اقتصاد

مشکلات صنعت لوازم خانگی و نمایشگاهی در سطح محلات

مشکلات صنعت لوازم خانگی و نمایشگاهی در سطح محلات

محمد رضا شهیدی دبیر انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا در خصوص عدم استقبال شرکت‌ها از نمایشگاه لوازم خانگی گفت: هدف هر بنگاهی برای حضور در نمایشگاه توسعه کسب و کار، ارتباط با بنگاه‌های خارجی و از همه مهمتر صادرات محصولات خود است در حالیکه این نمایشگاه فاقد چنین مولفه‌هایی بود.

وی ادامه داد: شرکت و یا پیمانکاری که نمایشگاه را برگزار می‌کند نقش تعیین کننده‌ای در کیفیت برگزاری دارد یکی از دلایلی که بزرگان این صنعت که ۸۰ درصد لوازم خانگی کشور را تامین می‌کنند از حضور در این رویداد خودداری کردند شائبه وابسته بودن شرکت برگزار کننده به انجمن صنایع لوازم خانگی بود در حالیکه مطابق قانون تشکل‌ها انجمن‌ها حق هیچ فعالیت تجاری و انتفاعی ندارند.

دبیر انجمن لوازم صوتی و تصویری با اشاره به تاریخ ثبت این شرکت گفت: نمایشگاه لوازم خانگی یک رویداد تخصصی و سنگین است اینکه یک شرکت که کمتر از یکسال از تاسیس آن می‌گذرد و سرمایه ثبتی آن ۱۰ میلیون تومان درج شده و محل آن یک اتاق ۱۲ متری است و دیگر حاشیه‌ها سبب شد که شرکت‌های بزرگ نسبت به توانایی برگزاری این نمایشگاه تردید کنند و از حضور در آن خودداری کنند.

شهیدی با اشاره به نقش سازمان توسعه تجارت در برگزاری نمایشگاه‌ها و صادرات گفت: بند اول اساس نامه سازمان توسعه تجارت بر توسعه صادرات تاکید دارد در حالیکه امروز چنین چیزی را شاهد نیستیم حتی در کشور‌هایی که اقتصاد ازاد دارند وظیفه دولت ریل گذاری برای صادرات است، اما این سازمان نتوانست در صادرات لوازم خانگی اقدام مثبتی انجام دهد به طوریکه در نمایشگاه امسال ما هیچ هیئت تجاری خارجی برای خریداری لوازم خانگی تولید کشور نداشتیم و چند گروهی که آمده بودند به دنبال فروش تولیدات خود به شرکت‌های ایرانی بودند.

وی افزود: با نگاه بدبینانه کیفیت تولیدات لوازم خانگی ما با برند‌های درجه ۲ دنیا برابر است و در حالیکه امروز بازار داخلی اشباع شده هیچ اقدامی از سوی سازمان توسعه تجارت برای کمک به تولیدکنندگان برای صادرات صورت نگرفته است. این در حالیست که صنایع غذایی، پتروشیمی، پلاستیک و فولاد توانستند بازار‌های صادراتی خوبی پیدا کنند.

وی در پایان تصریح کرد: در مجموع این عوامل سبب شد که امسال شاهد کم رمق‌ترین نمایشگاه لوازم خانگی باشیم و یک رویداد بین المللی در سطح محلی برگزار شود و در نهایت با عدم حضور بزرگان این صنعت بیش از ۱۰ هزار متر از فضای نمایشگاه خالی بماند.

منبع: برنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا