سریال و انمیشن

۱۵ سریال مرتبط با قاتلان سریالی برای طرفداران «شکارچی ذهن»؛ از Clickbait تا The Act

۱۵ سریال مرتبط با قاتلان سریالی برای طرفداران «شکارچی ذهن»؛ از Clickbait تا The Act

خواب دیدی تعبیرش رو نمی دونی کلیک کن

۱۵ سریال مرتبط با قاتلان سریالی برای طرفداران «شکارچی ذهن»؛ از Clickbait تا The Act

از آنجایی که کنسل شدن سریال تایید شده است، اما سریال هایی شبیه شکارچی ذهن یا همان Mindhunter هستند که بعد از خبر ساخته نشدن فصل سوم این سریال باکیفیت و محبوب در ژانر قاتلان سریالی، می توانند به تماشایشان بپردازند. بر اساس اتفاقات واقعی، سریال شکارچی ذهن در مورد شخصیت هایی ساختگی است که با الهام از شخصیت های واقعی دهه ۱۹۷۰ در سازمان اف بی آی ساخته شده اند، کسانی که برای تشکیل پرونده های جنایی دقیق و با جزییات در مورد قاتلان سریالی و بررسی روانشناختی آن ها فعالیت می کردند. این علاقمندی امروزی به حوزه های روانشناسی، پرونده های حل نشده و پادکست های جنایی واقعی نیز کشیده شده است. هیچ چیز شبیه قالب جذاب یک سریال در مورد قاتل یا قاتلان سریالی وجود ندارد، اما برخی سریال ها شبیه شکارچی ذهن هستند که به خوبی می توانند چنین فضای خالی که با پایان غیرمنتظره این سریال ایجاد شده را پر نمایند.

اخبار روز فناوری رو اینجا ببین
The Act

بعد از دو فصل انتشار، نتفلیکس ادامه سریال شکارچی ذهن را متوقف کرد. دیوید فینچر که خالق سریال بود به سراغ پروژه های دیگر رفت و نتفلیکس نیز بازیگران را از قراردادهایشان آزاد کرده و در بیانیه ای اعلام کرد که فینچر می تواند در آینده به سراغ این پروژه بیاید. در حالی که طرفداران سریال شکارچی ذهن هنوز امیدوار بودند، فینچر اعلام کرد که خبری از فصل سوم Mindhunter نخواهد بود. اکنون هر سریال رازآلودی در مورد قتل یا یک آژانس دولتی که در این زمینه فعالیت می کند می تواند شبیه شکارچی ذهن باشد اما برخی سریال ها از بسیاری جهات شبیه این سریال هستند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۱۵ سریال جنایی آشنا کنیم که بسیار شبیه سریال شکارچی ذهن بوده و به داستان های جنایی رازآلود در مورد قاتلان سریالی می پردازند.

The Act

۱۵- Killing Eve (2018–۲۰۲۲)

در حالی که سریال Killing Eve در زمینه جنایت های واقعی، اشتراکات بسیاری با دیگر سریال های شبیه شکارچی ذهن ندارد اما به خوبی توانسته به درون ذهن شخصیت های اصلی اش برود. تفاوت اصلی این سریال با سریال های دیگر شبیه شکارچی ذهن این است که به جای قاتلان سریالی روی جاسوسان زبده تمرکز دارد. ایو در سرویس امنیتی MI5 بریتانیا کار می کند اما به خاطر پشت میزی بودن از شغل خود رضایت ندارد تا اینکه مامور می شود شخصیت ویلانل را تحویل یک تیم سری MI6 بدهد. این دو زن در ابتدا به شکل وسواس گونه ای سعی در حذف کردن یکدیگر دارند اما در ادامه می خواهند بیشتر و بیشتر در مورد هم بدانند.

درست همانطور که کارآگاهان سریال شکارچی ذهن مراقبند که بیش از حد به قاتلان داستان نزدیک نشوند، و به همدیگر هشدار می دهند که این قاتلان دوستانشان نیستند، همین موضوع در مورد سریال Killing Eve صدق می کند. ایو و ویلانل به عنوان بازرس امنیتی و آدمکش اغلب اوقات در دو سوی ماجرا قرار دارند و اگر چه بارها تلاش می کنند یکدیگر را بکشند اما بارها و بارها به سمت یکدیگر کشیده می شوند. شباهت های بین این دو باعث می شود که مخاطب باور کند خط باریکی بین قاتلان و کسانی که می خواهند آن ها را دستگیر کنند، وجود دارد.

15 سریال قاتل سریالی شبیه شکارچی ذهن

۱۴- Clickbait (2021)

یک مینی سریال با تنها ۸ اپیزود، سریال Clickbait نه تنها روی علاقه وسواس گونه مخاطب به اتفاقات رازآلود تمرکز می کند بلکه به مفاهیم حول این رازها در شبکه های اجتماعی نیز می پردازد. بخش زیادی از مصرف فرهنگ عامه توسط مردم در دنیای کنونی از طریق حضور در شبکه های اجتماعی اتفاق می افتد. پادکست های جنایات واقعی، وبسایت ها و فیدهای توییتری مردم را به دام می اندازند اما بخش زیادی از این روایت ها تنها برای گرفتن بازدید صورت می گیرد. رازآلودگی اینجا در این است که یک مرد خانواده ظاهراً خوب و مهربان ربوده می شود.

ربایندگان او قول می دهند که وقتی ویدیو منتشر شده از او به تعداد بازدیدهای خاصی برسد این مرد را خواهند کشت و بدین ترتیب از نیاز مخاطبشان به تماشای این ویدیو سوء استفاده می کنند. هر اپیزود پیچیده تر و ترسناک تر از اپیزود قبلی است که مخاطب را مسحور انگیزه های افراد حاضر در داستان می کند، درست همان چیزی که در مورد کارآگاهان سریال شکارچی ذهن می دیدیم، و تلاش داشتند قاتلانی که با آن ها مصاحبه می کردند و انگیزه هایشان را بیشتر و بهتر بشناسند.

15 سریال قاتل سریالی شبیه شکارچی ذهن

۱۳- Elementary (2012-2019)

به عنوان نسخه ای مدرن از شرلوک هولمز، سریال Elementary تغییرات زیادی در داستان این کارآگاه معروف ایجاد کرد که طرفداران کتاب های اورجینال شرلوک هولمز را به خود جذب کرد. برای مثال، در اینجا به جای دکتر واتسون شاهد حضور جوآن هستیم که لوسی لیو نقشش را بازی می کند، دستیار شرلوک که خود به یک کارآگاه مشاور تبدیل شده و همچنان نقش یک مربی ترک اعتیاد به مشروب را بازی می کند. برای طرفداران سریال شکارچی ذهن که با پیچ و تاب های داستان های رازآلود ارتباط برقرار می کنند یا شیفته افشای اطلاعات جدید هستند، سریال Elementary با پرونده های پیچیده اش، سریالی خوب است که می تواند جای خالی ایجاد شدن در غیبت شکارچی ذهن را پر کند. سرعت روایت این سریال کمی سریع تر از شکارچی ذهن است که باعث می شود تماشای بی وقفه آن ساده تر از سریال کندتر نتفلیکس باشد.

15 سریال قاتل سریالی شبیه شکارچی ذهن

۱۲- Only Murders In The Building (2021–)

برخلاف بسیاری از سریال هایی که روی قتل تمرکز دارند، سریال Only Murders In The Building یک سریال کمدی است. مارتین شورت، استیو مارتین و سلنا گومز در این سریال بازی کرده و شخصیت هایشان شیفته ماجراهای جنایی واقعی هستند بدون اینکه کارآگاه یا پلیس باشند و سپس در ادامه خود درگیر آن ماجرای جنایی می شوند. در شرایطی که فصل سوم این سریال مریل استریپ و پل رود را به فهرست ستارگان خود اضافه کرده است، Only Murders In The Building یکی از بهترین، محبوب ترین و پرستاره ترین سریال های این روزهای تلویزیون به شمار می آید. سه شخصیت اصلی داستان در یک آپارتمان مشترک زندگی می کنند و همگی علاقمند به یک پادکست رازآلود در مورد قتل هستند که به دلیل علاقه وسواس گونه افراد به پرونده های حل نشده، حال و هوای داستانی جنایی مناسبی است.وقتی یکی از ساکنان آپارتمان کشته می شود، این سه برای کشف حقیقت با هم متحد می شوند و تصمیم می گیرند خودشان این پرونده را در قالب پادکست منتشر کند. در حالی که تفاوت بسیاری با شکارچی ذهن دارد، این سریال همان جذابیتی را دارد که در ابتدا همه را شیفته شکارچی ذهن کرد: تلاش برای درک انگیزه و راز پشت قتل ها. در این مورد، مخاطبان نیز خود وارد جنایت می شوند.

15 سریال قاتل سریالی شبیه شکارچی ذهن

۱۱- Broadchurch (2013–۲۰۱۷)

برخلاف بسیاری از سریال هایی که شبیه شکارچی ذهن هستند، Broadchurch بیشتر یک سریال جنایی پلیسی با همان رویه های پلیسی شناخته شده است. تمرکز اصلی داستان روی یک پرونده است و در هر اپیزود شاهد معرفی یک پرونده جدید به مخاطب نیستیم. تمرکز دراز مدت داستان است که باعث می شود این سریال شبیه شکارچی ذهن باشد. کارآگاهی در یک شهر بریتانیایی کوچک در یک ماجرای ترفیع نادیده گرفته می شود تا شخصی از بیرون از اداره پلیس شهر بتواند ترفیع بگیرد و در ادامه این دو مجبور می شوند روی یک پرونده جنایی مهم با هم کار کنند که به مرگ یک پسربچه مربوط می شود. با روایت اپیزودهای Broadchurch، این دو بیشتر همدیگر را شناخته اما همزمان کشف می کنند که شهر کوچکشان رازهای بسیاری در خود دارد.

15 سریال قاتل سریالی شبیه شکارچی ذهن

۱۰- Hannibal (2013–۲۰۱۵)

سریال Hannibal داستان ویل گراهام و هانیبال لکتر را در بازروایت هیجان انگیز سری رمان های اورجینال توماس هریس روایت می کند. هانیبال یک روان درمانگر و گراهام یک محقق برجسته حوزه جنایی است که گاهی اوقات پرونده هایش را بیش از حد شخصی می کند. داستان سریال تماماً در مورد قاتلان سریالی و بررسی شناختی شخصیت آن ها بر اساس توانایی های ویل و هانیبال است که باید همه چیز را از دید قاتل نگاه کرده و بعد از پی بردن به انگیزه های تاریکشان، آن ها را شناسایی و دستگیر نمایند. این سریال به شکل زیبایی ترسناک بوده و حال و هوایی بسیار شبیه شکارچی ذهن دارد. همانند سریال محبوب نتفلیکس، این سریال نیز به مخاطبان امکان می دهد تا وارد ذهن قاتلان شده و با روانشناسی رفتارهایشان آشنا شوند.

15 سریال قاتل سریالی شبیه شکارچی ذهن

۹- Making A Murderer (2015–۲۰۱۸)

Making A Murderer یک سریال مستند در مورد جنایت های واقعی از نتفلیکس است که به ماجرای استیون آوری می پرازد، مردی که به اشتباه متهم شده و به مدت نزدیک به دو دهه به زندان انداخته شد. آوری بعد از اثبات بیگناهی اش از دولت و کسانی که در دستگیری و محکومیتش مشارکت داشتند شکایت کرد. مدت کوتاهی بعد از آن، آوری بار دیگر خود را به اتهام قتل یک عکاس جوان به نام ترزا هالباخ پشت میله های زندان دید. موضوع جالب در مورد این سریال مستند این است که سوالاتی را در مورد دستگیری دوم آوری ایجاد کرده و باعث شده که مردم از پلیس بخواهند پرونده را باز کند. سریال Making A Murderer به خاطر اینکه آنسوی داستان سریال هایی مانند شکارچی ذهن را به تصویر می کشد جذابیت دارد. در حالی که مخاطب می داند افرادی که در شکارچی ذهن مورد مصاحبه قرار می گیرند بر اساس قاتلان سریالی واقعی ساخته شده اند، سریال Making A Murderer چیزی است که به مخاطب اجازه می دهد ببیند چه اتفاقی رخ می دهد وقتی تحقیقات و محاکمات متعاقب آن با سوگیری انجام شود.

15 سریال قاتل سریالی شبیه شکارچی ذهن

۸- True Detective (2014–)

True Detective یک سریال درام از شبکه HBO و یک سریال آنتالوژی جنایی است. هر فصل در مورد کارآگاهان متفاوتی است که به جنایات متفاوتی می پردازند. همانند شکارچی ذهن، هر فصل نه تنها روی پرونده های خاص بلکه زندگی کارآگاهان داستان نیز می پردازد. این بخش از سریال کارآگاه حقیقی یادآور روایت زندگی شخصیت های بیل و هولدن در پس زمینه روایت اصلی سریال شکارچی ذهن است و اینکه چطور این جنایات بر زندگی و شرایط ذهنی آن ها تاثیر می گذارد.

15 سریال قاتل سریالی شبیه شکارچی ذهن

۷- Conversations With A Killer: The Ted Bundy Tapes (2019)

به عنوان یک سریال مستند دیگر از نتفلیکس، این سریال روی تد باندی تمرکز دارد، یکی از بدنام ترین قاتلان سریالی ایالات متحده که در جهان مشهور است. باندی توسط واحد علوم رفتاری در سال ۱۹۸۵ مورد مصاحبه قرار گرفت و به همین دلیل بود که در سریال شکارچی ذهن خبری از تد باندی نبود. البته بسیار عجیب بود که در این سریال هیچ اشاره ای به نام تد باندی نشد، حتی توسط شخصیت ها، با توجه به قتل های متعدد و هولناکی که انجام داد و دادگاه و پرونده جنجالی که در دوره زمانی روایت داستان سریال رخ داد. این سریال مستند تصاویر آرشیوی دوران زندانی بودن تد باندی و انتظارش برای اعدام را در خود دارد. برای طرفداران سریال شکارچی ذهن که دوست داشتند در این سریال به شخصیت تد باندی نیز پرداخته می شد، Conversations With A Killer: The Ted Bundy Tapes یک روایت بسیار جذاب دارد که می تواند مکمل پرونده ها و شخصیت های قاتل سریالی باشد که در سریال شکارچی ذهن به تصویر کشیده شدند.

15 سریال قاتل سریالی شبیه شکارچی ذهن

۶- Criminal Minds (2005–۲۰۲۰)

این سریال در ۱۵ فصل پخش شده و به همین خاطر برای مدت ها می توانید از تماشای آن لذت ببرید. سریال Criminal Minds همانند شکارچی ذهن، نه تنها روی جنایت ها و تحقیقات واحد تحلیل رفتاری اف بی آی تمرکز می کند بلکه به زندگی و روابط هر یک از شخصیت ها نیز می پردازد. این سریال بدون شک نزدیک ترین سریال به شکارچی ذهن است، زیرا مستقیماً روی پروفایل سازی از قاتلان تمرکز داشته و وارد حوزه روانشناختی ذهن قاتلانی می شود که واحد مذکور ردیابی می کنند. بدین ترتیب تمرکز بیشتر تحقیقات روی منطق روانشناختی و عادات قاتلان سریالی است تا خود آن ها. حتی نام این تیم نیز «شکارچیان ذهن» است. سریال Criminal Minds می توانست به سادگی به عنوان دنباله ای بر سریال شکارچی ذهن ساخته شود زیرا به وضوح تیمی مدرن را نشان می دهد که تحت تاثیر اعمالی قرار می گیرند که برای درک قاتلان سریالی در پیش گرفته می شود، همان چیزی که در سریال شکارچی ذهن نیز شاهد آن بودیم/ این سریال نه تنها روز قاتلان سریالی تمرکز دارد بلکه به موضوعاتی مانند ربایش و سرقت نیز می پردازد که باعث می شود Criminal Minds بتواند دیگر حوزه های جنایی را نیز بررسی نماید و بدین ترتیب تنوع بیشتری به داستان می دهد.

15 سریال قاتل سریالی شبیه شکارچی ذهن

۵- Manhunt (2019)

این سریالی بریتانیایی تنها ۳ اپیزود دارد و روی یک کارآگاه ارشد به نام کالین ساتن تمرکز دارد که تلاش می کند یک قاتل سریالی به نام لوی بلفیلد را پیدا کند. این سریال بر اساس یک پرونده واقعی ساخته شده و روایت ساتن از ماجرا را به تصویر می کشد. این سریال کوتاه از آن جهت شبیه شکارچی ذهن است که روایت یک جنایت واقعی بوده و یک قاتل سریالی واقعی را در مرکزیت داستان خود دارد. بخش زیادی از اکشن داستان در شناسایی و تعقیب قاتل ایجاد می شود و نه تحقیق در مورد شخصیت و انگیزه های وی، که به آن حال و هوایی متفاوت از شکارچی ذهن می دهد، چیزی که شاید طرفداران سریال شکارچی ذهن از تماشایش لذت ببرند.

15 سریال قاتل سریالی شبیه شکارچی ذهن

۴- The Act (2019)

سریال The Act از شبکه Hulu از این لحاظ شبیه شکارچی ذهن است که داستان دیگری بر اساس اتفاقات واقعی است. این سریال جنایی واقعی در مورد سرنوشت و قتل دی دی بلانچارد و دخترش جیپسی است که خود قاتل ماجراست. این داستان سمیت واقعی والدین بیش از حد محافظه کار و حمایتی را نشان می دهد، جایی که دی دی به صورت غیرمستقیم از سندرم مونشهاوزن رنج برده و به شدت اصرار دارد که دخترش بیمار بوده و بیماری های متعددی دارد. او جیپسی را وادار می کند که از ویلچر استفاده کند و اصرار دارد که دخترش نمی تواند راه برود. او همه، از جمله جیپسی و پرسنل درمانی را گول می زند و متقاعد می کند که دخترش به سرطان و یک سری بیماری های دیگر مبتلاست. رابطه بین جیپسی و مادرش زمانی پرتنش می شود که جیپسی واقعیت را در مورد دروغ های مادرش در می یابد. در حالی که شکارچی ذهن به مخاطب اجازه می دهد تا واکنش کارآگاهان به اعمال قاتلان سریالی را دیده و مصاحبه هایشان را انجام دهند، سریال The Act دیدگاه دیگری را برای مخاطب فراهم می کند و آن دیدگاه قاتل است. این سریال برخی از همان ایده های شکارچی ذهن را بررسی می کند اما به شکلی بسیار تازه که هیجان انگیز و پرتنش نیز هست.

15 سریال قاتل سریالی شبیه شکارچی ذهن

۳- Unbelievable (2019)

Unbelievable یک سریال درام جنایی واقعی و اورجینال نتفلیکس است که بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده اما گاهی اوقات از واقعیات فاصله می گیرد. این سریال در مورد پرونده ماری آدلر است که توسط یک مهاجم ماسک دار در خانه اش مورد تجاوز قرار گرفت و سپس توسط رسانه ها و کارآگاهان قربانی زدایی شد که او را به جعل کردن داستان تجاوز به خود متهم کردند. به خاطر اصرارهایشان، ماری رسماً ادعاهای خود را پس رگفت. به خاطر عجیب بودن این پرونده، دو کارآگاه زن به سراغ این ماجرا رفتند تا واقعیت را آشکار نمایند، تحقیقاتی که در نهایت به شناسایی یک متجاوز سریالی منتهی شد. در حالی که فردی که مورد تحقیق قرار می گیرد یک جنایتکار سریالی است، این موضوع و رویکرد دراماتیزه سازی یک جنایت واقعی همان جایی است که شباهت های این سریال با شکارچی ذهن به پایان می رسد. این سریال کاری انجام داده که بسیاری از دیگر سریال های جنایی دیگر نتوانسته اند انجام دهند: اینکه اجازه می دهد داستان از دریچه نگاه زنان روایت می شود. هم قربانی و هم تیم تحقیق پرونده زن هستند که نقطه نظر جدیدی را وارد داستان می کند، چیزی که طرفداران ژانر جنایت های واقعی باید آن را بررسی کنند.

15 سریال قاتل سریالی شبیه شکارچی ذهن

۲- Dexter (2006–۲۰۱۳)

سریال Dexter یک سریال جنایی در مورد دکستر مورگان است، یک کارشناس الگوهای خونی که دانش خود را در اختیار اداره پلیس مترو میامی قرار داده است. تنها موضوع عجیب این است که علاوه بر حل کردن پرونده های جنایی، او خود مرتکب جنایت نیز می شود. این سریال به درون ذهن و منطق و روانشناسی شخصیت دکستر می رود و دیدگاهی که وی نسبت به خود و رفتارهایش دارد، در شرایطی بیش از پیش در شبکه ای از دروغ ها و قتل ها فرو می رود. این الگو شبیه ذهنیت شخصیت هولدن در سراسر فصل اول و دوم سریال شکارچی ذهن است. همچنین این سریال ذهنیت یک قاتل سریالی واقعی را به مخاطب نشان می دهد، به جای اینکه تنها به درک و تحقیقات کارآگاهان از قاتلان بپردازد. این سریال حتی با یک فصل جدید در سال ۲۰۲۱ به نام Dexter: New Blood بازگشت و قرار است که یک اسپین آف دیگر از آن ساخته شود.

15 سریال قاتل سریالی شبیه شکارچی ذهن

۱- American Crime Story (2016–)

سریال American Crime Story نسخه دراماتیزه شده یک سری اتفاقات جنایی واقعی است که هر فصل آن روی پرونده متفاوتی تمرکز دارد. این سریال توسط همان تیمی ساخته شده که سریال American Horror Story را ساخته اند و روایت مشابهی با این سریال آنتالوژی ترسناک دارد. سریال داستان جنایی آمریکایی به پرونده های او جی سیمپسون و قتل جیانی ورساچه پرداخته و اخیراً نیز دادگاه استیضاح بیل کلینتون رییس جمهور سابق ایالات متحده در پرونده رابطه با مونیکا لوینسکی را نیز مورد بررسی قرار داده است. همانند شکارچی ذهن، تیم محققان سریال تلاش دارد که بازیگران و سبک روایت را تا حد ممکن شبیه همتایان واقعی شان در این پرونده ها کند.

منبع:روزیاتو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا