطعی برق در حوزه پخش و قیمتگذاری نیز دچار مشکل است.

 

اولتیماتوم داروسازان به شرکت‌های بیمه

حالا شهرام کلانتری رئیس انجمن داروسازان نیز از عدم پرداخت دیون شرکت‌های بیمه به داروخانه‌ها طی یک نامه سرگشاده به رئیس جمهور شکایت کرد.

در این نامه آمده است: چنانچه حداقل سه ماه از مطالبات معوق داروخانه‌ها واریز نشود، داروخانه‌ها در پذیرش نسخ بیمه‌ای تجدیدنظر خواهند کرد.
در این نامه، ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ به عنوان مهلت پرداخت حداقل سه ماه از مطالبات داروخانه‌ها اعلام شده است. رئیس انجمن داروسازان ایران، در این نامه از رئیس جمهوری درخواست کرده است که دستور دهد مشکلات داروخانه‌ها به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد. رونوشت این نامه به معاون اول رئیس جمهوری و معاون اجرایی رئیس جمهوری ارسال شده است.

داروخانه داران این روز‌ها از سوی شرکت‌های پخش تحت فشار هستند در حالیکه حداکثر مهلت پرداخت به این شرکت‌ها یک ماهه است و بسیاری از دارو‌ها باید به صورت نقدی خریداری شوند این درحالیست که شرکت‌های پخش سبد فروشی می‌کنند و در سایه نبود نظارت سازمان غذا و دارو و دیگر نهاد‌ها داروخانه داران را وادار می‌کنند که کنار دارو مکمل و دیگر اقلامی که فروش نرفته را خریداری کنند.

 

فروش سبدی شرکت‌های پخش

محدثه احمدی که بیش از 10 سال است در داروخانه مرکز شهر فعالیت می‌کند در گفتگو با خبرگزاری برنا با بیان اینکه خرید از شرکت‌های پخش به صورت نقدی است اظهار کرد:امروز اکثر دارو‌ها را باید به صورت نقدی از شرکت‌های پخش خریداری کنیم آن هم به صورت سبدی؛ یعنی اگر فلان دارو پر فروش یا خاص را بخواهیم باید درکنار ان یک سبد مولتی ویتامین و مکمل هم برداریم در صورتیکه وزارت بهداشت فروش سبدی محصولات توسط شرکت‌های پخش را ممنوع کرده است.

 اما موضوع این است که زور وزارت بهداشت به ان‌ها نمی‌رسد از سوی دیگر ما مجبوریم که از آنها نقد بخریم اکه بخشی از آن کالا را که همان مکمل‌ها هستند نیاز نداریم و هر زمان که بفروشیم در بهترین حالت ۶ بعد پول انرا دریافت می‌کنیم.

 

عدم نظارت و جولان شرکت‌های پخش

وی در خصوص نظارت گفت: امروز نظارت فقط روی داروخانه‌ها است و هیچ نظارتی در پخش نیست امروز شرکت پخش میگوید اگر ۱۰ جعبه انسولین میخواهی باید ۲۰۰ میلیون مکمل از من بخری؛ ما که نمی‌توانیم به مردم زوری مکمل بفروشیم، چون نظارتی بر روی شرکت‌های پخش وجود ندارد هر کاری می‌خواهند می‌کنند برای همین است که در برخی مناطق داروی انسولین یا داروی خاص کم است، چون داروخانه توانایی خرید سبدی نداشته است.

احمدی ادامه داد: نکته بعدی پرداخت تعهدات است اگر قانون مکلف کرده که بیمه یک ماهه پول دارو را پرداخت کند وقتی این قانون وجود دارد پخش هم می‌گوید نقدی می‌فروشم. از سوی دیگر سود دارو‌ها اکثرا ۷ درصد است در حالیکه مالیات این عدد را قبول ندارد و ۱۵ درصد حساب می‌کند.

وی در خصوص قیمت دارو گفت: دارو در ایران ارزان است در واقع افزایش قیمتی که در ماه‌های اخیر ایجاد شده به ضرر داروخانه‌ها بوده است.
حسنی تصریح کرد: بحث دارویار و صعب العلاج به یکباره باعث افرایش قیمت شد تا پیش از این دارو به اسم ارز ۴۲۰۰ وارد میشد، اما عملا این ارز وجود نداشت، اما به اسم ان وارد و قاچاق می‌شد.

 

قاچاق دارو و پرداخت ۶ ماهه

وی افزود: وزارت بهداشت برای جلوگیری از قاچاق سامانه دارویار را راه اندازی کرد و مقرر شد ظرف یک ماه طلب داروخانه‌ها پرداخت شود، اما امروز در بهترین حالت ۴ ماه پرداخت می‌شود و حتی تا ۶ ماه هم طول می‌کشد. در حال حاضر وضعیت مالی داروخانه بدین صورت است که مریض با قیمت دولتی دارو می‌خرد ولی داروخانه با قیمت ازاد از شرکت پخش دارو خریداری می‌کند تا ۶ ماه بعد که مابه التفاوت پرداخت شود.

این فعال حوزه دارو در خصوص حضور شرکت‌های خارجی در این صنعت و برجام گفت: مدت زمان اجرا برجام کوتاه بود، اما مشخص بود وضعیت در حال تغییر است.

 

برجام و اشتیاق داروسازان خارجی برای حضور در ایران

وی ادامه داد: اجرایی شدن برجام علاوه بر تزریق امید به فعالین این حوزه نشانه‌هایی از تحرک و سرمایه گذاری دراین صنعت دیده شد شرکت‌های معروف داروسازی که معمولا برای سرمایه گذاری و حضور در یک کشور بسیار محتاط هستند به دنبال پیدا کردن شریک و ارزیابی مکان برای سرمایه گذاری بودند.

احمدی افزود:به طور مثال شرکت نوو نورودیسک دانمارک که یکی از شرکت‌های معروف در حوزه تولید انسولین است به دنبال بستن قرارداد با شرکت‌های ایرانی بودند تا واحد‌های تولیدی دارو‌ها را تحت لیسانس آنها تولید کنند.

وی تصریح کرد: متاسفانه با خروج امریکا از برجام این روند نا تمام ماند اگر یکی از این کار‌ها انجام میشد به طور مثال اگر قرارداد نوو نوردیسک به امضا می‌رسید ما امروز مشکل تامین انسولین نداشتیم.

 

محصولات ارایشی. بهداشتی پرطرفدار ایرانی

هانی دلبری که در بخش محصولات ارایشی و بهداشتی فعال است در گفتگو با خبرگزاری برنا در خصوص ممنوعیت واردات محصولات ازایشی بهداشتی گفت: واردات اگر ازاد باشد رقابت سالم ایجاد می‌کند و آن وقت شرکت‌های ایرانی انگیزه دارند که با رقبای خارجی رقابت کنند. بازار بسته و انحصاری هیچ وقت باعث حمایت از تولید داخل نشده است.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر شرکت‌های ارایشی، بهداشتی جدیدی وارد بازار شدند که محصولاتی با کیفیت معادل خارجی تولید کردند به طوریکه اگر فردا واردات ازاد شود این شرکت‌ها مشتری خود را دارند.

دلبری تصریح کرد: تجربه ثابت کرده اگر روند ممنوعیت واردات طولانی شود و خیال تولیدکننده از بابت بازار و مشتری راحت شود دیگر به کیفیت توجه نمی‌کند، اما اگر استرس رقیب ایجاد شود شاهد مسابقه کیفیت خواهیم بود نه کاهش کیفیت.

خطر بازار انحصاری و کاهش کیفیت کالای ایرانی

دلبری با تشریح وضعیت بازار ارایشی بهداشتی کشور گفت: الان ما همچین وضعی را در محصولات ارایشی، بهداشتی داریم و عملا بازار در اختیار چند تولید کننده ایرانی است البته اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم کیفیت محصول ان‌ها نزدیک به محصول خارجی است، اما موضوع این است که برخی از این شرکت‌ها کیفیت را به مرور کاهش می‌دهند مثلا تیوپ محصولی که در ابتدا تولید شده بسیار بالاتر از محصولی است که سال دوم تولید شد.

این فعال حوزه ارایشی بهداشتی در پایان اظهارات خود تصریح کرد: بازار ایران یک بازار بسیار جذاب برای برند‌های خارجی است و در صورت ایجاد شرایط مناسب این شرکت‌ها در ایران سرمایه گذاری خواهند کرد یا با شرکت‌های تولید کننده ایرانی شریک خواهند شد همانطور که در زمان اجرا شدن برجام شاهد برخی مذاکرات بین شرکت‌های اروپایی و ترکیه‌ای با تولید کنندگان ایرانی بودیم.

داروخانه‌ها به تعداد سوپرمارکت‌ها

نیایش استاد کاظمی یکی دیگر از فعالین داروخانه با شاره به تاخیر در پرداخت شرکت‌های بیمه گفت: این تاخیر سبب شده که بسیاری از داروخانه‌ها به مرز ورشگستگی برسند این در حالیست که با جواز‌های بی رویه که دارد صادر می‌شد در هر محل به ازای هر ۱۰۰ متر یک داروخانه تاسیس شده است همین امر سبب شده که سرمایه گذار از حوزه‌های مختلف وارد این صنف شود.

وی ادامه داد: این شرایط باعث می‌شود که تخلفات بیشتر شود مثلا به بیمار می‌گویند دارو به قیمت ازاد دارند. او را مجبور می‌کنند قیمت دارو را ازاد پرداخت کند یا داروی قاچاق می‌فروشند در واقع وزارت بهداشت و بیمه‌ها داروخانه داران را به سمت تخلف سوق می‌دهند.

وی با اشاره به اظهارات مدیران دولتی گفت: آنها فقط می‌گویند دارو گران نشده، اما به تامین کننده و فروشنده فشار وارد می‌کنند و باعث ورشکست شدن و نابود شدن زندگی یک سری افراد می‌شوند اگر بودجه نیست اعلام کنند و دارو را ازاد بفروشند.

وی ادامه داد: دوسال قبل وزارت بهداشت شرط فاصله برای تاسیس داروخانه را برداشت و به هرفرد درخواست کننده مجوز تاسیس داروخانه داد، اما به این موضوع فکر نکرد که ایا اصلا جامعه کشش این همه داروخانه را دارد، با این کار همه به سمت تاسیس داروخانه در شهر‌های بزرگ رفتند و عملا دیگر کسی تمایل نداشت در شهر‌های کوچک و مناطق محروم داروخانه تاسیس کند امروز شزایطی به وجود امده که تابلو داروخانه‌ها هر ۶ ماه تغییر می‌کند و موسس جدید می‌آید، چون فرد قبلی ورشکست شده است.

در نهایت با توجه به اولتیماتوم رئیس انجمن داروسازان و وضعیت آشفته پخش دارو شهریور ماه زمان ایجاد یک تحول اساسی در این حوزه است.

گزارش: بسیم لاله

پایان پیام/

منبع: برنا

خروج از نسخه موبایل