اخبار روز

۱۵۹ هزارو ۸۷۶ مورد ملاقات مردمی توسط مسئولان قضایی انجام شد

۱۵۹ هزارو ۸۷۶ مورد ملاقات مردمی توسط مسئولان قضایی انجام شد

خواب دیدی تعبیرش رو نمی دونی کلیک کن

۱۵۹ هزارو ۸۷۶ مورد ملاقات مردمی توسط مسئولان قضایی انجام شد

به گزاش خبرگزاری مهر، به نقل از قوه قضائیه؛ تکریم ارباب رجوع، ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم از سیاست‌های قوه قضائیه در دوره تحول و تعالی است بر همین اساس استماع مشکلات حقوقی و قضائی مراجعان همچنین پاسخگویی به درخواست‌های مشروع و به حق مردم از عمده‌ترین وظایف مسئولان قضائی محسوب می‌شود.

اخبار روز فناوری رو اینجا ببین

به همین منظور ماهیت و ویژگی خاص مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه تماس دائم با مردم است و بیش از سایر ادارات و برخی نهادهای قضائی، عمده‌ترین مشکلات قضائی را استماع و به افراد، نهادها و مراجع ذیربط انتقال می‌دهد در این اداره بیشترین درخواست‌های مردمی دیدار و ملاقات با ریاست قوه قضائیه و مسئولین عالی قضائی است.

بسیاری از مردم که خواستار دیدار با معاونان، مسئولین عالی رتبه و شخص رئیس قوّه هستند، به اداره‌ی کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه مراجعه می‌کنند و خواسته‌های خود را به قضات مستقر و یا کارشناسان حقوقی مطرح کرده و بسیاری از آن خواسته‌ها را جهت ضبط مطالب، به رشته‌ی تحریر در می‌آورند.

گفتنی است که موارد مهم، قابل تأمل، چالشی و یا غامض به سمع و نظر مدیر کل ارتباطات مردمی یا استحضار رئیس حوزه ریاست قوه قضائیه می‌رسد. وجود این نهاد به منظور استماع، دریافت اطلاعات و بررسی معضلات مردم و متقابلاً تلقین حس اعتماد و اطمینان به مراجعین که نهادی برای گوش سپردن و شنیدن سخنان و دردودل‌های مردم بوده فی نفسه ارزشمند است.

با تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ ۷ تیر ۱۴۰۰ در دیدار با رئیس و مسئولان قوه قضائیه و در ابلاغ مسئولیت رئیس قوه قضائیه بر ارتباط با متن مردم و حضور در میان آنان، مکاتبه‌ای با رؤسای کل دادگستری استان‌ها مبنی بر اعلام تعداد و اقدامات مربوط به ملاقات‌های مردمی مقامات قضائی استان‌ها با مردم صورت گرفت که به همین منظور ماهانه آمار گزارش ملاقات مردمی توسط اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه وصول و به رئیس قوه قضائیه ارسال می‌شود.

سیدعلی اصغر رفاهی در درباره ملاقات‌های مسئولین قضائی با مردم در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه در فروردین ماه سال ۱۴۰۲، اظهار کرد: در فروردین ماه سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۵۹ هزارو ۸۷۶ مورد ملاقات مردمی توسط مقامات قضائی سراسر کشور انجام شده که تعداد ۱۲ هزارو ۵۲۸ مورد متعلق به رؤسای کل دادگستری استان‌ها و تعداد ۸ هزارو ۱۷۶ مورد متعلق به دادستان‌های عمومی و انقلاب مراکز استان‌ها است.

وی افزود: استان کرمانشاه با ۱۸ هزارو ۸۱۶ مورد بیشترین تعداد ملاقات شونده را داشته است.

مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه بیان کرد: رئیس کل دادگستری استان گیلان با ۱ هزارو ۴۹۰ موردر و دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گیلان با ۶۶۴ مورد بیشترین ملاقات مردمی را داشته است.

رفاهی اظهار کرد: اولویت موضوع درخواست‌های مردم در ملاقات‌های صورت گرفته در استان‌ها به ترتیب درخواست‌های مربوط به زندانیان اعم از تقاضای عفو، تخفیف مجازات، مرخصی، تعلیق مجازات، آزادی مشروط، استفاده از پابند (مراقبت) الکترونیکی، تقاضای اعمال ماده ۴۷۷ قانون آئین دادرسی کیفری و …)، دعاوی خانوادگی (مطالبه مهریه، نفقه، طلاق به درخواست زوجه)، اطاله دادرسی و تسریع در رسیدگی و اجرا، پیگیری پرونده، ارشاد و راهنمایی همچنین تقاضای وقت رسیدگی و تدقیق در رسیدگی به پرونده‌ها و استماع مباحث طرفین است.

مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه بیان کرد: درف روردین ماه سال جاری ریاست قوه قضائیه سفری به استان البرز داشته‌اند که در این سفر تعداد ۱ هزارو ۲۴۹ مورد درخواست مردمی واصل شد که در سامانه سامع ثبت شده است.

حضور مرتب و مؤثر معاونان دادگستری کل استان تهران و دادستان تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه

وی افزود: یکی از معاونان دادگستری کل استان تهران و معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران روزانه با حضور در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه با تعدادی از مراجعانی که برای رفع مشکلات حقوقی و قضائی خود به این اداره کل مراجعه می‌کنند دیدار و به پرونده‌های آن‌ها رسیدگی می‌کند.

مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه بیان کرد: در فروردین ماه ۱۴۰۲ معاونان دادستان عمومی و انقلاب تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه پاسخگوی تعداد ۸۰ مورد تقاضای مردمی بوده‌اند.

رفاهی اظهار کرد: همچنین در این ماه قضات مستقر در اداره پاسخگویی نیز به تعداد ۱ هزارو ۲۸۸ مورد درخواست‌های مردمی را رسیدگی کردند.

وی در ادامه گفت: توسط یکی از کارشناسان حقوقی مستقر در اداره پاسخگویی نیز تعداد ۴۴۶ مورد ارشاد قضائی صورت پذیرفت.

برپایی میز خدمت در نماز جمعه تهران حسب الامر ریاست قوه قضائیه

مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه بیان کرد: طبق دستور رئیس حوزه ریاست قوه قضائیه در راستای خدمت رسانی به نمازگزاران تهرانی از ابتدای بهمن ماه ۱۴۰۰ هر هفته با هماهنگی ستاد اقامه نماز جمعه تهران میز خدمت دریافت تقاضاهای مردمی به محضر ریاست قوه قضائیه در محل مصلی حضرت امام خمینی (ره) و یا در دانشگاه تهران تعبیه شده و هر هفته ۲ یا ۳ کارشناس از اداره کل در میز خدمت حاضر و به دریافت درخواست‌ها و ارشاد متقاضیان مشغول می‌شوند.

رفاهی در ادامه اظهار کرد: درخواست‌های دریافت شده روز بعد کارشناسی و اقدام شده و نتیجه از طریق پیامک به درخواست دهنده اطلاع رسانی می‌شود. تعداد درخواست‌های دریافتی درماه فروردین ۷۰ مورد بوده است.

ملاقات مردمی مسئولین قضائی در مساجد و اماکن و بقاع متبرکه

وی گفت: در راستای اجرای دستورات و فرمایشات رئیس قوه قضائیه مبنی بر برپایی میزهای خدمت در مساجد و اماکن و بقاع متبرکه، اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه در ماه مبارک رمضان میز خدمت‌هایی درحرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در تاریخ ۲۰ فروردین، مسجد ارگ در تاریخ ۲۹ فروردین و حرم حضرت صالح بن موسی (ع) در تاریخ ۳۰ فروردین تشکیل داده شده است.

منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا