فناوری

«دستگیری‌های دیجیتالی»: حالا من را می‌بینی، حالا نمی‌بینی حق بیمه

«دستگیری‌های دیجیتالی»: حالا من را می‌بینی، حالا نمی‌بینی
حق بیمه

در سه ماه گذشته، روچی گارگ، 44 ساله، مادر دو فرزند در غازی آباد، اوتار پرادش، خانه نشین شده است. ، تراکنش های آفلاین را به دیجیتال ترجیح داده است. در ماه اوت، یک تماس صوتی 13 دقیقه‌ای واتس‌اپ، نحوه استفاده او از اینترنت و رسانه‌های اجتماعی را تغییر داد. گارگ مانند بسیاری از افراد دیگر در حلقه خود تا هشت ساعت را با تلفن خود در برنامه های مختلف رسانه های اجتماعی، به ویژه واتس اپ، صرف می کرد.

یک روز صبح، پس از رفتن پسر دومش. به مدرسه و همسرش به دفتر، گرگ از شماره‌ای با واتس‌اپ تماس گرفت که عکس یک افسر پلیس با لباس رسمی را نشان می‌داد. او می‌گوید: «نمی‌توانستم بفهمم چرا یک افسر پلیس با من تماس می‌گیرد.

«مرد سریع صحبت کرد و گفت که پسر بزرگم که در کالجی در ولور [در تامیل] در رشته مهندسی تحصیل می‌کند. نادو]، در یک کلاهبرداری بزرگ دستگیر شده بود. او به من گفت که اگر بخواهم آبرویش را حفظ کنم، باید 80000 روپیه بپردازم. او گفت که این پول برای جلوگیری از پخش گسترده عکس پسرش بود.

«او به من اجازه نداد تلفن را قطع کنم. او اصرار داشت که اگر می‌خواهم با شوهرم مشورت کنم، از شماره دیگری با او تماس بگیرم.» او وحشت کرد و پول را به شماره واسط پرداخت یکپارچه که کلاهبردار به او داده بود فرستاد. او به یاد می آورد: «من می توانستم فریادهای پسرم را در پس زمینه بشنوم. “شاید آنها از هوش مصنوعی برای تولید صدای او استفاده کردند.” وقتی تماس‌گیرنده درخواست پول بیشتری کرد، چیزی عجیب به نظر می‌رسید و او از شماره دیگری با پسرش تماس گرفت. او گفت که سر کلاس است. من فهمیدم که کلاهبرداری شده و تلفن را قطع کرده اند. از اینکه کلاهبردار او را به تصویر کشیده بود، شوکه شده بود و می دانست پسرش کجا و چه چیزی درس می خواند. ترس از کلاهبرداری مجدد وجود دارد. او می‌گوید: «من به‌طور شفاهی به سرپرست ارشد پلیس در ولور اطلاع دادم چون نگران پسرم بودم، اما آنها این پرونده را پیگیری نکردند زیرا شماره [کلاهبردار] از پاکستان بود.

گرگ یکی از این افراد است. هزاران هندی که هدف کلاهبرداری قرار گرفته اند که در عامیانه به “دستگیری دیجیتالی” معروف است. بر اساس گزارش مرکز هماهنگی جرایم سایبری هند (I4C) که زیر نظر وزارت کشور فعالیت می کند، از اول ژانویه تا 15 نوامبر سال جاری، 92,323 «دستگیری دیجیتالی» در سراسر کشور گزارش شده است که مجموعاً 2140.99 کرور فریب خورده اند. امور (MHA) و ارگان اصلی برای نظارت، تجزیه و تحلیل و بررسی روند جرایم سایبری است. افراد زیادی مانند گارگ هستند که شکایت پلیس را ثبت نکرده اند.

در 27 اکتبر، نخست وزیر نارندرا مودی به مردم نسبت به جرایم سایبری جدید هشدار داد. او آنچه را که گارگ و امثال او از سر گذرانده اند توضیح داد. مجرمان اطلاعات شخصی را جمع آوری می کنند و با قربانیان احتمالی تماس تلفنی یا ویدیویی برقرار می کنند. آنها به عنوان مقامات آژانس های مجری قانون مختلف و در برخی مواقع از بانک مرکزی هند (RBI) ظاهر می شوند و با ایجاد فضای ترس اخاذی می کنند.

«دستگیری های دیجیتالی» تنها یکی از بسیاری از موارد است. جرایم سایبری سازمان یافته در مقیاس بزرگ در هند. طبق گزارش I4C، هندی‌ها احتمالاً بیش از 1.2 میلیون روپیه، تقریبا 0.7 درصد از تولید ناخالص داخلی، در سال آینده به دلیل کلاهبرداری‌های سایبری ضرر خواهند کرد.

از سال 2024، تا 11 نوامبر، کلاهبرداری مالی در کشور گزارش شده از طریق پورتال جرایم سایبری MHA، cybercrime.gov.in، در 19888.42 کرور روپیه. خط کمک 1930 برای گزارش چنین کلاهبرداری 14.41 هزار تماس را ثبت کرد. در سال 2023، بیش از 15.56 میلیون تماس دریافت شد و کل کلاهبرداری مالی جرایم سایبری هند 921.59 کرور گزارش شد. طبق گزارش I4C، جرایم سایبری از سال 2021 تا 2022 113 درصد و از سال 2022 تا 2023 60 درصد افزایش داشته است.

گروگان دیجیتالی

سونیتا مهتا (نام تغییر کرد) در صورت درخواست)، یک کارمند 57 ساله دولت مرکزی، در 24 مه امسال در زمان لوک در محل کار خود در حال سفر بود. انتخابات صبا در بازگشت به خانه در دهلی، شوهرش تنها بود.

«به محض اینکه من رفتم، شوهرم، راجش (نام برای محافظت از هویت تغییر کرد)، یک تماس خودکار دریافت کرد مبنی بر اینکه بسته‌اش در اداره گمرک گیر کرده است. . مهتا به یاد می آورد، اما ما انتظار هیچ بسته ای را نداشتیم. سپس تماس به فردی ارسال شد که ادعا کرد موارد ممنوعه در بسته پیدا شده است و تماس در حال انتقال به شعبه جرم است.

تماس گیرنده به راجش دستور داد تا اسکایپ را دانلود کند. هنگامی که او این کار را کرد، فردی با لباس پلیس روی صفحه ظاهر شد و به او اطلاع داد که اسناد مربوط به هویت او برای پولشویی مورد سوء استفاده قرار می گیرد. تماس گیرنده عکسی از یکی از وزیران در زندان به او نشان داد و ادعا کرد که چهار حساب بانکی به نام راجش توسط شخصی که در جرایم مالی دست داشته استفاده شده است.

«یک نفر دیگر با لباس پلیس روی صفحه ظاهر شد و به راجش نشان داد نامه ای حاوی آرم های شعبه جنایی، اداره مرکزی تحقیقات (CBI) و سایر آژانس های تحقیقاتی. آنها به او گفتند که قوانین RBI تصریح می کند که او باید 96٪ پول خود را برای تأیید به یک حساب بانکی دولتی منتقل کند. آنها گفتند که پس از تأیید، پول برگردانده خواهد شد،» مهتا می‌گوید.

این تماس بیش از 24 ساعت ادامه داشت، زیرا کلاهبرداران گفتند که باید 7×24 راجش را نظارت کنند. آنها حتی از او خواستند قبل از ورود به حمام به آنها نشان دهد تا ببینند آیا فرد دیگری در اطراف است یا خیر. “لحظه ای که او مکث کرد، یک نفر دیگر روی ویدیو ظاهر می شود و شروع به صحبت می کند. او را به وحشت انداختند. آنها ادعا کردند که خانه ما را با هواپیماهای بدون سرنشین تماشا می کنند و به او هشدار دادند که اگر ویدیو را خاموش کند، پلیس او را دستگیر می کند.

صبح روز بعد، راجش به بانکی در نزدیکی خانه اش در سال 2018 رفت. ساکت دهلی جنوبی با ویدیوی اسکایپ هنوز روشن است. او 5.68 میلیون روپیه به یک حساب بانکی به اصطلاح نظارتی دولت واریز کرد. وقتی از کلاهبردار در مورد اینکه حساب بانکی پس انداز است سوال کرد، کلاهبردار به او اطمینان داد که این کار عمدی انجام شده است تا پولشویان هشدار ندهند.

در یک نقطه، راجش گفت که با وکیلش صحبت خواهد کرد. . تماس گیرنده عصبانی شد و به او هشدار داد که تمام پولش ضبط خواهد شد و او را به زندان خواهند فرستاد. “آنها به او اطمینان دادند که پول ظرف 20 دقیقه برگردانده خواهد شد. با این حال، پس از 2-3 ساعت، وقتی پول برنگشت، بلافاصله با خط کمک جرایم سایبری تماس گرفتیم.

او می‌افزاید که پلیس فقط در 30 مه این حساب را تحت نظارت قرار داده است. «تا آن زمان، پول از طریق چندین حساب بانکی منتقل شده بود.»

مهتا می‌گوید وقتی پرونده را به دادگاه بردند، «بانک استدلال کرد که پول باقی‌مانده در حساب متعلق به قربانیان دیگر است و وجوه ما قبلاً به حساب های بانکی دیگر منتقل شده بود. در دادگاه، مشخص شد که در همان روز به حداقل 30 نفر آن شماره حساب داده شده بود تا وجوه را به آنها منتقل کنند.

«آموزش» ترکیب کلاهبرداری

در 20 اوت، در حدود 550 کیلومتری دهلی، یک پزشک در لاکنو، اوتار پرادش، قربانی جنایتی مشابه شد. او به مدت 48 ساعت به صورت دیجیتالی گروگان گرفته شد و 48 میلیون روپیه از دست داد. در 14 نوامبر، U.P. نیروی ویژه پلیس (STF) پنج نفر را از گوروگرام، هاریانا، که پزشک را فریب داده بودند، دستگیر کرد.

«در حین بررسی، متوجه شدیم که پول پزشک لاکنو به دو حساب بانکی سپرده شده و متعاقباً منتقل شده است. ویشال ویکرام سینگ، سرپرست پلیس (ASP)، STF، می گوید: به 178 حساب بانکی دیگر. U.P. پلیس متهم اصلی پانکاج سورلا، 28 ساله، فارغ التحصیل و ساکن الوار، راجستان شناسایی شد.

سینگ می‌گوید سورلا در ماه مارس برای کار به یک «محل کلاهبرداری» در کامبوج رفته بود. این لباس متعلق به پنج یا شش شهروند چینی بود و کارکنان آن از پاکستان، نپال و هند استخدام شده بودند. ASP می گوید: “آنها در مورد نحوه فریب دادن مردم با ظاهر شدن به عنوان مقامات CBI، پلیس، شعبه جنایات و مواد مخدر آموزش دیدند.”

مظنونان به اتهام کلاهبرداری، جعل و توطئه جنایی دستگیر شدند. تحت Bharatiya Nyaya Sanhita و بخش 66 قانون فناوری اطلاعات، 2000.

I4C “کلاهبرداری” را شناسایی کرده است. ترکیباتی در کشورهای آسیایی مانند کامبوج، میانمار، لائوس و آذربایجان که شبیه مراکز تماس هستند. این ترکیبات قبلاً کازینوهایی بودند که در طول همه‌گیری COVID-19 تعطیل می‌شدند.

طبق گزارش سازمان ملل در ماه اکتبر، جوانان هندی با پیشنهاداتی در زمینه فناوری اطلاعات یا کارهای اداری، که اغلب در تایلند مستقر هستند، استخدام می‌شوند. در بدو ورود، آنها با مامورانی روبرو می شوند که آنها را به همتایان خود منتقل می کنند و آنها را از مرز به کامبوج، میانمار و PDR لائوس می برند. حدود 1300 هندی بین ماه می تا آگوست امسال از “ترکیبات کلاهبرداری” نجات یافته اند.

در 3 ژانویه، راجش کومار، مدیر اجرایی I4C، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که حدود 50 درصد از شکایات مربوط به جرایم سایبری منشاء هر روز در خط کمک ملی چین و کامبوج و میانمار است.

سورلا به STF گفت که اپراتورهای «ترکیب کلاهبرداری» مجاری محلی در هند دارند. او پس از بازگشت از کامبوج برای اپراتورهای چینی کار می کرد و 15 تا 20 روز در آنجا ماند. «حداکثر 30 درصد کارمزد به صاحب حساب بانکی که پول در آن پارک شده است، تضمین می‌شود. این فقط حساب قاطر نیست. سینگ می‌گوید: «مردم نیز حساب‌های خود را اجاره می‌کنند.

طبق گزارش I4C، هر روز حدود 4000 حساب بانکی توسط آژانس‌های تحقیق شناسایی می‌شوند. در طول سال گذشته، بیش از هفت هزار حساب بانکی مسدود شده است. مقامات می گویند که پول کلاهبرداری شده ممکن است برای تامین مالی تروریسم و ​​پولشویی استفاده شود و اغلب به شکل ارزهای دیجیتال از کشور خارج می شود.

«آنها از ترس درونی افراد سوء استفاده می کنند. اگر قربانی شماره Aadhaar خود را به اشتراک بگذارد، از اطلاعات سوء استفاده می کند و فرد را متقاعد می کند که در یک جنایت دست داشته است. سینگ می‌گوید: اگر ضعیف به نظر می‌رسید، آنها با ذهن بازی می‌کنند و فرد تسلیم کلاهبرداری می‌شود.

ساعت طلایی برای گزارش جرم در عرض 24 ساعت است. خط کمک و پورتالی که توسط I4C اداره می شود، علاوه بر بیش از 300 واسطه مالی، بانک و کیف پول، با دستگاه های پلیس ایالتی مرتبط است. هشدارهای بی‌درنگ پس از گزارش یک کلاهبرداری مالی توسط I4C به بانک‌ها و کیف پول‌های پرداخت ارسال می‌شود و از آن‌ها می‌خواهند مبلغ را مسدود یا مسدود کنند.

اما، داده‌های I4C نشان می‌دهد که از ۱۱۲۶۹ کرور روپیه که گزارش شده است که در شش ماهه اول سال کلاهبرداری شده است، 1361 کرور روپیه توسط بانک ها مسدود شده است، اما فقط 11.97 کرور روپیه به قربانیان بازگردانده شد. تا ماه ژوئن، I4C از مایکروسافت خواسته بود که 1500 شناسه اسکایپ درگیر در کلاهبرداری های دیجیتال را مسدود کند.

هشدار کلاهبرداری

در 28 اکتبر، I4C هشداری را علیه پرداخت غیرقانونی صادر کرد. پس از یورش نیروهای پلیس گجرات و آندرا پرادش، درگاه‌هایی که توسط حساب‌های بانکی قاطر تسهیل می‌شوند.

ویزاخاپاتنام کمیسر پلیس شانکا براتا باغچی می گوید پلیس متهم اصلی را که کلاهبرداری را از چین به هند آورده بود شناسایی کرد. این تاسیسات غیرقانونی از آپارتمانی در شهر در پوشش یک شرکت لوازم آرایشی اجرا می‌شد.

«میزان این کلاهبرداری تنها زمانی آشکار می‌شود که مغز متفکرانی که در ایالات متحده و تایوان مخفی شده‌اند. ، گرفتار می شوند. همه آنها پاسپورت چینی دارند.» باگچی می گوید.

پنج نفر از جمله چهار زن در ویساخاپاتنام دستگیر شدند. دو مظنون اصلی – صایرام و گیرش – افراد را برای هر کدام 25000 روپیه استخدام کرده بودند. باغچی پیشنهاد می‌کند که درصد مشخصی از استخدام‌های پلیس باید به کارشناسان امنیت سایبری اختصاص داده شود.

Chennai residents C. Jebaraj and his wife Shanthi were scammed by men claiming to be from TRAI.

C. Jebaraj و همسرش Shanthi از ساکنان چنای توسط مردانی که ادعا می کردند از TRAI هستند کلاهبرداری کردند.
| اعتبار عکس:
آر. راویندران

در همین حال، در چنای، سی. جباراج، 75 ساله، یک استاد دانشگاه بازنشسته، و همسرش شانتی، 71 ساله، تقریباً قربانی یک ‘دستگیری دیجیتالی’ در 5 نوامبر شدند. در یک تماس ویدیویی با مردانی که در ابتدا ادعا می‌کردند از سازمان تنظیم مقررات مخابرات هند هستند.» «سپس به ما گفتند که نام شوهرم در یک کلاهبرداری بزرگ پولشویی شامل سیاستمداران و پلیس آمده است و ما باید برای نجات او همکاری کنیم. یکی از تماس‌گیرندگان حتی لباس پلیس به تن داشت.

بعد از چند ساعت تماس، دخترشان که او نیز در شهر زندگی می‌کند با جبارج تماس گرفت. او به او گفت که آنها نمی توانند صحبت کنند و به طور خلاصه توضیح داد که چه اتفاقی دارد می افتد.

«او با عجله به خانه رفت. وقتی او وارد شد، تماس با لوگوی شعبه جنایت پلیس دهلی روی صفحه همچنان ادامه داشت. او بلافاصله تماس را قطع کرد. شانتی می‌گوید بعداً پیام تهدیدآمیزی دریافت کردیم که می‌گفت اگر تماس را نپذیریم، دستگیر می‌شویم. سپس دخترش این حادثه را به خط کمک جرایم سایبری گزارش کرد، به بانک اطلاع داد و درخواست تغییر رمز عبور حساب‌هایشان را کرد.

یک افسر پلیس گفت که اطلاعات شخصی افراد در وب تاریک و برنامه‌هایی مانند تلگرام برای فروش است. به اندازه 10 پایز به گفته آکشات ختان، بنیانگذار خدمات مشاوره ای و حقوقی شرکتی AU که خدمات مالی نیز ارائه می دهد، تجارت داده های بازار سیاه باید به طور مشترک توسط دولت و پلتفرم های فناوری مقابله شود. او خواستار مجازات شدیدتر برای تخلفات برای جلوگیری از فروش غیرقانونی داده است.

از 31 مارس 2024، حداقل 95 کرور کاربر اینترنت در هند وجود دارد.

 

 

 

چنانچه در این نوشته کلمه ای یا متنی باعث ناراحتی شما شده به ما در قسمت نظرات اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا