آشپزی

طرز تهیه پلو تره کوهی

طرز تهیه پلو تره کوهی

طرز تهیه پلو تره کوهی

طرز تهیه پلو تره کوهی

طرز تهیه پلو تره کوهی دستور پخت پلو با تره کوهی

پلو تره کوهی یکی از انواع غذاهای خوشمزه و لذیذ است که با نوعی سبزی کوهی به نام چیریش درست می‌شود که بسیار مقوی است و عطر و طعم آن فوق العاده است، این غذای خوش طعم خیلی راحت درست می‌شود و طرفداران زیادی دارد. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه پلو تره کوهی در ادامه با سایت آموزشی پانا مگ همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
برنج خیس کرده ۴ پیمانه
فیله مرغ خلال شده ۴ عدد
سبزی چیریش ۲ لیوان
نخود آبگوشتی ۱ پیمانه
زعفران دم‌کرده ۴ قاشق غذا خوری
روغن محلی ۴ قاشق غذا خوری
نمک و زردچوبه به مقدار لازم
سیر و زنجبیل به مقدار لازم
فلفل قرمز و فلفل سیاه به مقدار لازم

طرز تهیه پلو تره کوهی

مرحله اول

ابتدا برنج را از شب قبل در یک قابلمه بریزید و مقداری آب روی آن بگیرید و کمی هم نمک اضافه کنید و هم بزنید تا برنج خوب خیس بخورد، نخود آبگوشتی را هم در ظرف دیگری بریزید و مقداری آب روی آن بگیرید تا خیس بخورد و نفخ آن گرفته شود.

مرحله دوم

در این فاصله چند بار آب نخودها را عوض کنید، بعد نخودها را که خوب خیس خورده‌اند داخل یک قابلمه مناسب بریزید و مقداری آب به آن اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید و اجازه دهید تا نخودها به مدت ۳ تا ۴ ساعت خوب بپزند.

مرحله سوم

سپس فیله‌های مرغ را به شکل خلالی و باریک خرد کنید و در یک ظرف بریزید و مقداری نمک، زردچوبه، فلفل قرمز و فلفل سیاه و سیر و زنجبیل به آن اضافه کنید و هم بزنید و روی ظرف را بپوشانید و در یخچال قرار دهید تا مرغ‌ها مزه‌دار شوند.

مرحله چهارم

بعد سبزی چیریش را که نوعی سبزی کوهی و بسیار مقوی است را تمیز بشورید و کنار بگذارید تا آب اضافی آن برود و سپس سبزی را ریز خرد کنید و کنار بگذارید، بعد از این که برش‌های مرغ خوب مزه دار شدند، آن‌ها را از یخچال بیرون بیاورید.

مرحله پنجم

سپس در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا داغ شود، بعد مرغ‌های خلالی شده را در تابه بریزید و تفت دهید، مرغ‌ها را هم بزنید تا تمام قسمت‌های آن سرخ شود، مرغ‌ها خیلی پخته نشوند چون همراه با برنج می‌پزند.

مرحله ششم

بعد نخود پخته شده را به آن اضافه کنید و کمی تفت دهید و سپس تابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید، بعد یک قابلمه را تا نصفه از آب پر کنید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا شروع به جوشیدن کند و سپس برنج را در آن بریزید.

مرحله هفتم

کمی نمک و مقداری روغن را هم به برنج اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند و اجازه دهید تا برنج به مدت ۶ تا ۷ دقیقه در آب بجوشد و کمی پخته شده و نرم شود، بعد از آن برنج را آبکش کنید و کنار بگذارید تا آب اضافی آن خارج شود.

مرحله هشتم

سپس در یک قابلمه مقداری روغن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا داغ شود و بعد برای درست کردن ته دیگ برش‌های حلقه‌ای سیب زمینی را کف قابلمه بچینید، یک لایه برنج روی سیب زمینی‌ها بریزید و سطح آن را صاف کنید.

مرحله نهم

بعد یک لایه از مایه مرغ و نخود روی برنج بریزید و پخش کنید تا کاملا سطح برنج را بپوشاند و سپس یک لایه پر از سبزی چیریش خرد شده را روی مرغ‌ها بریزید و پخش کنید، دوباره یک لایه برنج بریزید و این کار را لایه به لایه ادامه دهید.

مرحله دهم

لایه آخر را برنج بریزید و سپس مقداری زعفران را در یک ظرف کوچک بریزید و کمی آب روی آن بگیرید و بگذارید تا دم بکشد و غلیظ شود، سپس زعفران دم‌کرده غلیظ را روی سطح برنج بریزید و پخش کنید تا عطر زعفران کاملا پخش شود.

مرحله یازدهم

بعد درب قابلمه را با دم‌کنی ببندید و روی حرارت ملایم قرار دهید و اجازه دهید تا برنج به مدت یک ساعت خوب دم بکشد و بعد از این زمان قابلمه را از روی حرارت بردارید و مقداری کره محلی را در یک ظرف بریزید و روی بخار کتری ذوب کنید.

مرحله دوازدهم

سپس کره ذوب شده را روی سطح برنج بریزید و پخش کنید و بعد پلو تره کوهی را در ظرف مناسب بکشید و با چند برگ نعناع و شوید و ریحان تازه تزئین کنید و این غذای خوش طعم را همراه با سالاد و ترشی و انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.

حتما بخوانید : سالاد پاستا اورزو

منبع:پانا مگ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا