پیامک

آشنایی با راه و رسم ازدواج در عراق

آشنایی با راه و رسم ازدواج در عراق

آشنایی با راه و رسم ازدواج در عراق

ازدواج در عراق مانند هر کشور و منطقه دیگری رسم و رسوم خاص خود را دارد. عراق یکی از کشورهای آسیای غربی می‌ باشد.

در این کشور فرهنگ‌ ها و سنت‌ های خاصی وجود دارند که برای ازدواج به کار برده می‌ شوند. به طور کلی میانگین ازدواج در این کشور در طول یک سال ۳۹ هزار ازدواج می‌ باشد. ازدواج‌ ها به صورت مذهبی و مدنی در کشور عراق انجام می‌ گیرند. اما از لحاظ قانونی تنها ازدواج‌ های مدنی الزام آور است و توسط دولت کشور عراق به رسمیت شناخته می‌ شود.

اغلب اوقات افرادی که قصد انجام ازدواج مذهبی را دارند به هر دو روش ازدواج‌ های خود را جشن می‌ گیرند. ازدواج‌ های مذهبی معمولاً در کنار ازدواج‌ های سنتی انجام می‌ شوند. آن ها در دو روز پشت سر هم انجام می‌ شوند و اولین ازدواج ازدواج مذهبی می‌ باشد. ما در ادامه سعی کرده‌ ایم مورد رسم ازدواج در عراق برای شما توضیح عنوان کنیم. اگر به این موضوع علاقه‌ مند هستید ادامه متن را با ما همراه باشید.

آشنایی با راه و رسم ازدواج در عراق

رسم ازدواج در عراق چگونه است؟

برای آشنایی بیشتر با رسم ازدواج در عراق ابتدا باید اطلاعات جزئی در مورد دین و رسم و رسوم و سنت‌ های مردم عراق  داشته باشید. اغلب مردم عراق پیرو دین اسلام می‌ باشند و قوانین و سنت‌ های عمومی را در ازدواج‌ های خود رعایت می‌ کنند. این قوانین و سنت‌ ها اغلب بر مبنای دین اسلام هستند.

آشنایی با راه و رسم ازدواج در عراق

انواع ازدواج در کشور عراق

بر اساس قوانین و چهارچوب ازدواج در عراق، ازدواج‌ های مدنی نوعی ازدواج مذهبی هستند که مبتنی بر قوانین اسلامی می‌ باشند. اما این قانون فقط مختص مردم مسلمانی است که در عراق زندگی می‌ کنند. غیر مسلمانان بر اساس این قانون ازدواج‌ های خود را انجام نمی‌ دهند.

آن ها یک ازدواج را تحت عنوان ازدواج قانونی و ازدواج مدنی انجام می‌ دهند و سپس یک ازدواج مذهبی دیگر بر اساس ترجیحات و مذهب خود برگزار می‌ نمایند. سن قانونی برای ازدواج در این کشور سن ۱۸ سالگی می‌ باشد. اما وجود دارند افرادی که زیر سن قانونی هم می‌ توانند اجازه ازدواج را دریافت کنند.

معمولا افراد زیر ۱۸ سال باید مجوزی مشروط بر اینکه ازدواج یک ضرورت فوری است‌ باید موافقت پدر و برگه اجازه دادگاه را برای این ازدواج به همراه داشته باشند. اما این شرایط تنها برای افراد بالای ۱۵ سال امکان پذیر می باشد.

آشنایی با راه و رسم ازدواج در عراق

ازدواج‌ های مدنی

 ازدواج مدنی تنها نوع ازدواج در عراق است که از نظر قانونی مورد تایید قرار می‌ گیرد. این نوع ازدواج در دفاتر ثبت رسمی این کشور ثبت می‌ شود و انجام آن توسط مقامات رسمی دولتی صورت می‌ گیرد. تقریباً تمام ازدواج‌ های مدنی و قانونی در عراق لازم است در دادگاه احوال شخصیه منعقد شده و به ثبت برسند. عقد ازدواج در مراسم مدنی و در مراسم سنتی توسط یک شخص معتبر انجام می‌ شود.

خواندن عقد یکی از مهم‌ ترین جنبه‌ های ازدواج سنتی و مذهبی برای مسلمانان شیعه و سنی عراق می‌ باشد. این عقد شامل مواردی چون شرایط عقد، جهیزیه و تمام مواردی است که توسط دو طرف تعیین شده‌ اند. این شرایط توسط خانواده‌ ها و عروس و داماد تعیین می‌ شود و زمانی که دو نفر شرایط یکدیگر را پذیرفتند نسبت به تایید آن و انجام عقد می‌ پردازند.

پیشنهاد ازدواج از طرف خانواده‌ ها توسط یک نفر با نام وکیل پذیرفته می‌ شود. قبل از اینکه ازدواج از نظر قانونی انجام شود شرایط متعددی وجود دارد. که باید هر دو زوج طبق قانون احوال شخصی این قوانین را دانسته و آن ها را رعایت کنند. در ادامه به بررسی و معرفی این قانون‌ ها پرداخته شده است.

آشنایی با راه و رسم ازدواج در عراق

شرایط ازدواج در عراق

ازدواج در عراق باید تحت شرایط خاصی انجام بگیرد. این شرایط و قوانین طبق قوانین احوال شخصیه انجام می‌ شود و برای لازم الاجرا شدن هر عقدی در عراق بسیار مهم می‌ باشد. این شرایط شامل موارد زیر می‌ باشد. در ابتدا خانواده اول پیشنهاد عقد ازدواج ارسالی را تایید و به خانواده دوم برمی‌ گرداند تا ازدواج انجام شود.

  • در عراق آقایان می‌ توانند از قاضی مجوز کسب کرده و مجاز به ازدواج با بیش از یک زن باشند.
  • زن و مرد حداقل برای عقد باید دو شاهد داشته باشند. شاهدها باید هر دو دارای سن قانونی و ظرفیت قانونی باشند تا بتوانند به عنوان شاهد عقد پذیرفته شوند.
  • ظرفیت قانونی شاهدان عقد طبق قانون عراق تعیین می‌ شود.
  • هر دو نفر چه مرد و چه زن باید از لحاظ روانی آمادگی ازدواج داشته باشند.
  • زن و مرد برای ازدواج باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشند.
  • ازدواج‌هایی که بین ۱۵ تا ۱۸ سال می‌ باشد تنها در صورت دریافت مجوز از قاضی و تایید پدر انجام می‌ گیرد.
  • ازدواج بین دو نفر تحت هیچ شرایطی نباید به اجبار انجام بگیرد. یعنی هر دو طرف باید به این ازدواج رضایت داشته باشند.  در مواردی که هر دو طرف رضایت دارند هیچکس نمی‌ تواند مانع ازدواج آن ها شود.
  • مرد مسلمان می‌ تواند با یک فرد غیر مسلمان ازدواج کند. اما زن مسلمان تنها می‌ تواند با یک مرد مسلمان ازدواج کند.
  • زن و مرد با استفاده از وکالت می‌ توانند با یکدیگر ازدواج کنند، اما لازم است وکیل دارای کلیه الزامات قانونی باشد.

آشنایی با راه و رسم ازدواج در عراق

مدارک مورد نیاز برای ازدواج در عراق

برای انجام ازدواج در عراق افراد باید مدارک خاصی را به همراه داشته باشند. این مدارک برای هر دو همسر لازم می‌ باشد.  مدارک مورد نیاز شامل موارد زیر هستند.

  • مدارک شناسایی که از لحاظ قانونی معتبر هستند. مانند شناسه ملی یا پاسپورت
  • مدارک نشانی یا اقامت در عراق
  • گواهی طلاق یا فوت توسط همسری که قبلاً ازدواج کرده و به دلیل فوت و جدایی ازدواج قبلی را فسخ نموده است.
  • اثبات تغییر نام برای خانم‌ ها و آقایانی که قبل از ازدواج به دلایلی نام خود را عوض کرده‌ اند.
  • پرداخت هزینه‌ های لازم برای تکمیل فرایند درخواست

آشنایی با راه و رسم ازدواج در عراق

ازدواج‌ های مذهبی در عراق

ازدواج در عراق به صورت مذهبی نیز انجام می‌ شود. اما در کنار ازدواج مذهبی باید ازدواج مدنی نیز صورت بگیرد. تقریبا ۹۰ درصد مردم عراق مسلمان می‌ باشند و ازدواج‌ های مذهبی در میان آن ها بسیار متداول و رایج است. معمولاً خانم‌ ها و آقایانی که قصد ازدواج دارند، ابتدا طی یک مراسم مدنی اخذ می‌ کنند و سپس جشن ازدواج خود را با عقد مذهبی و پذیرایی و عروسی به اتمام می‌ رساند.

مسلمانان عراق دارای دو گروه شیعه و سنی هستند و مراسم ازدواج همه آن ها توسط یک امام جماعت که به صورت قانونی هویت او ثبت شده است انجام می‌ شود. برای ثبت عقد ازدواج باید بیانیه‌ ای برای تایید هویت دو طرف ارائه شود و هویت هر دوی آن ها را نشان داده، اثبات کند.

این سند یکی از مهم‌ ترین و ضروری‌ ترین موارد در ازدواج می‌ باشد که در آن پرداخت جهیزیه یا قیمت عروس مشخص شده باشد. همچنین دستورالعملی است که نشان می‌ دهد هیچ مانعی برای ازدواج این دو نفر وجود ندارد. در این سند توسط رهبر جامعه محلی یا دو عضو بسیار محترم این جامعه به امضا می‌ رسد.

علاوه بر این باید یک گزارش پزشکی توسط هر دو طرف ارائه شود که این گواهی نشان دهنده این است که هر دو نفر دارای سلامت کامل می‌ باشند. این گواهی نشان می دهد که هیچ یک از طرفین نقص پزشکی یا بیماری خاصی ندارند که از وقوع ازدواج جلوگیری کند. زن و مرد حق دارند که مراسم مذهبی خود را هر زمان که دوست داشتند برگزار کنند. اکثر زوجین مراسم مذهبی را بعد از مراسم مدنی برگزار می‌ کنند.

آشنایی با راه و رسم ازدواج در عراق

سنت‌ های ازدواج در عراق

ازدواج در عراق دارای سنت‌ های بسیار زیبایی می‌ باشد. این رسم و رسوم‌ ها مربوط به زمان‌ های قدیم هستند و نسل به نسل منتقل شده و حتی در ازدواج‌ های مدرن و امروزی نیز انجام می‌ شوند. این رسم و رسومات شامل موارد زیر هستند.

آشنایی با راه و رسم ازدواج در عراق

ماشایا و شربرت

این رسم یکی از جذاب‌ ترین رسم‌ های ازدواج در عراق است که در آن خانواده داماد و خود داماد برای ملاقات با عروس به خانه آن ها می‌ روند. در این مراسم از عروس به صورت رسمی خواستگاری می‌ شود.در صورتی که پدر عروس با این ازدواج موافق باشد مقدمات ازدواج را آغاز می‌ کند. مقدمات سرو قهوه ترک و گلاب می‌ باشد.

مراسم نامزدی

مراسم نامزدی یک مرحله بسیار مهم و یک رسم ازدواج در عراق می‌ باشد که ازدواج دو نفر را به صورت رسمی اعلام می‌ کند. این دو نفر در زمان نامزدی با یکدیگر وقت گذرانده و برای شناخت بیشتر با یکدیگر تلاش می‌ کنند. این نامزدی بسته به انتخاب طرفین چند ماه و حتی ممکن است تا یک سال طول بکشد.

نیشان

نیشان یک رسم بسیار قدیمی ازدواج در عراق می‌ باشد. این رسم به صورت یک جشن کوچک و خانوادگی برگزار می شود. جشن نیشان مختص عروس است و برای او برگزار می‌ شود. در این جشن خانواده و دوستان در آن شرکت می‌ کنند. در این مراسم، مراسمات مذهبی و موسیقی‌ های سنتی به گوش می‌ رسد. عروس در این جشن لباس‌ های جدید و بسیار زیبایی را می‌ پوشد و خانواده داماد برای او هدیه‌ هایی به همراه خود می‌ برند.

آشنایی با راه و رسم ازدواج در عراق

مراسم عروسی

در مراسم عروسی که آخرین رسم ازدواج در عراق است خانواده‌ های عروس و داماد و آشنایان و نزدیکان آن ها به این مراسم می‌ آیند. مهمان ها هدیه‌ هایی را برای عروس و داماد می‌ آورند. در این مراسم آهنگ سنتی به نام زفاف پخش می‌ شود. عروس به همراه پدرش به این مراسم آورده می شود.

زن و مرد طی این مراسم به یکدیگر ابراز علاقه کرده و میان آن ها عهدی رد و بدل می‌ شود. شخص بزرگی که به مراسم آن ها دعوت شده است، آن ها را نصیحت کرده و زن و شوهر اعلام می‌ کند. معمولاً در جشن عروسی آن ها پایکوبی و رقص انجام می‌ شود.

منبع:تالاب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا