سلامت

کیسه زرده چیست! در کجای بدن قرار دارد

کیسه زرده ساختاری است که در اوایل بارداری در داخل رحم شما ایجاد می شود. مواد مغذی را برای جنین فراهم می کند، گازها را بین مادر و جنین به گردش در می آورد و سلول هایی را می سازد که به ساختارهای مهم تبدیل می شوند. اندازه، ظاهر و محل کیسه زرده می تواند اطلاعات مهمی در مورد سلامت بارداری ارائه دهد.

کیسه زرده چیست؟

کیسه زرده ساختاری است که در اوایل بارداری در داخل رحم شما ایجاد می شود. برای جنین تغذیه (غذا) فراهم می کند. به گردش گازها بین شما و جنین کمک می کند. کیسه زرده همچنین سلول هایی تولید می کند که به ساختارهای مهمی مانند بند ناف، سلول های خونی و اندام های تولید مثل تبدیل می شوند.

خواب دیدی تعبیرش رو نمی دونی کلیک کن

آیا کیسه زرده بارداری را تایید می کند؟

کیسه زرده یکی از اولین ساختارهایی است که یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می تواند در طول سونوگرافی قبل از تولد ببیند. این می تواند به تایید بارداری، همراه با عوامل دیگر، مانند عقب افتادن چرخه قاعدگی و سطح برخی هورمون ها در خون مادر کمک کند.

اخبار روز فناوری رو اینجا ببین

آیا کیسه زرده به معنای بارداری سالم است؟

یک کیسه زرده معمولی می تواند به تایید یک بارداری سالم اولیه، همراه با عوامل دیگر کمک کند.

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما از سونوگرافی قبل از تولد برای بررسی کیسه زرده استفاده می کند:

  • ظاهر.
  • محل.
  • اندازه.

اگر هر یک از این موارد غیرطبیعی به نظر برسد، ممکن است به این معنی باشد که حاملگی مشکلی دارد. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است یک سونوگرافی دیگر از کیسه زرده را برای بررسی مجدد آن در یک یا دو هفته توصیه کند.

عملکرد کیسه زرده چیست؟

کیسه زرده دارای بسیاری از وظایف ضروری در رشد جنین قبل از رشد جفت و اندام ها است. کیسه زرده:

  • گازها را بین فرد باردار و جنین به گردش در می آورد.
  • مواد مغذی را به جنین می رساند.
  • اولین شکل سلول های خونی را ایجاد می کند.
  • سلول هایی را می سازد که به بند ناف، دستگاه گوارش، اندام های تولید مثل و غیره تبدیل می شوند.
  • عملکرد اولیه ایمنی و متابولیسم را فراهم می کند.

کیسه زرده در کجا قرار دارد؟

کیسه زرده داخل کیسه حاملگی است، یک حفره بزرگ مایع در داخل رحم که جنین را احاطه کرده است. کیسه زرده به قسمت بیرونی جنین در حال رشد متصل می شود. کیسه زرده باید داخل کیسه حاملگی باشد و کیسه حاملگی باید داخل رحم باشد. در غیر این صورت، این می تواند نشان دهنده شکست یا شکست بارداری باشد.

کیسه زرده چه شکلی است؟

کیسه زرده سالم کیسه ای گرد یا گلابی شکل است. از غشاها (مواد نازک و پوست مانند) ساخته شده است. سونوگرافی ممکن است یک قطب جنین، شکل اولیه یک جنین، را در کنار کیسه زرده تشخیص دهد.

کیسه زرده چه زمانی قابل مشاهده است؟

کیسه زرده در هفته دوم بارداری (بارداری) شروع به رشد می کند. یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می تواند کیسه زرده را با استفاده از سونوگرافی ترانس واژینال از حدود هفته پنجم شروع کند. کیسه زرده با پیشرفت بارداری از هفته پنجم تا هفته دهم رشد می کند.

کیسه زرده چه زمانی از بین می رود؟

پس از هفته دهم، کیسه زرده به تدریج کوچکتر شده و از بین می رود. جنین آن را جذب می کند. در هفته های 14 تا 20، ممکن است اصلاً با سونوگرافی قابل مشاهده نباشد.

اگر دکتر من نتواند کیسه زرده را ببیند چه؟

اگر پزشک شما نتواند کیسه زرده را ببیند، ممکن است نشان دهنده این باشد که بارداری قابل دوام نیست. یعنی بارداری منجر به زایمان نمی شود. اما همچنین می تواند به این معنی باشد که تخمین سن حاملگی اشتباه است.

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است یک یا دو هفته دیگر سونوگرافی را برای بررسی مجدد توصیه کند.

اندازه کیسه زرده چه چیزی را نشان می دهد؟

در یک حاملگی معمولی اولیه، قطر کیسه زرده معمولاً 3 تا 5 میلی متر از یک لبه داخلی به لبه دیگر است.

اگر کیسه زرده بزرگتر از 6 میلی متر باشد، ممکن است نشان دهنده وجود مشکل در بارداری باشد. ممکن است نشانه اولیه سقط جنین باشد .

اگر کیسه زرده کوچکتر از حد انتظار پزشک باشد، ممکن است به این معنی باشد که سن بارداری اشتباه محاسبه شده است. به عبارت دیگر، ممکن است آنقدر که فکر می‌کردید دور نباشید. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است یک سونوگرافی بعدی را توصیه کند. آنها اندازه کیسه زرده را مجددا بررسی می کنند و به دنبال علائم دیگری مبنی بر سالم بودن یا نبودن بارداری می گردند.

اگر دو یا چند کیسه زرده وجود داشته باشد چه؟

اگر سونوگرافی بیش از یک کیسه زرده را تشخیص دهد، ممکن است چندین جنین مانند دوقلو یا سه قلو داشته باشید .

چه مشکلات دیگری می تواند بر کیسه زرده تأثیر بگذارد؟

کیسه زرده نیز ممکن است نامنظم باشد. به عنوان مثال، ممکن است شکل غیرعادی داشته باشد، یا ممکن است در نواحی در امتداد بیرون یا سراسر کیسه سفت شود.

کیسه زرده غیر طبیعی ممکن است نشان دهنده وجود مشکل در بارداری باشد، اما ممکن است اینطور نباشد. ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما در مورد هر گونه یافته غیرطبیعی، معنای آن‌ها برای شما و آزمایش‌های دیگری که ممکن است نیاز داشته باشید، با شما صحبت خواهد کرد.

تومور کیسه زرده چیست؟

تومور کیسه زرده نوعی سرطان نادر است که گاهی اوقات تومور سلول زایا نامیده می شود. سرطان در سلول هایی که کیسه زرده را پوشانده اند شروع می شود و مدتی پس از تولد تومور را تشکیل می دهد.

این نوع تومور اغلب در تخمدان ها یا بیضه ها رخ می دهد، اما می تواند در جای دیگری از بدن شما ظاهر شود. این عارضه معمولاً در کودکان تشخیص داده می شود، اما در مراحل بعدی زندگی نیز قابل تشخیص است. تومورهای سلول زایای می توانند موادی (هورمون) تولید کنند که می تواند منجر به تغییرات خاصی در بدن ما در حین رشد شود.

نتیجه کلی کیسه زرده

کیسه زرده ساختاری است که در اوایل بارداری ایجاد می شود. جنین را تغذیه می کند و به رشد جنین کمک می کند. کیسه زرده یکی از اولین ساختارهایی است که یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می تواند با سونوگرافی قبل از تولد ببیند. ارائه دهنده شما به شما کمک می کند اندازه، شکل و ظاهر کیسه زرده چه معنایی برای بارداری شما دارد.

توجه این مطلب نمی تواند جایگزین نشخه پزشکی شود و رسانه هیچ گونه مسئولیتی در قبال آن ندارد 

چناچه در این مطلب کلمه ای یا حروفی استفاده شده است که از نطر شما مشکل دارد در قسمت نظرات به ما اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا